Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Europa Universalis III

Startat av Stardust, 23 januari 2007 kl. 17:16:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Stardust

För er som inte bara spelar spel på bord så släpps Europa Universalis III idag. Detta blir ett spel som jag kommer att köpa i alla fall. Undra bara vilken nation man skall spela först :insecure:

Andreas Lundin

CiteraUndra bara vilken nation man skall spela först

Jag spelade demon och då testade jag Venedig. Lite lurigt läge...

Men jisses vilken uppryckning det är från tvåan!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Doomfarer

Gillar inte alls 3d-grafiken egentligen men har ändå beställt spelet.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Stardust

Nä 3d grafiken tillför igentligen ingenting enligt min mening. Man spelar ju inte direkt EUIII för grafikupplevelsen.

Fick mitt spel igår men han inte testa det så mycket, började spela lite som Japan.

Stardust

Mördande tråkigt
"Europa universalis 3" är ett komplicerat men futtigt antiklimax

Europa universalis 3
PC
Genre:
strategi
Åldersgräns:
från 12 år

Komplext är bara förnamnet på "Europa universalis 3". Spelet sträcker sig över 300 år, har 1 700 erövringsbara provinser, en sanslös massa data – och är mördande tråkigt.
  Visst, det är superdetaljerat och du får en påse historiekunskap på kuppen, men känslan uteblir helt. Grafiken håller finesslös 80-talsstandard och de grandiosa slagen är nedslående; några futtiga smällar, elva pixlar blir röda istället för blå och så är det slut.
  Snacka om antiklimax.

-------------------------------------------

Alltså vad är detta. Ska man skratta eller gråta? Fick ett plus kan tilläggas.

Elias Nordling

Varifrån är recensionen?

Påminner om en gammal DN-recension av datorversionen av GMTs Great Battles of Alexander.

Recensenten sågade spelet för att det byggde på "föråldrad spelmekanik", det vill säga hexer och omgångar istället för realtid, och för att han förlorade hela tiden i alla slag(!)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Doomfarer

Från aftonbladet.

Gillar inte recensenten, hon tror alltid hon är cool när hon sågar spel utan att ha testat dem.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

mib

CiteraRubrik: Recension av Aftonbladet

Säger väl det mesta.

För övrigt kanske man inte skall recensera ett spel av en typ man inte förstår och/eller uppskattar?

Jag har inte spelat Europa Universalis på ett tag nu, jag har varit fullt upptaget med Heart of Iron 2 Doomsday, som jag varmt kan rekommendera om man gillar den här typen av spel.

Många speltimmar för pengarna.  :up:  Tror att jag betalade 149 kr för HoI2DD på Paradox webshop.

Jag för väl spana in EUIII när jag känner mig klar med HoI2DD.

/M

Vvornth

Jag tvivlar inte en sekund på att hon spelat spelet, jag tvivlar inte heller på att hon inte förstår spelet; att hon inte försökt ens sätta sig in i det.

Hon är recensent för TV-spel inte PC-spel. Tyvärr är de journalistiska kraven på Aftonbladet inte särskilt höga.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Stardust

Jag tänkte nog skriva ett mail till henne och fråga vad hon menade med recensionen. Inte för att klaga utan mer att jag står så frågande till hur man kan skriva en sådan recension och vad som ligger bakom valet av recensent till vissa spel? Aftonbladet blev väl ändå utsed till den viktigaste "trendskaparen"/"platsen" för dataspel i svensk media. Så då har dom nog lite genomslag med sina recensioner.

Profit

Tyvärr måste jag hålla med recencenten till viss del, så väldigt roligt är det inte och grafiken är verkligen mördande ful..!

Andreas Lundin

Fast jag tycker grafiken är FUNKTIONELL.

I avvägningen mellan snygghet och funktionalitet, väljer jag i det här fallet det senare. Jag tror det är en fråga om genre. Hade EUIII handlat om mustaschprydda rörmokare så hade spelet kanske varit estetiskt icke tilltalande, men när det gäller strategi... Ja, då vill i alla fall jag allra helst ha överblick.

Nu återstår bara frågan: ger EUIII bra överblick? Kanske, kanske inte. Kan inte bestämma mig. Eftersom jag tvekar, så är det nog nej på den frågan. :down:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East