Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Markstridsskolans spel för bataljonsnivån.

Startat av Strv102r, 30 oktober 2010 kl. 11:01:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Det har sedan ganska många år funnits ett brädspel på MSS för att kunna öva beslutsfattning på bataljonsnivån. Det är framtaget av en entusiast som har stor erfarenhet av krigsspel. På taktiksektionen avser vi nyttja spel som en fördjupningsdel i syfte att skapa underlag för diskussioner i taktik på bataljonsnivån i en kurs i höst.

När jag tittade på det spel som min kollega gjort märktes det ganska tydligt att han är influerad av OCS. Spelet är trots det enkelt och snabbspelat. Men vi vill ha en lite tydligare koppling mellan teknik och taktik än vad det systemet medger. Det har numeriska värden på plutonerna och kompanierna vilka är grundade i att en Strv 122 har ett värde på exempelvis 1 och en Pbv 302 på 0,25. Det fungerar bra på högre förband som är allsidigt sammansatta som brigad och uppåt eller även bataljon. Just för oss blir det ett problem. I och för sig är OK att en Strv är fyra gånger så eldkraftig som en Pbv, men när 1 Strv möter 4 Pbv i en duell blir det 1-1 medan alla vet att för en Strv är det bara fyra mål. Strv kan inte förlora i verkligheten. Detta gör att kopplingen teknik-taktik blir märklig om man vill lyfta fram det vilket vi vill.

Således nyttjar vi befintliga kartor då de täcker det område vi vill vara i, man ska ha tur ibland!, men jag har tagit fram ett annat system för avdömning av bekämpning som bygger på att visst system har hög, medelhög, låg eller ingen sannolikhet för utslag vid bekämpning av en viss skyddsnivå. Ungefär som vi pratar i taktiska bedömningar för att väga duellvärden.

Scenariot som vi ska tillämpa systemet på bygger på Gulfkriget 91 fast med en EU styrka där det ingår svenska förband i stället för den USA ledda alliansen och motparten heter ALFALAND och landet som ska befrias heter BETALAND. Just den del vi ska spela på är inledningskedet av striderna.

Vadan nu detta inlägg? Jo, jag undrar om någon skulle kunna tänka sig att kontrolläsa instruktionerna för systemet så att det är bättre svenska och kanske bättre förklarat innan jag ska ha lärarutbildning på systemet.

Lite bilder på komponenterna även om de för min fråga är oväsentliga.

Det går under projektnamnet "Swedish Steel" (något ska det ju heta).
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Erik Axel

Jag gör det gärna. Jag skriver och läser mycket text, skriver bl. a. för tidningar och magasin ibland. Jag har spelat en del spel som sysselsätter sig med modern tid och den angivna nivån också.

Strv102r

PM:a mig med mejladressen så mejlar jag underlaget.  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:   3W:s Blitzkrieg in the South , därefter Decision Games Drive on Dubno 41, därnäst AP:s Red Steel, SPIs Army Group South; Kiev & Rostov, Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Nya versionen av brickor. Två mekaniserade bataljoner (Stf90 & Strv122) och en lätt mekaniserad bataljon, eller motoriserad infanteribataljon som det diskuteras att de ska kallas för. Färgen gör det lätt att se skillnad på förbanden på kartan och se vem som är chef över vad.

Tordan

Smutt med unika färger, blir ju framför allt mycket enklare att följa med i dina AAR ;)
/Tord Hoppe

Strv102r

Jag har blivit tillfrågad om jag skulle kunna göra spelet tillgängligt för allmänheten. Kul, men möter ett par problem. Det är ju inte jag som äger det då det är konstruerat på arbetstid (tror nog att det är ett mindre problem) , och den materiel som används i spelet är ju i bruk vilket gör att även om tabellerna är grova så kan det vara känsligt att gå ut officiellt med värderingar av de system som ingår i våra förband.
Samtidigt vet jag att många är intresserade av kalla krigets materiel och organisationer men inte helt förtjusta i World at War systemet. Tja det har ju som alla system sina för och nackdelar villa jag givit min syn på i de trådarna.

Slutsatsen blev att utveckla spelsystemet i MSS spel, främst inom ledningsområdet, och förlägga scenariona till 1989. Då vi spelar använder vi ju våra ordinarie ledningsmetoder utan att de  finns i regelsystemet så för oss är de överflödiga. Men med ett par ganska enkla regler kan man komma ganska långt i att få fram vissa ledningsaspekter och förlskuta fokus från massor med tärningar till något helt annat. Valet av 1989 jämfört med 1985 i WaW beror på att 1989 är mer intressant för Sverige. mer intressant materiel och mer intressanta organisationer samt att det då muren föll ju fanns en risk att Sovjet skulle inse att nu eller aldrig! Har inte klart för mig vilken faktor som skulle vara utlösande 1985 som WaW använder? Fast då hade ju USA mer varierad mtrl i Europa än 1989 kanske. M60A3 var kanske borta 1989...

Så jag har jobbat ett tag med en utvecklad version som bygger på ett krig 1989. Återkommer med mer i aktuellt subforum (kalla kriget).

Fredrik H

Kanon! Det ser jag fram emot.

:up:

Snowfox

Bra initiativ!   :up:

Vi behöver fler taktiska spel som inte härstammar ur Panzerblitz genpool!
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Erik Axel

Briljant.

pelle

Kul!