Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Carthage, Agathocles 311-307 BC

Startat av nielsen.filip, 12 juni 2013 kl. 23:51:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Får väl också sätta upp det (igen). Den här AAR:n är också utmärkt, första delen finns här: http://boardgamegeek.com/thread/370079/ ... -1-scene-1

Adrian Goldsworthys bok om Puniska krigen minns jag som bra litteratur om ämnet.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Elias Nordling

>Adrian Goldsworthys bok om Puniska krigen minns jag som bra litteratur om ämnet.

Jag hade väntat mig mer av den. Lärde mig egentligen inget jag inte visste från scenariobeskrivningar till GBOH och Livius. Men från den som börjar från noll är den helt OK.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Citat från: "Engelbrekt"Adrian Goldsworthys bok om Puniska krigen minns jag som bra litteratur om ämnet.
Citat från: "Elias Nordling"Jag hade väntat mig mer av den. Lärde mig egentligen inget jag inte visste från scenariobeskrivningar till GBOH och Livius. Men från den som börjar från noll är den helt OK.
Är inte heller så förtjust i den boken, det är något med den som stör mig.
För ~10 år sedan läste jag Bagnalls bok och tyckte den var fantastisk. Dock skall den innehålla grava fel, fast jag har ingen aning om vilka.
Precis läst Warmingtons bok och även Picards bok om Karthago. Båda skrivna på 60-talet och kanske inte helt uppdaterade med den senaste forskningen. Jag tyckte ändå båda var bra även om de framhåller olika saker och inte riktigt är samstämmiga. Kontentan är att vi vet väldigt lite om Karthago.
Nu läser jag Lazenbys bok "The First Punic War".

nog svamlat.... :)

nielsen.filip

Nu när jag avslutat Agathokles-scenariot så kan jag lista några regelfel jag gjorde under tiden (så att ni kanske kan undvika dem):

- Städer under egyptisk kontroll (Ophellas) skall inte räknas till Syrakusas VP. Läste detta någonstans på consimworld men tyckte det var dumt och struntade i det.
- Städer i provinsen Tripolitana skulle inte gett VP till Syrakusa. Två fel på samma sak.....blir väl rätt?
- Hannos armé fick inte lämna provinsen Carthage. Jag flyttade den till Tripolitana. Fy!
- Lite oklart vad som händer med Naval transport som blev scatterd. Jag spelade det så att det blev ordning på flottan när den var tvungen att flytta in i hamn när det blev vinter. Chansen att förlora flottan är ju ganska stor då och det ansåg jag räckte som bestraffning.
I de nya uppdaterade reglerna står dock följande: "For Scattered Transport Fleets, remove the Transport and Scatter markers. The land force remains in the hex and retains its Useless status. For other Fleets, Scatter is removed after paying the 20 DP for returning to port."
Då kan det med andra ord ta åratal innan armén är uppe på normal "After Battle Status". Hårt!

Annars tror jag inte att jag gjorde några större misstag. Nån som spelar scenariot kan säkert hitta något.

Det var ett gäng regler som jag aldrig använde, bland annat:
Fleet Construction
Treachery (gjorde det i mercenary-scenariot, slutade med att Hamilcar blev förrådd och dog!)
Flyttade ut reinforcement med "ally move". Vad händer om man får reinforcements som för att återställa en armés förluster men struntar i att flytta dem dit under draget. Det står inget vad som händer draget efter. Svaret finns antagligen bland de tusentals frågor som ställts på consimworld. Nån gång skall jag leta där!

nielsen.filip

Nu när jag ändå håller på att svamla så kan jag fortsätta med följande problem.

Agathokles-scenariot utspelar sig inte speciellt historiskt och med den startuppställningen som ges känns det omöjligt. Enligt historien så tvingades Agathokles tillbaka in i Syrakusa efter att förlorat nästan hela Sicilien. Därifrån byggde han sin flotta och gjorde överraskningsanfallet på Afrika. Tror till och med det står så i scenario-beskrivningen. Detta går inte göra eftersom den Karthagiska armén på Sicilien är väldigt liten och den går inte förstärka på något enkelt sätt. Det dröjer många år innan man kan sätta Agathokles i den situationen.
VP:na känns också lite konstiga då Karthago i stort sett bara behöver några få städer oberoende av storlek på Sicilien för att vinna. Förlusten av Lilybaeum borde svida mkt mer och inte uppvägas av att ha kontrollen av exempelvis Netum.
Det känns lite tråkigt att man, enligt mig, slarvat så med några få detaljer i scenariot för systemet i sig själv känns väldigt bra. Hade man bara gjort start-arméerna, förstärkningarna och VP:na annorlunda hade det inte varit några problem att få ett mer historiskt krig. Hoppas inte samma sak gäller för det första puniska kriget.

Med det sagt så vill jag ändå tillägga detta var det mycket roligt scenario, får se det som en slags alternativ-historia.

/den sura gubben