Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GMTs Under the Lily Banners

Startat av Strv102r, 30 september 2017 kl. 20:06:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Snart dags för det första av dessa. Musket & Pike är bara för bra!  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Rocroi! 19 maj 1643. Lois II va Bourbon, Hertigen av Engine, senare prinsen av Condé möter Don Fransisco de Mela, senare hertigen av Braganza vid Rocroi i Ardennerna. Kanske det viktigaste slaget under kriget då det slog spanjorerna så grundligt att de inte hotade Frankrike förrän 1648, vilket möjliggjorde för fransoserna att operera i östlig riktning mot Bayern.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Gassion, med Enghien vid sin sida, rider an mot Albuquerque och lägger tid och energi på att rensa undan de spanska lätta skyttarna i dungen. Albuquerque misslyckas att få till ett motanfall när delar av Gassion ännu är i oordning.

På andra flygeln rider Isenburg över ån. La Ferté breddgrupperar. Fontaine påbörjar framryckningen mot den franska centern som justerar sin gruppering. Sirot rör sig mot den franska kraftsamlingsriktningen, in bakom Gassion.





Sammanstöt på båda flyglarna! Enghien faller för det första pistolskottet och Isenburg för det första värjstynget. Båda sidors kraftsamling lyckas sämre än historiskt. Sirot gör 3150, framåt marsch.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Engelbrekt

Hoppet för spanjorerna i detta slag står till att använda sitt goda infanteri för att utan finess kötta igenom den franska centern.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Strv102r

Citat från: Engelbrekt skrivet  4 oktober 2017 kl. 15:20:59
Hoppet för spanjorerna i detta slag står till att använda sitt goda infanteri för att utan finess kötta igenom den franska centern.

My thought exactly! Snart ser vi hur det gick...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det spanska infanteriet slår in i det franska och når framgång i synnerhet i centern. På min höger går det inte lika bra. Flyglarna har stabiliserat sig en aning.





Jag pressar på med infanteriet och fransoserna vacklar. Jag får fortsätta och pressar på så hårt jag kan. Den franska elden kostar en del och med rönta på ränta så börjar mina bataljoner tappa ångan. Fransmännen går till motanfall och får framgång lite överallt, men i synnerhet i centern. Min kavallerivänsterflygel anfaller och fransmännen viker i flykt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den spanska centerns vänster rör sig åt höger för att få ledningen att fungera och delar av högern rör sig i motsatt riktning. Flera bataljoner är unde flykt bakåt. Mest spanska men också ett par franska. Den franska högern viker för att kunna reformera sig. Min vänster vill helst också reformera sig men chefen tvekar och fortsätter sakta framåt efter de vikande. På andra sidan dammar Sirot in i min höger då han inte verkar uppfatta att högre chef vill att han avbryter och rör sig in luckan mellan min höger och centern.





Gassion, som ersatt Enghien, lyckas hejda huvuddelen av de flyende franska förbanden medan Melo lyckas sämre med motsvarande jobb. Men den spanska centern får ihop en ny front och det är väl dags för en ny dust med de likaledes nyordnade fransmännen. Min vänster anfaller igen och slår ut ett nytt regemente. Därefter halt för reformering. På högern backar min flygel inför de fortsatta franska anfallen, nu från La Fertes flygel. Sirot rör sig till sist in mot min centers höger flank.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Albuquerque på min vänster börjar få ordning på sin flygel inför dödsstöten mot den franska motparten. Han är ungefär dubbelt överlägsen numerärt om än lite sämre i moral.

Sirot faller in i Fontaines flank och Fontaine själv faller vilket är illa. Förutom att slå ut två bataljoner med sin flygel så tar Sirots ryttare två batterier.

Ute på högern är båda passiva. Vilket inte är vad jag vill.




Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Hellre än att invänta Albuquerques anfall så förekommer den franska högern och slår ut nästan halva den spanska flygeln! I centern fortsätter Sirot att försöka rulla upp den spanska slaglinjen, men han börjar tappa ångan. Min höger speglar den franska högern och anfaller den franska vänstern med framgång.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Fontaine verkar handlingsförlamad. Han får ut några order till centern. Den franska centern agerar snabbare och anfaller först samtidigt som Sirot avbryter för reformering. Flyglarna fortsätter min sina separata fäktningar.





Fontaines högra bataljoner krossas av det franska anfallet.





Fontaine tvingas ur din apati och går till motanfall mot den franska centern och vänstern. Nu är det franska bataljoner som krossas.






Båda sidors center måste reformera sig. Lagom till det blir Sirot fähig för förnyat anfall. Flyglarna fortsätter förgöra varandra.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Sirot fortsätter nu sina anfall i flanken på Fontaine. Sirots kavalleri erövrar resten av det spanska artilleriet.






Och det bara fortsätter. Fontaine lyckas inte göra något åt situationen. På flyglarna har jag fått ett övertag och kan jag bara få dem att inse läget i centern, anfalla och ge nådastöten till det franska flyglarna, det skulle gå fort, så kan de ingripa i centern och kanske ännu vända det. Men de bara väntar. På en kurir med order kanske? De har väl ingen aning om vad som sker i centern eller på andra flygeln i allt damm och all krutröken. Men högradigt irriterande är det.





Min center förintas av den franska centern och Sirot. Mina flyglar är helt passiva. Slutläget.

53 VP skillnad till fransk favör. 60 hade varit French marginal. Han har en del bataljoner kvar, men många av dem är kraftigt reducerade.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Utgångsläget dag 1 Freiburg. Bajrarna under Mercy är underlägsna fransoserna under Enghien och har tagit skygg bakom fortifikationer. Det är eftermiddag och tiden är kort.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Den franska högern under Turenne gör entré uppe i bilden strax till vänster om mitten. Den hejdas av en förhuggning försvarad av musketerare. Dessa drivs undan men har köpt tid till de Werth som tar halva den bajerska högern och rör sig mot Turrenne som hotet bajrarna i ryggen. Den franska centern startar framryckningen mot skansarna genom vingårdarna i open order. Den franska vänstern är passiv.







Turenne jagar på sina förband och förhuggningen röjs. de Werth börjar komma på plats. Den franska centern når den första Skansen och stormar den med framgång. Jag funderar på ett motanfall för att återta Skansen medan fransmännen är i total oordning, men de hinner ordna till det värsta innan jag får chansen och jag väljer att avvakta i stället.







Turerna flygel fortsätter marschera in men avvaktar att ta strid med de Werth. Den franska centern fortsätter anfallet men möter nu massivt motstånd från det bajerska tunga infanteriet och tar stora förluster.



Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Engelbrekt

Ett av mina favoritscenarior i M&P-serien. Trots den jobbiga terrängen och de många befästningarna är det ganska öppet vad som kan göras. Det brukar också vara jämnt och vem som tar segern har en tendens att avgöras på sista rundan.
På bordet nu: Space Empires + Band of Brothers

Strv102r



Turennes infanteri avvaktar ännu då de Werth är på plats med bra förband. Bakom Turennes franska infanteri börjar det tyska kavalleriet anlända. Det består av weimarianerna som efter Bernards död hittat en ny husse. De är synnerligen hårda och till och med bättre än det bajerska kavalleriet.  I centern eskalerar råkurret då fransmännen misslyckas avbryta anfallet för att reformera. Utfallet blir dock ganska ensidigt och fransmännen skjuts i trasor.





Turenne tar med sig weimarianerna på en omfattning genom skogen för att kringgå de Werths försvar. Den franska centerns förband i stridskontakt kollapsar och upplöses efter mycket stora förluster.  Det finns dock fler förband och Turennes val öppnar ju intressanta alternativa händelseutvecklingar. Men det börjar regna så kraftigt att scenariot är slut.

41 franska förlustpoäng och 7 bajerska. Men fransmännen har tagit ett par geografiska mål. Minor bavarian victory.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.