Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Scipio

#101
Krigsspel / Gettysburgdiorama
17 oktober 2005 kl. 11:11:17
Ja, vad kan man säga...     :shock:
http://www.memlane.com/nonprofit/mhmma/
#102
Events / Borås Spelkonvent, 3-6 november
6 september 2005 kl. 15:02:51
Krigsspel.se kommer att arrangera ett krigsspelsrum även på BSK (BorCon).    :up:

Jag och Johan kommer att dyka upp från Skövde och spela oss igenom konventet.

Jag har själv en lång lista med spel som jag är mycket sugen på spela.
Vilka fler härifrån överväger att dyka upp?

Var där eller var fyrkantig!
#103
Shopping / Köpes: Diverse
31 augusti 2005 kl. 09:17:46
Har en del spelkompenter jag är i behov av att köpa.
Kan även tänka mig att köpa "players ex." för att kunna komplettera dessa delar om någon har något liggandes som är trasigt eller okomplett.

Det jag är på jakt efter är:
- Cherbourg-kartan till The Longest Day
- Karta A till Victory in the West
- Boxen till The Gamers GD '41
- Boxen till The Gamers Austerlitz


Meddela mig om du har något liknande så kan vi säkert komma överens om pris.
#104
Events / BorCon
31 augusti 2005 kl. 09:11:08
Nu när FF är över så börjar det genast suga i speltarmen igen.
Det har gått lite rykten om krigsspelsaktivteter på BorCon (våga vägra säga BSK!).

Kommer det att kanske till och med att arrangeras något krigsspelsrum liknande LinCon där?

Jag planerar att dyka upp ifall det blir något riktigt av där.
#105
Events / Mera bilder från FF-05
30 augusti 2005 kl. 01:25:41
Spelet kan börja, Polen som planeras att bli en munsbit för tysken överlever till oktober och åsamkar tyskarna förkrossande förluster innan dom går under.



Foto av setupen.



Befälhavarna (från vänster): Thomas(Västallierad), Anders (ryss), Flax(italien)



Översikt efter första rundan



Oddsen är mot dom stackars polackerna men trots det så håller dom ändå ut till oktober med minsta möjliga marginal.



Polen kapitulerar efter första attacken i oktober.
Vilket ger Guderian tid över för att snabbt gruppera om sina trupper mot Yugoslavien och gå till anfall.
Gränsförsvaret bryts igenom vid första anstormningen.




Bra väder i november betyder spiken i kistan för Yugoslavien och tyskarna lugnar ner sin krigsmaskin för översyn och reperationer.



Johan och Erik spelar ASL under Peters vakande öga.



Lägesöversikt



Anders och Elias spelar OCS-Korea



Situationen.



Situationen lite senare



Det spelades en hel del spel. Detta är ett av rummen. Längst bort i vit T-shirt så syns den mest långväga besökaren Peter Struijf som reste ända från Holland för att få vara med.
Peter är även arrangör för ASL-turneringen i Arnhem varje år.



Europe Engulfed spelades det ett par partier av. Kul med ett ETO-spel som man hinner med på en dag.



Sitzkrieg ser ut att närma sig sitt slut.



I mars så får tysken slut på sitzkrieg och beordrar sina styrkor att anfalla i början av april.
Angreppet inleds med att Maginotlinjen bryts igenom på två punkter av tyskt pansar som resulterar i att det franska försvaret i öst rings in och förintas.




Frankrike tidigt i maj 1940.



Efter frankrike så står norge på tur. Tyskland har lidit svårt av angreppen på järnrutten.
Mirakulöst nog så lyckas norrmännen kasta ut den tyska landstigningen i Oslo, men den andra landstigningen i Stavanger lyckas.
Styrkorna i Stavanger erövrar sedan Oslo och där landsätts huvudstyrkan sedan, ledd av Guderian.



Italienarna lyckas nerkämpa det brittiska luftförsvaret och "interceptar" sedan lyckosamt en ett försök av den brittiska flottan att undsätta den svältande ön med förnödenheter.



Battlecry från Avalon hill är väl ett tjusigt spel.



Ordentligt utrustad med pansarstyrkor och utan att behöva oroa sig för sina försörjningslinjer förbi Malta så lyckas Rommel vinna slaget om Alamein och Egypten och mellanöstern faller i axelns händer.



Efter tre månaders strider så faller även Norge.



Blockspelet Liberty.



bilder på aktiviteten i ett av de två krigsrummen.



bilder på aktiviteten i ett av de två krigsrummen.



Ytterligare ett parti ETO spelades samtidigt med vårat, så här är situationen i Europa vintern 39.




Och så här är situationen i Europa hösten 1940.

#106
Nyheter & feedback / Grattis Forumet!
22 augusti 2005 kl. 10:20:05
Forumet fyllde nyss 100 medlemmar!

När blir det tårta?   :D
#107
Boxen / Intressant artikel...
11 juli 2005 kl. 16:02:23
...om kinesernas pågående upprustning:
http://www.washtimes.com/specialreport/20050626-122138-1088r.htm

Undrar just när det kommer ett "what if" spel på temat Kina vs. USA?
#108
Boxen / Game Review of Chess
21 juni 2005 kl. 11:30:31
Recension av schack från någon okänd galning.   :D


The latest offering in the rapidly overflowing strategy genre is hard evidence that strategy games need a real overhaul, and fast. Chess, a small-scale tactical turn-based strategy game, attempts to adopt the age-old "easy to learn, difficult to master" parameter made popular by Tetris. But the game's cumbersome play mechanics and superficial depth and detail all add up to a game that won't keep you busy for long.

Chess casts you as king of a small country at war with a rival country of equivalent military power. There is little background story to speak of, and by and large the units in the game are utterly lacking any character whatsoever. The faceless, nondescript units are dubbed arbitrarily such labels as "Knight" and "Bishop" while their appearance reveals nothing to suggest these roles. To make matters worse, the units on both playable sides are entirely identical aside from a simple color palette swap.

The setting of the conflict is equally uninspiring and consists merely of a two-color grid so as to represent the two warring factions. Adding insult to injury, there is only one available map - and it's pathetically small, an 8x8 matrix (Red Alert maps are up to 128x128 in size). The lack of more expansive battlefields makes Chess feel like little more than an over-glorified Minesweeper.

In a definite nod to Tetris, Chess eschews any kind of personality and styling in order to emphasize its supposedly addictive gameplay. Unfortunately, that gameplay is severely lacking. For one thing, there are only six units in the game. Of those six, two are practically worthless while one is an overpowered "god" unit, the Queen. She's your typical Lara Croft-esque 1990s "me, too" attempt to attract the fabled gaming girl audience from out of the woodwork to help solidify a customer base for a game that simply cannot sell itself on its own merits. The Queen can attack in any direction and she is balanced solely by the fact that both sides are equally equipped with only one. Otherwise, the functions of the six Chess units feel entirely arbitrary. For instance, Rooks can only move in horizontal lines, unable to attack enemies at diagonal angles; yet Bishops can move diagonally, but not horizontally.

The result is a frustratingly unrealistic effort at creating balance and strategy where there is, in fact, very little of either element to be found. Inexplicable pathing problems also plague Chess - the irritating Pawns can only move straight ahead, but for some reason or other they attack diagonally. Worst of all, your units are always deployed in exactly the same fashion. While there might have been some strategic element involved in cleverly deploying one's troops around the undeniably constricted map, the designers saw fit to enforce a "rule" about how the game should be set up. In the end, Chess matches may often go on for a great length of time because your Pawns always begin in front of your more useful forces, thereby blocking them off.

Only two players can compete simultaneously, thus severely limiting any play life to be found. There is only one gameplay mode - no capture the flag or team play - and that involves the two players taking turns moving their units one by one. The moment a player's King is threatened, that player is placed in a state of "check." At this point, the player must defend his King with whatever means are available. If he cannot defend his King, he is defeated. Yawn. All units are killed by a single hit, so even a lowly Pawn can be instrumental in defeating an opponent if you plan accordingly. While the artificial balance of forcing equivalent deployment for both sides turns Chess into something of a battle of wits, the turn-based play is poorly paced and never really picks up speed until halfway through a game, if then. And half the time, because of the limited troops available (and no resources with which to purchase more), matches end in disappointing stalemates.

This game attempts to accredit itself by virtue of its tactical play mechanics. Yet those mechanics are tedious and difficult to grasp and exacerbate Chess's other numerous failings. In fact, should you actually memorize all the infuriating little rules governing how the game is played, you'll find yourself growing weary of it all in short order. There's just no payoff to a properly executed game, because the restrictions on the units mean there's a "right" way to play. Thus no real variety can exist between competent players. The sluggish turn-based nature of Chess bogs the package still further and renders this strategy game an irreverent exercise in wasted time for all but the most die-hard turn-based strategy enthusiasts. It's more than likely that Chess, due to its self-conscious though not entirely elegant simplicity, will garner a small handful of fans. But in light of this game's boundless oversights and limitations, there is no chance it could ever enjoy the sort of success that makes games like Westwood's C&C: Red Alert and Blizzard's Warcraft II the classics they are to this day.
#109
Events / LinCon Bilder
21 juni 2005 kl. 11:09:52
Lägger bilderna i en sepparat tråd om det nu fortfarande finns några modemanvändare.

Tobias och Holmgren tittar på sitt nya blockspel från Columbiagames (Liberty):


Mattias står i färdigställning för att angripa sydkoreanerna i Korea (OCS):


Johan protokollför ammunitions och manskaps- tillgången i La Grande Guerre



Några LinCon-besökare doppar fötterna i krigsspelspölen med hjälp av Memoir '44



Tommy, Jocke och Mode och en "doldis" spelar Britannia


Tommy och Björn sätter upp inför en omgång War of the Ring. Björn verkar ha blivit ordentligt biten av WotR-flugan    :D


Tommy har målat alla sina WotR-figurer, och folk kallar mig tokig!?   :P


Pär till vänster och Mattias till höger spelar Korea som Nordkoreaner mot Anders Qvist.


Situationsbild på Seoul-området från Korea


Holmgren och Tobias testar Liberty


Den belgiska armén är slagen i östra Belgien och den tyska armén strömmar mot den franska gänsen


Ett våldsamt tyskt anfall tvingar den franska Femte Armén att dra sig tillbaks till Reims-området för att hämta nya krafter och att skydda den infartsvägen mot Paris.


Holmgren och Tobias håller på att sätta upp Battle for Germany


Slutoffensiven har börjat. Vem hinner ta Berlin först? Ryssarna eller de västallierade styrkorna?


Jonas och Johan håller på att ställa upp A Fearful Slaugther (CWB-RSS), Slaget om Shilo


Setupen är klar. Två linjer med sydstatsförband avancerar genom skogarna mot sovande nordstatare.


Sakta, sakta går marshen genom skogen.


Första odentliga kontakten resulterar i två bloodlust och två routade regementen för sydstatarna och en förintad brigad för nordstatarna.


Om jag "stabbar" honom med pennan, hur mycket skada får han då?


Närbild på situationen en halvtimme in sedan de ordentliga striderna började.


Lite mer Korea


Pär ser koncentrarad ut.


Holmgren introducerar Jocke till Liberty


Jonas anklagade mig för att hänga över bordet på märkligt sätt när jag spelade...verkar inte som jag är ensam om det dock...   :P


Jonas med pannan i djupa veck  


Ammunitionen går åt fort när striderna väl har börjat på allvar.


Nordstatarna drar sig sakta tillbaka under tryck från syds andra kår


Ingen kul terräng att slåss i...


Jonas och Johan koncentrerar sig


Båda sidor letar försvunna gossar medans nords linje sakta, sakta drivs bakåt.


Situationen vid klockan 9:00.


Björn (till höger) förklarar sin plan för Per (i mitten) som entusiastiskt lyssnar på.


Syds andra och första kår gör gemnsamma utfall mot nords sviktande linje.


Trängsel i buskarna när syds första kår rycker frammåt.


Johan mediterar en stund innan det är dags att börja spela Battlecry of Freedom.


Startsituationen.
#110
Krigsspel / AH-spel som har överlevt
30 maj 2005 kl. 10:20:55
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Scipio"Det verkar ha klarat sig mycket bättre än många andra AH-spel.

En intressant lista i sig själv. "Hur många AH-spel har överlevt tidens tand?" Föreslår Anzio, även om brickorna verkar färglagda av Fab5, Russian Campaign & Flat Top.
Jag kollade igenom min hylla med AH spel och kom fram till att jag tycker att ganska många faktiskt har klarat sig rätt så braOch då menar jag spel med spelsystem som har överlevt "tillräckligt bra". Dvs. vissa kanske skulle ha mått bra av en nytgåva med tydligare och enklare skrivna regler osv.

- Advanced Civilization
- Age of Renaissance
- Atlantic Storm
- Diplomacy
- Empires in Arms
- Gettysburg '77
- Gettysburg '85
- Knights of the Air
- Machiavelli
- Napoleon
- Raid on St Nazaire
- Republic of Rome
- The Struggle of Nations
- TP Stalingrad
- Up Front
#111
Andra världskriget / War in the Pacific
27 april 2005 kl. 16:12:42
Decision games kommer att släppa en omgjord utgåva av det här SPI spelet. Verkar bli det värsta "Mother of all monstergames" som någonsin har gjorts.
Ett måste i spelhyllan med andra ord.
Som det har sagts så kommer att kunna släppas under året enligt den senaste informationen från Decision:

Artwork for War in the Pacific is proceeding. The seven strategic and 150 island maps (that will be on 20 two-sided 11" x 17" maps) are at the artist for final corrections, the 8,960 counters are 95% proofed, and the 18 displays, 80 pages of charts and tables, and 160 pages of rules are in layout. Art samples are beginning to appear on the WITP page (click here for more information). We expect to finish the artwork by the end of May, and pledging will end at the same time.

Har vi tur kanske vi kan köra en utslagsturnering på kampanjscenariot på BorCon.    :D
#112
Nyheter & feedback / Nytt forum
31 mars 2005 kl. 15:21:52
Jag vet att jag i varjefall skulle vilja ha et forum för mer allmänna disussioner som kan röra lite vad som helst.

Det kan vara av intresse att kunna diskutera nutida potentiella krigshärdar. Teknik och krigföring som inte är direkt relaterat till något spel.
Att kunna lägga in länkar till information om strategi och taktik och vapenutveckling osv.

Om vi vill sträcka oss så pass långt som att acceptera diskussioner om Samantha Fox "attribut" låter jag vara osagt. Men jag ser hellre att dom hamnar i ett allmänt forum än i andra trådar här och där.
#113
Historiska spel / Red Sun Rising
9 mars 2005 kl. 22:51:07
Testade i helgen Red Sun Rising från SPI.
Helt klart ett av de bättre SPI spelen från 70-talet.

Snabbspelat och snyggt spel på divisionsnivå där sjöstrid är lika avgörande som det som händer till lands.

Japanen är kvalitétsmässigt militärt överlägsen både till sjöss och till lands men samtidigt i en väldigt sårbar position både till sjöss och till lands vilket ofta tvingar Japanen till svåra beslut och chansningar.
Vårt parti tog slut redan efter 8 månader (turns) då japanerna var tvungen att lyckas med det sista stormningsförsöket av Port Arthur eller förlora en sudden death seger.

Setup pågår:


Desperata stormningsförsök mot Port Arthur med Ryska förstärkningar anländer och börjar gräva ned sig:


Ryskt utbrytningsförsök från PortArthur, flottstriderna spelas på ett "taktiskt bräde" där flottorna manuvrerar mot varandra gör torpedanstormningar osv


Hade en hel del likheter med ett annat favoritspel som täcker samma era, "Remember the Main" som också är från SPI. S&T 108 vill jag minnas.

Kul system även där, och dessutom är det designat av Vance van Borries som har designat en hel del andra bra spel.
#114
Krigsspel / Preorders
4 mars 2005 kl. 13:54:14
Vilka nya spel väntar ni på just nu och vilka har ni lagt preorder på?

Min lista:
- Wacht am Rhein (Decision Games)
- War in the States (Decision Games)
- Devils Cauldron (MMP)
- EFS: Army Group Center (GMT)
- EFS: Operation Typhoon (GMT)
- Commands and Colors: Ancients (GMT)
- ASL regelboken 2ed (att binda in) (MMP)
- Beyond Valor (för dom nya brickorna) (MMP)
- Armys of Oblivion (MMP)
- Storm of Steel (Decision Games)
- Advanced PTO (Decision Games)
- La Bataille: Quatre Bras 2ed (CoA)


Jag har preordrat alla utom de tre sistnämda.
#115
Shopping / Ny Dispatches från Decision Games
6 februari 2005 kl. 21:34:07
Flera intressanta spel på pledgelistan...ack, ack, vad göra...?   :)

http://www.decisiongames.com/html/dispatches.html
#116
Krigsspel / Intervju med Ted Raicer
30 november 2004 kl. 13:52:03
Kul intevju på Wargamer med designern som bland annat har gjort Path of Glory och Great War in Europe.

http://www.wargamer.com/articles/ted_raicer_interview/Default.asp
#117
Science-Fiction & Fantasy / War of the Ring
30 november 2004 kl. 13:44:52
Någon som har spelat War of the Ring och har någon åsikt om det?

Har varit väldigt skeptisk innan men nu när jag kikade lite närmare på det så verkar det ända vara rätt så finnessrikt?
#118
Andra världskriget / WWII:ETO
26 november 2004 kl. 16:01:15
CiteraJag har TSRs WWII, men har aldrig spelat det. Har du ngra asikter om spelbarhet och uppskattad tidsatgang


Mitt favoritspel som täcker europa på strategisk nivå.

Fokus i spelet är på flotta, flyg och markstrid med sådant som produktion och vapenutveckling förpassat till slipbärarna där hemma lång bakom fronten där det hör hemma.

Ett mycket bra markstridssystem där man har en dynamisk spelordning, alltså spelarna kan reagera på hur striderna utvecklas under rundan och försöka göra anfall och motanfall för att inringa och bryta inrigningar osv.

Även mitt favoritsystem när det gäller flottstrid på den här nivån, och också ett kul system för flyget.

Det tar cirka 50-100 timmar att spela hela kampanjen beroende på utgåvan.

Första utgåvan tar ungefär 50 timmar att spela.
Andra utgåvan tar drygt 70 timmar.
Den tredje utgåvan som heter AETO tar nog runt 100 timmar skulle jag tro.

Men om du skall börja spela så rekomenderar jag nog att börja med att köra något av de scenarion följer med för att sätta in dig i systemet innan ni ger er på kampanjen.
#119
Shopping / Rea hos GMT
22 november 2004 kl. 16:48:23
Rea och vinterutskick med nya och kommande projekt.
Fanns många gobitar där...synd att man inte kan ge alla i släkten krigsspel i hjulklapp...    :insecure:

http://www.gmtgames.com/Wint04Flyer.pdf
#120
Events / Friendly Fire
22 november 2004 kl. 15:16:32
Jaha, nu när vi har självaste Mattias Rönnblom himself på forumet, får man då fråga när nästa Friendly Fire krigsspels-träff blir av så att man kan bocka av den helgen som upptagen i kalendern?   :)