Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Combat commander

Startat av Thure, 19 december 2006 kl. 21:05:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Grendel

Köpte mitt ex av CC på SF-bokhandeln och satt med övningsscenariot till kl 2 på natten. Smått fascinerande, och väldigt pedagogiskt.

Det enda jag blev lite förvirrad av är när tyskarna bildar en firegroup (opportunity fire) med ett weapon team med ksp, för att peppra ryssarna i skogsbrynet två gånger. OK att weapon teamet kan understödja med ksp:n (den har tillräcklig range för att nå båda gångerna) men själva har de bara range 2. Avståndet är 4 hexes första gången och 5 hexes andra gången, om jag fattat det rätt. De borde inte nå alls, eller?

I narrative säger Chad att de når fram första gången (fast deras räckvidd inte tycks räcka till?) men att det är "lite för långt" andra gången. Hittar inget i reglerna om att weapon team dubblar range vid opportunity fire, vilket skulle kunna förklara saken. Eller var jag bara trött och dum klockan 2 på natten? Någon som fattar hur det hänger ihop?
Delapsus resurgam - when I fall I shall rise

Elias Nordling

Utan att titta på exemplet skulle jag gissa att vapenteamet är stackat med en 2-ledare. Ledarvärdet plussar på alla enhetens värden, INKLUSIVE range. Så då fick den skjuta på fyra håll, men inte på fem.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Grendel

Aha! Det hade jag missat. Du har så klart rätt. Tackar!

Grendel

Jag har kört fem scenarion nu, och är åtminstone delvis frälst. Särskilt scenario 4 är spännande, där jänkarna ska storma en herrgård, försvarad av tyskar med en liten kanon. Jag fick en Hero där som slog ut en squad med ett Ambush-kort, varpå han slog ut kanon-besättningen i melee. Strax efter blev han nedmejad av en kulkärve.

Igår var det scenario 5, med 12 sibiriska gardesenheter som rusade över stäppen och tog sig förbi de huttrande tyskarna i skyttegravarna. De stackarnas kulsprutor kärvade ideligen, och de hade väl aldrig någon chans. Ganska obalanserat med bara 5 tyskar, trots att ryssarna bara har en range på 3 med sin k-pistar. Men kul? Jodå, särskilt om man byter sida och kör två gånger.

Ett scenario tar ungefär två och en halv timme, men det varierar.

BigPapaBear

Citat från: "Grendel"och är åtminstone delvis frälst.

En oerhört exakt definition av någonting ytterst påtagligt.  :D
En mycket bitter liten man.

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mosse

Spelade första gången i går kväll mot brorsan... Och jag kan definitivt underteckna att man skall hoppa över första scenariot. Inget artilleri men många artillerikort ledde till att vi mest satt och kastade bort kort, kändes det som...

Verkar som om det (scenariot, alltså) inte vore ämnat för nybörjare inom CC: Europe utan för nybörjare inom krigsspel i största allmänhet.

Grendel

Så är det. Men redan i scenario 2 blir det mycket bättre. Generellt känns det som att CC:E blir mer spelbart ju bättre trupper och ju bättre utrustning du har. Som till exempel i scenario (6?) när du ska storma tyskarna i slottet med två eldkastare. Det rockar. Jag lyckades med nöd och näppa vinna det som tysk genom att tiden tog slut. Vågade inte utmana eldkastarna utan Advance-kort så jag kunde gå i närstrid när de väl tagit sig in i slottet. Jag hade lite tur med en sniper också som bröt en av jänkarnas officerare. Plus att min motståndare slösade mycket tid på att ta det lilla huset på min högerflank. Jag var en hårsmån från tysk surrender, men då hade ändå amerikanerna förlorat åtta enheter, inkl en sergeant.

bambaladam

Tänkte be om en rekommendation angående det här spelet. Har en polare som inte har tid med stora krigsspel, är lite småallergisk mot pappbrickor, MEN gillar CoH (dataspelet) mycket och gillar spel i allmänhet (gärna Magic osv). Jag har förhoppningar om att han skulle kunna gilla CC:E.

Vad tror ni?

Det verkar ju inte kräva mer regelinlärning än spel han redan gillar, och temat passar. Sen att det tydligen ger upphov till jävligt varierade, dramatiska och spännande spelsituationer låter bra.

Är det ett spel som passar ett par skitsnackande grabbar vilka som helst, med restriktionerna jag angav ovan?

Tack på förhand för alla tips!

Vvornth

Där CoH är tuggummi är CC:E mörk choklad.

Tankeverksamheten i det förstnämnda är evinnerligt lägre än det senare, det är inte direkt jämförbart.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

bambaladam

Jag ska förtydliga: han gillar spel med lite knaster, och han gillar att tänka. Det är bara att han inte gillar tidsinvesteringarna som brukar höra till krigsspelen. Så CoH är inte med som benchmark i crunchtermer eller i taktiskt djup utan snarare som indikation om att situationen (gruppstrider) inte lämnar honom oberörd.

Mer taktiskt djup är nog snarare ett plus.

asså såhär: de spel vi spelar oftast är magic och go. vi gillar att sitta och dra några bärs och snacka skit och spela lite spel. men han gillar inte att sitta i 12 timmar, och han har inte tid med 48 sidor regler. nyckeln är enkelt men mångfacetterat tror jag.

Mörk choklad låter bra för mig iaf. Det ligger bra till på inköpslistan.

:D

Erik

Skulle påstå att det är ungefär lika enkelt att spela Combat Commander som det är att spela Magic. Lite mer tjuvkikande i reglerna efter hur något speciellt kort fungerar, men inte särskilt besvärligt alls.

bambaladam

Tack för svaret!

Det låter grymt lovande!

Ska inskaffas.

bambaladam

Vill tacka för alla råd och tips, spelet gick hem så det smällde om det!

Jag gillar det mycket också!

sfclinken

Okej, nu har jag spelet mina första scenarios och jag måste säga att jag gillar det. Snabbt och smidigt, förvisso massor med slump men det höjer bara överraskningseffekten  :D

Dock har jag en regelfråga som ni kanske kan hjälpa mig med.

Det står i reglerna (11)  att: "Whenever a unit is activated, any Weapon it is carrying is activated along with it". Samt (11.2) "Each unit may carry one allotted weapon...".

Betyder detta att även leaders och heroes kan bära "weapons". Jag tolkar det som att de räknas som units precis som squads. Men det kan tyckas lite märkligt att de skulle kunna springa runt med en HMG tex.

Någon som kan svara på detta?
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "