Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battles from the Age of Reason (BAR)

Startat av tinG, 20 december 2004 kl. 11:53:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Citat från: "silversixx"
Citat från: "Engelbrekt"Då var jag såld, Lobositz blir det.
Samma känsla hade jag, sen så blev det till att läsa reglerna och det blev lite pannkaka av allting...
Men, det verkar vara ett ytterst förträffligt spel!

Jo, varje spelköp är ett gamble, antingen får man en uppskattad klenod i hyllan som spelas eller ett dåligt samvete i form av en låda, som bara står där och man tänker att en dag ska jag lira det. Ancient World Carthage är det senare för mig, jag vill älska det men så fort jag öppnar regelboken stänger min hjärna av sig i självförsvar. Men man lär sig aldrig, precis som tjejer inte kan ha för många skor har jag en instinkt att samla spel. Så Lobositz blir det, om jag så aldrig spelar det så kommer det iallafall att bli kul att sätta upp det och känna känslan av det.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

silversixx

Du kan trösta dig med att det är förbaskat snyggt :)
Det är så jag motiverat många spel från Clash of Arms (nu ska jag inte köra en rant, men CoA verkar ha svårt att släppa ifrån sig ett spel om det inte är på minst 40 sidor regler*).

*Mitt ångestspel på hyllan är Dawn of the rising sun aka spelet som borde gjorts till dator

Delirium

Citat från: "Engelbrekt"Ancient World Carthage är det senare för mig, jag vill älska det men så fort jag öppnar regelboken stänger min hjärna av sig i självförsvar.

Väl talat. Mitt dåliga samvete var Onward Christian Soldiers, det gick bara inte. Sålde det i förra veckan, det bästa man kan göra med dåliga samveten.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

dagon

Den nya modulen, Prague, väntas komma ut innan sommaren. Iom med den kommer systemets v3 regler ut. Kan möjligen vara värt att vänta på det innan inköp.
Men om du är otålig, sällar jag mig till massorna: Lobositz är perfekt att börja med.
För Kung och Fostervatten

Engelbrekt

Jag är mycket otålig, men kan faktiskt tänka mig att vänta på Prague, det verkar bra.

P-O Jönsson

Andreas J och jag är mitt uppe i vårt speltest parti av BAR Fontenoy. Fontenoy är Österikiska tronföljdskriget, och en brittisk/tysk/österikisk/holländsk armé vill bryta belägringen av Tournay. Den franske marskalken de Saxe har byggt en försvarslinje med redutter och befästa byar där dn franska armén ligger och väntar på att tillintetgöra den allierade armén då den skall försöka bryta igenom.

Och tunga förluster är det! Vi har nu krigat sedan 0600, och har börjat på 1000 omgången (varje omgång är ca 20 minuter) och holländarna har tagit ca 100 sp i förluster, den brittisk/tyska/österikiska kontingenten ca 70 sp och fransmännen en hel himla massa! Holländarna har kommit in i Fontenoy och engelsmännen har brutit igenom reduttlinjen.

Den irländska kontingenten i den franska armén (de vilda gässen) anföll den allierade högra flanken med stora förluster på båda sidor. På den andra flanken rasar ett våldsamt kavalleri slag mellan holländare och fransmän där holländarna ligger risigt till.

Överlag är det ett roligt scenario, men det är nog i största laget. Jag kan tänka mig att det är på gränsen till vad systemet klarar av. Det som gör att det blir segt är nog inte storleken på arméerna, utan att de är uppdelade i ett ofantligt antal "commands". det finns i scenario reglerna en variant att man kan aktivera per vinge is tället för brigad, och det är nog att rekomendera.

Men, roligt, som sagt. Till och med att anfall amot en tokbefäst linje fullspäckad med artilleri och dö i drivor!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Delirium

Beställer Prag, verkar coolt.
Imperial Elegy
Space Empires

tinG

Citat från: "Delirium"Beställer Prag, verkar coolt.

Underbart! BAR vill jag också spela igen!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

M Hinkle, som gör Fontenoy, håller ävn på med ett nytt BAR spel på slag mellan England och Frankrike under sjuårskriget men som utspelas i nordamerika.

Sedan ryktas det om en box med 7 små slag från amerikanska revolutionen.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Engelbrekt

Jag köpte Zorndorf och Kolin på Sydcon som var nu i helgen. 200 spänn styck, unpunched, jag är mycket nöjd.

tinG

Dags att puffa detta ämne nu när Prague The Empty Victory nyss kommit ut  :)

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Jag har börjat snegla på systemet. Vad jag kan se är det inga svenska butiker som har serien, och inte många utländska heller. Hur rekommenderar ni att man köper? Direkt från CoA?
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Jag beställde det direkt från Clash of Arms.
Imperial Elegy
Space Empires

Engelbrekt

Spelar gärna BAR på ett konvent nån dag. Har 4 spel i serien men inte riktigt kommit till skott mer än små övningar att flytta och skjuta.

Delirium

Fick hem BAR Primer precis och högg snabbt på Lobositz här på forumet. Sugen på systemet men tveksam till att hinna få in det till FF...kan gå dock.
Imperial Elegy
Space Empires