Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Startat av A F, 4 september 2006 kl. 18:33:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Jon Karlsson"Hur blir man anställd som översättare utan att känna till sådana vardagsuttryck som small arms?

Det finns liten budget när man översätter alla dessa dokumentärer, oavsett ämne. En dag med Discovery kan vara rikitgt skoj just därför.

Och Steve Irwin har kolat. Vad ska vi göra förr att hylla hans minne? Knalla iväg till närmaste djurpark och knäppa en björn på nosen?

Scipio

Har svårt att tro att översättare av den här kalibern har tillgång till att se filmen samtidigt som dom översätter.
Dom måste nästan slänga dialogen till nån praktikant för att misslyckas så kapitalt.
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Och Steve Irwin har kolat. Vad ska vi göra förr att hylla hans minne? Knalla iväg till närmaste djurpark och knäppa en björn på nosen?
Med tanke på hur det slutade för Steve så skulle jag nog inte sträcka mig längre än att kela med en koala.

A F

Citat från: "Scipio"Med tanke på hur det slutade för Steve så skulle jag nog inte sträcka mig längre än att kela med en koala.

FYI så är koalor ruskigt ettriga små djur. Gulli-gull och så är ditt öra borta. Som tumregel: allt djurliv från Australien är livsfarligt.

Scipio

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Scipio"Med tanke på hur det slutade för Steve så skulle jag nog inte sträcka mig längre än att kela med en koala.

FYI så är koalor ruskigt ettriga små djur. Gulli-gull och så är ditt öra borta. Som tumregel: allt djurliv från Australien är livsfarligt.
Ok visst, men erkänn att det lät bra tills jag vart av med örat...

Elias Nordling

CiteraSom tumregel: allt djurliv från Australien är livsfarligt.

Terry Pratchett beskrev det bäst, om än i famtasymiljö: Ett gäng trollkarlar ska åka till kontinenten XXX (som är en knappt förtäckt version av Australien). De känner sig litet ängsliga, så de går fram till den magiska bokhyllan och ber den ta fram böcker om farliga djur i XXX. En lavin av böcker begraver dem nästan, så de byter taktik och ber om böcker om ofarliga djur på XXX. Ett nästan oskrivet papper kommer nedsinglande. På det står det:

En del av fåren.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon Karlsson

Egentligen var det förstås en dropbear som dödade honom. Men australiensarna mörkar, som alltid.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Som tumregel: allt djurliv från Australien är livsfarligt.

Lektion i naturkunskap, Kortedalagymnasiet, Göteborg, första hälften av nittiotalet (Ämne: Anatomi):

Svante (Lärare): Bla, bla, bla, människokroppen, bla, bla, bla
Glad blondin (Elev): Avbryter Svante, vad är farligast - en alligator eller en krokodil?
Svante: Mmpfff Försvinner, högröd i ansiktet, ut i det angränsande förrådsrummet. Ett dämpat gapskratt hörs genom dörren.
Svante återvänder till klassrummet och återupptar lektionen efter att uppenbarligen ha uppbådat all tillgänglig självbehärskning. Han svarar inte på frågan och vår glada blondin tycks redan ha glömt bort den.

One Year Later

Holmgren: Svante, vad är egentligen farligast - en alligator eller en krokodil?
Svante: Med ett lurigt leende Den som är närmast!

Sensmoral: Det gäller att vara pragmatisk.
Observation: Steve Irwin var blond...
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

Djupt, Holmgren. Djupt.  :up:
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "Holmgren"Observation: Steve Irwin var blond...

Och om han hade varit skallig så hade han inte blitt stucken av en rocka?

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Och om han hade varit skallig så hade han inte blitt stucken av en rocka?

Ja. Enligt min märkliga teori om blondiner och orsakssammanhang så hade han då aldrig sysslat med sådana suspekta saker som att kela med stingrockor och skojbrottats med krokodiler...  :P
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Holmgren"
Citat från: "Anders Fager"Och om han hade varit skallig så hade han inte blitt stucken av en rocka?

Ja. Enligt min märkliga teori om blondiner och orsakssammanhang så hade han då aldrig sysslat med sådana suspekta saker som att kela med stingrockor och skojbrottats med krokodiler...  :P

Hur är vädret annars på din planet?

:up:

BigPapaBear

Anar jag ett ifrågasättande av naturgivna identiteter (blondiner = lite efter). My God! Börjar dofta genusvetenskap långa vägar...  :P
En mycket bitter liten man.