Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Sharp End - Moderna modern-regler

Startat av Jon Karlsson, 19 juli 2006 kl. 01:24:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jon Karlsson

DBM-snubben håller visst på att skriva Modern-regler: http://www.phil-barker.pwp.blueyonder.co.uk/SHARP%20END.doc.

CiteraMost popular tabletop wargames rules for warfare after 1950 simulate combats between large regular armoured formations. Fortunately, apart from the various Israeli wars and two Gulf War overmatches of very inferior forces, these just did not happen, and armies trained for the "Third World War" instead found themselves fighting "Third World" wars, very different wars than that prepared for.

Most wars of the second half of the 20th century and all those so far of the 21st have followed a consistent and very different pattern. They are typically fought at company level, between a modern regular army and irregular insurgents and take place in mountain, jungle or urban settings.

"Trupptyper" inkluderar balnd annat (tio olika typer av) soldater, (tio olika typer av) terrorister, civila män, kvinnor, barn, gamla och Al Jazeera... Man får minuspoäng för saker som "firing a tank's main armament". Jo, och sedan verkar det finnas ett rätt juste krigsspel i det här också.

Nu kommer jag att tänka på The Ultimate War Sim.  :)
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

A F

Citat från: "Jon Karlsson""Trupptyper" inkluderar balnd annat (tio olika typer av) soldater, (tio olika typer av) terrorister, civila män, kvinnor, barn, gamla och Al Jazeera...

Låter intressant. Har du prövat?

Jon Karlsson

Nä, och reglerna är bara halvfärdiga än så länge. Men jag diggade upplägget.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!