Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

CDG-inflation?

Startat av BigPapaBear, 15 juni 2006 kl. 19:23:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Satt just och ögnade igenom GMTs P500 och insåg precis att kortdrivna spel är lika talrika där som spammare på det här forumet.

Är det bara jag som tycker att det börjar komma lite väl mycket kortdrivna spel? Trenden är tydlig då man verkar göra reprints av varenda CDG-titel i historien.

Även om jag dyrkar Paths of Glory är jag inget större fan av kortdrivna spel, vilket kan bidra till min skepsis.  :roll:
En mycket bitter liten man.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"Är det bara jag som tycker att det börjar komma lite väl mycket kortdrivna spel?
Vadå för mycket spel!? Det kan väl aldrig finnas för många spel?    :twisted:

Jag tror inte att CDG-spelen som uppfinns tillkommer på bekostnade av mindre andra typer av spel, så även för dom som inte alls gillar CDG-spel så borde det inte spela någon större roll om det finns spel som dom ändå inte är intresserade av?

Till exempel så tycker jag att det finns alldeles för många olika virknålar i världen, jag har liksom inte behov av en enda.
Men det gör iofs mig ingenting om dom skulle tillverka dubbelt så många som dom gör nu för jag kommer att fortsätta att köpa noll av dom ändå.    :wink:
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Det kan väl aldrig finnas för många spel?    :twisted:

Jo, en marknad kan faktiskt bli övermättad och/eller urvattnad. Se till musikindustrin idag. Så fort ett band lyckas häver bolagen ur sig 200 likadana band för att de ska få sin del av kakan. Resultatet blir det samma som att äta 200 glassar istället för en eller två - man blir illamående.

Och hur ska gamer-newbies välja rätt? Lite grann som när medelsvensson ska välja PPM-fonder och har över 700 stycken att välja på. Resultatet kan bli taskig pension, eller som i vårt fall dåliga spelupplevelser som leder till att man tappar intresset (vilket förstås är värre).

Tror bestämt att jag just gjorde en höna av en fjäder...  :P

Scipio

Njae, jag tror inte att bara för dom gör fler "strikes" på nya spel så kommer procentandelen av dom spel som släpps nödvändigtvis vara mycket lägre...eller högre.
Ju fler "strikes" desto fler chanser på en "homerun" tror jag.

Fler spel producerade = större chans att något av dom är en pärla.

Citat från: "BigPapaBear"Och hur ska gamer-newbies välja rätt? Lite grann som när medelsvensson ska välja PPM-fonder och har över 700 stycken att välja på. Resultatet kan bli taskig pension, eller som i vårt fall dåliga spelupplevelser som leder till att man tappar intresset (vilket förstås är värre).

Noobsen får väl komma och fråga dom som vet, det brukar jag ivarjefall göra när jag ska shoppa nåt som jag inte har nån aning om.
Hittils så verkar det ju funka, dom flesta newbiesarna som jag har sett har suttit och spelat PoG ivarjefall...   :)

Elias Nordling

Reality check:

Förra året grordes det 145 krigsspel.

Om vi räknar bort ASL-produkter (15) och DTP-spel (41) blir det 89 nya professionellt tryckta spel.

Av dessa 89 var 4-6 (beroende på definition) kortdrivna.

Exakt hur utgör dessa 4-6 spel ett hot mot övriga 85 spel?

Det finns f ö inget belägg för att de kortdrivna spelen på något sätt puttar ut vanliga spel ur produktionen. Tidigare år har 1-2 kortdrivna spel gjorts om året, så produktionstakten har ökat, men det har den gjort för övriga spel också.

Totalt finns det nu kanske 15 kortdrivna spel, vilket utgör mindre än en procent av alla professionellt tryckta spel som producerats under tiden.

För övrigt är Twilight Struggle, ett av de senaste, det bästa hittills.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Jo, men Elias. Det var ju P500-listan jag talade om.  :?

Men om vi använder oss av din statistik har antalet nya CDG ökat med nästan 300% det senaste året. :P

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"För övrigt är Twilight Struggle, ett av de senaste, det bästa hittills.
Helt klart, TS och PoG står i en helt egen division när det gäller CDGna.

Vi startar för övrigt en TS-sommarturnering på klubben här i sommar, så efter att ha spelat TS ytterligare 8-9 gånger så borde man veta hur återspelbarheten håller sig i det spelet.
PoG har ju verkligen hållit bra genom åren men jag känner mig inte lika övertygad på den punkten gällandes TS...?

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"Jo, men Elias. Det var ju P500-listan jag talade om.  :?

Men om vi använder oss av din statistik har antalet nya CDG ökat med nästan 300% det senaste året. :P
Nänä, jag tänker inte längre än så här:
Fler spel = BRA
Färre spel = MINDRE BRA    

:D