Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Mayfair Games Morgans Rifles

Startat av Strv102r, 16 juni 2022 kl. 09:10:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r



Det går som sagt undan med de snabbspelade GMT-spelen om amerikanska frihetskriget. Två till tre korta sessioner om 1-1½ timma brukar räcka, så man hinner med 2-4 pass i veckan då motspelaren bor på garanatgevärsavstånd. Förbereder nästa spel om det lilla slaget vid Cowpens (lilla med revolutionskrigets mått, mer en skärmytsling med europeiska mått, som Bunker Hill ungefär)

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Ovan de amerikanska brickorna. Nedan de brittiska förbanden. Ja, det är ett gammalt spel.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Maglica

Robert Maglica

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Man vet att ett slag är litet när det heter slaget vid kohagarna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 18 juni 2022 kl. 07:13:09Man vet att ett slag är litet när det heter slaget vid kohagarna.

Utan tvekan en ledtråd.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

Själv tycker jag alla spel med setup tryckt på kartan får pluspoäng, både spelergonomiskt och nostalgiskt.

Strv102r

Citat från: aegneus skrivet 19 juni 2022 kl. 08:38:23Själv tycker jag alla spel med setup tryckt på kartan får pluspoäng, både spelergonomiskt och nostalgiskt.

Ja, och nej. Kan störa mig på dem så fort spelet är i gång, men under dukningen är det suveränt!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



De rödgröna britterna, de gröna är amerikanska lojalister, och de brun-blå rebellerna där de blå är reguljära "continentals".

Varje hex är ca 20 meter, varje GT 90 sekunder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Cowpens
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

 
Citeravarje GT 90 sekunder

Ett annat tecken på att slaget inte var särskilt stort.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

#10
Citat från: Elias Nordling skrivet 22 juni 2022 kl. 16:28:55
Citeravarje GT 90 sekunder

Ett annat tecken på att slaget inte var särskilt stort.

Prag 1757, eller Leipzig 1813, med 90 sekunders GT?  :mrgreen:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Britterna påbörjar framryckningen med en dragning ut åt min högra flank med huvuddelen och med mindre del mot min vänsterflank. Jag justerar till min gruppering, inte minst ökar jag bredden på mina continentals.






Utvecklingen fortsätter enligt ovan.






Jag breddar ut lite mot flankera med milisen för att möta de brittiska dragonerna som rör sig framåt därute.






den centrala brittiska batteriet öppnar eld mot milisen i centern och orsakar förluster. Dragonerna börjar närma sig och milisen öppnar eld, och orsakar också förluster.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



De brittiska dragonerna ridet chock mot milisen framför dem. Muskötsalvorna fäller många ekipage, men dragonerna fortsätter. På min höger rids milsen ner eller upplöses till individer och upphör existera (disintegration) som förband. På min vänster rids också många ner, men förbandet viker samlat (rout). De lojalistiska dragonerna tar också förluster, tycker det är surt, och upplöses.  Åter till högern utsätts de segrande brittiska dragonerna för eld från milis inom skotthåll, tar förluster, tycker att det blev tråkigt, och upplöses.

Det andra brittiska batteriet med 3-pundare grupperar och den brittiska legionen, gröna lojalister, manövrerar runt det.






Bara kanoneld detta GT. Britterna fortsätter.






Den brittiska kanonelden får milis i centern att vika. Amerikanskt kavalleri anländer.






På min vänster kommer britterna inom skotthåll för milis igen och skottväxlingen gör att milisen bryter samman och upplöses, och del av britterna viker. Min först vikande milis hejas av en ledare. På min höger backar jag för att undvika komma inom skotthåll.





Britterna på min väster stannar. På min höger saktar 71 fysiljärerna (de röda) in och väntar in legionen (de gröna).



Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



De brittiska batterierna bearbetar mina "continentals". På min höger fortsätter fysiljärerna och legionen. Eldgivning mellan dem och min milis börjar.






Legionen vinklar upp för att skydda fysiljärernas flank mot min reguljära center. Huvuddelen av min milis viker på högern. Kavalleriet är på väg in bakom dem. Min center vinklar upp mot högern. Ledaren Pickens misslyckas inte bara med att återsamla de vikande i centern, utan får dem att spridas åt alla håll (disintegration).







Huvuddel av mina "continetals" anfaller legionen som efter effektiva salvor börjar vika. Fysiljärerna fortsätter och min milis viker undan frivilligt. .
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Mina reguljära "continentals" fortsätter in i legionen som är vikande. Fysiljärerna vinklar upp sitt bakre led mot dem. Salvor utväxlas. Milisen skjuter prick på fysiljärernas tät, medan dessa jagar undan mitt kavalleri med sina salvor. Nu anländer legionens dragoner och en skotsk bataljon.






Mina reguljära från Delaware anfaller det brittiska batteriet framför dem, men närstriden avgörs inte så snabbt, och de brittiska artilleristerna biter ifrån sig. Fysiljärerna har hamnat i en korseld som tar hård tull, men det kostar för mig också. Legionens infanteri fortsätter vika trots Tarletons svordomar, böner och slag med sabelns flata sida.






Fysiljärerna har nu tagit mycket stryk. Ett anlopp av mitt kavalleri får dem att bryta samman fullständigt och upphöra sim enhet. Men de de får ända mina reguljära kavallerister att vika också. Även milisinfanteriet viker. Tarletons återsamlingsmetoder från motsatt effekt. Lgeionen infanteri upphör också som enhet och Tarleton rider mot legionens dragoner istället. Delaware-grabbarna erövrar batteriet. De reguljära Maryland-förbandet, det större blå förbandet, vinklar upp mot legionens dragoner.






Mina reguljära infanterister håller på att återformera en sammanhållen linje. Dragonerna återsamlas medan infanterimilisen fortsätter vika.







Nu börjar jag bli redo att ta emot det nya anloppet. Så reda jag kan bli. Det mesta är slitet nu. Utom kavallerimilisen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Leningrad, GMT Roads to Leningrad, GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.