Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleon Operational Level System 1X (OSG)

Startat av BigPapaBear, 12 september 2006 kl. 21:08:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Började läsa lite i reglerna till det grymt snygga The Sun of Austerlitz idag och fick något av en chock. Vilken djungel - trots att det bara är 19 sidor regler!  :shock:

Jag ser två möjligheter:

1. Det är världens näst meckigaste spelserie (efter ASL)!
    2. Jag är trött i huvudet och inte van vid krig som inte involverar pansarvagnar

Spelet verkar jeklarns roligt, men regeldjungeln känns ogenomtränglig. Tanken på att lära någon annan spelet ät skrattretande. Det gäller att hitta någon som redan är såld på det.

Är det någon som har någon erfarenhet av OSG:s 1X-serie och kan ge mig några tröstande ord på vägen. Jag brukar gilla regelpillande och mycket krom, men det här känns bara trögt... :?

Ville mest ventilera lite...  :oops:
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Jag brukar gilla regelpillande och mycket krom, men det här känns bara trögt... :?

Blir också bara trött av de där reglerna. Om det är nån tröst.

Come in, Elias...

P-O Jönsson

Om det kan vara någon hjälp så tor jag Björne är såld på det där systemet.
/P-O
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Elias Nordling

Reglerna får spelsystemet att verka mycket svårare än det är. Vilket är Kevin Zuckers adelsmärke. Han har ju tillochmed lyckats få introspelet Napoleons Last Battles att ta 29 sidor regler.

Min personliga åsikt om campaigns-systemet är att jag vill gilla det, men stridssystemet är krångligt på helt fel vis och kan bara producera Borodino-slag.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Peojon"Om det kan vara någon hjälp så tor jag Björne är såld på det där systemet.
/P-O

Då ska jag ragga på honom vid tillfälle.  :up:
En mycket bitter liten man.

Andreas Johnson

Är Highway to the Kremlin från den serien? Det spelet bygger
i alla fall mycket på "fog of war" och går nog bara att spela
om man hittar en motståndare.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

A F

Citat från: "Andreas Johnson"Är Highway to the Kremlin från den serien?

Alla Kevin Zs spel bygger på snarlika idéer. Gillar man hans idéer så är de toppen.

tinG

Vänner!

Jag har startat en krigsspelsblogg!
Jag har tillsammans med två gamla polare (som nog förövrigt finns som 'lurkers' här på forumet) vågat starta upp ett parti 'Sun of Austerlitz' med mig som domare/spelledare. Kampanjen spelas med hjälp av Cyberboard.

Vi har egentligen aldrig spelat igenom detta system ordentligt så syftet med detta projekt är i mångt och mycket bara att lära sig reglerna.

[Dessutom ett ypperligt tillfälle att testa tjänsten Squarespace.com som jag hört mycket gott om...]

Bloggen kommer att användas som forum i detta krigsrollspel...

Välkomna!

/Jonas

p.s. Kommentarer välkomnas...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte