Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Micro Modernt

Startat av tobias, 9 december 2004 kl. 16:01:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

hybris

När vi körde en modern kampanj så nämde någon att 55% av stridsavstånden  i Europa är under 500 meter.
Kanske det är därför som det gick så bra i första gulf kriget.
Man kan helt enkelt inte utnyttja vagnens full överlägsenhet om man befinner sig normalt kuperad europeisk terräng.
Spelar ingen roll om jag har överlägsenhet i vagn om man inte kan använda det. När jag kör Micro så väljer jag att följa tyskarna i 99% av fallen. Helt enkelt för att dom överlever längrei sina bättre (oftast) vagnar.
Skulle man se det på ett strategiskt plan så spelar det ingen som helst roll att wittman och kompani förstör mängder med vagnar.Man är ändå utmanövrerad på ett större plan.

Idag till exempel så valde jag att lägga till två stycken kullar i terrängen.
Allt för att det ska finnas något att tänka på när man planerar.
Kommer fi att ha den?
Behöver jag ta den?
Jag föredrar figurspel/rollspel framför blipp vilken dag i veckan.
Men jag gillar att slumpen påverkar. Det är helt enkelt realistiskt att inte ha total kol på läget.
Det enda som är säkert är att de som inte har kullarna kommer attt vilja bomba den i föregående syfte.
I den moderna kampanjen så sköt bägge sidor fascam i samma terräng avsnitt. Många minor blev det.
Vad gäller skala så får fordonen styra den.
var inte bra att ha fordon i 1/300 och markskala 1/1000
Bättre dela upp avsnitten i så fall och därmed begränsa strids området.Funderar själv på hur jag ska lösa kursk med 656 Schwere Pansarjägar regementet. Undrar om jag får in hela deras front 1,5 pingisbord i 1/1000 skala.

BigPapaBear

Citat från: "Jens Gunnarsson"Poängen med figurspel är det konkret visuella. Man har missat poängen med figurspel om man ger efter för (krav) på abstraktion, som t ex. "Den här figuren representerar ett regemente." eller "Figurerna är i skalan 1:285, men modellandskapet i 1:1000.".

Jag inser de praktiska problemen för stora slag. Men allt arbete man har lagt ned på att att måla modeller och bygga landskap är ju i så fall bortkastat. Det är då bättre att bespara sig mödan och istället ge sig hän i ett av de otroligt många välgjorda brädspel som finns, eller göra ett eget bättre. Det är ju många som lyckas med det också.

Kag sällar mig till gnällmustkören. Ska det vara modeller ska det banne mig vara korrekt. Annars blir det bräde. :)
En mycket bitter liten man.

Fredrik H

Jag tycker att diskussionen är lite märklig. Självklart innehåller figurspel massor med abstraktioner kring skalor och avstånd etc, men att för den sakens skull ta avstånd från dem gör i alla fall inte jag. Spela ett parti World in flames och begrunda mängden abstraktioner..(Du valde en landimpuls för att groundstrika mina kårer i Indien så dina konvojskyddande jagare kunde inte gå ut i Nordatlanten!)
Kanske är det den lilla pojken i mig som tycker att det ser häftigt ut med flera tusen 6mm figurer från Napoleonkrigen, men det har jag lärt mig leva med. Kan jag leka att en pappbricka är 22 000 soldater och 1598 fordon kan jag också leka att 36 stycken figurer representerar en bataljon infanterister.
Någon  kritiker (Jens tror jag) sa att poängen med figurer är det visuella. Precis. Det kan se häftigt ut i mina ögon. Jag spelar med 6mm-figurer, just för att skapa känslan av massa och  hyfsat realistiska avstånd. Eldavstånden under tex Stora nordiska var inte så stora. Jens sa också att man missat poängen med figurer om man bortsåg från skalan. Jag pratade med en officer från kustjägarna när jag pluggade, han tyckte att det var helt obegripligt att man kunde spela krigsspel när man visste hur det var i "verkligheten" (det du Ola!). Alla dessa abstraktioner man överser med när en bataljonsbricka flyttar sig tyckte han gjorde spel meningslösa. Var och en får bli salig på sin fason antar jag.
Nu spelar jag väldigt mycket mer blipp-spel än figurspel, mest för att jag aldrig orkar måla, men jag tycker att det är lite konstigt att kritiken mot figurslag kommer från oss som leker krig med papp och papper. Jag gillar militärhistoria och spelar olika spel kring det temat om jag tycker de är roliga. Figurer funkar, brickor funkar, båda har sin charm. Det är egentligen bara kort jag har en fobi mot!  :P

Dags att ställa upp GD42. God fortsättning mina herrar!  :ultra:

Strv102r

Jag förstår kustjägaren. Jag slutade med krigsspel när jag gjorde lumpen och fick en riktigt stridsvagn att leka med. När jag lämnade stridsvagnstjänsten 2000 och blev stabsofficer så fick krigsspel en ny dimension. Låt mig gissa att kustjägaren tjänstgjorde på pluton eller max kompani?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMTs Barbarossa; Crimea scen 1: The Tartar Ditch och scen 4 The Crimean, Campaign, därefter  GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Jag slutade med krigsspel när jag gjorde lumpen och fick en riktigt stridsvagn att leka med. När jag lämnade stridsvagnstjänsten 2000 och blev stabsofficer så fick krigsspel en ny dimension.

Kan bara "peka mina kanoner" i din riktining. Och påpeka att om 15mm Napoleontenngubbar skjuter på varandra så gör de det på typ fyra decimeters håll och det ser rätt koolt ut. Det blir knasigare om man spelar Harpoon.

pelle

Som jag nämnde i en annan tråd nyligen har jag köpt mina första figurer och mina första figurspelsregler och i brist på något att jämföra med (då jag aldrig tidigare har spelat figurspel) höjde jag inte på ögonbrynen då jag läste att spelets figurer motsvarar ungefär plutoner och att skalan på figurer och terräng inte matchar på något sätt. Så är det ju i alla andra spel jag spelar också och att det skulle bli annorlunda bara för att man måste måla små leksakssoldater för att använda som spelpjäser tänkte jag inte på.

Fredrik H

Citat från: "Strv102r"Jag förstår kustjägaren. Jag slutade med krigsspel när jag gjorde lumpen och fick en riktigt stridsvagn att leka med. När jag lämnade stridsvagnstjänsten 2000 och blev stabsofficer så fick krigsspel en ny dimension. Låt mig gissa att kustjägaren tjänstgjorde på pluton eller max kompani?

Ja, han var plutonchef och ondgjorde sig över att inte ens vara en halv "såndär bricka".

:)

BigPapaBear

Citat från: "Fredrik Hornegård"men jag tycker att det är lite konstigt att kritiken mot figurslag kommer från oss som leker krig med papp och papper.

Även längst ned på häftighetsskalan behövs en tydlig hierarki på skolgården... Hex & counter är så mycket koolare och ger betydligt mer brudar än figurspel. Särskilt om det är figurspel som inte tar hänsyn till korrekt skala.  :lol:

Jens Gunnarsson

I bägge fallen kan man bli utesluten om man låter när man flyttar en enhet.
Wussing out is not an option.

hybris

Citat från: "Jens Gunnarsson"I bägge fallen kan man bli utesluten om man låter när man flyttar en enhet.

Chansen att jag får ståpäls och känner larvbandens vibrationer genom geohexen är ju helt obefintlig i ett blipspel.

På ett micro
däremot där Kryper man runt spelbordet som i en qutro eller libro reklam och försöker lägga huvudet i samma nivå som vagnarna.
Det är riktig diesel kärlek.
Birger som fick krullade ögonbryn samt flecce tröja när en Mig 29 gav mer blås för att komma ut på taxibanan.
Kärlek....

Snowfox

>>Hex & counter är så mycket koolare

Du har aldrig sett två Napoleonhärar braka samman, det hör jag. Efter att ha sett en engelsk figurspelsklubb sätta upp ett gigantiskt slag kan jag bara kostatera att hex och plutt är vida underlägsna då det gäller att representera slagen. När hela härligheten låg framför dina fötter brydde man sig inte om att varje figur var nästan lika hög som husen och representerade 33 man. C'est magnifique!

>och ger betydligt mer brudar än figurspel.

Jag kan tänka mig att börja prata krigsspel på raggrundan ger olika utfall beroende på hur man presenterar det.  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Nisse

Båda har sin charm. Rent praktiskt har brädspel en stor fördel i och med att de är väldigt smidiga. Man köper ett spel för några hundra, läser reglerna och sätter igång. Det är lätt att bära med sig och tar knappast mer plats än ett köksbord

Ett figurspel kräver regler, sen figurer och fordon för minst 1000 kr som sen skall målas och basas. Har man inte terräng så måste den också byggas. Så det tar några månader innan man kan spela. Dessutom kräver den mer utrymme och är inte alls lika lätt att bära med sig om en brädspelslåda.

Men rent visuellt går det inte att jämföra, figurspel sopar banan med brädspel. I "smidighet" vinner brädspel samt även ekonomiskt såklart.

Abstraktioner bortser jag ifrån, det är abstraktioner i alla spel på olika sätt. Sen beror det på vilka abstraktioner man kan acceptera och vilka man inte kan acceptera eller gilla.

To each his own eller vad det brukar heta.

A F

Ett återkommande problem jag har med miniatyrer är att jag alldrig hittat ett regelet som är skrivet av någon som kan skriva begripliga regler. Det är för mycket hörsägen och slafs. Men det kanske är jag som läst fel böcker.

Nisse

CiteraEtt återkommande problem jag har med miniatyrer är att jag alldrig hittat ett regelet som är skrivet av någon som kan skriva begripliga regler. Det är för mycket hörsägen och slafs. Men det kanske är jag som läst fel böcker.

Det går att spela brädspel med miniatyrer. Jag har flera gånger tagit regler från brädspel och spelat dem "tabletop". Det har funkat utmärkt.

Då får man kanske det bästa av två världar, sina favoritregler och små fina blyklumpar man köpt för dyra pengar, lagt ner absurt mycket tid att måla dyr färg på och sedan få knuffa runt på en flanellmatta medans man tänker på hur mycket bättre det var förr.

BigPapaBear

Citat från: "Nisse"...man köpt för dyra pengar, lagt ner absurt mycket tid att måla dyr färg på och sedan få knuffa runt på en flanellmatta medans man tänker på hur mycket bättre det var förr.

Det goda livet!  :up: