Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Micro Modernt

Startat av tobias, 9 december 2004 kl. 16:01:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Jon Karlsson"Problemet med sådan FoW är att det blir så fruktansvärt mycket dödtid för spelarna. Fem minuter göra drag -- en halvtimme vänta medan spelledarna utför draget -- fem minuter göra drag -- 45 minuter vänta -- fem minuter göra drag -- etc, har varit modellen på alla sådana tillställningar jag har varit med på. :-/

Du måste ha en ruggigt effektiv spelledar grupp om sånt ska bli kul.

Holmgren

Citat från: "Anders Petersson"Kul att folk fortfarande kommer ihåg våra Gothcon övningar!

Klart att man minns det här:

Pansar-Anders leder Operation Manta i Tchad under GothCon XX 1996.

Jens funderar över händelseutvecklingen i scenariot på GothCon XXII 1998. Styrkor från Israel, Syrien och Libanon drabbade då samman i gränsområdet mellan de tre länderna.

GothCon XXIV 2000 bjöd på kaos i Kashmir där indier och pakistanier gjorde upp samtidigt som en förvirrad svensk FN-kontingent (spelad av undertecknad) hade fullt upp med några uppretade talibaner...

Folkrepubliken Kina tröttnade under GothCon XXV 2001 på utbrytarprovinsens uppstudsighet och tog till resoluta metoder för att återställa ordningen.

Ledningstrojkan Jens, Anders och Per.

Bilderna är scannade från gamla kopior - Jag ber om ursäkt för den bristfälliga kvalitén! Om någon av de avbildade herrarna inte önskar vara med på bild så skicka ett PM.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Jon Karlsson

Citat från: "Anders Fager"Du måste ha en ruggigt effektiv spelledar grupp om sånt ska bli kul.

Jo. En stor del av nöjet med figurspel ju att det, som synes på bilderna ovan :), ser ut som något verkligt istället för att se ut som några pappbrickor på en karta. (Stora (eller är det små?) skalor som ovan har den extra bonusen att det kan se ut som något riktigt verkligt snarare än den extrema närstrid alternativt fortfarande rätt höga abstraktion ("den här gubben är tusen man") som alltid nödvändigtvis måste resultera när man använder större figurer.) Och då vill man ju gärna titta mer på slagfältet än en snabb glimt några minuter i timmen.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

tobias

Tackar för bilderna! :)
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Vic Volta

Citat från: "tobias"Jag är sugen på Micro Modernt, men vilka regler ska man köra med? Bygga eget system kanske? Och vilken leverantör av figurer är det som gäller?

Kan starkt rekommendera GHQ's 1/285 sortiment. www.ghqmodels.com
Hyffsat prisvärda och fantastiskt snygga. Bra utbud!

Holmgren

Inläggen om Harpoon förtjänar en egen tråd tycker jag. Återfinns här.

Tråd delad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Nisse

Några regler som är ute nu på marknaden är Blitzkrieg Commander WWII
och Cold War Commander, "modern tid"

Reglerna är inte helt min "cup of tea" men det är rätt ok ändå.

Skala kan man debattera i evighet. Det beror på vilken nivå man
vill simulera, vid mindre strider fördrar jag 15mm men större
slag 6mm. Man får lägga det kritiska tänkandet åt sidan när två
stridsvagnsmodeller står 7 cm från varandra men egentligen är 700
m från varandra.

Fog of war är alltid ett problem, har ingen bra lösning på det. Har
dock spelat ett spel med spelledare och riktig FoW och det var SJUKT
kul.

förr spelade vi mycket Challenger 2000, visst var det mycket detaljer
men för oss löpte det rätt smidigt och snabbt.

Nu har jag spelat eisenbach gap med modeller i skala 1:600 från
Oddzial Ozmy/fighting 15. Köpt en hexmatta och gjort hus och skog
och spelar brädspelet fast i 3D, kul och annorlunda!

Jens Gunnarsson

Poängen med figurspel är det konkret visuella. Man har missat poängen med figurspel om man ger efter för (krav) på abstraktion, som t ex. "Den här figuren representerar ett regemente." eller "Figurerna är i skalan 1:285, men modellandskapet i 1:1000.".

Jag inser de praktiska problemen för stora slag. Men allt arbete man har lagt ned på att att måla modeller och bygga landskap är ju i så fall bortkastat. Det är då bättre att bespara sig mödan och istället ge sig hän i ett av de otroligt många välgjorda brädspel som finns, eller göra ett eget bättre. Det är ju många som lyckas med det också.
Wussing out is not an option.

Elias Nordling

Jag känner nog likadant. Och det då i praktiken blir nästan omöjligt att få in två stridsvagnar i samma rum (om de inte är väldigt små) tappar miniatyrerna mig. Inte för att vara neggig, alltså, det ä ju jättekul för dem som inte har problem med denna abstraktion.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

Fast abstraktionen är ju baserad på plånbok.
Man behöver ju inte alltid satsa på de absolut största slagen.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Jag känner nog likadant. Och det då i praktiken blir nästan omöjligt att få in två stridsvagnar i samma rum (om de inte är väldigt små) tappar miniatyrerna mig.

Håller med. En modern stridsvagn skjuter närmare sextio meter i 1:300.

Jens Gunnarsson

Bilderna visar ganska öppna modellandkap. Ett mer detaljerat landskap kommer att erbjuda den kräsne svårare hinder. Dessutom, en stridsvagns fulla skottvidd kommer inte till sin rätt mot en barsk finne på skidor, i skog.

A F

Citat från: "Jens Gunnarsson"Bilderna visar ganska öppna modellandkap. Ett mer detaljerat landskap kommer att erbjuda den kräsne svårare hinder. Dessutom, en stridsvagns fulla skottvidd är en klen tröst mot en barsk finne med morakniv, i skogen.

Att bygga en rejäl skog för micro blir nog hysterskt dyrt.

Snowfox

Har ni druckit gnällmust i jul?  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Jens Gunnarsson

Citat från: "Anders Fager"Att bygga en rejäl skog för micro blir nog hysterskt dyrt.

Om man skall göra allt själv så kanske det inte går, men modelltågarna sätter ihop många moduler: http://www.modellrallaren.se/?p=1839