Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Magneter till WiF

Startat av Goose, 9 augusti 2006 kl. 12:39:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Goose

Hejsan

Jag har nyligen köpt WiF och funderar nu över praktiska sätt att förvara ett bräde mellan spelomgångarna. En variant skulle ju vara att ha brädet på väggen med kartorna fästa på en plåt. Men i så fall måste man ju magnetisera brickorna på något sätt!? Jag har för mig att jag har sett en bild på något liknande någongång. Är det någon som har provat detta och isåfall hur har ni löst problemet med brickor? Var kan man köpa lämpliga "minimagneter" till brickor? Tacksam för praktiska tips.

Tom Påhlsson
Klippan

Jon Karlsson

#1
Vi har våra kartor tejpade på spånplattor som sedan placeras på hyllplan på väggen när de inte används. Funkar finfint.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Scipio

#2
Jag byggde en lagringshylla att ställa spelplanerna på mellan spelningarna, kolla längst ner på den här sidan:
http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=30&start=0
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

sfclinken

#3
Kolla på Yahoo WiF diskussionsgrupp. Där är ett praktexempel på magnetsikt WiF.

http://games.groups.yahoo.com/group/wifdiscussion

Dock lite jobb bakom, han har delat varje bricka och satt en magnet mellan och limmat ihop. Det finns magnetremsor som man kan klippa i lagom bitar. Tror jag sett sådana på Panduro bland annat.

Lycka till  :D
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

#4
Citat från: "Jon Karlsson"Vi har våra kartor tejpade på spånplattor som sedan placeras på hyllplan på väggen när de inte används. Funkar finfint.

Tejpade???  :shock:  Varför inte bara lägga en plexiskiva ovanpå?

Jon Karlsson

#5
För att de skall ligga stilla på spånskivorna. Vi har laminerat dem också. (Kartorna, inte spånskivorna.)
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Goose

#6
Kanon. Många bra alternativ. BTW är det många som spelar via VASSAL?

sfclinken

#7
Citat från: "Goose"Kanon. Många bra alternativ. BTW är det många som spelar via VASSAL?

Jag kör 5th edition via Cyberboard just nu. Har kollat på Vassal modulen final edition eller vad det nu heter men det går lite väl tungt på min burk.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Goose

#8
Vi kommer prova att köra igång Fascist Tide ikväll med Vassal. Nyfikna är välkomna. Vi kommer använda Teamspeak. Det vore kanon om någon regelkunnig vill vara med och observera - det kan nog bli många frågor.

Kemimutt

#9
Jag funderar, som vissa andra, att göra magnetiska counters. Jag tänkte använda panduros magnetiska ark till detta, men vill inte skära itu alla mina counters. Jag har en starkt minne av att jag nyligen trillade förbi en hemsida där man kunde ladda ner och skriva ut countersheets till olika spel (om man tappat bort en bricka eller så).

Jag tänkte att jag skulle skriva ut antingen i färg eller på olika färgade papper och limma dessa på arken. Dock funkar det inte att vända på brickorna så de får sitta "upp och ner" istället "upp och ner".

Man jag kan inte komma ihåg adressen till sisan med sheetsen, utan hoppas att någon här kan hjälpa mig.

Kemimutt

#10
Sorry, hittade själv. Länken var ju på krigsspel.se hemsidan. Dock utan world in flames som jag hade i tankarna...

Goose

#11
Beställ WiF Companion från ADG:s sida, kostar cirka 300 spänn med frakten. Där har du alla counters i grym upplösning som du kan printa på en laserfärgsskrivare. Därefter köper du en magnetmatta från www.hyab.se (artikelnummer M 6146). Det koster cirka 600 spänn inkl. frakt och räcker till de alla WiF counters (inga expansioner). magnetarket är magnetiskt på båda sidor med växlande polaritet, och därför går det att göra stacks med alla counters oberoende om de är flippade eller ej.

Jon Karlsson

#12
Eller sno från http://users.ats.dk/jsp/wif.htm, och pyssla.

(Säg till om du hittar brittiska konvojer där. Vem av designerserna tyckte det var en bra idé att skicka med så få låga valörer till britten?!)
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!