Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

War of the Ring

Startat av Scipio, 30 november 2004 kl. 13:44:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Någon som har spelat War of the Ring och har någon åsikt om det?

Har varit väldigt skeptisk innan men nu när jag kikade lite närmare på det så verkar det ända vara rätt så finnessrikt?
"Randomization is too important to be left to chance"

tobias

Då vi inte har någon avdelning för Fantasy-spel ännu så flyttar jag tråden till "Historiska spel" så länge. Jag ska diskutera med Holmgren om en Fantasy-avdelning.

Tråd flyttad.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

tobias

Nu har vi ett forum för Fantasy-spel!

Tråd flyttad igen.
/Tobias

Delirium

Jag var också skeptisk, men ett par internetbekantskaper har uttalat sig positivt om spelet och jag skulle helt klara vara beredd att prova.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Scipio

Citat från: "Delirium"Jag var också skeptisk, men ett par internetbekantskaper har uttalat sig positivt om spelet och jag skulle helt klara vara beredd att prova.

Var på tjänsteresa till Stockholm i dag och var ju tvungen att ta vägen förbi Trad för att titta lite närmare på mästerverket...och eftersom jag är självkontrollen personifierad så sitter jag här hemma nu och sprättar plasten...

Återkommer med lite första intryck när vi har haft möjlighet att testa det.

Delirium

:lol:

Låter bra, Roger.
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

magnus

Citat från: "Delirium":lol:

Låter bra, Roger.

För en vecka sedan såg jag vår egen mr självkontroll (Jarmo) sitta och dregla i en låda full med plastfigurer. Nästa gång har han nog läst reglerna klart och är beredd. Håll ögonen öppna...

Såg en målad, oversized display i Essen. Finns lite bilder på den på geeken
http://www.boardgamegeek.com/imagegalle ... ameid=9609
Grymt snygg  :up:
Magnus Johansson

Göteborg

tobias

Hur gick det Roger, blev det något spel?
/Tobias

Scipio

Citat från: "tobias"Hur gick det Roger, blev det något spel?

Jorå, defenitivt det spel som jag har spelat mest antal gånger förra året, och till slutet varje gång också!   :)
Jag har spelat det nästan tjugo gånger hittils.

En helt klart mycket lyckad design!

Spelmekaniken är nära besläktad med Paths of Glory i det att det är ett kortdrivet system och att korten fyller flera funktioner och att man själv får prioritera varje runda vad man vill lägga resurserna på (rekrytering/anfall/omgruppering/osv.).

Stridssytemet är enkelt men fungerar mycket bra och striderna har en tendens att bölja fram och tillbaks under förloppet och det händer ofta oväntade saker.

Segervilkoren är mycket bra valda också och jag har hittils inte varit med om en omgång där det inte har varit en stenhård strid på kniven till sista stridsrundan.

Det som har gjort det till en sån favorit för mig här är att det är ett spel som tilltalar väldigt många som inte normalt sett spelar krigsspel därför att det är så lätt att komma igång med och att det har en del inbyggda sällskapsspelselement i sig som får icke krigsspelare att känna sig hemma. Detta gör det nog till lite av ett "wargame in disguise".

Speltiden ligger på mellan 3-5 timmar mest beroende på hur många spelare som deltar.

Det går också bra att spela med fruar och flickvänner.

Komponenterna slår allt som jag har sett i något liknande spel. Dom verkar inte ha sparat på något.
Konsten är gjord av ingen mindre än John Howe. Kartorna är två enorma fullt monterade bräden.
Figurerna är mycket snyggt skulpterade, korten av bra kvalitet, det innehåller plastilägg för smidig förvaring av komponenterna osv.
Bra baser där dom har sett till att det inte finns gjutskägg under baserna så dom är så stabila som man kan förvänta sig. Osv. Osv.

Design:  :up:
Komponenter:  :up:
Spelglädje:  :up:
Omspelbarhet:  :up:
Trogen boken:  :up:

Delirium

Tja, som ni märkte på LinCon är jag väldigt biten av det här spelet.

Roger, vi hade en diskussion om 12 corruption och Gollum. Det FAQ:en säger är att Gollum kan reveala brödraskapet (och reducera corruption med 1) även om corruption går upp till 12. Om han gör det stannar ju corruption på 11, så spelet är inte slut. Händer detta på sista rutan är det historiskt.

Det kanske var det du sa, men jag uppfattade det inte så. :)
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Scipio

Yep, det var den jag tänkte på, tror inte heller att jag formulerade mig så...men grejen är att även om du får 12 i corruption på sista steget så kan du ändå reveala dig för att ändå vinna. Dvs. spelet slutar som i boken...   :)

CanuckWannabe

Citat från: "Delirium"Händer detta på sista rutan är det historiskt.

Ledsen att göra dig besviken, men det är bara en saga, det har inte hänt i verkligheten  :wink:

Hur som helst ett trevligt spel.

CanuckWannabe, lika tokig som Tommy efersom jag håller på och målar figurerna i spelet  :D
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

Delirium

Citat från: "CanuckWannabe"
Citat från: "Delirium"Händer detta på sista rutan är det historiskt.

Ledsen att göra dig besviken, men det är bara en saga, det har inte hänt i verkligheten  :wink:

Hur som helst ett trevligt spel.

CanuckWannabe, lika tokig som Tommy efersom jag håller på och målar figurerna i spelet  :D

:o

Jag målar också figurerna just nu!
Empires in Arms
World in Flames
(Är det 90-tal igen??)

Ölme

Funderar själv på att köpa spelet, så att jag kan måla figurerna i sommar då jag inte har något vettigare att göra.

Tommy Röhs

Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker att färglagda spelpjäser i WAr of the Ring är snyggare än den röd/blå/grå plasten.

Också skönt att veta att jag inte är ensam i min galenskap  :D