Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hannibal

Startat av Erik, 18 januari 2007 kl. 01:06:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Erik

Valley Games har skaffat rättigheterna att publicera Hannibal: Rome vs Carthage, och sätter (snart) upp det på en "P750" lista, enligt samma modell som GMT.

Mer här.

Doomfarer

Holy cow!  :shock:

Nu äger jag iofs redan Hannibal men strålande nyheter i alla fall. Detta är ett spel som alla borde ha.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Vvornth

Deras hemsida inger ju inget större förtroende för deras grafiska design dock.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Deras hemsida inger ju inget större förtroende för deras grafiska design dock.

Har träffat dom där killarna. Dom har ett ruggigt innerspår till viktiga personer och gott om pengar. De ska nog kunna hitta en tecknare.

Doomfarer

Enligt infon på BGG har de redan en tecknare/grafiker.

CiteraKurt Miller will be doing the art.

The original box will be the same (just turned landscape for our box set-up)

The board will be the same. http://www.kmistudio.com/ma-hannibalmap.html

He will be redrawing the card art.

www.kmistudio.com
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

BigPapaBear

Det känns som ett stycke kulturhistoria som man bara måste äga, vare sig man vill det eller ej... :?
En mycket bitter liten man.

Mosse

Citat från: "BigPapaBear"Det känns som ett stycke kulturhistoria som man bara måste äga, vare sig man vill det eller ej... :?
Ja, då har man det förhandsbeställt... Tydligen kom de upp 750 beställningar på 48 timmar, vilket ju inte är illa strilat...

Nu återstår bara frågan om detta verkligen är ett såpass bra spel som "legenden" säger att det är? Eller har legenden om spelet vuxit som en snöboll i nedförsbacke?

Elias Nordling

CiteraNu återstår bara frågan om detta verkligen är ett såpass bra spel som "legenden" säger att det är? Eller har legenden om spelet vuxit som en snöboll i nedförsbacke?

Det ÄR bra. Mitt favorit-CDG. Enkelt och snabbspelat. Tufft för kartagerna, men det är ju historiskt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Erik

Har också förbeställt ett exemplar. Känns som att det hör hemma i min spelsamling. :)

Mosse

Citat från: "Elias Nordling"Enkelt och snabbspelat.
BGG påstår 150 minuter... Stämmer det? I så fall steg mitt intresse ytterligare!

Doomfarer

Vissa spel är hypade för att de är sällsynta vissa för att de är bra, Hannibal tillhör den senare kategorin.

Det jag gillar mest med Hannibal är att det faktiskt går att spela klart på runt 3 timmar utan att det känns för kort eller att man skippat viktiga delar. Allting hänger ihop. Det är ju inte det mest avancerade spelet men inte för simpelt heller. Lagom nivå med många svåra beslut att fatta.

Det finns ju alltid de som inte tycker man har några val i spelet, Hannibal måste till Italien och antingen köra "The Cisalpinian hedgehog" eller springa ner till syditalien där man kan må förstärkningar via havet. Beroende på hur man spelar så kan spelet kännas lite förutbestämt för vissa.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Doomfarer

Citat från: "Mosse"
Citat från: "Elias Nordling"Enkelt och snabbspelat.
BGG påstår 150 minuter... Stämmer det? I så fall steg mitt intresse ytterligare!

5 timmar för nybörjare om inte någon vinner en auto vinst. Runt 3 timmar för vana spelare skulle jag säga.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Elias Nordling

Citera5 timmar för nybörjare om inte någon vinner en auto vinst. Runt 3 timmar för vana spelare skulle jag säga.

Minns att jag spelat det 3 gånger på en lång eftermiddag. De flesta partier är i praktiken över långt innan sista omgången för att ena sidans position håller på att falla samman, så det är inte skamligt att kapitulera och starta om. Med det i åtanke skulle jag säga att det kan gå snabbare än 3 timmar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Nu är inte CDG min grej men Wilderness war kommer jag aldrig göra mig av med (kanske köpa en hård karta tom) men kanske Hannibal och Here I stand vore något man ska ha i samlingen.

Doomfarer

Citat från: "Elias Nordling"
Citera5 timmar för nybörjare om inte någon vinner en auto vinst. Runt 3 timmar för vana spelare skulle jag säga.

Minns att jag spelat det 3 gånger på en lång eftermiddag. De flesta partier är i praktiken över långt innan sista omgången för att ena sidans position håller på att falla samman, så det är inte skamligt att kapitulera och starta om. Med det i åtanke skulle jag säga att det kan gå snabbare än 3 timmar.

Vissa spel är ju över innan de börjat. Jag har förlorat spelet som Karthago på under en timme så allt är möjligt. :)

Det är som Elias säger, oftast inser man det omöjliga i ens situation och lägger sig innan spelet är över. Detta gäller ju de flesta spel men det finns alltid de som griper efter sista halmstrået eller helt enkelt vägrar inse det omöjliga i situationen.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on