Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Carthage (Ancient Wars)

Startat av Delirium, 6 juli 2006 kl. 12:21:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Delirium

Har plötsligt blivit biten av antiken efter intensivt Pax Romana-spelande, och funderar på att beställa detta från GMT. Tyvärr lite högt pris nuförtiden (65$), så jag tänkte höra om någon har några erfarenheter av detta?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

Vi spelade några rundor Pax Romana på Lincon. I en annan tråd skrev jag:

CiteraEn klar besvikelse var Pax Romana, som var lite väl segt. Det kanske går snabbare när alla som spelar är vana med reglerna, men mekaniken i spelet göt (sic!) att en spelare kan få vänta onödigt länge på att agera. Och det är ju sällan kul...

Står för det fortfarande, men skulle vilja testa spelet lite mer innan jag kan ge det en definitiv dom.

Lutar mer åt  :down:  än  :up: !!

Dessutom måste man hitta fyra spelare som vill dedikera mycket tid till spelet, vilket ju kan vara en nackdel. Tre spelare går inte och de scenarier som är för två spelare är inte så kul.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Visserligen är jag rätt intresserad av vad folk tycker om Pax Romana, men den här tråden tänkte jag kunde handla om spelet Carthage från GMT som handlar om första puniska kriget.

Andreas Lundin

Ah! Sorry missade det... :oops:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Det är faktiskt väldigt liten skillnad. ;)

Låt oss diskutera Pax i den tråden istället.

Björn (leker moderator)

Andreas Johnson

Har Carthage och knåpade ihop en recension till Command and Strategy.
Slutsatsen blev att det är ett spel som ger massor med historisk information om en konflikt som inte fått mycket uppmärksamhet från speldesigners (första kriget mellan Kartago och Rom). Kanske mer en simulering än ett spel vilket iofs innebär att det funkar bra att sitta och pilla med själv.

Finns en hel del oklarheter i "game specific rules" och det krävs en ordentlig insats för att lära sig reglerna. Har man väl gjort det flyter det
på ganska bra.

Mycket detaljerade regler för det romerska politiska systemet med val av konsuler etc. Det är nog där tyngdpunkten i första hand ligger.

På det stora hela tycker jag att det är ett bra spel. Om man är intresserad av antiken tycker jag definitivt att man ska köpa det, annars är frågan om ansträngningen att lära sig reglerna är värt besväret.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov