Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nytt krigsspelsevent på försommaren?

Startat av Delirium, 20 mars 2020 kl. 11:42:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Mannar!

jag tror att det på flera plan kan finnas behov av, och möjlighet för en krigsspelarträff under senvåren/försommaren. Inga stora sammankomster/konvent förväntas tillåtas, långt till höstens FF deluxe, ett allmänt umgängesbehov efter mer eller mindre ofriviliga isoleringar och en trolig sänkning av ambitioner för andra semesterplaner leder mig till denna slutsats.

Om ni tänker som jag, hur ska detta kunna bli verklighet? Jag har bara lösa tankar än så länge men jag tror följande:

en vanlig helg är att föredra, i maj eller juni
på en plats som kan hysa ca 20 deltagare eller fler?
med bra ytor och lokaler
nära till kost och logi
förhållandevis centralt i riket

Vi behöver så klart inte nämna att vi inte vet om sådana sammankomster ens kommer att vara tillåtna, allmänna kommunikationer vara inställda, alla hotell har gått i konkurs, ryssarna och/eller Godzilla har invaderat, etc etc. Vi behöver heller inte ha en diskussion om epidemiologi i denna tråd. Låt oss förutsätta att alla greppar att villkoren är osäkra.

Så, OM vi ska/kan göra det, vad är bra alternativ?

[Ett enkelt och logiskt svar är så klart Rimforsa igen (som säkert inte skulle ha något emot extra bokningar) men låt oss tänka på annat också, med avseende på pris, tillgänglighet etc.]

/Björn
1914

Andreas Lundin

Centralt i riket? Jag har tillgång till en gård i Hälsingland om det skulle vara något? Centralare kan man inte komma.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Frocken

För min del är priset helt plötsligt väldigt avgörande, jobbar på ett litet företag som är väldigt beroende av att storföretagen i Göteborgstrakten håller igång. Annars är jag positivt inställd till det hela. Om Göteborg är acceptabel plats är vi nog flera som kan skaka fram prisvärda spel-lokaler, dock utan större möjlighet till övernattning.

aegneus

Om jag får lov att komma med ett annorlunda förslag är det kanske inte en större krigsspelarträff vi skall sikta på de närmaste månaderna, utan mindre lokala events? (Typ på principen att om motståndarens tekniska överlägsenhet blir mer effektiv ju större mål den erbjuds,  så byter man taktik till mindre grupper med lokala mål och stor handlingsfrihet :)  )   Att träffas mer lokalt tar också bort i alla fall en del av reseexponeringen.

I praktiken sker ju spelandet ofta i mindre grupper som dessutom kan ha helhelgsfokus (se GoSS och TitE-framgångarna senast), sedan har vi det trevliga umgänget och storträffskänslan. Men det sista kanske får sättas på undantag tills nuvarande kris är över.

Så med ambitionen är att träffas och spela (bägge delarna lika viktiga), kan en lösning vara att mindre grupper träffas - i billig lokal eller mer de Luxe (jag gissar att besöksnäringen dessutom har gott om plats just nu).   Ett exempel att jobba med är att jag hade tänkt se om det fanns intresse att som sommarevent i Kungsbacka boka in en helg för att köra igenom Operation Uranus i Thunder in the East - start fre em, stopp söndag kväll, det finns lokal, mat blir egenfixad grill eller lämplig takeaway / restaurang och antingen åker folk lokalt eller om någon har spenderbyxor på lyxar med hotell. Typ så. Går att arrangera på valfritt pensionat / ställe med spellokal!   

thermopylai

Jag har tänkt mer än ett år på att ha ett mini-konvent i min stuga utanför Gnesta i Sörmland (Biltransport krävs, åtminstone från jvgstn i Gnesta/Läggesta).  Har tillgång till 3-4 bord (2 hyfsat stora och 2 små, men bara ett bord som klarar >1-kartas-spel) och kan övernatta uppåt 10 personer inkluderat tält och medhavda liggunderlag. Vandrarhem finns ca 5 km bort. Grill finns, öl fixas. Gör sig bäst i juni-juli.

Skulle själv helst organisera en heldag (lördag) runt ett halvstort multi-playerspel, typ AdvCiv, MegaCiv, Pax Britannica, Blitz. Sen finns möjlighet att spela mindre/kortare spel fredag och söndag.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

tinG

CiteraPax Britannica
Skulle resa till väldens ände (nästan) för spela det igen  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Ja hör ni ni, vet inte riktigt vad man ska säga. Samtidigt som fem pers skrev mer eller mindre vettiga svar i den här tråden har FF deluxe om ETT DRYGT HALVÅR redan 31 anmälda och en diskussion om när konventet borde ligga I MARS NÄSTA ÅR.  Missförstå mig rätt, jag älskar FFdl och åker på vartenda ett men visst är det lite lustigt?  :P

Nåja, det finns speciella omständigheter så klart. Vi var på gång med ett extrainsatt Galore i Göteborg men föreningen som hyr ut har nu stängt ner lokalen. Jag är en smula uppgiven men hoppet är det sista som överger människan!
1914

Jon

Är lokalen nedstängd på grund av rådande farsot eller är det något annat? (med andra ord, kommer lokalen finnas tillgänglig i framtiden)

Delirium

1914

Maglica

v18 spelas det ASL i Rimforsa ... så länge det rådande läges inte förvärras avsevärt.
Robert Maglica

Delirium

Tack för den informationen!

Frågan är så klart om det finns utrymme för ev hangarounds då?  :mrgreen:
1914

Wes

Det gör det nog.

Melvin som anordnar och han vill nog att så många som möjligt kommer (antar jag).

http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=3705#entry26406


Delirium

Ser ut som ett något mindre arr än vanligt (16 rum) men jag gillar idén både för att det är ett bra ställe för spelande och för att det ger dem lite extra klirr i kassan. Inser för egen del att det är fel vecka när jag faktiskt kollat kalendern men som sagt, roligt initiativ!
1914

Delirium

Kanske borde skriva något om sommarstugorna - jag tycker det är upp till er att bjuda in de ni vill till ett sådant minievent, det blir ju av naturen mer privat och så kan ni styra det som ni vill.

Det jag tänker (än så länge) är att man kan få till ett öppet evenemang där vi har åtminstone möjligheten att ta emot alla som vill komma och där dessa har en möjlighet att bo och äta på hyggligt avstånd och där alla får plats att spela det de vill men där det också inte är en katastrof om omständigheter gör så att det måste ställas in.

Det är möjligen smått utopiskt.  :insecure:
1914

Wes