Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Scipio

#1
Krigsspel / AI LLMs spelar krigsspel
10 juni 2025 kl. 12:54:15
Dom har byggt test av de största LLMerna idag på hur bra dom är på att spela Diplomacy för att se vilka strategier dom försöker använda sig av och hur mycket dom kan vilseleda och ljuga för att uppnå sina mål.
En mycket underhållande läsning!   :D

https://every.to/diplomacy

Dippy.JPG
#2
Boxen / Fun friday evening
22 maj 2025 kl. 14:07:16
FB_IMG_1747915498384.jpg
#3
Spel till salu för leverans till Friendly fire.
Alternativt upphämtning i Skövde/Falköping.

Först i kvarn är det som gäller och fasta priser och ingen budgivning.
Spelen är punchade om inte annat angetts.

Betalning sker med Swish, bank-överföring eller kontanter.

Asylum Games:
 Polis: Fight for the Hegemony 400 kr

Compass:
The Price of Freedom: The American Civil War, 1861-65  200kr


Free League:
Crusader Kings +  Crusader Kings: Councilors & Inventions Expansion 650kr


GMT:
Fields of Despair: France 1914-1918 500kr
Successors 3rd Edition 400kr


Legion Games:
 Picket Duty (Unpunched) 500kr


Osprey Games:
Undaunted: Normandy 150kr


Up and Away Games
LA BISTRO 200kr
#4
2025-05-19 13.38.56.jpg

Har du precis som jag alltid drömt om att någon ska göra ett historiskt spel som bäst kan beskrivas som om "A Game of Thrones" fått ett kärleksbarn med "Benny Hill och sedan utses "Svarte Orm" till gudmor?
Gillar du dessutom spel som "Here I Stand" och "Virgin Queen" och pirrar det till ordentligt i byxan varje gång någon säger ordet "Fänika, då är "Time of Troubles - Russias first civil war" spelet för dig.


Den historiska bakgrunden:
År 1558 så tappar Ivan IV (den förskräcklige) olyckligtvis humöret och dräper sin son och tilltänkte arvinge till Ivan vilket lämnar endast hans yngre son Feodor som den enda arvingen till tronen.
Du kan inte se bilagor på denna tavla.
Olyckligtvis så är att Feodor I egentligen inte är särskilt intresserad av att vara Tsar, också olyckligt i sammanhanget är att han inte heller är jätteintresserad av det andra könet vilket gör att han endast får en dotter så ingen rättmätig manlig avkomma för tronen finnes.
Eller nja, en finns kanske litegrann, en oäkting till Ivan, en pojke vid namn Dmitry som skulle kanske kunna ärva tronen om det krystas lite vilket det ändå ofta gjordes på den här tiden vid behov.
Eftersom Feodor tycker det är trist att regera så överlåter han det hela till sin rådgivare Boris Godunov som ser ut att vara rätt så duktig på det och han verkar också tycka om att styra landet, kanske lite för mycket ska det visa sig.
Olyckligt också  då är att den enda tänkbara arvingen till tronen (den nu 10-åriga Dmitrii) en vacker dag leker med sin kniv på egen hand och samtidigt råkar får ett epeleptiskt anfall och råkar skära halsen av sig och dö.
Du kan inte se bilagor på denna tavla.
När sedan Tsar Feodor I dör (den siste Rurik) så ärvs tronen sedan kanske lite väl snabbt av Boris Godunov då ingen rättmätig arvinge ändå finns att tillgå och han liksom redan är litegrann inspelad på det hela redan, mycket praktiskt!
Delar av folket anar ugglor i mossen i hur den här maktöverlämningen egentligen har gått till och om det för Godunov mycket påpassliga dödsfallet av lille Dmitry och det tisslas och tasslas en hel del ute i stugorna.
Under de första åren under Godunov så tillkommer ytterligare "bevis" på att det hela knappast kan ha gått rätt till.
Missväxt sker i flera år på rad och svält och sjukdommar grasserar i landet på en sådan nivå att hälften av den ryska befolkningen avlider på inom loppet av tre år.
Trist javisst tycker Tsar Godunov men om hälften så många betalar skatt så är ju enda lösningen att alla helt enkelt betalar dubbelt så mycket då.
Befolkningen drabbas så hårt av det att stora delar inte ser någon annan utväg än att gå in i träldom till sina långivare medan andra flyr söderut till stäpperna för att ansluta sig till kossackbanden som drar runt där.
Det här resulterar naturligtvis i ännu färre skattebetalare.
De kvarvarande delarna av befolkningen är inte helnöjd med sin situation då nu många måste betala ännu  högre skatter för att täcka upp för bortfallet av skattebetalare (då trälar och kossacker inte betalar någon skatt) och många känner sig nu rätt så säkra på att gud straffar dem för att ha tillåtit en bevisligen orättmätig despot få ta över tronen i sitt gudomliga land.
Turligt nog i sammanhanget så dyker nu den döde Dmitri upp vid den ryska gränsen och förklarar att han visst inte alls dog 1592 som alla trott och att han nu minsann vill ha den tron som rättmätigen är hans och att allt nu kommer att ordna upp sig och bli bra igen så som det var förr i tiden under Ivan den förskräcklige!
Du kan inte se bilagor på denna tavla.
Efter att inbördeskrig brytit ut och sedan när dimmorna skingras så står Dmitri som segrare och ordningen inför gud är återställd, Tsar Godunov får gå i kloster då det på den här tiden i Ryssland var lika effektivt sätt att få någon diskvalificerad för någon framtida maktställning som en avrättning.
Men säg den lycka som varar för evigt då efter ett år av lycka och glädje för riket så får olyckligtvis en en grupp Boyarer (adelsmän) för sig att mörda vår hjälte Dmitry.
Du kan inte se bilagor på denna tavla.
Dmitry nekas nu olyckligtvis en begravning och det tar han inte på bästa sätt då det börjar höras obehagliga ljud från platsen för hans kropp om nätterna och saker börjar flyttas runt på oförklarliga sätt i närheten.
Konspiratörerna ser naturligtvis ingen annan lösning än att elda upp Dmitrys kropp och sedan skjuta askan ur en kanon i riktning mot Polen vilket borde lösa problemet.
Du kan inte se bilagor på denna tavla.
Olyckligt nog för konspiratörerna så går det inte många dagar innan Dmitry igen dyker upp vid den södra gränsen och deklarerar att han inte alls är dog, han överlevde mirakulöst mordförsöket i Moskva.
Dmitry är tydligen jobbig och verkar helt enkelt vägra att vara död och värre blir det när Dmitrys fru undkommer sitt fängslande och dyrt och heligt intygar att det inför gud är säkert att den som står framför henne är hennes man den äkta Dmitry.
Ännu tydligare blir det att gud är på Dmitrys sida när Feodor I dotter nu också ansluter sig till Dmitrys korståg, fast nu heter hon Petr och tycker att hon var absolut inte alls egentligen var en dotter utan en son och därför är en rättmätig arvinge till tronen också, men först och främst så  stödjer hon Dmitry förstås.
Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Det här är bara upptakten och endast ett axplock av vad som händer i Ryssland bara i början av det som går under namnet "Time of Troubles" (Den Stora Oredan på svenska eller Smuta på ryska) som spelet täcker 10 år av och dom två första falska Dmitry:isarna som definitivt inte var dom sista.
Andra saker som man kan se fram emot är att:
  • Starta krig med mellan allehanda makter
  • Kossackräder
  • Tatar-invasioner
  • Ett eller flera Kalmar-krig
  • Kaos i Sjem
  • Magnat-krig
  • Bonde-uppbåd
  • Pest och svält
  • Revolter
  • Få tåga in i Mokva med Jacob De La Gardie
  • Se hur många gånger du kan få svensken att betala Älvsborgs lösen till dansken
  • Svensk – Polska kriget
  • Gustav Adolf innan han var cool eller stor
  • M.m.
Jag har i många år bollat med idén att det borde byggas fler spel på systemet i Here I Stand (då jag tycker det spelsystemet förtjänar en betydligt större mängd efterföljare än vad som hittills har kommit) och att det skulle kunna giftas med tiden för "Time of Troubles" och allt annat intressant som pågick i närområdet då. Jag har bara inte lyckats få till hur det skulle kunna göras på ett sätt som ämnet förtjänar förrän nu.
Jag tror nu att jag till slut lyckats pussla till hur det ska gå att få ihop det, och med hjälp av Rensarns grafiska expertis så har det här projektet tagit ett rejält skutt framåt nu i vår med en färdig prototyp.

Spelet är för fyra spelare där två av dem delar på Ryssland men befinner sig i inbördeskrig med varandra.
De två andra spelarna representerar Sverige respektive Polen som är i krig med varandra sedan det svenska inbördeskriget där Sigismund Vasa av Polen blev "lurad" på den svenska kronan av hertig Karl (Karl IX).
Naturligtvis är både Sverige och Polen också väldigt intresserade vad som pågår i Ryssland och kanske också har fingrar med i den oredan som pågår där...

Jag har försökt hålla reglerna på HIS-nivå i enkelhet så långt som möjligt. då jag tycker att komplexitetsnivån och mängden regler är perfekt och inte kommer i vägen för historieberättandet.
Jag siktar på en speltid på 6-10 timmar även om det kan gå snabbare än så om spelet rinner iväg.
I nuläget så är prototypen i princip otestad så det är säkerligen en lång väg innan det kommer att kännas "färdigt".
Det som främst skiljer sig från HIS är:
1.   Armé-sammansättningen. I Östeuropa 100 år senare så hade kavalleriet en mycket mer framträdande roll än i Västeuropa. Många gånger så bestod arméerna av 50 – 100% kavalleri.
Detta betyder lite anpassningar i förflyttning och fält-slags reglerna.
2.   "Minor powers". I ToT så är makterna som inte hanteras av spelarna exempelvis Ottomanerna, Hapsburg och Danmark vilket föga kan beskrivas som "Minor powers" så de reglerna utgår och ersätts med "Non Player Power" vilket kräver mer regler men samtidigt gör dessa till ett rejält hot och något som spelarna hela tiden måste ha respekt för.
3.   Kossackräder. Det förklarar nog sig själv.
4.   Inbördeskrig. Eftersom två spelare båda spelar ett Ryssland i inbördeskrig så är den absolut största skillnaden här. Regler för inflytande över olika faktioner i Ryssland, maktövertaganden åt båda hållen, andra regler för rekrytering osv.
5.   Den minst sagt kaosartade situationen i Moldavien, Wallachien och Transylvanien och inbladningen av stormakterna Polen, Ottomanerna och Hapsburg.
6.   Anpassningar pga. skalförändring. Varje runda är endast ett år i ToT.
7.   Religions-reglerna utgår.

Front.png


2025-05-19 13.38.45.jpg


2025-05-19 13.38.01.jpg


2025-05-19 13.37.47.jpg
#5
Events / LinCon
26 april 2025 kl. 14:48:27
Tänkte åka till LinCon igen, någon fler krigsspelare som tänkte åka i år?
#6
Krigsspel / Tarifferna och GMT Games
18 april 2025 kl. 08:38:13
Tarifferna har tråkigt nog slagit hårt mot GMT Games, Gene gör en öppet och hjärtlig uppdatering om läget för företaget:
https://mailchi.mp/2438d2843c59/april-17-update-from-gmt-tariffs-and-action-plan-new-p500s-updated-production-outlook-designer-updates-and-more
#7
Nyheter & feedback / Forumet har uppdaterats
10 april 2025 kl. 09:19:46
Forumet har uppdaterats till den senaste versionen, ser ni något som har slutat fungera så rapportera det i den här tråden.
#8
Nyheter & feedback / Arkiv av krigsspels-quizz
2 april 2025 kl. 14:10:47
Lade just upp ett arkiv av alla krigsspels-quizzar som vi har haft som ni kan använda för att testa er själva på hemsidan: https://krigsspel.se/wordpress/ff-quizz/
#9
Boxen / Wargaming Maps in Context
21 mars 2025 kl. 20:50:37
För dom som inte följer BoardGameGeek men ändå är intresserade av gamla krigsspelskartor (vilket nästan alla av oss är) så rekommenderar jag den här tråden även om den är gammal nu.
Wargaming Maps in Context
#10
Boxen / Jackpot!
2 mars 2025 kl. 18:21:12
När pappa följer med på  klädbytardag för 3åringen och det blir jackpot!
20250302_115539.jpg
#11
Shopping / [KÖPES] Diverse MMP-spel
16 februari 2025 kl. 19:21:45
Race for Bastogne (GTS)
Smolensk: Barbarossa Derailed (OCD)
Panzers Last Stand (BCS)
#12
Historiska spel / GNWB Nästa slag?
5 februari 2025 kl. 14:57:20
Nu när det mesta designarbetet är klart på system-reglerna och Poltava och Helsingborg så är jag sugen på att börja ett nytt projekt. Vilket slag vore intressantast härnäst?
#13
Spel till salu för leverans till Friendly fire.
Alternativt upphämtning i Skövde/Falköping.

Först i kvarn är det som gäller och fasta priser och ingen budgivning.
Spelen är punchade om inte annat angetts.

Betalning sker med Swish, bank-överföring eller kontanter.

Asylum Games:
 Polis: Fight for the Hegemony 400 kr

Compass:
The Price of Freedom: The American Civil War, 1861-65  200kr


Free League:
Crusader Kings +  Crusader Kings: Councilors & Inventions Expansion 650kr


GMT:
Fields of Despair: France 1914-1918 500kr
Successors 3rd Edition 400kr


Legion Games:
 Picket Duty (Unpunched) 500kr


Osprey Games:
Undaunted: Normandy 150kr


Up and Away Games
LA BISTRO 200kr

#14
Första världskriget / Hammer and Sickle
25 januari 2025 kl. 12:14:41
Multiplayer-spel på ryska inbördeskriget växer inte på träd direkt överasskande nog.
Det kommer sannolikt bli ett köp när det kommer.






#15
Andra världskriget / BCS: Inflection Point
25 januari 2025 kl. 11:56:12
Battalion Combat Series rör sig äntligen till östfronten, det här ser väldigt intressant ut!






#16
Historiska spel / Presentation av GNW Battles
7 januari 2025 kl. 01:18:20
Som liten pojk och med ett stort krigshistorieintresse så läste jag naturligtvis Peter Englunds Poltava och fascinerades mycket över den periodens krigföring, framförallt att medans resten av Europa ansåg att vapenutvecklingen nu hade nått en punkt som gjorde att huvud-fokuset nu borde ligga på eldkraften och inte i närstrid med blanka vapen så var den svenska armens slutsats den raka motsatsen och under några decennier så visade sig den också slutsatsen sig vara korrekt med flera spektakulära segrar som följd.
Faktum är att ju längre fram man kommer i stora nordiska kriget desto mer fokus flyttades från eldkraft över till att ännu mer att få till avgörande i närstrid av den svenska armen.

Längre fram när jag började spela krigsspel så letade jag naturligtvis upp vilka spel som gjorts på stora nordiska kriget på taktisk nivå och det har ju gjorts några på ämnet men det fanns inga som visade detaljerna i vad som gjorde den karolinska stridstekniken unik och även visade spelarna vad som gjorde att den fungerade och även vilka var nackdelarna med den för det fanns ett antal sådana också.
Jag önskade att bättre förstå hur det kunde vara rimligt för exempelvis Karl XII och Rhensköld under planeringen av ett slag kunde tycka att även om motståndaren är 3 gånger så många som svenskarna, krutet är mycket dåligt och saknar i många fall kraft att ens nå fram till fienden, fienden är nedgrävda i befästningar, fienden har understöd av 100 artilleripjäser medans svenskarna har 4 pjäser m.m. så fanns det ändå inte på kartan hos dom att den karolinska armen inte skulle vinna ändå.
Man skulle ju kunna säga att dom de föregående nio åren innan Poltava hade vunnit gång på gång med liknande stora uppförsbackar så det är förklaringen, men det är att göra det lite enkelt för sig och är så långt som man kanske kan komma om man läser en bok.
Spelar man krigsspel så har man möjligheten att gå längre och ta en närmare titt på andra detaljer som kan ge en djupare insikt än så.

Efter att jag plöjt igenom Generalstabens mastodontverk "Karl XII på slagfältet" under tidigt 2000-tal som ansågs vara det ultimata verket på ämnet och mer eller mindre de facto sanningen av vad som skedde i slaget så tyckte jag att det fanns tillräckligt mycket att gå på för att bygga en prototyp på slaget vid Poltava på bataljonsnivå med en rimlig detalj-nivå för att se stridsförloppet med de nyanser som jag tyckte krävdes för syftet.
Jag tittade som hastigast på vilka andra spelsystem som fanns på närliggande perioder på liknande skala om dom skulle gå att använda men kom till slutsatsen att dom i huvudsak är byggda för mycket större slag än SNK (Stora Nordiska Kriget från här) och om jag började mixtra med dom så skulle det ändå aldrig bli riktigt bra och fungera på ett tillfreställande sätt. De saknar också ordentligt utbyggda och tvingande "Command and Control" ordersystem som jag hade på kravlistan för att spelsystemet skulle spegla verkligheten på ett rimligt sätt.
Andra saker som var på kravlistan var att spelarna skulle få följa sina bataljoners marsch mot fienden och steg för steg uppleva hur karolinsk stridsteknik fungerade och hur den kunde fälla avgörande under strid men också känna på svagheterna i densamma.
Kavalleri måste också fungera på ett vettigt historiskt sätt vilket är grymt klurigt att få till för de som känner till hur de olika ländernas olika kavalleri och dragooner från perioden stred.
Faktum är att lika mycket tid har nog ägnats åt få kavalleri-striden i systemet rätt som har gått åt på C&C och ordersystemet.

Efter reglerna var redo att börja testas så skapade jag OOB för båda sidor på Poltava och ritade en karta (två hopsatta kartor egentligen då skalan är 110 meter per hex) baserat på generalstabens verk och några andra källor som tillkommit under åren.
De första speltesterna bestod i att se om systemet kunde på ett rimligt sätt replikera vad som hade hänt i verkligheten i slaget om man gav enheterna samma order som historiskt (dvs. vi struntade i att använda ordersystemet som skrivet i de testerna).
Efter en mängd itererande tester så kunde spelet med en vettig sannolikhet återskapa vad som hände historiskt på ett trovärdigt sätt, dels i striden genom redutterna och dels det svenska anfallet i slutstriden.
Men det var efter det som problemen uppstod.
Om man följde vad som hände efter att svenskarna bröt igenom reduttlinjen och när jag försökte återskapa det på brädet så var det ett antal saker som jag tyckte skavde och inte riktigt stämde med de överlevandes skildringar av förloppet.
Ju mer jag provade fram och tillbaka så fick jag det att stämma allt mindre i mitt huvud med hur jag förväntade mig det att vara så jag bestämde mig för att släppa Poltava trots att det var det som låg närmast om hjärtat att göra och i stället så valde jag slaget vid Helsingborg 1710 som var ungefär en tredjedel så stort och får plats på en karta.
I början på 2004 så gjorde jag OOB och skrev ut kartan men någonstans här så försvann sugen ur mig, idéerna försvann upp på någon hylla och jag började i stället ägna mig åt alla andra idéer och projekt som man har.

Och så var det fram till för ett par år sedan då Rensarn här på forumet en dag undrade om inte jag hade några gamla projekt som det aldrig blivit något med som han skulle kunna ta en titt på?
Rensarn är ju grafiskt väldigt begåvad och är ett bra bollbplank så jag skrapade ihop mina gamla filer från 2003/2004 och skickade över dom och sa: "Titta på det är och säg vad du tycker så ska jag börja undersöka närmare vad som hänt på forskningsfronten de senaste 20 åren och fila vidare på regelboken."
Det som hänt på forskningsfronten visade sig vara ett genombrott då en stor mängd tidigare "vedertagna fakta" var rent felaktiga och andra kan anses som tveksamma såsom storlekar, antal och placeringar av befästningar; exakt var slutstriden skedde, vilka förband som närvarade och vilken numerär som desamma hade som dom hade osv.
Regelboken gick från bara bestå av stolpar till att nästan allt gick att läsa där.
Rensarn riitade om kartan och brickorna och de uppdaterades med den senaste forskningen som jag hittat.
Och sedan så gjordes första speltesten på den nya prototypen på Friendly Fire hösten 2024.
Poltava fungerar nu mycket bra och att spela genombrottet genom reduttlinjen och slutstriden som scenarios är vettiga scenarios men att spela hela slaget är otestat i någon större utsträckning i skrivandes stund och behöver mer arbete och tester.
Däremot så när vi ändå var igång efter FF så gjorde vi också Helsingborg 1710 till spelbart skick och där har ett par fullskaliga tester genomförts och designen känns i princip färdig minus eventuella justeringar som ytterligare testande säkerligen kommer att leda till.
Skoj också att det är väl lämpat att spela 2 vs. 2 spelare med en infanteri-chef / Supreme commander och en kavalleri-chef per sida och tar runt 10 timmar i speltid.
Själv har jag haft mycket glädje av prototyperna så här långt och har fått insikter och förståelser om båda slagen som jag inte hade kunnat få från enkom skrivna källor som jag har haft att tillgå.
Taggad av detta så satte jag också igång research på både Gadebush 1710 och Holowczyn 1708 där har jag kommit rätt långt och kan nog vara redo med den första prototypen i vår, även Fraustadt 1706 har jag börjat titta på.

Flera har redan frågat om dessa projekt kommer att publiceras och jag har svarat lite svävande på det, anledningen till det är att målgruppen kan vara lite väl liten då det främst skulle tilltala en sub-grupp av spelare i kategorin La Battille och BAR som är intresserad av just SNK och vill ha ännu mer detaljer och interaktivitet och ett mer detaljerat C2-system så jag vet inte om det kommer att gå att sälja ett tillräckligt antal av ett sådant spel för att det ska gå att motivera tryck-kostnaderna.
Nu när det ska testas lite bredare så kommer nog det att bli tydligt vad som är tänkbart och hur stort intresset faktiskt är men om inte annat så kommer jag annars att web-publicera det när det är i lämpligt skick för det, entusiaster kommer säkert finna det intressant.

Det som talar för att det kan vara lite mer lättillgängligt än vad jag kanske initialt befarat är att rättframma slag som Helsingborg, Gadebush, Fraustadt osv. är roliga att spela 2vs2 eller 3vs3 och är spelbara på 10-16 timmar med systemet, dvs. rätt så hanterbara tycker jag.
Poltava är i motsatt sida av spektrumet en rätt komplicerad historia och som är minst 2 - 3 gånger så stort som de flesta andra drabbningar och drabbningen är också utsträckt i tid på 14 timmar till skillnad från Helsingborg som bör vara klart på 3 timmar.

Jag kommer att ha med mig både prototyperna för Helsingborg och Poltava till Freindly Fire i februari så om någon vill prova på så anmäl er i FF-diskussions-tråden eller PMa mig.

Tanken är att senare fylla på den här tråden med lite AARs och kanske fler historiska kommentarer och diskussioner om SNK.


Ryssarna har gått ut ur sitt befästa läger och ställt upp på fältet framför svenskarna, den svenska hären rycker framåt från sänkan och börjar formera för anfall.
2024-10-04 12.26.02 (Stor).jpg


Den svenska högerflygeln träffar den ryska främsta infanteri-linjen.
2024-10-04 21.37.33 (Stor).jpg


Det går galet, det går galet!
2024-10-05 10.24.22 (Stor).jpg


Utanför Helsingborg 1710, den svenska hären under Stenbock har överaskande dykt upp från norr och inte via ängelholms-vägen som väntat och den danska armén börjar försöka korrigera att den är ur position.
2024-11-12 20.11.37 (Stor).jpg


Vänstra flygeln rycker fram mot Brohuset medan resterande av den svenska armén formerar sig för strid.
2024-12-21 12.39.46 (Stor).jpg


Östgöta och Västgöta kavalleri-regimenten drabbar samman med danska högerflygelns dragooner.
2024-11-13 23.13.02 (Stor).jpg


På den vänstra flanken så står hårda drabbningar mellan svenskt och danskt rytteri.
2024-12-21 15.13.45 (Stor).jpg     
#17
Genom åren så har jag pratat med en del förstagångs-besökare på våra träffar och till skillnad från många av oss som är vana besökare så är det en hel del att tänka på för en förstagångare för att upplevelsen ska matcha förväntningarna så bra som det går.

Jag skrev ihop lite att-tänka-på på hemsidan som jag kom på på rak arm men kolla gärna texten och kom gärna med tipsen som du kommer på att du kan ge till en förstagångare så uppdaterar jag hemsidan med det bästa:
Tips för en förstagångsbesökare
#18
Nyheter & feedback / Ny hemsida
7 november 2024 kl. 12:45:23
Vi lanserar idag den nya hemsidan för krigsspel.se

Den finns nu att beskåda i roten på https://krigsspel.se

Det som finns på den nu är minimumet för att den ska kunna vara vår portal för nya nyfikna in i krigsspelens värld och framförallt en portal för forumet.

Det finns dock mycket mer som skulle kunna läggas till där och förbättras men för det så behöver vi engagemang och feedback från våra medlemmar.

Så ser ni saker som kan förbättras eller läggas till som du skulle kunna skriva till så meddela oss så kan vi publicera dessa alster på hemsidan.

Vi tänker oss sådant som:

Artiklar:
  - Rekommenderade spel som går att köpa idag för nybörjaren
  - Hur tillverkar man egna krigsspel
  - m.m. om du har en bra idè!

Arbetsgrupper som äger en egen del på hemsidan där löpande uppdateringar görs av en eller flera medarbetare som till exempel:
  - Löpande uppdaterade krigsspels-bloggar
  - Ett nyhetsflöde med det senaste som  hänt i krigsspelsvärlden

Vi kommer att ge utrymme för kommunikations-kanaler fer arbetsgrupperna och vid behov inloggningar mot relevanta delar av hemsidan för att göra uppdateringar.
#19
Krigsspel / Värdering/försäkring av spelsamling
8 oktober 2024 kl. 12:49:40
Efter samtal på FF i helgen så kom jag på att det här är nog kan vara intressant information för flera på forumet.

Våra spelsamlingar tenderar till att bli större med åren och ibland värda inte så lite pengar.
Hemförsäkringen täcker i princip inte mycket av samlingen då värde avskrivs på varje spel för varje år som går, den tar inte heller hänsyn till att ett spel som du kanske köpte för 300kr för 20 år sedan idag är värt 5000kr.

Det krigsspelare behöver är det som brukar kallas samlar-försäkring, dvs. att man får en ersättning för det som förlorats som ligger i linje med vad det skulle kosta att återinskaffa det.
För att kunna få en sådan försäkring så måste spelsamlingen värderas.
Det kan vara mycket jobb och kosta mycket tid att göra en värdering på flera hundra spel vilket gör det hela rätt svårt.

Lösningen som jag hittade och som försäkringsbolaget accepterade var att jag använde mig av en web-applikation som är kopplad till Boardgamegeek.com.
Eftersom jag ändå har registrerat på BGG alla spel som jag äger så kan jag enkelt peta in mitt användarnamn i appen och sedan så får jag ut en per-spel och en total värdering på min samling.
Denna värdering baseras på de senaste försäljningarna av spelen i fråga på BGGs marknadsplats och man kan göra en hel del styrning för att få det så rättvisande som möjligt.
Den går sedan lätt att spara till excel och det enda som försäkringsbolaget krävde var att jag bifogade fotografier på spelen (bild på sidan av boxarna räcker) som styrker ägandeskap.

Appen hittar ni här: http://bgg.jsmackin.co.uk/
#20
Science-Fiction & Fantasy / Dune: War for Arrakis
19 mars 2024 kl. 10:01:34
pic7088918[1].jpg

Dune.PNG

2024-03-18 19.34.25.jpg

2024-03-18 20.01.50.jpg   

Det här hade flugit under radarn för mig eftersom jag skyr kick-starter så långt det går på senare tid.
Men eftersom jag är stor fanboy av "Star Wars: Rebellion" och "War of the Ring" och det är designat av WotR-gänget och definitivt besläktat så var det ett måste-köp när det fick bra recensioner.

Ett mycket positivt första-intryck där det verkar hålla vad det lovar tycker jag.
Guerilla-krig på ökenplaneten och en mycket intressant och klurig situation.