Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Age of Napoleon, någon som provat på det?

Startat av wingnut, 16 maj 2006 kl. 22:09:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

wingnut

Personlig recension eller reaktion på AoN tack!
wingnut

BigPapaBear

#1
Här är en artikel ur Sverox om AoN. Både recension och genomgång av spelet. (sid 36-37)

http://www.sverok.se/fileadmin/dokument ... een%5D.pdf

När du läser artikeln bör du dock ha följande i åtanke:

    Jag var svältfödd på brädspelande
    Jag var nykär i spelet
    Jag var oerfaren vad gäller CDGs (dvs. jag kände inte ens till Paths of Glory...)
    Påståendet att spelet skulle vara "historiskt korrekt" är inte mitt, utan redaktörens.

Det är ett bra spel, men såhär i efterhand kan jag säga att intresset svalnade ganska fort (jag är tebax i brädspelssvängen igen och använder nu tyngre hexagondroger). De snabba diplomatiska vändningarna känns overkliga. Dessa kan iof sig bromsas upp med hjälp av optional rules, men då riskerar spelet att tappa fart. När de drastiska vändningarna uteblir kan ett svampigt Status Quo uppstå (som i viss mån går över när folk börjar ruttna på kontinentalsystemet och reser sig mot Nappe).

Spelet är mer turbaserat än många CDG:s, då korten inte alls har samma användningsområden som i t.ex. Paths of Glory.

Efter fyra-fem partier kämde jag att spelet inte hade mer att ge. Men jag skulle inte säga nej om någon bad om att få spela ett parti någon gång i framtiden. Frånsett en onödigt dimmig regelbok (Living Rules är ett måste) är spelet enkelt och klaras av på en kväll.

Elias Nordling

#2
Jag tyckte det var kanon, utan att vara det minsta svältfödd på någonting som helst krigsspelsrelaterat. Det är inte Empires in Arms, men för svårighetsnivån tycker jag att det är förvånansvärt realistiskt också.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

#3
Håller med Elias.
En frisk fläkt gällandes lättspelade och snabbspelade krigsspel men ändå med ett visst djup.
Helt klart så är turen ett stort moment i spelet men det är också en del av tjusningen med det också. Man får bara vara medveten om att omständigheterna snabbt kan ändras och ta med  det i planeringen.

Sen så tror jag inte att det är ett spel som man ska spela 5 gånger under samma helg om man inte ska lessna på det för fort.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Strv102r

#4
Håller med Scipio och Elias. Bra, snabbspelat och enkelt. Dessutom sååå bra grafik på spelpjäserna! Jag anser nog också att det speglar verkigheten i det stora hela rätt bra under Napoleonkrigen. Synd bara att Sverige och dess krig med Ryssland inte inryms utan vi bara är en allierad till Ryssland (vilket vi var i slutet av kriget men ICKE 1808-1809).
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Vvornth

#5
Here I Stand som, med undantag av det historiska scenariot, är mycket likt AoN är bättre på alla sätt och vis.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

#6
Citat från: "Strv102r"Dessutom sååå bra grafik på spelpjäserna!

Låt se... :)

BigPapaBear

#7
Citat från: "Anders Fager"Låt se... :)

http://www.boardgamegeek.com/fullimage/57033.jpg

övestejonas

#8
:ultra:  hejsan nä men det skulle vara ass kul att tästa det jag gillar  historiska slag
jag gillar figur spel och tränar med  mina vänner i fält.

BigPapaBear

#9
Citat från: "övestejonas":ultra:  hejsan nä men det skulle vara ass kul att tästa det jag gillar  historiska slag

Skrik till om du befinner dig i Stockholmstrakten så kanske vi kan styra upp något.