Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

PBeM ett alternativ?

Startat av tinG, 20 december 2004 kl. 12:17:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Spelar du krigspel på distans?

Ja, jag använder ADC/Cyberboard.
4 (14.3%)
Ja, med hjälp av ACTS.
0 (0%)
Ja, med hjälp av VASSAL.
3 (10.7%)
Ja, jag använder flera eller alla av ovanstående hjälpprogram.
4 (14.3%)
Nej, aldrig!!!
14 (50%)
Va!? Aldrig hört talas om ovanstående program.
3 (10.7%)

Antal personer som röstat: 28

Omröstningen har avslutats: 20 december 2004 kl. 12:17:36

tinG

Idag finns det stora möjligheter att spela krigsspel på distans. En rad hjälpmedel finns tillgängliga på internet. Hur utnyttjas dessa?

Personligen har jag alltid haft ett stort intresse för detta och ser alltid till att ha den uppgraderad version av ADC och Cyberboard installerad på min dator. Jag finns såklart registrerad på ACTS och tittar regelbundet in på VASL och VASSAL.org för att se om ytterligare moduler har släppts...

Jag har länge vurmat för att spela parallella PBeM-partier mot mina ordinarie FtF-motståndare dock endast med varierande framgång...

Hur har ni det?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Mitt enda insteg i PBEM-hobbyn är att ha spellett två Diplomacy-kampanjer via DIPLO, och spelat med i en :ultra: .
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

melcer

Jag har tittat på VASSAL men han inte börja något spel innan jag förlorade mitt ADSL-modem.
Jag spelar dock kontinuerligt dataspel genom PBEM med en turk och det fungerar utmärkt (Combat Mission samt tidigare SPWAW).

PBEM är ett utmärkt sätt att spela i makligt tempo utan krav på att vara uppkopplade samtidigt. Notera dock att det tar ganska lång tid.

Melcer

tobias

Jag ägnar allt för mycket tid åt att sitta framför en dator som det är, så nej, jag föredrar spel IRL.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Scipio

Citat från: "tobias"Jag ägnar allt för mycket tid åt att sitta framför en dator som det är, så nej, jag föredrar spel IRL.

Håller med, har man ingen att spela mot för tillfället så kan man ju alltid sortera sina _counters_...    :P
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Citat från: "Scipio"Håller med, har man ingen att spela mot för tillfället så kan man ju alltid sortera sina _counters_...    :P

Ja, varför inte tillsammans med sina tre små barn. Tack för tipset Roger!

Jag är förvånad över att så många är negativa till PBeM. Själv tycker jag att PBeM utgör en ypperlig möjlighet att spela MER.

I tre rum och kök tillsammans med en stadigt växande familj ;) har jag oftast varken tid eller plats över att spela monsterspelen hemma. Periodvis har det även varit svårt att ge av till den lokala föreningen med hyfsad regelbundenhet.

Mitt senaste projekt OCS: Tunisia har nu pågått i 10 månader!!  :P  Det har snackat om Guderian's Blitzkrieg II lite senare, hur lång tid kommer det att ta tro?  :cry:

Jag drar nu därför slutsatsen att alla andra på detta forum är ansvarslösa slynglar med obegränsad tid och utrymme och som bara lever tillsammans med sina favorit tärningar!!!  :wink:

*duckar*
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Citat från: "tinG"Jag drar nu därför slutsatsen att alla andra på detta forum är ansvarslösa slynglar med obegränsad tid och utrymme och som bara lever tillsammans med sina favorit tärningar!!!  :wink:

Ja allt är ju relativt, men något måste man ju sträva efter...    :D
"Randomization is too important to be left to chance"

Olle P

Det behövs inget hjälpprogram för att spela Combat Mission som PBEM...

/Olle

Jon Karlsson

Jag har spelat saker både via mail och via cyberboard+ACTS. Jag har prövat VASSAL men mitt intryck är att min datan (Athlon 1400, införskaffad under Juraperiden någon gång) inte är stöddig nog att orka med det. Det går segt som i sirap. Riktigt bra idé annars, dock.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Jag drar nu därför slutsatsen att alla andra på detta forum är ansvarslösa slynglar med obegränsad tid och utrymme och som bara lever tillsammans med sina favorit tärningar!!!  :wink:

Själv är jag gift och har tre små(!) barn. Gillar inte att spela på datorn - Det blir för opersonligt, oöverskådligt och ointressant.
En mycket bitter liten man.