Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tinG

Battles from the Age of Reason (BAR)

Startat av tinG, 20 december 2004 kl. 11:53:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt



Kör Melle solo nu. Specialresultaten skakar om saker rejält! De här franska gossarna rullade tre i rad och gick från räddhågsna till oövervinnerliga till flykt i vild panik.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

tinG

"tre i rad"

Du menar sannolikt annourlunda, men tänk på att en "0:a" bara genererar ett Special Event.

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Engelbrekt

De rullade tre nollor i rad på tre olika slag. Rätt så?
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

tinG

Citat från: Engelbrekt skrivet 11 september 2014 kl. 08:11:23
De rullade tre nollor i rad på tre olika slag. Rätt så?

Det initala tärningsslaget avgör vilket Special Event som sker. Sen är jag ganska säker på att ytterligare "nollor" som genereras av extra ER-slag inte resulterar i nya Special Events. Man är med andra ord immun mot ytterligare "nollor" till dess alla ER-slag för det initiala eventet är avgjort.

Kolla grundregeln en gång till...

Carry on!

:)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Engelbrekt

OK, hoppas jag spelade rätt men så här gick det till:

1. Fransk bataljon ur regementet Laval anfalls av engelska dragoner. Som reaktion bildar de en fyrkant. Disorder check, rullar ett special result! De lyckas med sin square men blir disordered/shaken.
2. Innan närstrid: Defender Morale check: rullar ett special result! "Victoire!", de samlar sig och blir lite tuffare igen.
3. Närstrid: de rullar ett special result! Båda sidor förlorar många strength points, engelsmännens chef överste Rich dör och alla måste göra Morale checks. Denna misslyckas fransmännen med och flyr hals över huvud.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

tinG

Citat från: Engelbrekt skrivet 11 september 2014 kl. 20:43:18
OK, hoppas jag spelade rätt men så här gick det till:

1. Fransk bataljon ur regementet Laval anfalls av engelska dragoner. Som reaktion bildar de en fyrkant. Disorder check, rullar ett special result! De lyckas med sin square men blir disordered/shaken.
2. Innan närstrid: Defender Morale check: rullar ett special result! "Victoire!", de samlar sig och blir lite tuffare igen.
3. Närstrid: de rullar ett special result! Båda sidor förlorar många strength points, engelsmännens chef överste Rich dör och alla måste göra Morale checks. Denna misslyckas fransmännen med och flyr hals över huvud.
:up:
Helt korrekt!

"Steady lads, steady 'n carry o... *Aaargh!!!*
:ultra:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Engelbrekt

Prövar scenario 1 ur Fontenoy nu. Britterna ska ta en skans men vägen dit är full av franska skirmishers som gömt sig i en skog.

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Delirium

Snygg actionbild. I den utmärkta bakgrundsbeskrivningen talas mycket om hur hemska "Grassins" är, de verkar inte gå att få ut ur skogen hur de än försökte.
1914

Frocken

Det kanske är gammal skåpmat för er men hittade följande intressanta AAR på dubbelblint spel som Mathew Hinkle (designer Fontenoy mm) rattade

Germantown: http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.ee6d079/6994

Melle: http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.ee6d079/11897

Såhär när man sitter stinn på julmat och glögg känns det inte helt oöverstigligt dra igång något liknande själv så tänkte höra efter hur stort intresse det finns för det här på krigsspel.se

Planen är att köra hypotetiska Melle (samma som AAR2), scenario 9 i Fontenoy-boxen, med ett command per spelare plus chef, 9 spelare in alles. Är ett litet scenario så då ser man om skutan flyter innan man kör igång en större modell.

Det gäller att man vet med sig man är engagerad under hela partiet även om ens egna enheter inte ser så mycket action, eller ser på tok för mycket action...

tinG

Citat från: Frocken skrivet 25 december 2014 kl. 22:08:21

Såhär när man sitter stinn på julmat och glögg känns det inte helt oöverstigligt dra igång något liknande själv så tänkte höra efter hur stort intresse det finns för det här på krigsspel.se

Planen är att köra hypotetiska Melle (samma som AAR2), scenario 9 i Fontenoy-boxen, med ett command per spelare plus chef, 9 spelare in alles. Är ett litet scenario så då ser man om skutan flyter innan man kör igång en större modell.

Det gäller att man vet med sig man är engagerad under hela partiet även om ens egna enheter inte ser så mycket action, eller ser på tok för mycket action...

jA!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

#70
Absolut!

Oerhört intressant läsning, har helt missat det här partiet och beskrivningarna som följer i foldern, underbart rollspelande från deltagarna. Vill mycket gärna spela något liknande men finns så klart ett problem med att GM:a spelet vad gäller tid, energi och noggrannhet. Är det något som skulle kunna låta sig göras live, på konvent, utan att det ballar ur?
1914

Frocken

Då mycket av spänningen ligger i att inte ens veta var grannförbandet sysslar med ställer det hårda krav på "radiodiciplin"  :)

Svårigheten blir att får ihop tillräckligt med intressenter som kan komma ifrån normala spelandet för läsa och skicka ordrar etc. Men blir det tillräckligt många är jag med på att testa, man märker nog ganska snabbt om det blir ohållbart o då packar man bara ihop det.

Det ena utesluter inte det andra, så har inget emot GMa ett PBEM parti, har tidigare kört ngt liknande för LOB men då med bara en spelare per sida vilket gjorde det hela avsevärt enklare. Och så hade jag bara 2 st att tjöta på när dom var sena med sina ordrar
:twisted:

Engelbrekt

På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

tinG

Ngr bilder från ett soloparti Lobositz:. Klockan har hunnit slå 10:00 och avgörandet närmar sig. Det preussiska kavalleriet har tagit kontroll över centern men hotas nu av det österrikiska infanteriet som långsamt med stadigt avancerat upp genom morgondimmorna. Uppe på höjden väster om Lobositz trycks Drakowitz Grenzers tillbaka av Bevern's bataljoner medan resten av det preussiska infanteriet avancerar ner i riktning mot Elbe. Överste Lacy's kontingent talför Lobositz hotades att bli utflankerade av det fientliga rytteriet men har tack vare det egna kavalleriets uppoffringar lyckats omgruppera två regementen för att mota detta hot. Frågan är nu ifall detta tunnat ut och försvagat huvudlinjen som står och väntar på det preussiska huvudanfallet. Förhoppningen är att Kollowratz infanteri och Luccesse's kavalleri skall hinna upp för att tvinga Gesslers jättelika kavalleriträff till reträtt.


Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

@delirium

Du kan väl knappast ha missat den här möjligheten?  :D

CSW

CiteraBAR v3.4 rules

A couple of years ago I had to get a new computer that had Windows 10 installed. Per previous Windows upgrades, I found that many of my BAR files were harmed in the sense that the formatting was all askew. This entailed a massive reformatting of the BAR rules which I have been working on for some time. BAR v3.4 represents the most serious upgrade since v3.0 in Fontenoy. Don't worry, the rules are not changing. The formatting changed, the font changed--it should be more readable, and I have added more illustrations and helps and clarifications. Now, for the part Ed will shoot me for--I had to add four pages.

I want to do something I have not done before with the BAR rules. I am looking for volunteers to help review this version of the BAR rules. I am not looking to make changes; just proofreading. I am looking for the following types of persons especially:

1. New BAR players. You have the unique position of reading the rules and determining if they are clear. We experienced BAR players know what the rules say (or are supposed to say), so we are not good judges on whether a rule is clear. Have you wanted to learn the BAR? This would be a great opportunity to immerse yourself in the game system and possibly work with gurus such as Paul Borchers and Mitchell Land.

2. Non-native English speaking BAR gamers. Is English a second language to you? Then I would like your input as to whether rules are understandable. I have been a reader all my life and I mostly read old books. All of that tends to form a certain style of writing that may not be accessible to everyone, especially those whose native language is not English. We have a lot of BAR gamers in France especially and I want as few bars as possible for European gamers to enjoy this game system.

3. Grammarians. I am pretty sharp about grammar and I do have my own style (which may not be in line with 21st century orthodoxy--again, I read old books). Nevertheless, I still get confused about colons, semi-colons, and dashes, and grammar matters to me. So, it would be good to have a grammarian or two to look over the rules with an eagle eye.

If you would like to contribute to this project, all I can give you is your name inscribed in the update as a proofreader, as well as the satisfaction of digging in to the BAR rules. What I am asking for is the necessary commitment of time to read the rules and join in the discussion. All suggestions will be open to the proofing team for comment and constructive criticism. This means reading the rules, analyzing the rules, and being part of the discussion. I want this edition of the BAR v3 rules to be the best ever, so I am looking for help. Please do not sign up for this project out of curiosity or to get a copy of the rules sent to you. Those rules will be changing anyway.

Are you interested? Send me an email at chezhinkle@msn.com

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte