Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Startat av A F, 23 april 2007 kl. 23:11:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Vvornth"Det får helt enkelt bli mer regelrätta krig som vi sedan kan få spel av!

Se det istället så att om du kan knäcka hur du gör intressanta operationella eller stategiska spel med assymetriska krigföring så har du en guldgruva spelmässigt. 1900-talet är fullt ruggiga små stamkrig.

Vvornth

Nu låter jag som en trasig grammofonskiva, men Vietnam 1965-1975 klarar det med assymetrisk krigsföring på hög nivå alldeles lysande.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Nu låter jag som en trasig grammofonskiva, men Vietnam 1965-1975 klarar det med assymetrisk krigsföring på hög nivå alldeles lysande.

Funkar, men inte så bra. Tycker jag alltså.

Vvornth

Utveckla.

A F

Citat från: "Vvornth"Utveckla.

Det var (länge sen jag spelade det, men jag höll på en hel del med det) bara ett  klassiskt krigsspel som försökte hantera en udda situation. Massor av tabeller och boxar och tracks hit och dit. Tyckte Central Amerika var roligare och enklare. Men det var inte lika ambitiöst. Och inte perfekt det heller.

Tror att man kommer till typ Vietnam eller Central Amerika med normala krigsspelstekniker och där kan man åstakomma något vettigt. Men kan du hantera Bagdad eller Somalia på samma sätt? Tjetjenien?

Vvornth

Jag tror du blandat ihop de två, Central America är definitivt mer komplicerat än Vietnam.

För Bagdad och Somalia så är det mest gruppnivåstrider (på sin höjd plutonsnivå). Ska man ha ett vettigt system för Tjetjenien så måste det vara någon typ av limited intelligence inblandat.

A F

Citat från: "Vvornth"Jag tror du blandat ihop de två, Central America är definitivt mer komplicerat än Vietnam.

Tycker tvärtom. Sånt händer. Som jag ser det så ger egentligen CA fan i problemen med små gerillor i djungel och la istället ner en massa krut på flyg och annat som i och för sig blev lite roddigt. Men grundsystemet var enkelt. Vietnam gjorde ett hyggligt försök att hantera de assymetriska problemen i djungeln.

Citat från: "Vvornth"För Bagdad och Somalia så är det mest gruppnivåstrider (på sin höjd plutonsnivå). Ska man ha ett vettigt system för Tjetjenien så måste det vara någon typ av limited intelligence inblandat.

Var inte Vietnamkriget också till stor del plutons och kompaninsatser?

Vvornth

Citat från: "Anders Fager"Var inte Vietnamkriget också till stor del plutons och kompaninsatser?

Det där är en vanlig felaktig uppfattning, även om kriget populärt skildras på det sättet ur Amerikansk synvinkel. Flera regelrätta slag mellan Syd- och Nordvietnams arméer ägde rum.

A F

Citat från: "Vvornth"Det där är en vanlig felaktig uppfattning, även om kriget populärt skildras på det sättet ur Amerikansk synvinkel. Flera regelrätta slag mellan Syd- och Nordvietnams arméer ägde rum.

Det har du rätt i. Kriget går från rena Al Queida-pulet till stora slag. Men otroligt mycket tid ägnas också åt att partulera skog och hålla vägar öppna och att bara vara närvarande.

EvilSpook

Citat från: "Anders Fager"Men otroligt mycket tid ägnas också åt att partulera skog och hålla vägar öppna och att bara vara närvarande.
Så var min militärtjänst också - har aldrig tänkt på att det skulle vara samma typ av insats som Vietnam!
Fast vi höll å andra sidan vägarna stängda för travälskare, räddningstjänsten och vår egen KompC.  :up:

//EvilSpook

pelle

Jag har inte spelat Central America på >10 år, men mest baserat på regelläsning nyligen tycker jag det känns som om reglerna för "insurgency units" tar upp en riktigt stor del av regelboken. Det är gott om flygregler också, men mycket är konstiga helikopteruppdrag man behöver för gerillakrigandet.

Tar man sedan med regelbok nummer två, "intervention game rules"(?), blir det sammantaget väldigt mycket annat och väldigt lite gerillakrig. En förfärlig massa specialregler de behöver de där amerikanerna (och ryssarna, till viss del). Lite för mycket specialregler för min smak.

BigPapaBear

Vill inte vara tråkig, men har vi inte svävat ut ganska långt från trådens egentliga ämne?  :insecure:
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Vill inte vara tråkig, men har vi inte svävat ut ganska långt från trådens egentliga ämne?  :insecure:

Åvemfanedu?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Åvemfanedu?

Den hegelianska världsanden som kastar sten i glashus!  :D
En mycket bitter liten man.

Holmgren

Den här tråden tog sin början i diskussionen on OCS Case Blue (återfinns här).

Tråd delad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!