Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_sfclinken

OCS Case Blue

Startat av sfclinken, 11 oktober 2006 kl. 15:27:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

#180
CiteraKan vara det vansinnigaste scenariot i hela OSC.

(sic!)

Japp! Jävligt skojfriskt scenario!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

#181
Citat från: "tinG"En tysk och en rysk runda avklarad. Det börjar se lite besvärligt ut för tyskarna i söder... så nått måste rätt måste vi ha gjort de senaste 55 rundorna!

 :lol:   :up:  Monsterspelarna i Gbg kan rapportera följande.

Vi har nå nått fram till 12 december 1942. Det ryska anfallet över Don är tillbakaslaget. 3 ryska kårer till priset av 2 tyska mechaniserade divisioner och en handfull rumänskt infanteri. I söder pågår kampen fortfarande precis norr om Kaukasusbergen. En tämligen stor tysk styrka på kanske 3-4 infanteri- och 1 pansardivision står i ett utsatt läge sydost om den ryska huvudstyrkan. Svärmar av ryskt kavalleri rider i cirklar kring tyskarna. För närvarande är järnvägen mellan Rostov och Grozny öppen och 2 pansardivsioner har kommit västerut från kaspiska havskusten för att förbereda ett motandall söder om Terekfloden. Problemet är dock underhåll, ryskt flygövertag och kavalleri, kavalleri och kavalleri....

Jobbar på bildbeviset....

Två bilder från de huvudsakliga stridsområdena i vårt CB-parti som nu nått framt till dec.12. Båda bilderna är från slutet av 8 decemberrundan (ena bilden feltaggad).



Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

#182
Case Blue - världens bästa spel. Utan tvekan!  :up:

Härliga bilder.  :up:
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

#183
Det ser ut att vara litet synd om tyskarna i bergen, men de har säkert härlig off-piståkning.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

#184
Anders och Jocke! Hur gick det i Kharkov scenariot?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

#185
Citat från: "Strv102r"Anders och Jocke! Hur gick det i Kharkov scenariot?

Vi startar om. Jocke får förklara varför.

Andreas Lundin

#186
CiteraVi startar om. Jocke får förklara varför.

Lustigt. När jag spelade detta scenario första gången tvingades vi också börja om. Man måste i princip känna på scenariet en gång först innan man inser vidden av galenskapen. En andra gång kan man disponera om styrkorna runda 1 (särskilt som ryss), så att man åtminstone har lite större chans att lyckas...

...passar man inte den ryska södra flanken, så.... :ultra:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

#187
Citat från: "Andreas Lundin"Man måste i princip känna på scenariet en gång först innan man inser vidden av galenskapen.

Vilket jag kan garantera dig att de historiska ryska generalerna på plats också tänkte när de såg händelseutvecklingen...  :D
En mycket bitter liten man.

A F

#188
Citat från: "Andreas Lundin"En andra gång kan man disponera om styrkorna runda 1 (särskilt som ryss), så att man åtminstone har lite större chans att lyckas...

Nått speciellt du tänker på.

Vi har kört två gånger.

TY-SU 18-17

TY-SU Su ger upp efter turn 2.

JanK

#189
I Case Blue-regelboken (1.8 Reinforcements entry) står følgende:
If only the Case Blue maps are in play, then all reinforcements enter via the nominal off-map box and the player's Case Blue Rail Cap.

Hvilken nominal off-map box er det snakk om ?

Andreas Lundin

#190
Den off map box du skapar själv! :) Finns ingen.  :P
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

JanK

#191
Enda flere spørsmål til OCS. "Drive for oil" scenariet denne gang.

1. Kan Rostov benyttes som Reinforcement entry etter at Kerch Straits er åpnet ?

2. Overstyrer "If only the Case Blue maps are in play, then all reinforcements enter via the nominal off-map box and the player's Case Blue Rail Cap. " alt annet som er skrevet om German reinforcement entry når bare Case Blue maps benyttes ?

Snart Galore... :D