Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Micke G

General Quarters 3rd Edition

Startat av Micke G, 4 februari 2009 kl. 23:44:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Micke G

Nu blev en del skraja, men lugn. GQ spelas på hexagoner också, iaf den operationella delen. Jag använder mig ibland av SWWAS kartor, eller något annat spel. Det går utmärkt att göra egna också. Skalan på OP kartorna kan variera men runt 30nm/hex funkar bra (SWWAS kör med 36nm/hex). I Campaign (OP) läge så motsvarar en Turn upp till 8 timmar, det beror på scenario. Du kan även köra ett stort slag med de inledande operationerna med en skala av 10-20nm/hex och tiden motsvarar 1 timme.

GQ har två sätt att avgöra flygoperationer , antingen taktiskt eller med Campaign Air Ops regler. Med det sistnämda går det smidigt och fort att lösa dessa strider. Man behöver ingen taktisk karta eller nåt. Det finns också Campaign Submarine Ops som fungerar på samma sätt.

Hjärtat i GQ är ju själva sjöstriden. När styrkorna har kommit i kontakt så flyttas spelet över till det taktiska "bordet". Skalan kan variera beroende på avstånd, väder och vind och sikt förhållanden. Jag kör oftast med 10cm = 1nm. Tiden motsvarar 5 minuter i  verkligheten. Här går det också att köra med hexagoner (1 hex = 500yds) och counters. Så ett vanligt köksbord funkar bra. GQ konstruerades först med att helt och hållet spelas med hexagoner, men de inbitna miniatyrspelarna blev tydligen upprörda under testerna så Lonnie (designern) fick göra om allt (Tyvärr).

Nåväl, spelsekvensen är följande:
Damage Control Phase
Tactical Plot Phase
Movement Phase
Torpedo Attack Phase
Detection Phase
Gunnery Phase

Man behöver inte hålla på och plotta order och annat tjafs. Jag spelar på det viset att en "Iniative Roll" avgör vilken sida flyttar först. Varje fartyg har en färdig SDC (Ship Data Card) i vilken man håller koll på skeppets status, fungerar mycket smidigt och i stort sett varje fartyg under WW2 finns med. Varje nation har en egen Gunfire CRT som är det enda man behöver under eldstriden. Där finns allt man behöver veta om Gunnery, Damage Control, Critical Hits mm. Dessa och alla andra tabeller kommer i hårdpapp så det är mycket enkelt att hålla reda på allt. Under ett vanligt scenario tex. Slaget vid Danmarksundet behöver man bara två tabeller (Kriegsmarine och Royal Navy) förutom SDC´s för enheterna, så GQ är ett underbart på det viset att man koncentrerar sig på det stora hela, inte en massa skit som i andra spel i denna kategori. Att avfyra en bredsida så kollar man bara antal eldrör som bär och sen slår man 1 D12 för varje två eldrör, tex. Bismark skjuter en salva med alla fyra tornen (2 rör i varje), man slår då 4st D12. Beroende på vilket avståndsband målet befinner sig på så träffar man med olika tärnings kombinationer. Självklart finns det en del andra variations faktorer som spelar in för att öka eller minska träffsäkerheten.

Själv började jag med Command at Sea och Harpoon och dessa tar evigheter att spela. I GQ kan en person sköta en hel flottstyrka utan problem och ändå är spelet mycket realistiskt. Det finns gott om lull-lull, allt i från landstignings operationer till logistik och reparationer. Det som jag tycker är bäst med GQ är att man kan skräddar-sy allt utifrån ens eget önskemål. Jag kan använda avancerade taktiska flygregler eller ubåtsregler, eller så löser jag det med Campaign regler. Så för den som gillar sjökrig och inte orkar hålla på en hel helg för att taktiskt och realistiskt spela  slaget vid Cape Matapan så rekomenderar jag detta spel. Köper man spelet så får man tillgång med en uppsjö av grejor på deras hemsida och supporten är ypperlig. WWW.odgw.com

Tack för mig och hoppas ni blev klokare av detta.