Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Gratis spel från ATO

Startat av Klas Malmström, 21 juni 2006 kl. 13:10:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Klas Malmström

Ett liten gratis spel man kan beställa från ATO se: http://www.atomagazine.com/freegame.html
Klas Malmström
Linköping

Scipio

Kewl, jag beställde genast ett exemplar.
Väldigt sjysst av dom att skicka ett gratisspel gratis ända till Sverige...kände mig tvungen att kolla kalendern så att det inte är första april...   :)
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Krigsspel i vykortsformat....  :oops:
Bra reklam ivarjefall, för jag känner mig nästan tvingad att testa tidningen också!

Någon som har någon uppfattning om ATA?

/Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

pelle

Snällt av dem!

Jag har funderat på att köpa deras Somme-spel (The Big Push) tidigare. Kanske är dags nu då. Frågan är mest om ett sådant skulle bli spelat eller bara bli stående (vilket iofs inte brukar hindra mig från att köpa spel).

Holmgren

Trevligt, jag beställde också ett exemplar.

Citat från: "tinG"Någon som har någon uppfattning om ATA?
/Jonas

ATO fokuserar ju inte helt sällan på, som namnet antyder, spel där den ena parten har oddsen emot sig. De har producerat ett antal intressanta scenerier genom åren, t ex Vietnam -68 (Khe Sanh), Tjejenien -95 (Into a Bear Trap), Berlin -45 (Fortress Berlin), Manchuriet VK2 (North Wind Rain) och Andra Boerkriget 1899-1902 (Bittereinder).

Ett schysst koncept enligt min mening. Jag har själv Fortress Berlin (ATO Volume 2, No. 4) och dess tilläggsmodul On to Berlin (Paper Wars #55). Den sistnämda modulen behandlar den tänka, men som ni vet aldrig genomförda, idén att luftlandsätta amerikanska och brittiska trupper i Berlin för att förekomma ryssarna. Mer om dessa i den här tråden.

Jag har även införskaffat War in the Aegean (ATO Volume 4, No.2), en egen tråd om det kommer eventuellt senare.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Tryggve

Hm Tjejenien-scenariet låter ju intressant, någon här som har testat det?

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Kewl, jag beställde genast ett exemplar.

Jag klev på det tåget oxå.
En mycket bitter liten man.

Yngve

Jag fick mitt exemplar idag. Kul litet spel (tror jag), man använder en normal kortlek istället för tärning.

De utlovar också "a die-cut version of these counters FREE with your next purchase at ATOMAGAZINE.COM". Hmm, jag som tyckte att Chennault's First Fight såg så lockande ut....

Tryggve

Har beställt ett ex också, verkar kul.

Holmgren

Där landade det i brevlådan. Gick med flygpost. Klart trevlig service med tanke på att det är gratis!  :up:

Scipio

Fick mitt också precis.
Vart är nu alla recensioner och strategi-diskussoner?
Vem blir försten med att hävda att spelet är trasigt och obalanserat!?   :D
"Randomization is too important to be left to chance"

Yngve

Vet inte om det är trasigt eller obalanserat, men efter 2 min märkte jag att det var lite dumt att ha reglerna på baksidan av kartan (ok, jag borde förstås ha totalmemorerat reglerna innan jag satte upp, det är väl bara 200 ord eller så...)

Jag solitärade 3 turns ungefär, och det kändes lite segt. Man drar (vanliga spel-)kort för att se vad man får göra, och ofta får man inte göra något. När man drar jokern så blandas leken igen, och hela spelet är 6 sådana ny-blandningar. Det finns egentligen inga spelomgångar, det är IGO-UGO hela tiden, fast ungefär varannan gång det är min tur så får jag inte agera.

Spelet är litet och enkelt. Jag upplevde Target Arnhem som mycket roligare, men det kostade å andra sidan portot...

Holmgren

Citat från: "Scipio"Vart är nu alla recensioner och strategi-diskussoner?

Jag har agerat i frågan och skapat en maffig tråd exklusivt för detta spel. Denna tråd återfinns här!

:ultra:

gangsterpaul

att skicka ett gratis spel till sverige är väl jättebra reklam för dom :roll:

Elias Nordling

CiteraJag har funderat på att köpa deras Somme-spel (The Big Push) tidigare. Kanske är dags nu då. Frågan är mest om ett sådant skulle bli spelat eller bara bli stående (vilket iofs inte brukar hindra mig från att köpa spel).

Spelet är ett regelhaveri, och till och med spelkonstruktören har klagat på att developern har feltolkat reglerna och inte brytt sig om att fråga honom om hur det ska vara egentligen. Synd, för spelet i sig har mycket kul idéer.

War in the Aergean: Med tanke på att Paul Rohrbaugh är den enda människan på jorden som kan spela ett Perry Moore-spel utan att hitta de enorma luckor i reglerna som alltid finns där kanske han inte är rätt människa att vara developer för ett av hans spel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"