Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Delirium

#1
Events / Blippspel Galore XIX: 7-9 februari
11 oktober 2024 kl. 14:52:26
Ja, det blir ett Blippspel Galore 2025 men något senare än vanligt på grund av ovanligt mycket bokningar i januari. Det äger rum från fredag em 7 februari till söndag em 9 februari. Här nedan följer den traditionsenliga inbjudningstexten:

CiteraKära vänner!

Vår lilla grupp av Göteborgs-med-omnejd-krigsspelare, under överinseende av marskalk Patrick bjuder härmed in er alla till Blippspel Galore nummer XIX. Plats är som vanligt lokalen i före detta biograf Svea, Sveaplan 29 (i den sk Linnéstaden) i Göteborg.

Vi öppnar på fredag eftermiddag, ca kl 16 och bommar igen på söndag eftermiddag ungefär samma tid.

Kyl, frys och matlagningsmöjligheter finns men vi har ingen kiosk eller liknande. Det är tradition att gå till Gyllene Prag i samlad trupp på lördagen, i övrigt finns gott om butiker och restauranter i närheten. Kaffe finns alltid tillgängligt.

Vi är glada om man anmäler att man tänker komma så vi har lite kunskap om hur mycket bordsutrymme och annat som behövs, men anmälan är inte bindande. Det kostar omkring hundra kronor att vara med hela helgen men normalt blir det mindre än så.

Ta gärna med plexiglas, det är en konstant bristvara. Det rekommenderas att åka kollektivt, vagn 1, 2 och 6 stannar vid Olivedalsgatan, annars är Linnéplatsen ADJACENT. Göteborg byggs om under det här decenniet, så var ute i god tid, särskilt om ni kör bil.


Varmt välkomna!

Patrick, Jonas och Björn

(och som vanligt Fannis ande)


Instructions d'Entré:

Ring upp samlingslokalen via porttelefonen som nu senast var betydligt mer funktionell och human än under tidigare år.
#2
Boxen / Halvnarcissistiskt boktips
18 maj 2024 kl. 00:14:38
Det kanske kan finnas ett intresse här för detta så jag sprider. Det har fallit sig så att en bok jag skrev för längesedan är på väg att ges ut, den 14 juni släpps den av Lava förlag. Titel En fantastisk dag i maj. Jag citerar baksidestexten.

"Jag tror jag måste berätta. Och jag tror jag måste se om jag kunde gjort annorlunda."Detta är en historia från Lund 1995 ur en litteraturstudents perspektiv. Vi följer honom till dansgolvet på Wermlands, korridorrummet på Smålands, långa eftermiddagar på Kulturen, kvällar på Filmstudion, förfestdiskussioner om Lisa Ekdahl, hur han försöker skriva dikter och hur han faktiskt går på någon enstaka föreläsning. Och vi får möta kärleken. Men vi ser också att något absolut inte är som det ska vara: ruset av lycka från att vara i centrum växlar lätt till destruktiv ensamhet och mellan raderna i hans berättelse anas möjliga orsaker. Problemen hopar sig och allt mer av det han måste göra misslyckas. Han avskärmar sig från alla, når till slut botten och att komma tillbaka verkar omöjligt. Då händer något oväntat.

En fantastisk dag i maj handlar om människor som verkar ha det bra på ytan men som inte kan möta verkligheten på grund av mörker och rädsla och istället behöver fly. Men den handlar också om att kämpa och om att kunna möta både glädje och sorg. Om att få en chans att ändra sig på riktigt och att trots allt välja att leva."


Min förhoppning är att fler än bara de som var studenter på 90-talet kan få ut någonting av boken. Det är egentligen ingen rolig historia men jag är övertygad om att det är positivt att se att andra har mörker i sig och att de ibland kan hitta vägar ut. Därför finns boken.

Jag har skapat en särskild sida för den där jag kan uppdatera med information (även om jag är kass på att sälja in saker). https://www.facebook.com/profile.php?id=61559210836425

Den går annars att förbeställa på bokus, till exempel.

/Björn
#3
Andra världskriget / Dark Valley (GMT) solitär
10 oktober 2023 kl. 17:44:38
Av momentum från Rimforsa, då vi spelade Barbarossa scenariot (typ) färdigt satte jag upp allt från början igen här hemma och har kört första turnen.

Aktiveringarna utföll i vad jag tror är närmast perfekt ordning för tyskarna, de fick göra alla aktiveringar utom en innan logistiken kom, då fick de aktivera centern och pulvrisera MYCKET isolerade trupper och först därefter fick ryssarna först göra Stalins counterattacks med 10 som resultat och som allra sista chit göra sin movement.

20231009_163138.jpg

Ovan är efter movement och combat och under 4 pz arméns aktivering.

20231010_123808.jpg

Här är inför turn 2 innan förstärkningar och replacements satts in men efter attrition tagit effekt i slutet av turn 1. Det kanske ser ut som vettiga linjer för Stalin men det här är väldigt tidigt i kriget att stå så långt bak (tror jag). Men jag gör mitt bästa, och allt kan vända med konstiga chit pulls!

 
#4
Nutid / Hegemony: Lead your class to victory!
27 juni 2023 kl. 20:13:24
https://boardgamegeek.com/boardgame/321608/hegemony-lead-your-class-victory

Ett oortodoxt ämne, på min ära, men en sorts konflikt ändå. Och frågar du vissa ideologiskt väl skolade individer är den närmast oundvikliga kampen mellan klasserna självklart värd att utkämpas med vapen i hand. Men revolutionen täcks inte i det här spelet, utan här handlar det om att politiskt och ekonomiskt få just dina intressen att triumfera.

I ett fiktivt land representerar upp till fyra spelare arbetarklassen, medelklassen, kapitalismen och staten. Det är ungefär ett COIN-spel i sin assymetri men ingenting är specifikt utan händelser och aktioner är av generaliserad natur, så därför gillar jag det (efter ett helt parti och två halva).

20230627_130920.jpg

Så här ser det ut upplagt lite hopkrympt på sommarstugebordet.
#5
Historiska spel / Remake av Kingmaker
27 maj 2023 kl. 12:58:16
Det har släppts en nyutgåva av Kingmaker utan att jag hängt med på det, och det verkar som man behöver beställa direkt från UK. Dock har Alphaspel en "bevaka vid intresse" på det så om fler vill ha spelet kan det ju vara bra att vara några som pushar för billigare frakt/import (förmodat).

https://boardgamegeek.com/boardgame/371431/kingmaker

CiteraThere are four games in Kingmaker: The Royal Re-Launch:

The new Kingmaker II for 2 to 5 players, for those who prefer a shorter game with a greater variety of win conditions, including prestige gained through domination of the government, cities, and the church.
The original Classic Kingmaker for 2 to 6 players, where the only path to victory is through controlling the last crowned Royal piece.
Extended Classic Kingmaker with extra Crown and Event cards along with additional optional rules for Parliament and battles, in which dice can be used to determine whether Nobles and Royal pieces live or die.
The Solo Challenge, for solitaire play.
#6
Historiska spel / Clash of Sovereigns
4 april 2023 kl. 18:41:06
Inte för att det behövs mitt i allt EUPOP:ande men det enda spelet jag har på p500 just nu (som jag kommer ihåg) är Clash of Sovereigns, prequelen/uppföljaren till Clash of Monarchs som kom ut för vad som numera är rätt längesedan. CoM hade jag höga förhoppningar om, ett outforskat krig, särskilt strategiskt, men spelet levererade inte, alldeles för komplicerat som CDG och för simpelt som krigsspel.

CoS är enligt egen utsago en streamlinead variant och det tycker jag verkar lovande. Fyra spelare i två lag: Österrike plus GB/Piedmont/Holland/Hannover/Danmark mot Preussen och Bourbonerna men där Preussen och Spanien är en spelare och fransmannen en annan.

Ser kul ut.

https://boardgamegeek.com/boardgame/273437/clash-sovereigns-war-austrian-succession-1740-48
#7
Events / EUPOP på FFdl i Rimforsa
28 januari 2023 kl. 13:02:52
Europa Universalis: the Price of Power är (snart) här! Många är intresserade att testa det i Rimforsa och jag kommer att gå all in i lärarrollen och försöka lära ut till alla som vill (jag kanske till och med gör en power point). Tyvärr ser det ut som att jag inte kan få ledigt på fredagen (jag jobbar på det) och därför är mitt initiala förslag följande:

Fredag em och kväll: gemensam demonstration/genomgång följt av testspelande på kanske två bräden beroende på intresse, jag kan ta på mig spelledarrollen enbart.

Lördag (och söndag): vi ser hur många som vill satsa helhjärtat på ett längre/riktigt parti och kör så länge krutet räcker. Max antal är egentligen sex spelare, men eftersom vi har mer än ett spel är det möjligt att spela på både sju och åtta om det finns intresse för extra grandiositet (vi har spelat på sju på tts) men då måste man improvisera lite.

Brasklapp: Ja, jag vet att vi inte har det i handen än men nu är det så nära att det inte kan misslyckas! Eller? :D

Brasklapp 2: Allt ovan är givetvis bara under förutsättning att folk inte vill sätta igång själva. Om andra lärt sig spelet tills dess och vill starta tidigare så kör på och så tar jag hand om resterande amatörer när jag kommer.

Tillägg: se även den här tråden för förslag om demonstrationer på TTS: http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4597.msg74968.html#new
#8
Boxen / The Civil War
3 januari 2023 kl. 23:38:34
Jag måste rapportera/skryta om att jag nu sträckläst Shelby Footes tre volymer Civil War - A Narrative. Det tog ganska lång tid med lite utmattningssymptom inströsslat här och där, men en stabil slutspurt sedan i somras satte pricken över i:et idag.

Makalös läsning som alla säger både till innehåll och presentation, jag är egentligen mållös över hur den här tidsperioden presenteras och att konsumera den så att säga i ordning från början till slut har gett en ny insikt om vad saken gäller. Kanske särskilt de olika politiska uppfattningarnas upp- och nedgång både i nord och syd var extra lärorikt.

Det jag känner att Foote nog är bäst på är att presentera situationer så som de tedde sig för de inblandade där och då. Det är en vanlig sjuka i historiska skildringar att vara mer eller mindre satiriskt efterklok men Foote undviker det vilket glädjer ett gammalt historielärarhjärta.

En reflektion är att det finns saker som talar för att Chattanooga/Missionary Ridge är en mer avgörande seger både taktiskt och strategiskt än Gettysburg. Bragg har en extremt stark position med en armé som inte är så underlägsen i numerär men kollapsar av ett frontalanfall i centern som egentligen inte ska lyckas (låter bekant, fast tvärtom :) och hela Western theatre avgörs i princip där och då. Men som Foote själv säger, mer fokus har alltid lagts på East.

En anekdot som fastnar lite extra är när Jefferson Davis talar på ett stort veteranmöte i Atlanta 25 år efter krigsslutet och en nu vithårig Longstreet, i princip utfryst i södern efter impopulära åsikter, dyker upp och de sluter fred inför publiken. Lite fint.
#9
Events / Blippspel Galore 21-23 januari 2022
1 december 2021 kl. 08:54:19
Kära vänner!

Det har varit en annorlunda tid men vi hoppas på att faktiskt ses i verkliga livet mycket tidigt nästa år*.

Vår lilla grupp Göteborgs-med-omnejd-krigsspelare, under överinseende av vår franske marskalk Patrick bjuder härmed in er alla till Blippspel Galore nummer XVI (XV var digital). Denna gång helgen 21-23 januari. Plats är som vanligt lokalen i före detta biograf Svea, Sveaplan 29 (i den sk Linnéstaden) i Göteborg.

Vi öppnar på fredag eftermiddag, ca kl 16 och bommar igen på söndag eftermiddag ungefär samma tid.

Det finns numera inte övernattningslägenheter i huset så gäster är hänvisade till logi annorstädes. Kyl, frys och matlagningsmöjligheter finns men vi har ingen kiosk eller liknande. Det är tradition att gå till Gyllene Prag i samlad trupp på lördagen, i övrigt finns gott om butiker och restauranter i närheten. Kaffe finns alltid tillgängligt.

Vi är glada om man anmäler att man tänker komma så vi har lite kunskap om hur mycket bordsutrymme och annat som behövs, men anmälan är inte bindande. Det kostar max hundra kronor att vara med hela helgen men normalt blir det mindre än så.

Ta gärna med plexiglas, det är en konstant bristvara. Det rekommenderas att åka kollektivt, vagn 1, 2 och 6 stannar vid Olivedalsgatan, annars är Linnéplatsen adjacent. Göteborg byggs om under det här decenniet, så var ute i god tid, särskilt om ni kör bil.

För de som inte varit med tidigare och undrar hur det ser ut och vad som spelas hänvisas till dessa trådar: http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=4147.105 http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3702.0 och den här tråden: http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3857.135

Varmt välkomna!

Patrick, Jonas M och Björn E (och som vanligt Fannis ande)

* = Vi följer så klart samhällsutvecklingen och FHM:s rekommendationer. Vi är i nuläget inne på att kräva vaccinering på de som kommer i och med att lokalen är ganska liten. I övrigt gäller så klart eget ansvar för symptom etc.

Instructions d'Entré:

För att komma in genom ytterporten Sveaplan 29 ring/koda "999+ring". Om någon är nere i lokalen trycker denne på en öppningsknapp. Väl inne genom ytterporten måste en dörr till forceras, i korridoren första dörr till vänster. Denna dörr är oftast inte låst utan man måste bara trycka ner handtaget ganska hårt. Om den inte går upp trots milt våld och den faktiskt är låst måste ni ringa på klockan men då låter det som ett flyglarm nere i lokalen så GÖR DET INTE I ONÖDAN OCH TRYCK BARA EN GÅNG. När vi hämtat oss från chocken trycker någon på öppningsknappen.
#10
I allmänna tråden här: http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=4672.15 beskriver jag väldigt allmänt vad spelet går ut på. Jag tänker här i mer detalj presentera spelets olika aspekter genom att utföra dem i praktiken och visa detta i ord och bild.



Det jag har satt upp är alltså en solitärkampanj som startar 2030 med fyra factions, China, EU, Russia, North America. Jag nämnde innan att det på ett sätt finns två större vägar att välja mellan i början, att mata ut upptäckarfarkoster, respektive att bygga baser, även om det ena inte utesluter varandra. Till viss del gör spelet det valet åt en från start: för att alls kunna bygga baser behövs a) kapacitet att bygga CV (Crew Vehicles, en tech) som b) har tillräckligt stor transportkapacitet att lasta så mycket supplies som behövs (bestämt per land); och c) räckvidd att ta sig dit du vill. Kom ihåg att budgeten är avsatt per tioårsperiod, mellan 20-30 miljarder tillgängliga, sakerna som behövs för ett basbygge bränner nästan halva den summan.



När spelet börjar har USA, Ryssland och Kina (av våra spelare) tech för att bygga CV men inte Europa så de faller ur redan från början, alltså kommer de att mata ut sk Robotic Explorers (RE). USA har räckvidd 1 så kan åka med sina CV till Mars (och Venus) men har inte tillräckligt stora transporter.  Kina och Ryssland har CV och har "0,5" range, de kan åka till Månen och närliggande asteroider förutom Earth orbit och där är baserna billigare att bygga. I mitt parti har jag bestämt att USA och Ryssland bygger baser i Jordens omloppsbana medan Kina gör det runt Månen.

Jag kommer inte att beskriva allt som händer i spelet utan här har jag valt att fokusera på några enskilda händelser som illustrerar mekaniken.

Basfokus:
För enkelhets skull har jag följt spelexemplet för Ryssland exakt så jag återberättar här hur det går till för deras bas: år 2030 börjar spelet direkt i Move phase. Eftersom man när som helst kan använda pengar för att köpa resurser betalar ryssarna två miljarder för två supplies som de kan lasta på sin CV2 (level) de startar med, de gör sedan sitt move genom att skjuta upp denna CV2 med en Launch Vechicle level 2 de också startar med (allt måste launchas med sådana raketer från Jorden), de klarar ett Engine Failure-slag på 5% och lägger sig i Earth Orbit. Efter att andra ryska moves (och de andra spelarnas) är klara, och Explorations (ger exempel på det senare) infaller Trade and Base construction phase. Ryssland betalar då sina två supplies från farkosten i omloppsbana och bygger basen Zastaya som deras CV2 dockar/stackas med automatiskt.

Nästa turn, 2031, börjar med en Build (and service) ships phase, där ryssarna betalar för att bygga en andra CV2, denna med 6 (!!) i transportkapacitet, också en ny LV2 för att kunna skjuta upp den (alla LV förstörs automatiskt vid launch tills man har techen som ger 75% chans att de överlever, USA startar med den). Dessutom betalar de 6 miljarder för att köpa 2 supplies, 2 ore och 2 fuel som de lastar sin nya fina CV2 full med. Totalt kostar detta 15 miljarder, halva deras budget för 2030-2040. Lägg märke till att alla dessa inköp görs på Jorden där resurser och pengar alltid växlas 1 mot 1. Senare kommer skepp att kunna byggas och servas direkt på baser med rätt installationer, och resurser kommer att finnas på dessa baser. En anledning till att bygga baser i Jordens omloppsbana är att inte behöva skjuta upp farkoster som behöver servas, en annan att det är billigt och skapar en möjlighet att bygga installationer som man kan tjäna på under lång tid.

Tillbaka till Ryssland, i Move phase skjuter de upp sin CV2 till basen i omloppsbana (likadant åker Kina med en basbyggarexpedition de samlat ihop till Månen, och amerikanerna åker även de till Jordens orbit. Igen efter Exploration går vi till Base construction phase. I den bygger Kina och USA sina baser, men Ryssland, som nu har 2 av varje resurs stackat på sin bas, använder 1 ore och 1 supply för att bygga en Supply station (small). Man kan bara bygga en installation/facility per turn per bas men det går att bygga bas OCH facility samma turn. Facilities är: supply stations för att serva skepp, research stations för att tjäna forskningspoäng, mining stations för att utvinna resurser, settlements för att skapa befolkning och defense network för att försvara sig. Här ser vi läget i slutet av 2031:



2032 bygger ryssarna inget i Build phase, i Move skickar de hem sitt stora transportskepp till Jorden för att fylla på med mer resurser som de kan åka ut med 2033, de styr sin andra CV som gjort upptäckter på Månen men som nu är "reserved" dvs den har misslyckats med ett Recall-slag och måste servas innan den kan bli fullt funktionsduglig igen. Tack vare den ryska supply stationen kan detta göras i omlopp med de resurser som finns lagrade på basen hellre än att återvända till Jorden och behöva launchas tillbaka. Efter Exploration kommer Base construction och då bygger Ryssland en Research station på sin bas för 1 ore och 1 supply. Denna forskningsstation kommer att producera tech points varje Ekonomifas (dvs vart tionde år), antal och typ beroende på var den är placerad, just denna kommer att ge 3 valfria poäng.

2033 måste ryssarna bygga en ny LV2 för att få upp sitt transportskepp igen, de lastar det återigen med 2 av varje resurs (kostar totalt 3+2+2+2 till och nere på 4 pengar i kassan med 7 år kvar tills nya kommer in). Det är ju Build and Service phase så de servar sin CV2 på basen så den blir "unreserved" vilket kostar 1 supply och 1 fuel vilket de tar från basens lager. De skickar transporten till basen i Move phase, fyller på lagren och i Base construction bygger de ett Settlement nivå 1 för 2 ore, 2 supply och 1 fuel vilket nästan tömmer lagren på basen men ett Settlement är kul att ha. Dels kommer den att kunna tradea (se det som en väldigt tidig koloni med en privat marknad) pengar och resurser med dig och eventuellt andra spelare, dels kommer den att kunna växa automatiskt (slå lika med eller lägre med level i ekonomifasen), dels ger den victory points (settlements ger olika mycket vp beroende på hur långt ut i solsystemet de är placerade och hur stora de är).

En sak som är viktig att komma ihåg är att en mining station bara kan utvinna en sorts resurs, och en research station bara en sorts forskningspoäng MEN varje bas kan bara göra ett av dem per ekonomifas så det är i normalfallet inte lönt att bygga båda installationerna.

Exploration: Två fall för att illustrera.



Första för USA runt Venus 2030. Orbitern Feynman börjar i Venus orbit så behöver inte flytta (och undviker därmed Engine Failure-slag). I Exploration phase slår USA en d10 mot Venus Explore-värde på 6 i Physics i vänstra hörnet. Feynman har en grön etta som bonus och jag behöver slå 7 eller lägre för att lyckas (0 är 10). Jag gör det och får dra en Physics-marker (numrerade mellan 1 och 5) och det blir en etta. Samtidigt som jag gör min Exploration måste jag också slå för Malfunction eftersom det är en RE (Robotic) som börjar på 30% risk. Tyvärr slår jag 27 och Feynman kraschar/förlorar kontakt (men lyckade upptäckten står fast). Jag förlorar farkosten men får som tröst dra en Engineering-marker (varje gång något sprängs drar man tröstpriser på det här sättet enligt devisen att misslyckande driver utvecklingen framåt), det är dock tyvärr också en etta.

Andra fallet är för Kina och inkluderar lite movementprinciper också. De börjar med en Orbiter, Xu Gangqi i Saturnus 2-transfer box (när du skickar iväg något räknar du ut hur lång tid i turns det tar att komma fram och placerar i den boxen, sedan sjunker farkosten en box automatiskt per turn. Så 2030 sjunker Xu Gangqi till 1-boxen och 2031 sjunker den automatiskt till den så kallade Flyby-boxen. Därifrån kan jag sedan göra ett vanligt move till Saturnus orbit eller någon av dess satelliter (notera de små streckade linjerna med pilar. Jag placerar den i omlopp runt Mimas-Encylades-Tethus eftersom jag sedan tidigare har dragit ett mission för Kina som involverar just Mimas (varje spelare har varsitt hemligt personligt mission, och så finns det ett publikt som alla kan försöka klara, i mitt spel är det Pluto). Jag klarar Engine Failure och väntar sedan på Exploration. Väl där ska jag slå Biology-7 modifierat med +1 för Orbiterns bonus. Jag klarar det, drar en marker och det är en trea! Treor eller mer i markers är vinstlotterna och jag uppnår här en så kallad Depletion, ett vetenskapligt genombrott som får stor uppmärksamhet hemma.



Flera saker händer nu. Jag visar att Kina klarat av ett mission genom att uppnå Depletion på just den himlakroppen (Mimas). De kommer att få 4 vp i slutet av spelet (siffra på brickan). De får +1 miljard i inkomst för klarat mission. De får ta en Politics marker (som kan växlas mot pengar eller extra forskning senare). De får dra ett nytt mission.
Det som också händer varje gång Depletion uppnås är att jag drar ett sk World Card (den "avlånga" hexagonen) som blir Frozen Methane och kollar om det kan gälla världen ifråga och eftersom det inte är Venus så gör det det. Detta World Card talar om hur mycket resurser av varje typ någon kan utvinna med en bas med mining station på just Mimas (1 ore, 2 supply, 6 fuel) men till detta ska läggas Mimas egen bonus på +2 ore och +2 supply (se månens egen bricka). På world cardet ser vi också att en Research station skulle kunna utvinna 4 Engineering (den gråa symbolen). Avslutningsvis ser vi en blå 7:a omgiven av små prickar, det är kostnaden i supply för att bygga en bas just på denna himlakropp.

Vi är inte klara med vad som händer vid Depletion. Nästa steg är att utföra Search for Life. På Mimas-brickan ser vi att chansen är 9% men tyvärr slår jag inte så lågt för Kina (lyckat slag hade utlöst en hel serie andra händelser). Jag får sedan en Politics-marker (alla värda 1 så inga dolda värden här) att spara till senare. Jag får heller inte glömma att placera en Depletionbricka (den svarta sexan) för att påminna alla om att Mimas värde för Exploration för all framtid gjorts svårare för nästa "generation" upptäckare, vilket i och för sig kan kompenseras genom +1 för spectrometers vilket framgår av world cardet.



Puh, det var mycket att tänka på, men är inte vanligt att klara missions, tror jag. Allra sist ska jag också kolla Malfunction för hjältesatelliten Xu Gangqi och jag slår under 30 och kontakt förloras men namnet kommer alltid att stå kvar i de kinesiska historieböckerna! Eftersom jag förlorar farkosten drar jag som nämnts innan en Engineering-marker, en tvåa (notera att detta är en helt fristående process från Exploration av himlakroppar och aldrig orsakar Depletion).
#11
Science-Fiction & Fantasy / Angel Fury
25 oktober 2021 kl. 11:22:38
För många år sedan var jag på Lincon och snubblade in i ett rum som tillhörde Fryxgames, en för tillfället helt okänd svensk tillverkare. Man kunde provspela en titel som handlade om att kolonisera Mars vilket inte intresserade mig alls lika mycket just då som ett schackliknande spel som höll på att testas av två herrar i ett hörn. Jag fick kort berättat att det handlade om ett krig mellan änglar och demoner om en själ. Det där etsade sig fast i minnet och ett par år senare var jag återigen inne i Fryxgames rum på Lincon och frågade om det där spelet med änglar och demoner var på gång. En person lyfte blicken bakom en mur av exemplar av Terraforming Mars, och sa att det ligger på väntelistan eftersom de hade ganska mycket att göra nu med annat men när det lugnade sig så kanske det skulle produceras.

Nu är vi i 2021, och jag råkade helt plötsligt se att spelet Angel Fury har varit på Kickstarter och är planerat till mars 2022*. Jag höll löftet till mitt yngre jag och gjorde en late pledge.

https://www.kickstarter.com/projects/indiegamestudios/angel-fury-the-battle-for-the-human-soul?ref=discovery&term=angel%20fury

De nämner ju till och med wargaming i introtexten: Angel Fury scales down wargaming to board game size and combines area control with resource management and deck building.  :P

#12
Science-Fiction & Fantasy / Fantasykrigsspel?
19 september 2021 kl. 18:35:34
Jag ställde frågan på BGG här tidigare idag och har fått lite svar redan: https://www.boardgamegeek.com/thread/2727767/fantasy-empire-building-and-warfare

Alltså, vad finns det för brädspel som likt dataspel som Heroes of Might and Magic låter en bygga upp ett rike och arméer för att krossa motståndet? Exploration är okej men inte nödvändigt; individuella ledare med levling likaså; snygg karta mer eller mindre nödvändigt (begriper mig inte på rena kortspel). Teknologier/advances inte nödvändigt men kul.

Har börjat snöa in lite på den här "lättare" formen av spel när den mentala orken inte räcker till de vanliga krigsspelen.
#13
Historiska spel / Bayonets and Tomahawks
4 april 2021 kl. 10:32:30
Min vurm för musköter, Montcalm och mohikaner (den sista, filmen från 1992) har lett mig till det här nyss hitskickade spelet. Läser och sätter upp nu och planerar en liten genomgång i bild. Råkar någon annan vara i den här fasen med detta spel?
#14
Historiska spel / Europa Universalis 2020
9 oktober 2020 kl. 19:21:45
En kärleksförklaring
Det började 1997 en regnig vinterdag i en spelaffär i Lund, namnet är borta, men den låg på en tvärgata till Botulfsplatsen. Jag var fattig student på den tiden och lite allmänt i livets uppförsbacke kan man säga. Plötsligt ser jag en blå låda med ganska blygsam storlek med namnet Europa Universalis. På baksidan en bild med brickor i en stil jag aldrig sett förr. Hmm, sex spelare avgör Europas och världens öden under 300 års historia, 1492-1792? De kanske tog 500 spänn – jag knäckte spargrisen och tog hem till mitt nationsrum och resten är, som man faktiskt säger, historia. Jag plöjde reglerna och fixade spelare i min bekantskapskrets och lite till, vi blev faktiskt sex stycken i ett första parti som jag inte minns så mycket av mer än att vi satt en lång period i nationens källare under en sommar och fick stuva undan spelet när baren skulle vara öppen. Det fick faktiskt vara ifred.

I en lite knepig period i livet var EU det som höll mig på banan. EU är min gamla kärlek som representerar 90-talet, en tid då allt gick snabbt runtomkring, ofta för snabbt, men vid EU-bordet kunde vi sitta dygn i sträck. Jag älskar helt ogenerat EU som spel och vad det representerar, och den tid och de grupper där vi tillsammans har genomgått detta elddop bland spel och "levt" historien, månad efter månad. Jag har aldrig slitit så mycket med regler men alla jag spelade det med i Lund, två eller tre kampanjer, har varit överens om att det varit värt att kämpa med det, jag vet folk som fortfarande spelar, eller försöker få ihop, EU, som jag var med om att tända gnistan för.
EU är det spel jag ägnat mest tid åt genom åren och det har fått mig intresserad av historia jag inte visste fanns – holländsk kolonisation av kryddöarna; religionskrigen i Frankrike; Tordesillasavtalet; Yermaks expeditioner i Sibirien; den portugisiska handelsnärvaron i Ormuz för att inte tala om Macao; Englands och Frankrikes kamp om Amerika, efter att Spanien och Portugal falnat. Handelskonflikter i Indiska oceanen, krig i Italien, den stora oredan i Ryssland, den nederländska revolten 1581, det heliga romerska riket. Allt började med Europa Universalis, för det fick in allt i ett spel.

För att snabbspola lite så har jag faktiskt tappat räkningen men jag har hållit igång två gäng i Lund och två gäng i Göteborg och spelat en gång pbem via Cyberboard (det var krångligt). Jag hade egentligen lagt det på hyllan för allt annat än anekdotiska ändamål, men i somras hände något som fick mig att börja tro att det skulle gå att spela igen. Den ene efter den andre som på något sätt uttryckt intresse för spelet sa att de faktiskt skulle vara intresserade av att testa, i första hand på FF deluxe och sedan på fler konvent. Sedan kom någon på att vi skulle kunna köra vidare online också och plötsligt var en sådan lösning på plats.

Vi var sex man på Rimforsa, jag var Portugal och den ende som kunde reglerna. Magnus var England, Björn Frankrike, Filip Spanien, Anders turkarna och Jocke Venedig. Vår vän Fredrik kom förbi ibland och mös av att se oss spela EU. Andra kom förbi och tyckte vi var tokiga. Det många nog inte riktigt såg är att EU spelas i olika perioder, och den första perioden, 1492-1519 är sex turns, och det var mitt/vårt mål att kunna spela. Vi kom fem och en halv turns men vi hoppas kunna slutföra perioden nu på måndag online.
Från början var det rätt kämpigt att hålla allt flytande, det är mycket att hålla reda på, ekonomi, militär, administration, diplomati, events, och det är utan tvekan den mest intensiva och krävande konventsupplevelse jag haft. Jag hoppas jag kunde prata i sammanhängande meningar och vara någorlunda social under helgen men mitt fokus var någon helt annanstans. Det var i mitt huvud 1997, en regnig vinterdag i Lund.


#15
Science-Fiction & Fantasy / Scythe med kampanj
3 september 2020 kl. 20:10:23
Gott folk, för den som till äventyrs är intresserad vill jag berätta att jag är involverad i en kampanj (The Rise of Fenris) till Scythe. De flesta vet nog vad det är för något, ett väldigt snyggt euro i ett alternativt tidigt 1900-tal med hexagoner och antydan till konfliktspel med hexagoner och abnormt abstrakta stider. Mitt problem med det har varit att det är för begränsat både tid och djup och till något mindre del att det blir lite väl mycket solitärspel ibland. När man väl fått igång sin engine har två timmar gått och Kapten Optimera avslutar spelet. Det finns olika expansioner som varierar spelet (bl a hur det slutar) men det största som har hänt är kampanjen Rise of Fenris som består av 8 episoder., där varje episod är ett parti av normallängd (som det verkar).

Vi är fem gubbar som har avslutat den andra delen och är väldigt tilltalade av upplägget, känns smart att ett spel som har så mycket potential i form av bakgrund och komponenter kan avnjutas mer långsiktigt. I kampanjen är (såvitt vi förstår, vi vill inte spoila) exakt slutposition i respektive episod av mindre betydelse utan det man ackumulerar under kampanjens gång. Det får mig att känna att det är mer värt att engagera sig över tid trots att jag missar förstaplatsen med två poäng. Om ni spelat Scythe och tröttnat eller avskräckts redan från början av att det är för simpelt kan jag verkligen rekommendera den här kampanjen.

Och nej, jag vill inte veta något om vad som händer i den, så inga spoilers tack.
#16
Historiska spel / La Bataille de Ligny (II)
19 maj 2020 kl. 15:03:54
Messieurs, jag har sedan en tid tillbaka gått segrande ur en mental envig med La Bataille, där jag läst samtliga regelversioner ovanpå varandra och studerat skillnader och likheter. I korthet är de mer lika än olika och det finns för- och nackdelar med allihop. Men jag kör nu Regulations d'Ans XXX, Regs for short.

Jag spelar slaget vid Ligny (II) solitärt (Clash of Arms 2016) och har lite bilder att visa för den som är intresserad. men det var så längesedan att jag inte är säker på vad som är ett bra sätt att dela bilder nuförtiden. Någon som kan hjälpa till?

Slagfältet är alltså Ligny. Omgången är 13.40, slaget börjar 13.00. Fyra maneuver units spelade i denna tredje omgång. Mestadels inmarscher och positionerande som ju tar sin tid.

Öster om centern/Fleurus/kejsarens position ställer Gerard upp sin IV kår, 14 och 12 divisionerna i täten ihop med en artilleriansamling, kavalleriet till höger, 13 divisionen kommer upp bakom. Siktet så klart rakt in mot Ligny självt som skymtar uppe i norra kanten. Ännu mer österut befinner sig Grouchys kavallerireserv med först Exelmanns IIC och sedan Pajols IC corps som vaktar högerflygeln mot den onde preussaren.



Och den onde preussaren på den sidan är Thielemanns III kår som fortfarande anländer till slagfältet. Marwitz lätta kavalleri utgör en screen mot Pajol.



Borta på vänsterflygeln har vi Girards 7 division, för dagen avdelad från I kåren som är först i strid i St Amand le Hameau där de redan drivit lite jaegers på flykten. Längre ner i bild finns Vandammes III kår som marscherar friskt i kolonn mot St Amand le Chateau, 10 och 11 divisionerna är snart i full strid. Längst ner till vänster skymtar III kårens kavalleri under Domon som vaktar yttersta vänsterflygeln mot eventuella preussiska framstötar från Wagnelee-hållet.



Här är en närbild på hur preussarna "försvarar" Ligny. I stort sett allt I kårens artilleri är posterat väster om byn, i själva byn hela 4 brigaden. Norr om Ligny vid Sart Molet väntar II kårens 7 brigad och ännu lite längre norrut marscherar samma kårs 8 brigad just in på slagfältet. Just vid Moulin de Bussy återfinns Blucher och hela staben, strax väster om dem Ziethen och I kårens stab och ovanför Pirchs II kår. Bägge två har aktiverats av Blucher och kan alltså använda hela sina kårer med en chit.*



Här är en närbild på striden som väntar vid St Amand.



Jag ska förklara lite regler också under tiden är tanken. I början på varje turn får bägge sidor x antal command points med vilka de kan skapa så kallade Maneuver Units (MU). För varje MU lägger man en chit i dragkoppen och adderar sedan 4 action chits (typ events). En MU är oftast en division men om kårchefen är sk aktiverad (i samma hex som arméchefen och håller sig sedan inom 10 hexar) kan en hel kår utgöra en MU. Man markerar en MU med de numrerade brickor ni ser, en på ledaren och en i koppen (med visst undantag). För min egen skull använder jag små kuber för att markera vilka formationer som är MU. Det finns även vissa kavalleriledare som får slå ett initiativslag för att skapa sin egen MU (Pajol är pålitlig här).

Sequence of play är i korthet att dra chits, utföra förflyttning, markera kommande närstrider av infanteri och sist i varje MU utföra eventuella kavallericharges inklusive melee från dem; sedan ny chit etc. När alla chits dragits utförs all eldstrid förutom av de som ska vara i närstrid simultant. Efter det utförs en närstrid i taget växelvis. Sedan reorganisering. Ny omgång som börjar med att cp allokeras till maneuver units och så vidare. Observera att detta är den sekvensiering som används i Regulations (och därmed i den simplare varianten Marie-Louise).
#17
Boxen / Små filmer om krig
6 maj 2020 kl. 14:19:38
Om man som jag har stunder över så hittar man ibland små guldkorn i dyngan. Bland alla olika historiska dokumentärer och animationsrika klipp man kan vada igenom på youtube finns något som olycksbådande nog heter EpicHistoryTV men som oerhört oväntat visar sig hålla hög kvalitet både vad gäller upplägg, inläsning, pedagogik, mängd bakgrundsinformation och översyn över slagfältet på nivå som gör att man faktiskt lär sig ganska bra. Inte för experten men för den som vill ha lite mer insyn.

Det jag kollat hittills är lite Napoleonsegrar, så klart. Här är ett exempel om Austerlitz och ett om Jena:

https://www.youtube.com/watch?v=bhQe2cjr5XQ

https://www.youtube.com/watch?v=odPUHTJO8to
#18
Lite i skymundan har det ryktats om en nyutgåva av Pacific War (VG). Nu verkar det faktiskt definitivt vara på gång genom GMT:

https://boardgamegeek.com/thread/2394277/gmt-reprint-game

Mark Herman pratar i en podcast om det hela, inte officiellt på p500 än men lär vara med nästa gång. Goda nyheter.

Mark H själv verkar osäker på om det kommer att få 500 preorders.  :?
#19
Events / Nytt krigsspelsevent på försommaren?
20 mars 2020 kl. 11:42:00
Mannar!

jag tror att det på flera plan kan finnas behov av, och möjlighet för en krigsspelarträff under senvåren/försommaren. Inga stora sammankomster/konvent förväntas tillåtas, långt till höstens FF deluxe, ett allmänt umgängesbehov efter mer eller mindre ofriviliga isoleringar och en trolig sänkning av ambitioner för andra semesterplaner leder mig till denna slutsats.

Om ni tänker som jag, hur ska detta kunna bli verklighet? Jag har bara lösa tankar än så länge men jag tror följande:

en vanlig helg är att föredra, i maj eller juni
på en plats som kan hysa ca 20 deltagare eller fler?
med bra ytor och lokaler
nära till kost och logi
förhållandevis centralt i riket

Vi behöver så klart inte nämna att vi inte vet om sådana sammankomster ens kommer att vara tillåtna, allmänna kommunikationer vara inställda, alla hotell har gått i konkurs, ryssarna och/eller Godzilla har invaderat, etc etc. Vi behöver heller inte ha en diskussion om epidemiologi i denna tråd. Låt oss förutsätta att alla greppar att villkoren är osäkra.

Så, OM vi ska/kan göra det, vad är bra alternativ?

[Ett enkelt och logiskt svar är så klart Rimforsa igen (som säkert inte skulle ha något emot extra bokningar) men låt oss tänka på annat också, med avseende på pris, tillgänglighet etc.]

/Björn
#20
Events / Tidsrescha till 1914 - Rimforsa mars 2020
29 januari 2020 kl. 10:46:04
Är dags att mejsla ut detaljer kring projektet 1914 Twilight in the East på FF deluxe om ca 1,5 månad. Här finns alla filer, inklusive uppdaterade regler: http://www.consimgames.com/products/tite/

Min tanke är att sätta upp spelet med lämpligt scenario på fredag em (så tidigt som det går) och sedan driva det hela helgen med alla som vill. Tite lämpar sig väl för lagspel så alla deltagare får befäl över x antal arméer och frontavsnitt men det går också att ta över befäl för den som kommer senare och att lämna över befäl för den som behöver lämna. Varje sida får en uttalad överbefälhavare som tar beslut på en högre nivå och ser till att inga befäl hamnar mellan stolarna.

De som sagt ja hittills är: undertecknad, Kristian, Wes, Engelbrekt och Filip N.

De två förstnämnda har god erfarenhet av spelet. Av de andra vet jag att minst tre har spelat kortare scenarior och bör ha viss erfarenhet både i teori och praktik. Jag tänker att alla som ska vara med åtminstone ska ha pluggat regler och gärna kollat in övningsscenariot Battle for Ivangorod (se länken). Vi ska ha i åtanke att detta i hög grad är en chans för folk att komma in i spelet i praktiken men jag vill heller inte behöva ha regelgenomgång från ruta ett en gång i kvarten. Så låt oss gemensamt se till att vara väl förberedda men också hjälpas åt att lära oss detta eminenta spel.

Val av scenario. Mitt förstaval är The Great Battle for Galicia (29.3) på tre kartor, som börjar GT 4 och slutar GT 15 (12 turns). Om vi blir många som vill spela länge kan man ganska enkelt haka på 29.7 med Preussenkartan också så man får med tyska fronten också. Om vi blir extremt många kan man tänka sig galenskapen Battles for Lodz and Krakau från Dispatches men antagligen osannolikt.

Jag vill gärna att ni skriver här hur dedikerat ni tänker delta (på ett ungefär) så vi kan göra en realistisk uppskattning av bemanning och tidsåtgång.

/Björn