Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Wikipedia Challenge - Typ.

Startat av A F, 30 september 2006 kl. 16:42:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tommy Röhs

Citat från: "Anders Fager"Och medan vi är inne på detta med historia: Är det någon mer än jag som vet vem "John Manetopoulos" är?

Jag köpte mitt först krigsspel av honom på hösten 1976.

SWS? Nån som vet vad det var?

Har en del med föregående fråga att göra...  :wink:

Tommy Röhs

Å nästa fråga: vem var Walter Luc Haas?

A F

Citat från: "Magnus2"Greken på Österlånggatan?

Just precis. Mannen som ägde Tradition medan det fortfarande gick pingviner i gamla stan. Nån som kan nått mer djupgående om den eran? Vad hade han för bakgrund? Hur länge drev han butiken? Stavas hans namn så?

A F

Citat från: "Tommy Röhs"Å nästa fråga: vem var Walter Luc Haas?
Berätta gärna.

Elias Nordling

CiteraÅ nästa fråga: vem var Walter Luc Haas?

Har hört den historien. En entusiast, Schweizare tror jag, som tydligen gjorde väldigt mycket för att främja hobbyn med fanzine och sånt i det tyskspråkiga området på... 70-talet?

Lyssnade inte så noga. Fråga nån av bröderna Blenneman så får ni historien.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tommy Röhs

Citat från: "Anders Fager"Berätta gärna.

"Walter Luc Haas, Switzerland, died January 10th 2001after long times serius illness. In the 70's when the German games market didn't offer much besides children's games, began Walter Luc Haas to import American strategy games. The games was sold from his home in Basel through the mail order catalogue Cheesehole-News, and the fanzine Europa carried extensive anysis of all available wargames, and with Bumm did he introduce the first PBM-zine in Germany. With Joker he published the first German gaming magazine"

Köpte mycket spel från honom i slutet av 70-talet och början av 80-talet.

A F

Citat från: "Tommy Röhs"
Citat från: "Anders Fager"Berätta gärna.

"Walter Luc Haas, Switzerland, died January 10th 2001.....

OK.

John "Greken" Manatopoulus (?), död i Stockholm c. 1981. Född i Grekland. Drev spel & tennfigursbutiken Tradition på Österlånggatan i Stockholm från ? till sin död. Butiken & butiksnamnet övertogs 1982 (?) av Target Games.

(Kan någon utveckla?)

Andreas Lundin

:ultra: OBS! för vissa en eventuell "flamer". Bäva dock ej, för jag är inte här för att skada! :ultra:

Om vi skulle återgå till frågan, så tycker jag att man kan diskutera definitionen av "krigsspel". Jag håller mig till den fagerska skolan som menar att den närmast skall hårdras till att innehålla ord som "militär" och "komplicerade" och "tidsödande". Det är bra, för det är tydliga skiljemarkörer gentemot andra spelgenrer.

Vad händer då med spel som History of the World, 7 Ages, Civilization, etc. Vad händer med Memoir '44? Vad händer med Britannia och Blood Royale? Är de också krigsspel, eller är de något annat (konfliktspel?)?

Skall spel som dessa "visas upp" på konvent under "krigsspel.se-flagg"? Eller hör de till en annan kategori spel, som man förvisso kan spela med full tillfredställelse, som spelas på annan plats på konventen än just i "krigsspel.se:s" regi?

Många kanske skulle klaga på denna snäva definition och säga att hobbyn dör ut om det inte finns "enkla" och "snabba" spel och spel med en inte lika tydlig "militär" prägel att tillgå. Som en slags sluss in i krigsspelandets förlovade värld. Jag tror dock att det är tvärt om. Som referens till det kan jag bara gå till mig själv. Min första kontakt med krigsspel var ASL. För det var det komlexa och det militära som utgjorde lockbete och krok för mig. Att ödsla tid på spel hade jag redan gjort i och med att jag spelade rollspel, så där fanns inga "hinder". Det var alltså den djungel av regler och kartor och (snygga) kartongbitar som utgjorde mystiken. Och att bli initierad i mysterierna är för många människor lockbete nog. Inte simplifierade, sjaskiga och urvattnade lösningar - utan en fördjupad förståelse och upplevelse... (börjar det låta som att krigsspelshobbyn är en religion? :D )

Så... fortsätt diskutera definitienen av krigsspelshobbyn. Framförallt lyft fram att ju mer komplext eller intrikat ett krigsspel är, desto roligare är det. Och desto mer krigsspel är det.

(Förresten borde vi inte ha en omröstning om snyggaste counters/blippar/kartongbitar/spelpjäser, Björn?)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin":Jag håller mig till den fagerska skolan som menar att den närmast skall hårdras till att innehålla ord som "militär" och "komplicerade" och "tidsödande"

Vände mig nog personligen mest mot bruket av nyspråk. Krigsspel kan vara både enkla och snabbspelade, även om en ASL-kampanj om typ hela Operation BArbtarossa på något vis personifierar hobbyn när den är som... tja?

Conny Depp

Citat från: "Anders Fager"... Säger du "städare" eller "lokalvårdare"? ...

Bägge orden är kanske nedsättande, enligt folk som oroar sig för att en tredje part kan känna sig förorättad. Jag har hört att man använder hygientekniker istället för städare eller lokalvårdare. Något mer ambitiöst vore det att säga hygienterapeut. Det kommer man nog också att göra i framtiden, efter år 2010.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"(Förresten borde vi inte ha en omröstning om snyggaste counters/blippar/kartongbitar/spelpjäser, Björn?)

:D  Ska se vad jag kan styra upp.
En mycket bitter liten man.

A F

La just in ZOC på svenska WIKI.  :ultra:

A F

Nu har SWS en post på Wiki. Jag leder stort.

Tommy Röhs

Citat från: "Anders Fager"Nu har SWS en post på Wiki. Jag leder stort.

SWS bytte namn till CSS-stockholm och på så sätt kunde CSS (som blivit av med lokalen) få tillgång till Stockholmskommunsföreningsråds lokaler för en billig penning och SWS med ett tynande medlems antal fortlevde några år till.
CSS forsatte med spelmöten på Söndagar i många år, tills då Stockholmskommun (i sin vishet) chockhöjde avgiften, så CSS kunde inte längre vara kvar där.

---

Någonstans i denna tid föddes SKS (Stockholms Krigsspels Sällskap)
Möte några gånger per år, och då en hel helg (fredag em tom söndag em).  Det blev lite större spel spelade, 3rd World War Serien, Korsun pocket, Double-blind multiplayer flattop för att nämna några.
Alltihopa tog hastigt slut då det kom några högre befäl gjorde ett oannonserat besök i den lokal som vi lånat av hemvärnet i Stockholm.

---

NFOmega. (UF stockholmsdistrikt)
Här har många ungdomar blivit upplärda i roll- oh krigsspelandes ädla konst. En stor del av de personer som spelade under första halvan av 80-talet hängde här mer eller mindre regelbundet. Först på en lokal vid Rådmansgatan och senare på en annan lokal på Döbelsgatan.
Föreningen lever kvar under namnet Proxxi och har en lokal på Engelbrecktsgatan.

A F

Warför skriver du inte in detta på Wiki? CSS/Unga Forskare måste ha en artikel var.