Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille

Startat av Maglica, 30 november 2004 kl. 18:09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Strv102r"Uffindel har skrivit om stora generaler under Napoleonkrigen. En del som är erkänt stora av många och andra som historiskt ansetts stora som han plockar ära och heder av.

OK. Vilka anser han är överskattade? Och vilka är underskattade?

Förslag på överskattade: Ney, Ney, Ney, Ney, Ney, Ney och Ney.

Förslag på underskattade: Blake, Victor & Langeron.

Strv102r

Jaha! För snål för att köpa boken själv?  :D

Eugene, Hill, Moore: Uppgraderas

Ney: Ej omnämnd (om jag minns rätt)

Ärkehertig Karl, Tolly, Bagration, Kutozov, Gneisenau: plockas ned ett pinnhål

Blucher: Omvärderas men om jag minns rätt med samma slutbetyg.

Har inte boken här just nu så jag kan inte göra en snabbkoll, men den är helt OK. Lannes och vad hette han nu Husargeneralen (inte Murat) på franska sidan som också dog får samma betyg som man hört innan.

Fick du NAW med bilder?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Jaha! För snål för att köpa boken själv?

Givetvis. Dessutom skitless på att jobba. Det här är roligare.

Citat från: "Strv102r"Eugene, Moore: Uppgraderas

Hur kan folk uppgradera Moore högre? Han som dött under genomförande av den ärorika Brittiska patentmanövern "panikreträtt med påföljande evakuering". Eugene är alltså Eugene Bijärnäs, Bernadottes svärson? Han var duktig, speciellt med tanke på att han gifte sig till armébefäl.

Citat från: "Strv102r"Ärkehertig Karl, Tolly, Bagration, Kutozov, Gneisenau: plockas ned ett pinnhål

Kutozov har alltid varit ruskigt uppskriven.

Citat från: "Strv102r"Lannes

Lannes var ett geni. Hur många andra knektar i historien utan någon som helst skolning fört allt från kompani till armé med stor framgång?

Citat från: "Strv102r"vad hette han nu Husargeneralen (inte Murat) på franska sidan som också dog får samma betyg som man hört innan.

Det fanns säkert tio sånna. :D Men du menar Lasalle?

Strv102r

Lasalle, ja just det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

P-O Jönsson

Citat från: "Rapax"Reglerna är lite klumpigt skrivna, ja , men ännu klumpigare översatta. Franskan lyser igenom engelskan titt och tätt.

Översatta? Reglerna är skrivna på engelska i orginal! Frengelskan är ett arv från de tidigare regelversionerna.
/P-O
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"Reglerna är skrivna på engelska i orginal! Frengelskan är ett arv från de tidigare regelversionerna.

"Grand Charge Masiff"?  :up:

P-O Jönsson

De har dock ändrat titeln på "La Bataille de la Quatre Bras", till "La Bataille de Quatre Bras"!

A F

Citat från: "Peojon"De har dock ändrat titeln på "La Bataille de la Quatre Bras", till "La Bataille de Quatre Bras"!

Och du får inte glömma att LaBat är den enda serie som blivit fulare sen Adobe Illustrator blev var mans egendom.

Var håller du hus förresten?

P-O Jönsson

Citat från: "Anders Fager"Var håller du hus förresten?

Har varit i Bukarest sedans i måndags. De tbörjade regna då jag kom och det håller på fortfarande. Folk talar om att det var mycket vatten i New Orleans, men då har de inte varit här!
Kommer att vara här en vecka till
/P-O

A F

Citat från: "Peojon"Folk talar om att det var mycket vatten i New Orleans, men då har de inte varit här!

Du kan simma va?

:cry:

P-O Jönsson

Taxin jag åkte med tidigare idag trodde den var en ubåt!

Lars Wistedt

..och har nog alla titlar. Bäst tycker jag om Lützen och den sista titeln, La Bataille de Orthez, helst i kombination med de mer historiska reglerna i "Régulations de l'année XXII". Hör av er om ni har lust!
Quatre-Bras är väldigt lättspelat, liksom Auerstädt.
/ Lars W
Enköping

A F

Citat från: "Lars Wistedt"Quatre-Bras är väldigt lättspelat, liksom Auerstädt.

Är inte dessa slag ungefär max för vad LaBatt klarar?

Lars Wistedt

Men de blir bättre om man kör MP, framförallt de större slagen - Waterloo, Lützen etc. En kår eller två är rätt lagom per spelare
/ Lars W
Enköping

A F

Citat från: "Lars Wistedt"Men de blir bättre om man kör MP, framförallt de större slagen - Waterloo, Lützen etc. En kår eller två är rätt lagom per spelare

Vad är den rent geografiska tröskeln? Hur stor är en karta i km?