Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spel under rommartiden

Startat av Floxon T, 24 oktober 2006 kl. 19:43:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Floxon T

Hoppas på några trevliga förslag.

Vilka är det trevligaste spelet att spela om man vill ha ett som handlar om rommartiden?

Har surfat runt på Boardgame geek och funderar på Caesar at Alesia? Det är ju rätt gammalt så det borde allt finnas något nyare. Speltiden bör vara sådan att man fixar det på en kväll/helg.

/Peter

Andreas Johnson

Sword of Rome är ju populärt som multiplayer. Annars är Imperium Romanum en tjugo år gammal klassiker...

Carthage från GMT kom förra året men det klarar man nog inte på en
helg, i alla fall inte huvudscenariot.

Finns säkert folk som kan komplettera med fler förslag.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Andreas Johnson

Förresten, har det inte nyligen kommit en ny upplaga av Alesia från GMT?
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Elias Nordling

>Förresten, har det inte nyligen kommit en ny upplaga av Alesia från GMT?

Jo, men det är rätt segt.

Skaffa Simple Great Battles of History-reglerna och SPQR från GMT (gärna deluxe-utgåvan när den kommer ut), så kommer du att ha mycket kul!

Sword of Rome är en höjadare. Carthage/Rise of the roman Republic likaså. De har bägge scenarion som kan fixas på en helg.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Floxon T

Jag tackar för svaren.
Visste väl att den här gruppen var den rätta att fråga  :)

tinG

Citat från: "Elias Nordling"Skaffa Simple Great Battles of History-reglerna och SPQR från GMT (gärna deluxe-utgåvan när den kommer ut), så kommer du att ha mycket kul!

Elias,

kan du förklara vad som gör simple GBoH till det bättre valet? Jag har spelat två SPQR-slag med ordinarie regelversion vilka är skillnaderna?

//Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

>kan du förklara vad som gör simple GBoH till det bättre valet? Jag har spelat två SPQR-slag med ordinarie regelversion vilka är skillnaderna?

SGBOH-reglerna gör att du kan spela ett scenario på mindre än halva tiden, utan nämnvärd minskning av mängden krom. Enligt min mening är dessutom SGBOH-reglerna mer realistiska.

SGBOG skär ner command-reglerna (som enligt min mening är barocka och inte simulerar någonting i standardreglerna) till någonting betydligt enklare. Stridsmekanismen är också betydligt förenklad och uppsnabbad, utan att utlämna några faktorer från standardreglerna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"som enligt min mening är barocka

Fantastiskt val av adjektiv!  :D  :up:
En mycket bitter liten man.

tinG

tackar... låter intressant
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte