Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

TCS 4.10

Startat av Vvornth, 14 november 2006 kl. 21:38:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vvornth

TCS fick en uppgraderingalldeles nyligen (4:e November). Att systemet är det främsta vad gäller konfliktspel på plutonsnivå är tydligt men det har som bekant funnits ett antal skavanker som strykts ut över åren.

Ordersystemet är om något det som fått mest förtydligande. Man kan inte längre göra ALLT. Dock så gör de nya reglerna för op sheets en lite fundersam, för någon som inte hunnit testa 4.10 än så ter sig de numera väldigt ombytliga op sheetsen som en väldigt massa ritande på kartan. JAg ser framför mig högar av op sheets för olika bataljoner och reserver alla med implemented och unimplemented sheets på hög att hålla reda på.

Fordon har fått en extra fas för att understryka det långt högre tempo dessa strider i. Realistiskt antar jag men det känns som infanteriet tar stryk av detta.

Trots dessa invändningar så blir jag mer och mer sugen på att sätta upp ett scenario och låta 66 resultaten hagla. OCS får vänta!  

(Tack går till Jonas AKA Ting som introducerade mig för TCS från första början)

[/url]
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

#1
Citat från: "Vvornth"Att systemet är det främsta vad gäller konfliktspel på plutonsnivå är tydligt men det har som bekant funnits ett antal skavanker som strykts ut över åren.

Personligen så känner jag att TSC borde ha tagit ett steg bort från "vem står på vilken sida av stubben" om det ska vara av intresse för annat än bn-stora strider. Det är för lite flyt i systemet för att det ska vara mer än siffermangel att spela en större operation. Att det läggs 1000 ggr mer tid på att diskutera LOS än vad det läggs på att diskutera återhämtning, eldtillstånd eller samordning säger en del om vilka människor som driver på seriens utveckling.

tinG

#2
Jag är böjd att hålla med dig Anders...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

#3
Citat från: "tinG"Jag är böjd att hålla med dig Anders...

 :up:  :up:  :up:  :up:  :up:  :up:  :up:  :up:  :up:  :up:  :up:  :up:  :up:

Vvornth

#4
Som det låter i mina ögon så är din enda invändning mot LOS. Själv så spelar jag alltid med spelare som följer logik och sannolikhet före att främja sin egen situation (det är lite av att följa "andan" av reglerna i TCS) så det har aldrig uppstått några större sådana flaskhalsar för mig. (Speciellt inte på Screaming Eagles kartan)

Och formeln för LOS de få ggr jag nyttjat den är rätt smidig. Även om jag inte skulle vilja spela TCS med en ASL-frälst som vill ha en regel för varenda tillfälle.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

#5
Citat från: "Vvornth"Själv så spelar jag alltid med spelare som följer logik och sannolikhet före att främja sin egen situation.

Du menra attde finns i verkligheten?  :D

Vvornth

#6
På Ylva i Göteborg iallafall. :)
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

#7
Citat från: "Vvornth"Som det låter i mina ögon så är din enda invändning mot LOS.

Det var mer ett symptom än en detalj. Jag kan läsa karta och läser av tjurig princip aldrig LoS-regler. Men spelet går tyvvär i allmänhet mot mer detalj än mindre detalj och det är inte bra. TCS behöver ett Elias-angrepp av den modellen han gjorde på NBS. UT MED ALL SKIT!!!!

Vvornth

#8
Den kritiken har jag aldrig hört riktats mot TCS, tvärtom så är några av de mest förekommande klagomålen mot systemet på BGG att det ger alldeles för mycket ansvar åt spelarna (t.ex. vid SYR) och lämnar dörren öppen för mycket tolkningar. Manualen är "bara" på ca 40 (som är fylld med fluff och exempel).
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

#9
Citat från: "Vvornth"Den kritiken har jag aldrig hört riktats mot TCS, tvärtom så är några av de mest förekommande klagomålen mot systemet på BGG att det ger alldeles för mycket ansvar åt spelarna (t.ex. vid SYR) och lämnar dörren öppen för mycket tolkningar. Manualen är "bara" på ca 40 (som är fylld med fluff och exempel).

Det är nog två olika spår vi talar om. Vill man så kan man demontera TCS/NBS/CWBs ordersystem fullständigt. Vissa gör det och hävdar att spelet är kass. Från deras perspektiv så är detta säkert rätt, och jag är säker på att de är lyckligare om de får dra aktiveringsmarkers ur en kaffekopp precis som vi gör på riktiga staber. (Oj, vi drog 2 Komp... Chefen, vad ska de göra? :lol:)

Personligen så har jag inga problem med ordersystmet och har aldrig mött ett tolkningsproblem som inte gått att lösa med hjälp av tärning och lite resonerande. Mitt problem är att spelet är för segt rent stridssystemmässigt. Det är inte görbart att spela Black Wednesday (som på pappret är det enda spel i världen som på ett begripligt sätt visar ett Sovietiskt divisionsanfall). Jag önskar att det vore det.

tinG

#10
Citat från: "Anders Fager"Det är nog två olika spår vi talar om. Vill man så kan man demontera TCS/NBS/CWBs ordersystem fullständigt. Vissa gör det och hävdar att spelet är kass. Från deras perspektiv så är detta säkert rätt, och jag är säker på att de är lyckligare om de får dra aktiveringsmarkers ur en kaffekopp precis som vi gör på riktiga staber. (Oj, vi drog 2 Komp... Chefen, vad ska de göra? :lol:)
L O L   :up:
CiteraPersonligen så har jag inga problem med ordersystmet och har aldrig mött ett tolkningsproblem som inte gått att lösa med hjälp av tärning och lite resonerande. Mitt problem är att spelet är för segt rent stridssystemmässigt. Det är inte görbart att spela Black Wednesday (som på pappret är det enda spel i världen som på ett begripligt sätt visar ett Sovietiskt divisionsanfall). Jag önskar att det vore det.
Jag förstår mycket väl vad det är du syftar på och jag håller tillfullo med dig. Många av TCS-kampanjerna är i det närmaste ospelbara prga tidsåtgången, dessutom saknas det någon typ av begränsning på operationerna... Och jag tror att Rest 'n Refit regler skulle kunna bra. Det finns i 4.0 en viss styrning mot detta då attackerande formationer inte kan ta bort Bn morale.
En annan sak är att vi spelare alltid spelar i ett ohistorikst hög tempo... Vi är dessutom väldigt bra på att optimera attacker, förflyttningar och dyligt som de historiska befälhavarna inte kunnat göra... FOG OF WAR Det bästa sättet att spela TCS är förmodligen dubbelblint med spelledare!

/Jonas[/quote]
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Doomfarer

#11
Hallå!

Hör inte detta hemma under WW2?  :twisted:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

A F

#12
Citat från: "tinG"Och jag tror att Rest 'n Refit regler skulle kunna bra.

Har skrivit en uppsättning sånna som fingerar hyggligt. De ger en ett viktigt skäl att avbryta verksamhet INNAN man är utplånad.

Vvornth

#13
Citat från: "Doomfarer"Hallå!

Hör inte detta hemma under WW2?  :twisted:

Nej?
TCS har scenarion i modern tid och under koreakriget utöver WWII.

Citat från: "Anders Fager"Mitt problem är att spelet är för segt rent stridssystemmässigt. Det är inte görbart att spela Black Wednesday (som på pappret är det enda spel i världen som på ett begripligt sätt visar ett Sovietiskt divisionsanfall). Jag önskar att det vore det.

Aha. Tja mina favoritspel är ju World in Flames och Empires in Arms så jag tycker TCS scenarion är riktigt snabbspelade avkopplingsspel.  :D
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

tinG

#14
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "tinG"Och jag tror att Rest 'n Refit regler skulle kunna bra.

Har skrivit en uppsättning sånna som fingerar hyggligt. De ger en ett viktigt skäl att avbryta verksamhet INNAN man är utplånad.

Anders!
Kan du inte posta dom regelerna här på krigsspel.se?
Eller är dom copyrightade i nån Operation-tidning?

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte