Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Startat av A F, 10 december 2004 kl. 11:05:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Maglica"eftersom ASL helt enkelt är den bästa krigsspelsupplevelsen man kan ha.

Oversatte delar av reglerna till ASLSK. Det ar det varsta skrap jag har rakat ut for i hobbyn. Speciellt med take pa hur stort det ar. Gar alldrig i narheten av spelet igen.

Fk Ståhl

#1
CiteraOversatte delar av reglerna till ASLSK. Det ar det varsta skrap jag har rakat ut for i hobbyn.

Reglerna är uselt skrivna, det håller jag med om.
Men det var väl inte det du menade?
Och då tarvar ditt påstående en ordentlig förklaring.

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

Magnus2

#2
Anders menar nog översättningen... :lol:

Allvarligt, finns ASLSK på svenska?

Magnus

Fk Ståhl

#3
CiteraAllvarligt, finns ASLSK på svenska?

Hej Magnus,
Nej, någon officiell svensk översättning finns inte. Möjligen att någon på eget initiativ skrivit om reglerna till svenska, men ingen som jag känner till.
Tyvärr blir det lätt så i ASL att även det bästa översättningsförsök tenderar att hamna i något slags obegripligt "svengelsk-träsk", så amerikanskan är faktiskt att föredra.
Har du problem med språket är nog bästa sättet att spela mot någon som redan kan spelet. Då lär du dig massor.
Själv har jag någon form av hatkärlek till ASL:s regelpärm, som, enligt min mening, är att jämföra med vilken videoinstallationsmanual som helst.
Fast 100 gånger tjockare, förstås ...  :evil:

Men är det något mer specifikt du undrar över finns det några här på listan som kan det mesta om ASL och ASLSK (dock inte jag). Eller titta in på asl.sweden.com och forumet där.
Där är ingen fråga är för dum, det vet jag av egen erfarenhet.  :oops:

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

#4
Citat från: "Fk Ståhl"Reglerna är uselt skrivna, det håller jag med om.
Men det var väl inte det du menade?
Och då tarvar ditt påstående en ordentlig förklaring.


Sålde 150 ASLSK till Bokklubben "Punch & Plym" (SMB). Lovade i ett svagt ögonblick att göra en sammafattning av reglerna på Svenska och det var en mardröm. De är så illa skrivna att man blir mörkrädd. Vet inte om dessa pdf-er finns på nån sida eller om de bara skickas med spelen.

Vad var det mer?

Fk Ståhl

#5
I ett svagt ögonblick fick jag för mig att du sågade ASL jäms med fotknölarna. Det vore intressant att veta varför i så fall.

Starterkit-reglerna har jag bara ögnat igenom som hastigast så jag kan inte uttala mig om dem. Men är de bara hälften så dåligt skrivna som resten av ASL-reglerna är det onekligen ett lyft ...
Spelet i sig (ASL alltså, inte ASLSK) är otroligt bra, däremot. Som simulation behöver det visserligen modifieras en del, men som spel - wow!

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

Fk Ståhl

#6
Anders,

Jag skulle vilja komma i kontakt med dig i en annan fråga.
Har du någon e-postadress någonstans?

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

#7
Citat från: "Fk Ståhl"I ett svagt ögonblick fick jag för mig att du sågade ASL jäms med fotknölarna.

Helt rätt uppfattat. Idén är fantastisk genomförandet katastofalt.

tobias

#8
CiteraHar du någon e-postadress någonstans?
Klicka bara på "epost"-ikonen under hans signatur.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Fk Ståhl

#9
CiteraIdén är fantastisk genomförandet katastofalt.

Det vore intressant att höra din förklaring till varför det är katastrofalt.
Har du någon idé om hur det skulle göras i stället?

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

A F

#10
Citat från: "Fk Ståhl"Det vore intressant att höra din förklaring till varför det är katastrofalt.

Reglerna är fasansfullt överarbetade utan att det leder nånstans. (Not: jag tycker om realistiska spel OCH har inget mot svåra spel. Men ASL är lika realistiskt som Heroclix, med den skilnaden att Heroclix har inte en regelbok som tjock som Pekings taxikarta.) Praktexemplet är reglerna för "defensive fire" som är rena Monte Python. Sen finns det finns snudd på regler för hur eld sprider sig tre-vånings bambu-hyddor av burmesisk modell, men inte ett ord om fenomenet "skyttepluton." Lite underligt för ett spel med ordet "ledare" i titeln.

Citat från: "Fk Ståhl"Har du någon idé om hur det skulle göras i stället?

Bränn upp alltihop. :up:  Utom alla kuliga listor på konstiga tanketter. Dom är koola. :up:

Mattias Rönnblom

#11
Om du accepterar att ASL inte är en bra simulering så blir spelet roligare. Jag blev också "lurad" och besviken på att ASL trots sin komplexitet inte var speciellt realistiskt i vissa hänseenden, men jag insåg samtidigt att det var ett väldigt roligt spel ändå.

ASL är detaljerat (och komplicerat), och det finns oftast många sätt att lösa en given uppgift. Det gör att även små strider, med få blippar och få turns kan bli intressanta (jämfört med t ex TCS, där allt < 20 blippar lätt blir tråkig krigsspels-Yatzy med mer eller mindre självklara drag).

Har du spelat ASL förresten? Riktiga ASL alltså, till skillnad från ASLSK, SL och vad det nu mer finns för ASL-liknande spel.

A F

#12
Citat från: "Mattias Rönnblom"Om du accepterar att ASL inte är en bra simulering så blir spelet roligare.

Som sagt är det inget argument som gör det intressant, snarare tvärtom.

Citat från: "Mattias Rönnblom"ASL är detaljerat (och komplicerat), och det finns oftast många sätt att lösa en given uppgift. Det gör att även små strider, med få blippar och få turns kan bli intressanta (jämfört med t ex TCS, där allt < 20 blippar lätt blir tråkig krigsspels-Yatzy med mer eller mindre självklara drag).

En underbar grej med ASL är verkligen alla småscenarion. Bortsett från det så rotar TCS omkring på en helt annan nivå. De går inte att jämnföra. Sen föredrar jag TCS för att det handlar om taktik istället för prylfetishism, även om det har en del underliga detaljer. Det vore kul med ett spel på ASLs nivå med den attityden.

Citat från: "Mattias Rönnblom"Har du spelat ASL förresten?

Svar ja. Varför skulle jag annars uttala mig om det?  :?

Mattias Rönnblom

#13
Just det faktum att det olika vapens egenskaper är detaljrikt modellerade bidrar till att spelet blir mer intressant. Och innan du börjar raljera om pojkrum och vapenfetischism kan jag säga att det inte handlar dom det. Det bidrar till större valmöjligheter, eller högre "branching factor", för att tala AI-språk.

Att säga att ett spel ska handla om "taktik" låter lite konstigt. Taktik i militära sammanhang brukar handla om hur man utnyttjar eld, skydd och rörelse. Eller mer generaliserat, hur man lämpligast uppträder i ett givet system för att nå sina (kortsiktiga) mål. Alla spel som inte endast är slump har ett taktisk element. Vissa spel, som t ex Fia med knuff eller TCS med få brickor, är detta element väldigt litet. I ASL är det hyfsat stort; ASL-spelare med en god taktisk doktrin vinner med stor sannolikhet över någon med en sämre dito.

Sen kan man tycka att spelsystemet borde fokusera på andra saker, som t ex informationsflöde ("fog of war", tröghet vid ordergivning etc), organisatorisk integritet, friktion, planer eller vad man nu tycker är eftersatt i ASL. Ett spel som lägger större tonvikt på något sådant blir inte nödvändigtvis mer "taktiskt", enligt min mening.

A F

#14
Citat från: "Mattias Rönnblom"Just det faktum att det olika vapens egenskaper är detaljrikt modellerade bidrar till att spelet blir mer intressant.

Ur ett pryttel-perspektiv är det givetvis intressant med 39 olika kassetmatade kulsprutor med fast pipa (för att inte tala om långa listor på tjeckiska tanketter!!). även om alla har samma prestanda som ett BAR. Jag tycker personligen dock att detta bara leder till låtsasrealism.

Citat från: "Mattias Rönnblom"Att säga att ett spel ska handla om "taktik" låter lite konstigt.  Taktik i militära sammanhang brukar handla om hur man utnyttjar eld, skydd och rörelse. Eller mer generaliserat, hur man lämpligast uppträder i ett givet system för att nå sina (kortsiktiga) mål. Alla spel som inte endast är slump har ett taktisk element. Vissa spel, som t ex Fia med knuff eller TCS med få brickor, är detta element väldigt litet. I ASL är det hyfsat stort; ASL-spelare med en god taktisk doktrin vinner med stor sannolikhet över någon med en sämre dito.

Förstår inte riktigt vad du menar. Du får gärna utveckla dig. Både ASL och TCS porträtterar de taktiska elementen eld och rörelse på ett hyggligt sätt. Sen gör skilnaden i skala att mycket av det som blir tramsigt i ASL inte kommer upp till ytan i TCS.

OCH VIKIGT: Även om jag nu är känd The Gamers-anställd så handlar mitt resonemang inte om att "TCS är bättre än ASL." Skalorna (och infallsvinklarna) gör spelen så olika att de är ontressant att jämnföra dem.

Citat från: "Mattias Rönnblom"Sen kan man tycka att spelsystemet borde fokusera på andra saker, som t ex informationsflöde ("fog of war", tröghet vid ordergivning etc), organisatorisk integritet, friktion, planer eller vad man nu tycker är eftersatt i ASL. Ett spel som lägger större tonvikt på något sådant blir inte nödvändigtvis mer "taktiskt", enligt min mening.

Men det tycker jag.