Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Kartong till counters

Startat av pelle, 2 december 2004 kl. 18:52:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

pelle

Alla hemgjorda counters jag sett, även de som sett riktigt bra ut på ytan (som andra har gjort; de jag har gjort ser ut som något en 5-åring klistrat ihop på dagis) har ändå sett väldigt avslöjande "hemmagjorda" ut (ta inte illa upp nu, alla, det finns säkert de som lyckas också; jag har inte sett så många). Typiskt har de varit lite för tunna, eller haft för "kompakt"/hård papp i. Jag satt och mätte tjocklek och försökte limma ihop kartong och tunna pappersark till exakt rätt tjocklek, men det blev ändå på något sätt för kompakt och stelt och inte alls rätt känsla.

Det vore bra att känna till någon bra standardkartong det är lätt att få tag på enkelt och billigt som fungerar. Borde väl finnas någon favorit här? Ska man ha något speciellt papper att skriva på också för att få ytan bättre? Förstår om man med skrivare inte kan få precis samma kvalitet som när de trycker på riktigt.

Dessutom vill man ju ha den där lite välvda formen med nedtryckta kanter. När jag skär eller klipper direkt ur pappen blir det helt platta counters. Det kanske kan ses som en fördel, men jag tycker det bidrar till att det ser hemgjort ut och känns "fel".

Kort sagt: är det någon här som har lyckats bra med att göra counters som blivit mer eller mindre omöjliga att skilja från sådana som följer med i ett typiskt spel? Utan att beställa från någon riktig tillverkare då.

A F

Med en bra skrivare och Illustrator/Freehand i högsta hugg så finns det ingenting som hindrar dig från att göra proffsgrafik.

Har du inte tillgång till blanka brickark så får du ta med din favo-brick-kvalitet till dekorima eller nått sånt ställe som säljer konstnärsmateriel och shoppa kartong. Sen är det dags att limma
och få att fästa snyggt och få fram och baksida att matcha. Inte lätt att få snyggt, speciellt på små brickor. Sen är det stållinjal och mattkniv och hej och hå.  

Men för att få den "kulliga" looken så behöver du en stans. Mkt dyra grejor.

Göran

Jag brukar köpa vita pappark hos min lokala bokhandel. De finns i olika tjocklekar. Sedan limmar jag på mina pappersark med brickor med Büngers gummilkister, som man penslar på. Därefter skär jag ut dem med mattkniv (här kan det lätt bli fel och man skär snett). Klipper man sedan hörnen och man har skurit rakt blir de riktigt bra faktiskt. Nedtryckta kanter blir det förstås inte men personligen tycker jag inte det är något att eftersträva.

/Göran, som gillar att göra spel men aldrig blir färdig med dem.

pelle

Letade i bokhandel efter bra kartong, men de hade bara väldigt tunna sorter. Anders tips om konstnärsmateriel kanske kan vara värt att kolla upp också, eller hitta en bra bokhandel.

Fungerar det att skriva ut med bläckstråleskrivare förresten? De enda counters jag har provat att göra var som tur är svartvita (ja, de skulle vara det; jag behövde inte fuska) och då blev det fint med vanlig laserskrivare. Några rekommendationer om skrivare/papper?

Är jag en enda som skulle gilla att göra sådär misshandlat buckliga counters? :) Fast jag är inte så sugen på att köpa dyra maskiner och kan leva med kantiga.

Magnus2

GRD som gör Europa-serien har publicerat de senaste spelen med just "billigare" counters (vad är en bra översättning?).
Dvs tunnare och mindre styva. Och även, eftersom det är tunnare kartong, mindre rundade kanter.  :down:

Jag gillar även den matta ytan som en del spelpjäser (?) har. Inte den glatta.

Men  om företagen fortsätter att dra ner på kvalitén på sina räknare(???) så kommer dina markörer(?!?) snart se likadana ut som "proffsens" :)

Magnus

Göran

Beträffande papperskvlitet så behöver man ju inte använda vanligt skrivarpapper. Färgat går ju också bra. Tex. så har jag nu senast använt brevpapper med en ålderdomligt gulnad färg. Även bläckstråleskrivare fungerar, men laser är säkert bättre.

/Göran.

A F

Citat från: "pelle"Letade i bokhandel efter bra kartong

Satsa på Dekorima eller nått i den stilen.

Citat från: "pelle"Fungerar det att skriva ut med bläckstråleskrivare förresten?

Varför inte? Om inte limmet får bläcket att börja rinna.

Ett knep för att få brickor och så att se bättre ut är att göra dem lite större än i normala krigsaspel. Gör dem 18x18mm eller så (och skala upp kartorna också). Klart lättare att limma och skära.

Och misströsta inte. Det går att göra otroligt fina grejor hemma på kammaren. Stefan Ekström i Stockholm har gjort ett OCS-Normandie som inte bara håller tryckbar kvalitet, det ser fan i mig helt fabriks-framställt ut.  
 :up:

Scipio

Jag brukar köpa kartong till att montera spelplaner på.
De flesta kontorsvaruhus brukar sälja kartonbitar på 100x70 cm.
Dessa finns i ett flertal tjocklekar från 1000 gram och nedåt.

För att få bra resultat vid montering så brukar jag använda permanent spraylim som också finns att köpa på de flesta kontorsvaruhus.

Om du först sprayar kartongen och sedan väntar tills limmet har torkat (vätskan från limmet alltså, inte fästytan) så kan du fästa matrialet och få perfekt fäste för om du har sprayat på ett jämt lager. Dessutom så kommer inte det du limmar på att riskera lösas upp av limmet eftersom det inte behöver fästa i något fuktigt.
"Randomization is too important to be left to chance"