Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

The Doomsday Project: Episode 1 - The Battle for Germany

Startat av Fredrik H, 21 maj 2021 kl. 22:48:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Och nu blir det reklam. Adam Starkweather har haft det här projektet puttrande sedan Sundsvall brann. Spelet handlar om vad som skulle ha hänt om Warszawapakten anfallit västerut 1985 och det ges ut av Compass games (Jonas får akta sig  :P). Adam har gjort en liten timeline i sitt spel som han tror gör det hela intressantare, på det stora hela märker jag ingen direkt skillnad mot något annat av alla de spel jag spelat på temat.

Det är en dag per turn, enheterna är divisioner (WP) och brigader (NATO), med lite breakdown-möjligheter för båda. De tre kartorna täcker södra Danmark ner till Alperna, som brukligt är (Köpenhamn och resten av Norden är modul tre, tvåan täcker Balkan och finns som pre-pub). Jag ska förklara lite olika element i spelet utifrån foton, jag är nämligen än så länge väldigt nöjd med vad jag ser och en hel del lösningar är sånt jag inte kan minnas att jag sett förut. Om det inte vore betygsättning just nu skulle jag gjort en replay på ett scenario, det här bör få mer uppmärksamhet i vår lilla hobby.



Ni får ursäkta bildens erotiska belysning, här ser ni dels grafiken och dels enheter. Enheterna har inte värden, däremot storlek (den vita trean i svart cirkel). Divisioner har sex i storlek. Sedan finns det info om enhetens primära och sekundära utrustning, till exempel M60 och M113. Av dessa utrustningstyper kan man välja att sätta in den man vill i en given strid, dom är olika bra i olika terräng och en enhet har begränsad mängd trupp, primär och sekundär utrustning (som man håller ordning på separat). Det finns ingen CRT utan man slår en varsin tärning och lägger till storleksmodifikationer och alla supportfunktioner och drar en bricka (beroende på anfallsmetod, finns fyra olika sorters alternativ) som anger modifikation, tärningstyp, random events och exploitfaktor. Det kanske låter bökigt men är inte alls särdeles jobbigt - men det ger en väldigt taktisk känsla till ett operationellt spel. Jag kommer med ett exempel nedan.

Terräng är för övrigt intressant, kan man inte betala terrängens kostnad i MP:s så räknas man som man står i öppen terräng. Jag utnyttjade i mitt scenario motorvägen för att kasta in en DDR-division i en stadsruta långt fram, men då jag rullade in på sista mp:n och inte kunde gruppera fick den ta ett motanfall som den stod i clear. Jag gillar verkligen den idén, den kräver en infomarkör men ger terräng och grupperingstid en stor betydelse.


Fredrik H



Lite olika exempel på inslag i spelet. Nere till vänster är BRD:s alla supportfunktioner, vissa ligger på brigadnivå och annat på kårnivå (div och armé för WP). Som sagt nöts allt ner i strider, en division kan bränna ut alla sina T80 och ändå ha BMP kvar etc.

Striderna har random events och det finns dessutom en lång rad SNAFU-saker som kan hända vid olika tillfällen; soppatorsk, dålig eller bra chef, slut på ammo och så vidare. Bra för det narrativa helt enkelt.

Båda sidorna har också ett infrastruktursvärde, som helt enkelt är logistiknätets effektivitet. Detta kan bombas, saboteras, fyllas med flyktingar och sakta byggas upp. Logistikvärdet är hur många supplypoäng man får och är såklart en väldigt viktig faktor, utan supply så saktar krigsmaskinen in (bland mycket annat så används SP till att aktivera HQ som i sin tur aktiverar trupp).




Fredrik H



Flyget ligger på en hanterbar men intressant nivå. Man slår för AWACS (det är inte 50/50) och allokerar flyget (den med stridledningsöverläge får se fiendens val innan han själv placerar flyg) till luftherravälde, olika taktiska uppdrag eller mer strategiska uppdrag. Varje flygplanstyp har olika värden för de olika uppdragen.

Ni ser på bilden att det finns en rätt lång lista på uppdrag. Vad är viktigast, att slå ut flygfält, trycka ner fiendens luftvärn eller ge sig på fiendens transportnät? Spelet gör också interdiction till ett viktigt uppdrag, man kan till exempel (om man tar sig igenom fiendens SAM och lyckas med bombningen) hindra en strid från att förstärkas av kårens/arméns resurser. Planen nöts ner rätt snabbt och känslan är att om inte WP bombar eller erövrar flygfält så kommer NATO rätt fort börja etablera ett övertag.

Flyget äter inte upp all speltid (jag tittar på Under an Iron Sky) men är ändå synnerligen viktigt för en lång rad funktioner, en utmärkt avvägning.

Fredrik H



En exempelstrid från mitt första scenario. 8th Guards Army anfaller 11 ACR i Fulda. Inte första gången jag har den situationen på bordet. Det är ingen replay, ni får leva i evig ovisshet om hur långt de östtyska BTR60:orna egentligen kom innan dom blev tvungna att predika kommunismens förträfflighet för amerikanska M1:or.

Fulda alltså. Angreppet kommer som en överraskning och 11ACR är i barrackpositionerna när angreppet inleds (inte i primary terrain). 8GA inleder med en kemisk missilattack som träffar jänkarna och tillfogar dem hundratals personalförluster (-1 inf step). 11ACR intar förplanerade ställningar (dug in) och inväntar stålstormen.  Tack vare några tyska hemvärnsmän så sinkas invasionen och trots att ryssarna når fram med ett par divisioner så hinner man bara med en Meeting engagement - den stridsform som kostar minst mp, ger mest exploit men som ger sämst modifikationer och sämst understödseffekt. Hm. Ryssarna anfaller.

Den ryska frontchefen(Zaytsev, namngiven i spelet) är aggressiv och gör att WP får dra två anfallsbrickor och välja den dom föredrar. Dom två jag drog ser ni ovan. -2 är tärnigsmod, man kan få plus men inte så troligt i en snabb attack. Sedan kommer vilken tärning man slår med, jag väljer förstås den med D10. Sedan anges om det sker en random event, det gör det och i vårt fall visar det sig att det finns reportrar på plats och rapporterar om striden, så rutan blir plötsligt värd en VP.

Nere till vänster visas det vilken unerstödseffekt anfallaren får, A är sämsta möjliga - vi har inte hunnit koordinera arméns artilleri i den hastiga framryckningen. Till höger är antalet MP:s anfallaren får i exploit vid vinst. Försvarens art är mer stabilt och beror på anfallets karaktär. Dessutom är den amerikanska chefen defensiv, vilket ger plus i art-effekt. Försvararen får välja vilken tärning han ska slå; D6 gör att han fortfarande är fräsch och kan aktivera i sin turn, D10 så blir man spent.

Ryssen noterar att det kommer bli tight att vinna om man inte begränsar kårens stöd så man skickar in MiG27:or för att stoppa stödfunktionerna. Dessa tar sig igenom luftvärnet och lyckas kontrollera vägarna kring staden, inget understöd når killarna i 11ACR.

När M1:or, T80:or, art och flyg satts in och tärningen rullats (Meeting eng-moden vägs upp av storleksskillnaden) så visar det sig att övermakten var för stor, 11ACR tvingas bakåt. Tack vare att de var dug in så är förlusterna begränsade (några lätt skadade M1:or måste överges), men reträtten i sig sköts utan oordning (man drar en bricka ur en stor kopp med brickor och här kan effekter som soppatorsk komma in). Dessvärre så får ryssarna nu exploita med den division som anföll. 

Som ni märker är strider rätt involverade och innehåller en hel del beslut. Såklart kan systemet ge rätt drastiska effekter (det mesta man kan förlora med är 5-0). Jaha du fick inte in dina stridsvagnar och jag fick in mina (det är ett tärningsslag mot kvalitet, LeoII är bättre än T55, en kapitalistisk myt förstås), du slog 1 och jag 10 etc. Men jag kan leva med det, modern krigföring innebär en enorm förstörelsekraft och det blir inte alltid som man tänkt sig.

Jag tycker (än så länge) att det här är det mest lovande av alla spel jag spelat på temat, vilket är en rätt utförlig mängd. Flyg, infrastruktur, supply, befälhavare, random events, SNAFU-effekter, utrustningskvalitet och  mycket annat hittar alla sin plats, trots det är spelet inte alls svårt eller tungspelat på något sätt. De första dragen satt jag och bläddrade en hel del för att så många koncept är nya och ovana, men när det faller på plats så är allting rimligt.

Det enda jag saknar en är player aid till med några tabeller ur boken, annars måste jag säga att jag är väldigt glad över att Adam till slut blev klar med det här projektet. Balkan blir ett givet köp för mig.


EvilSpook

Otroligt intressant!
Skippa betygen och kör en AAR istället.  :D

//EvilSpook

Fredrik H

Citat från: EvilSpook skrivet 22 maj 2021 kl. 09:57:31
Otroligt intressant!
Skippa betygen och kör en AAR istället.  :D

//EvilSpook

Inte mig emot, men mina Bambi-ögda elever och min chef kanske skulle kunna komma med invändningar. Det får förhoppningsvis bli ett sommarprojekt.

Micke G

Har inte spelat detta (än) men är sugen på det. Jag har dock speltestat A Test of Faith (Yom Kippur kriget) vilket använder samma system, fast modifierat för att passa det temat. Jag gillar systemet och mekaniken, speciellt Support.

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 21 maj 2021 kl. 22:48:26
Och nu blir det reklam. Adam Starkweather har haft det här projektet puttrande sedan Sundsvall brann. Spelet handlar om vad som skulle ha hänt om Warszawapakten anfallit västerut 1985 och det ges ut av Compass games (Jonas får akta sig  :P).

Aj då...  det här ser väldans farligt ut :shock:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

CiteraNi får ursäkta bildens erotiska belysning

Du är förlåten.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

Elias Nordling

Jag har förstått det som att Adam Starkweathers tredje världskrig inte är baserat på research kring Warsawapaktens faktiska kapacitet utan är ett mer eller mindre uttalat "alt history" där Warsawapakten förberett sig på anfallskrig ännu mer än vad de gjorde och historiskt kunde. I det taktiska Fulda Gap-spelet är alla sovjetiska stridsvagnar T80or.

(Jag försöker hjälpa dig här Jonas)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 24 maj 2021 kl. 12:28:25
(Jag försöker hjälpa dig här Jonas)
:lol: jag har redan hunnit konstatera att WoB har ett ex...  :oops:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

EvilSpook

Citat från: Elias Nordling skrivet 24 maj 2021 kl. 12:28:25
Jag har förstått det som att Adam Starkweathers tredje världskrig inte är baserat på research kring Warsawapaktens faktiska kapacitet utan är ett mer eller mindre uttalat "alt history" där Warsawapakten förberett sig på anfallskrig ännu mer än vad de gjorde och historiskt kunde.

Det är en medveten strategi och het trend nu. Man gör medvetet bristfällig research för att reta upp folk och räknar sen kallt med att någon med Aspergers kommer göra de tunga/tråkiga delarna och släppa en helt korrekt remake om 20 år.  8)

//EvilSpook

jerry

Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

jerry

nu har vi testat det o finner det rörigt som tusan i regelhänseende, vi tycker man får leta en del.
Omstartat tre ggr sequence of play kunde vara bättre o speciellt första turnens olika specialanfall.
Men det kanske lossnar ...... mycket micromanagement men samtidigt intressant.

Är fundersamma till att fortsätta köpa ..... men kan nog inte undvika ifall det kommer en skandinavisk expansion
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL

jerry

Håller med dig fredrik att det VERKLIGEN saknas en aid med lite modifieringar, får skriva själv.
Sedan blir det mycket att hålla reda på med alla supportbrickorna och vilka som nöts ner och inte nöts ner, kunde gjorts markeringar.
Det där med att hålla i huvudet, vilka vagnar som sattes in, vem som slog in artilleriet, vilka som tar förluster innan strid o vilka som tar förluster efter strid.......

Men ju mer det lossnar ju mer tycker vi om det....
Nu är det leta ny lokal som gäller samtidigt som vi kör turnering i ASL