Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Micro Modernt

Startat av tobias, 9 december 2004 kl. 16:01:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tobias

Micro Modernt har jag alltid varit lite sugen på. Vad finns det för bra system som man kan använda?
Vad körde de som arrangerade det på GothCon förr i tiden, Pansar-Anders Pettersson och Jens Agby? Hade tyvärr aldrig möjlighet att få testa på deras arrangemang.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

magnus

Citat från: "tobias"Micro Modernt har jag alltid varit lite sugen på. Vad finns det för bra system som man kan använda?
Vad körde de som arrangerade det på GothCon förr i tiden, Pansar-Anders Pettersson och Jens Agby?.

Var det inte dom som hade ett eget-konstruerat system? Väldigt stora stridsvagnsmodeller. Blev lite konstiga strider eftersom det pga storleken alltid var extrem närstrid. Vad jag minns var det dock WWII, så du kanske menar något annat.

-------------------
Blod och mod. Så kallades systemet. Ursäkta, demens-light kommer längre ner i åldrarna.
Magnus Johansson

Göteborg

tobias

Det är inte samma arrangemang vi pratar om, Blod och mod var ju Battle-Mats arrangemang, inte Micro utan 20mm.
Micro Modernt, GothCon XXV
Blod & Mod, GothCon XXV
/Tobias

mib

När vi spelade micro för ett antal år sedan använde vi Challanger 2000 reglerna från Tabletop Games (Tror jag de hette). Funkade väl ok, men jag irriterade mig på att figurerna (1/300) och spelplanen var olika skala, men det får man väl leva med, om man inte skall spela i en gymnastiksal.

/Michael

Tommy Röhs

Citat från: "mib"...men jag irriterade mig på att figurerna (1/300) och spelplanen var olika skala, men det får man väl leva med, om man inte skall spela i en gymnastiksal.
/Michael

Eller byta till en mindre skala. Det finns 2mm figurer (1/1000)
Har för mig att det var denna skala som Anders Pettersson och
Jens Agby använde.

Holmgren

Citat från: "Tommy Röhs"Eller byta till en mindre skala. Det finns 2mm figurer (1/1000) Har för mig att det var denna skala som Anders Pettersson och Jens Agby använde.

Det stämmer, det var 1/1000 som användes av Anders och Jens.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Tommy Röhs

Fördel med 2mm figurer:
1) man får 10 stridsvagnar för £1
2) ingen kan klaga på att ögonbrynen på infanteristerna inte är målade

:ultra:

Elimää

Citat från: "Tommy Röhs"2) ingen kan klaga på att ögonbrynen på infanteristerna inte är målade
Texas kan :)
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Tommy Röhs

Citat från: "Elimää"
Citat från: "Tommy Röhs"2) ingen kan klaga på att ögonbrynen på infanteristerna inte är målade
Texas kan :)

På 6mm kanske  :shock:

MEN inte på 2mm, det är bara en liten metal plupp vagt format som en människa.

Elimää

Kan man shada text från gult till rött på en 6mm axel så är nog 2mm inget problem, även om man kanske bara kan skriva texten  :cry:
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

tobias

Jag är sugen på Micro Modernt, men vilka regler ska man köra med? Bygga eget system kanske? Och vilken leverantör av figurer är det som gäller?
/Tobias

Anders Petersson

Hejsan!

Kul att folk fortfarande kommer ihåg våra Gothcon övningar!
Vi började med 1/300 som vi spelade med i många år men
gick över till 1/1000 på grund av att man kunde bedöma
avstånd mer realistiskt och att det såg bättre ut.

Fantastiskt att det fortfarande spelas micro i Svedala!

Mvh

Anders

Jens Agby

Jag kan lägga till att de reglerna vi använde var:

Wargames Rules for Armoured Warfare at Company and Battalion Battle Group Level (puh!) från Wargames Research Group.

Det är väldigt simpla regler, men det passade oss utmärkt då vi prioriterade snabbhet framför exakthet och ofta gick på "magkänsla" när vi ledde våra scenarion. Huvudsaken var alltid att folk skulle ha kul!

Vi tittade även en del på Bruce Rea Taylors Challenger regler, men förkastade dom då den ökade komplexiteten slöade ner spelet för mycket för våran smak.

Ingen av micro reglerna är egentligen skrivna för spel med spelledare och fog of war (vilket vi alltid körde med och jag starkt rekommenderar att göra) så där får man själv improvisera lite.

/Jens

A F

Citat från: "Jens Agby"Wargames Rules for Armoured Warfare at Company and Battalion Battle Group Level från Wargames Research Group.

Dom har jag provat och står man ut med en del grova förenkligar så funkar de ok. Vet inte om de fixar det senaste tekniska tricken, dock.

Citat från: "Jens Agby"Challenger[/url] regler, men förkastade dom då den ökade komplexiteten slöade ner spelet för mycket för våran smak.

Gillar man ASL så är dessa säkert toppen. Antalet propellerblad på olika BRDM2-modeller kan ju faktiskt ha en grym betydelse.

Jon Karlsson

Citat från: "Jens Agby"Ingen av micro reglerna är egentligen skrivna för spel med spelledare och fog of war (vilket vi alltid körde med och jag starkt rekommenderar att göra)

Problemet med sådan FoW är att det blir så fruktansvärt mycket dödtid för spelarna. Fem minuter göra drag -- en halvtimme vänta medan spelledarna utför draget -- fem minuter göra drag -- 45 minuter vänta -- fem minuter göra drag -- etc, har varit modellen på alla sådana tillställningar jag har varit med på. :-/
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!