Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Jabos

Startat av BigPapaBear, 14 juni 2006 kl. 21:53:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Håller på att vidga min förståelse för luftkrigföring och har stött på problem.

Exakt vad är jabo duty? Om jag har fattat det rätt har det någonting med fighter-bombers att göra.  :?
En mycket bitter liten man.

berna

Förkortning för det tyska ordet Jagd-Bomber. Ett vanligt varningsrop från dom tyska leden, framförallt under kampanjen i Normadie.  8)

A F

Citat från: "berna"Förkortning för det tyska ordet Jagd-Bomber. Ett vanligt varningsrop från dom tyska leden, framförallt under kampanjen i Normadie.  8)

Vem är på "jabo" i det här läget?

BigPapaBear

Tack och bock, Berna!

A F

Citat från: "BigPapaBear"Tack och bock, Berna!

Frågan är dock fortfarande vem som är på denna "duty" - en pilot? En skytteknekt?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Frågan är dock fortfarande vem som är på denna "duty" - en pilot? En skytteknekt?

Eller piloten som flyger ett uppdrag som får tyskar att skrika "Jabo!"?  :?

A F

Har jag fattat det rätt så låg vad vi i dag skulle kalla "taktisk attack" under VK2 och kryssade i åttor bakom de egna linjerna i väntan på något att göra. Men fick man inget att göra och soppan började ta slut så gav man sig ofta ut ut på ett kort "varför inte" svep och bombade skiten ur nått man råkade få syn på. Mycket därför att det var enklare att landa utan last.

totte30

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "BigPapaBear"Tack och bock, Berna!

Frågan är dock fortfarande vem som är på denna "duty" - en pilot? En skytteknekt?

Skytteknekt. "Jobbet" blev populärt på Östfronten 1943  och arbetsuppgifterna gick främst ut på att informera berörda fordon "att nu är det dags att köra in i skogen"

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Henning

Jabo är precis som Stuka en förkortning. Korrekt här ovan.

De första Jabo lär ha varit Me109E med en bomb under magen. Användes då som komplement till andra bombanfall mot England sommaren 1940.

/H