Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Välskrivna regler

Startat av Erik, 11 januari 2007 kl. 00:11:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Erik

Krigsspel har ju inte direkt något gott rykte vad gäller lättpenetrerade spelregler, om man undantar spel som Commands & Colors. Men några måste vara bättre än andra. Vilka spel tycker ni har de bäst upplagda regelsamlingarna, i relation till spelets komplexitet?

Elias Nordling

Tycker Commands & Colors har lite halvkassa regler, jag.

Downtown och Here I Stand är två som jag tycker föredömliga exempel på komplexa spel med välskrivna regler.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Erik

Citat från: "Elias Nordling"Tycker Commands & Colors har lite halvkassa regler, jag.

Verkligen? Jag har iofs bara läst Battle Lore reglerna vilka jag tyckte var synnerligen rättframma och pedagogiskt upplagda. Det kanske är större skillnad på regelböckerna än jag tror? Sen är det ju inte något komplext spel, så det hade säkert gått att förmedla dom reglerna ännu bättre. Det är fruktansvärt mycket bilder för att illustrera ganska få regler.

CiteraDowntown och Here I Stand är två som jag tycker föredömliga exempel på komplexa spel med välskrivna regler.

Here I Stand verkar väldigt intressant, det får jag titta närmare på. Jag får erkänna att Downtown inte lockar mig lika mycket. Ämnet känns...sådär.

Vvornth

Victory Games har generellt hög standard på sina reglerböcker tots många år på nacken. Paradexemplet är Vietnam 1965-1975 som jag tog mig igenom på rekordtid.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Organ

Squad Leader är ju föredömligt med sin "learn by playing"-pedagogik. Även Memoir 44 är extremt tydligt och lättlärt. Vilken normalbegåvad 10-åring som helst kan, så länge denne behärskar engelska, lära sig att spela på egen hand utan allt för stort besvär.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Andreas Lundin

CiteraVictory Games

Ja, fan, när du säger det så... Jag kommer ihåg att jag lärde mig 2nd fleet när jag gick första året på gymnasiet. Med tanke på ens begränsade engelskakunskaper och ens i den åldern begränsade "intellektuella elasticitet", så kan det nog bara bero på att reglerna var väldigt pedagogiskt upplagda och att de var tydligt skrivna.

Bra exempel! :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Doomfarer

Jag håller med Elias, Here I Stand har grymt välskrivna regler.  :up:

Även Wilderness War har bra regler imo.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

>Jag får erkänna att Downtown inte lockar mig lika mycket. Ämnet känns...sådär.

Det är väl INGEN människa som på förhand tycker att det verkar kul att bomba Nordvietnam? Själv var jag mycket skeptisk. Och att man kan tycka SÅ bra om ett spel på ett ämne som man från början var helt ointresserad av, ja då är det verkligen riktigt riktigt bra.

Anders kan beskriva sina liknande erfarenheter.

EvilSpook

Citat från: "Elias Nordling"Det är väl INGEN människa som på förhand tycker att det verkar kul att bomba Nordvietnam?
Ähum...      nähä ..?  :shock:

//EvilSpook

Jon Karlsson

Jag sekonderar HIS och Squad Leader (de är närmast fantastiska i det avseendet båda två), och nominerar De Bellis Multitudinis som trea.

Yes, really. Regler som i princip är skrivna på konjunktiv normalform (och vettigt uppdelade) är lätta att använda, efter att man läst igenom dem första gången. Att de sedan inte är särskilt njutbara att läsa får man ta.

Empires in Arms-reglerna är rätt lätta att använda också. Bra uppdelning, klart och tydligt skrivna, väl speltestade (på fyra eller så kampanjer hittade vi i princip bara en ren bugg). Alla i gruppen kunde spela väl efter första genomgången. Att jämföras med till exempel WiF, där jag först nu, efter två kampanjer, känner att jag börjar ha tillräckligt god koll på reglerna för att kunna klura på taktik och strategi istället. Därför att WiF-reglerna är i jämförelse rätt virrigt skrivna.

Jag är inte så imponerad av C&C-reglerna, i någon inkarnation, trots att jag gillar systemet skarpt. De är ofta virriga, lokalt ofullständiga och dåligt uppdelade (reglerna för FOO kan mycket väl stå på två eller tre olika ställen, istället för samlade under ett FOO-avsnitt) och med exempel som illustrerar triviala fall men inte de som är komplexa eller otydliga. Eftersom systemet är så enkelt är det inget stort problem, men ändå.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

BigPapaBear

Sällar mig till Squad Leader skaran. Oerhört smidiga att navigera i.

Sämsta reglerna är GMTs Grand Illusion och 1940 Victory in the west
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraSämsta reglerna är GMTs Grand Illusion och 1940 Victory in the west

Jag hör att du aldrig försökt spela något som författats eller utvecklats av Perry Moore eller Paul Rohrbaugh...

Strv102r

Spelar Last panzer victory av Perry Moore just nu. Reglerna är verkligen jättekass. Erratan ger bara svar på vissa saker. Korta regler! hade vunniut mycket på att låta de har ett par sidor till. Spelet är i sig kul. Verkligen många omslagspunkter och möjligheter för båda att vara offensiva genom att ta risker i sekundära riktningar.
Ola Palmquist. Spelar nu:   MMPs Rostov 41, GMT Barbarossa; Crimea., Därefter GMTs Typhoon och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Profit

Citat från: "Elias Nordling"Det är väl INGEN människa som på förhand tycker att det verkar kul att bomba Nordvietnam?

Det är inte att bomba nordvietnam som är det roliga med Downtown, min käre Elias...  8)

Vvornth

Så talar en kommunist!!!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance