Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battles from the Age of Reason (BAR)

Startat av tinG, 20 december 2004 kl. 11:53:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Clash of Arms har gett ut följande spel på temat 7-årskriget:

Kölin - June 18, 1757
Zorndorf - August 25, 1758
Leuthen - December 5, 1757

Dessutom kommer snart:

Lobositz - August 29, 1756

Nå, hur är det med intresset för dessa tjusiga spel?

BAR liknar till stor det La Bataille. Tids och terrängskalan är den samma, enheterna bataljoner.

Jag har själv gjort ett antal försök att komma igång solo men det har aldrig riktigt funkat hela vägen fram trots att regelboken är betydligt tätare än kusinen La Bat's. Det känns som att man måste flytta runt pjäserna en hel del innan man kan få greppet på vilka formationer som skall användas till vad. En infanteribataljon kan befinna sig i inte mindre än 6 st olika formationer! ("Road Column", "Attack Column", "March Column", "General Order", "Line", "Square". Lätt infanteri dessutom i "Skirmish").

Hur tycker ni att spelet funkar?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

BAR serien funkar alldeles fantastiskt bra tycker jag.
/P-O
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Lars Wistedt

Ett suveränt system, lättspelat och med tydliga regler. Interaktiv sequence of play gör att det inte blir långtråkigt! Känner ni för ett parti så hör av er!
/ Lars W
Enköping

magnus lindström

Vad hände vid Lobositz?

Prussias Glory kanske inte är det mest detaljerade men det har givit mig en god insikt i perioden, snart kommer även 2an där som sagt titeln är något ironisk.

Lars Wistedt

I morgondimman så stöter den preussiska arméen på österrikarna vid en krök av Oder-floden.. striderna utkämpas i en dal och på sluttningarna bland vinodlingar och annat elände. Något av ett omvänt Thermopylae.
/ Lars W
Enköping

magnus lindström

Vad menar du med omvänt? Jo jag har svaga minnen att jag läst något om ett slag i dimma med höjder på sidorna men minns inte vem som vann och varför.

Lars Wistedt

Istället för att gå runt försvararen som stod i dalen så fick man slåss på sluttningen ovanför och driva bort österrikarna för att kunna överflygla dessa.
/ Lars W
Enköping

BigPapaBear

Hur lämpar sig BAR-systemet för lagspel?

P-O Jönsson

HAr inte spelat på lag, men armeerna är lämpligt nog uppdelade i "wings", eller "träffar". Höger, vänster, center och/ eller kavalleri.

P-O Jönsson

Fick "Monmouth" i fredags, utan att betala någon tullavgift...........

tinG

Jag genomgick mitt BAR-elddop igår kväll:

Lobositz, October 1756
Vi hann inte mer än setup och första aktiveringen ändå massor av action (och regelbläddrande!  :oops: ).

G.Lt Bevern's Brigad på Fredrik II's vänsterflank plöjde raskt igenom vinstockarna men till vänster slaknade preussarna innan närstriden mot de österrikiska skirmärerna. Kleist's Musketörregemente smällde dock ihop med G.Maj Draskowitz' Karlstädter. Det lätta infanteriet valde att stå upp mot infanterilinjen i hopp om att kunna bita ifrån. Så blev dock inte fallet utan Kleist's musketörer kastade tillbaka 3 kompanier...

Vad vi lärde oss efter en aktivering:
- Command & Comtrol
- Movement/Disorder Checks
- Opportunity Fire
- Close Combat
- Retreat Before Combat
- Defensive Fire
- Rout Movement
- Advance After Combat

Next up: Kleist's Brigad (ja han fick visst inte föra befäl över sina egna musketörer här...)

BAR =  :up:
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Tjusigt. Hoppas min reaktion blir densamma.

Fick precis mail från Landswehr games att han glömt att skicka mitt spel, men att det är på väg nu...  :down:

tinG

Kommande spel i BAR-serien:

Prague: The Empty Triumph - 6 May, 1757

Fontenoy - 11 May, 1745

Vi jobbar oss enträget vidare i vårt Lobositzparti. Efter en 5-6 speltillfällen börjar regelsystemet falla på plats och antalet handgemäng över regeldispyter har blivit allt färre... ;)
Min motståndare, en välbeläst miniatyrspelare med specialintresse för linjär krigsföring, verkar gilla spelsystemet. Ett par saker undantagna, bland annat det faktum att 'disorder' kavalleri har svårt att komma undan från infanteri som dom råkat komma nära efter 'close combat' och 'pursuit'; samt det faktum att arty/inf-stackar blir absurt stora vid 'target size determination'.

Hursomhelst här följer en kort rapport från senaste sessionen:

Vid Lobositz fortsätter den minst sagt kaotiska kavalleristriden i centern. Efter en imponerande snabbmarsch över det disiga och krutdimmiga slagfältet står det preusiska infanteriet på höger flygeln bara en kilometer från Elbes strand. Fältmarsalk Browne's Österrikiska armé hotas av att delning, med Advance Guard's infaterilinje isolerad framför Lobostiz. Huvuddelen av Browne's infanteri håller fortfarande på att gruppera längs med en nedsänkt väg söder om Lobositz. Under tiden köper han sig tid genom att kasta sitt kvarvarande kavalleri i vilda shocker mot Kung Fredrik's utsatta högerflank. Byn Sullowitz hålls fortfarande av fyra infanteriregimenten understödda av General Fürestein's artilleri (8 st 6-pundare, 2 st 12-pundare och 2 st Haubitzar.
Uppe på preussarna's vänsterflygel pressar General Beverns infanteri de fientliga skärmytlarna bakåt men framryckningen är plågsamt långsam, framförallt beroende på den svåra terrängen som sannerligen lämpar sig illa för linjekrigsföring.

Jonas
-- Napoleon Bonaparte

dagon

BAR Vol VII, "PRAGUE - The Empty Triumph" finns uppe för preorder här:
http://www.clashofarms.com/BAR_Prague.html
För Kung och Fostervatten

Andreas Johnson

Jag och Per-Olof Jönsson (Peojon) har så smått börjat speltesta Fontenoy. Vi använder version 3.12 av systemreglerna. Det verkar väldigt lovande så här långt.

FTF har vi hunnit med att spela scenario 1 som är ett introduktionsscenario med få enheter och en begränsad del av reglerna. Britterna (under Ingoldsby) ska ta en fransk redutt samtidigt som dom blir trakasserade av franska tiraljörer i Bois de Barry.

Scenario 2 har jag hunnit köra igenom solitärt. Scenariot beskriver den holländska attacken mot den franska högerflanken. Holländarna har numerärt övertag men måste anfalla fransmännen som ligger i mycket starka befästningar. Det är en väldigt brutal historia där holländarna måste avancera genom kraftig artillerield. Holländarna förlorade mer än 90 SPs mot fransmännens 20.

Vi ser fram mot fortsättningen som förutom hela Fontenoy slaget även innehåller den mindre bataljen vid Melle.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov