Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - thermopylai

#1
Boxen / IRL eller Fantasyyy?
26 augusti 2024 kl. 10:19:29
Spaning kul trend: Inspiration till bolagsnamn inom cyber defence software

Istari
Palantir

What's next? Balrog, Orthanc, Moria, Shelob (så kallad Webcrawler, höhö)
#2
Historiska spel / Balkankrigen 1912-1913
12 augusti 2024 kl. 20:39:25
Är det nån som har tips eller rekommendationer på bra spel om Balkankrigen? Känns som ett ämne man borde fördjupa sig i, efter att jag lyssnat på Militärhistoriepodden om AHs katastrofala anfall på Serbien 1914.

"Serbien muss sterbien" verkar intressant på ett väldigt närliggande ämne (nästan samma ämne). Någon som spelat det som vill ge ett omdöme? Är det lika bra som 1914: Twilight in the East?
#3
Efter att ha ägt spelen i 15+ år, har jag det senaste halvåret äntligen fått upp dem på bordet.

Chariot Lords (CoA) är en Britannia-klon i området Turkiet-Egypten-Persien under bronsålden. Varje spelare (3-4) har ca 4-5 olika folk/"nationer" man spelar. Spelet innehåller mer taktiskt krom än Britannia i form av fler typer av enheter (inf, cav & chariots) och terräng. Verkligen ganska lättspelat när man internaliserat hur alla sorters trupper slåss i respektive terräng. Men till skillnad från t.ex. Britannia, aktiveras folken med chit-pull istället för i en strikt sekvens. Jag lutar nog åt att det är mer dåligt än bra. Å ena sidan blir det en ganska skön kaotisk multiplayer-upplevelse, som ger storytelling-kvalitéer. Å andra sidan är det nästan omöjligt att spela med en uttänkt strategi, då man är utlämnad åt chitpullen. Men man kan ju argumentera för att det inte är meningen att man ska kunna ha en samordnad strategi mellan helt skilda folk. Som i Britannia när t.ex. romano-britter offrar sig för att skottarna ska gå bra, eller irländare mot Wales för att gynna saxare? I vilket fall ger spelet en rolig upplevelse av komplexiteten i en historisk period jag hade skitdålig koll på. Betyg 8 på BGG-skalan.

Pax Romana (GMT) tror jag är bekant för många fler av forumets medlemmar. Jag hade jättehöga förväntningar på det spelet som sen-antik sandbox där man kan göra nästan allt man kan tänka sig. Jag tänkte mig liksom en sorts fortsättning på Advanced Civilization. De höga förväntningarnas förbannelse är ju att man blir besviken  :(
Till skillnad från Chariot Lords, som är en ren design, kändes PR som att man kastat in alla regler man kommit på i en enda röra. Finns enorma möjligheter att strömlinjeforma reglerna: 5 sorters non-player units (independents, pirater, tribes, barbarians och rebels, alla med sina egna regler) kunde kanske varit några färre, Victory points/Geographic objective points/Opprtunity objective points/Civilization points. Event-kort (varav många är "must play", slå en tärning och utstå konsekvenserna) och Chit-pull aktivering av spelarna (Rom, Kartago, Grekland och "East" (=en sammanslagning av Ptolemaiska Egypten och Seleukidiska Syrien)) bidrog till kaoset. Visst är spelet en sandbox, men bara på det militära planet. Innehåller inga intressanta sammanflätade spelmekaniker som Civ eller som jag ser det sätt att förbereda sig och mitigera katastroferna som man hela tiden råkade ut för. Men på det hela taget ändå ett spel jag är nöjd med att äga och att ha spelat, men jag vet inte om det kommer att hända så ofta igen. Betyg 6 på BGG-skalen.

Trivia-fakta: Spelen har liknande episk tidsskala med lika många turns, 10. Men i PR är en turn "bara" 25 år, medan CL är uppåt 100 år/turn.
#4
Nutid / Designtråd VK3
8 februari 2024 kl. 22:52:45
Referens, sehttp://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,5213.msg76889.html#msg76889

Jag tänkte det kan vara kul för alla parter att kunna följa en diskussion här. Och att risken för idéstöld är låg när vi skriver på svenska (och ärligt talat blir jag inte så upprörd om nån annan stjäl våra idéer och gör ett spel som jag slipper designa själv och bara kan spela.)

Vänligen undvik urspårad diskussion, jag skulle vilja hålla tråden ren till designdiskussioner.

För att inleda en diskussion kring VK3-spel så börjar jag med lite struktur.

Jag tänker att man stjäl och lånar så mycket som möjligt från andra spel, för att spara jobb framför allt i prototyp och speltestfaserna. Jag nämner exempel på andra spel som jag har erfarenhet av, det finns säkert fler.

Först måste man tänka scope, skala och scenario.

Scope: Många Nato-WP-spel avgränsar sig till Nordatlanten, Europa eller bara Tyskland, men i ett spel där konflikten USA-Kina inklusive diverse allierade står i centrum vill man ju ha en global spelplan för att få med så många intressanta konfliktzoner som möjligt. Jag tror att man skulle kunna speltesta med kartor från WiF, Blitz eller till och med Axis & Allies. I en slutprodukt skulle jag gärna ha en infälld karta över Arktis för att få med en viktig konfliktzon med en vettig kartprojektion.

Skala: Som jag ser det är WiF extremläget för hur detaljerad hex-karta man kan ha för att täcka globalt och ändå göra nåt som går att spela. En trist sak med WiF är att det har olika skala och movement-kostnader på Europa respektive Pacific-kartan. Om man vill spela på en detaljnivå som GDW TWW eller Next War tror jag man behöver zooma in radikalt och det är nog kul, men det är ett annat spel (och Next War-serien finns ju redan, Next War High North om Nordkalotten, kanske?). WiF har luft, sjö- och markstridskrafter med förbandsskalan kårer, men förbandstätheten och volymer idag är inte som VK2, så brigader/combat commands/stridsgrupper kanske. Verkar också rimligt för att då kan man bygga in många fler funktioner i enhetens stridsvärden (LV, TK, ING, LOG, SOF etc, starkare/ytterligare förmågor kan modelleras i divisions-/kårhögkvarter/operationsledning, t.ex. MDO/CYBER/RYMD-förmågor) och minska brickdensiteten på kartan. (Att researcha och värdera förbandsvolymer och stridsvärden/stats på brickorna per land är förstås ett jättejobb och ett "tomorrow problem".)

Scenario: Spontant kan jag tycka att runt 2030 känns rimligt. Dagens styrkeförhållanden, allianser och tekniknivåer hinner inte ändras alltför dramatiskt, men vissa politiska beslut som fattas i närtid hinner få genomslag. Ett avgörande i Ukraina kanske har nåtts och vem som "vann" kan varieras i scenarier. Kina vill gärna ta Taiwan före revolutionens 100 års-jubileum 2049.

Massor med kvarvarande frågor måste lösas, men det är inte så meningsfullt förrän vi nått konsensus om frågorna ovan, om vilket spel vi vill bygga. Exempelvis Aktiveringssystem, Stridssystem (ground, air, naval), Resurser/produktion, Politik/diplomati, Movement (oper/strat), Supply, Sequence of Play, Kvalitetsvärdering av förband, Tidsskala/turn-längd
#5
Nutid / VK3 i nutid/nära framtid
24 januari 2024 kl. 11:20:00
Med tanke på den oerhörda energi som läggs på att fortfarande göra spel på ett hypotetiskt krig som aldrig hände, alltså VK3 Nato-WP 1980-talet, finns det ingen som vill göra hypotetiska spel på krig som faktiskt kan hända? (Förutom Next War-serien). Är det för att det skulle bli för obalanserat (väst vinner med ena handen bakbunden)?

Men tänk om Ryssland vinner i Ukraina pga bristande vilja i väst? Kina får växa och rusta nåt decennium till? Trump vinner valet och USA blir isolationistiskt/putinistiskt, undergräver Nato? Turkiet eller Ungern väljer att lämna eller blir utkastat ur Nato?

Tänk
Nato + ANZ + Japan + Sydkorea + Taiwan + Filippinerna + Israel + Ukraina (om de finns kvar) ("den goda sidan" ;))
vs
Ryssland (+ diverse -stan-länder ) + Serbien + Kina + Nordkorea + Iran (Hizbollah, Hamas, Irak, Jemen) + Syrien + Venezuela + Kuba + Myanmar/Burma ("den onda sidan" ;))
+
diplomatiska optioner/events/pre-game för var Indien, Pakistan, Saudi (Al-Qaida, IS) m.fl. Iran-fientliga mellanöstern-stater, Thailand, Vietnam, Indonesien, Global South (med Sydafrika och Brasilien i spetsen) hamnar?

Jag skulle vilja spela det spelet om det är i köttig WiF eller GDW 3WW-stil, inte ren fantasy. Vad tycker andra?
#6
Historiska spel / Prime Minister
23 oktober 2023 kl. 14:04:00
Nytt intressant spel om en av mina historiska favoritperioder, den viktorianska!

https://boardgamegeek.com/boardgame/329563/prime-minister
#7
Andra världskriget / Seas of Thunder (GMT)
7 juni 2023 kl. 12:05:46
Verkar intressant. Någon som hunnit prova?
#8
https://boardgamegeek.com/boardgame/351998/north-africa-41

Det här verkar minst sagt lovande! Någon som provat (är inte riktigt säker på att det är publicerat än)? Designern är ju extremt begåvad och ska vara en remake av klassikern "The Legend begins".
#9
EW, telekrig, sensorer, signaturanpassning, Cyber, ledningskrigföring?

Någon som sett något innovativt? Något intressantare/mer djupgående än att investera EW-poäng i specifika strider eller jaga motståndarens HQs. Eller kort-event "Wireless intercepts" ger +1 drm på CRT (PoG).

Fog of war-mekanismer med ex. blocks eller att man inte får titta i motståndarens stackar möjliggör ju t.ex. ett visst mått av vilseledning.
I Next War-serien kan man t.ex. jaga HQs, depåer och sensorer med specialförband (ett antal poäng som man investerar per mål).
I tråden om krigsspel som racespel diskuterade vi att man kunde ta sig innanför motståndarens OODA-loop genom att vinna strider och får fler aktiveringar än fi (ex. Flashpoint Golan):
http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4760.msg69119.html#msg69119
#10
Är det någon gammal räv som kan göra mig en stor tjänst och reda ut och förklara hur de olika WiF-editionerna hänger ihop och vad som är kompatibelt med vad. Jag bryr mig inte så mycket om 1-4 edition, menjag har WiF 5 ed inkl Planes in Flames och DoD. Jag funderar på om jag kan komplettera med Ships in Flames CE (2017)?

Jag har noterat att 6 ed. har de fula kartorna med hjärnsubstans-berg, men vad tusan är WiF Classic, Deluxe och Collector's edition? Det förefaller som att Deluxe-varianterna inkluderar alla expansioner?

Mycket tacksam för hjälp! Det enklaste är kanske att slå till på WiF Deluxe CE för att få alla valmöjligheter?
#11
Krigsspel / Varning, buskis (höhö)!
23 augusti 2021 kl. 17:26:54
Igår åt jag en Crepe de Normandie med calvados-flamberade äpplen med kanel och en cider till. Då slog det mig att det borde finnas ett Normandie-spel som heter "Äppelkriget"

  :P :oops:
#12
Nyheter & feedback / RSS-feed?
8 april 2021 kl. 11:04:25
Hej

Har RSS-feeden för forumet slutat fungera eller bytt adress? Jag får inte längre notifieringar om nya poster i min Feedreader.
#13
Konstigt, trodde det fanns en tråd här men hittar inte den. Är det nån som spelat detta? Är det bra och nåt jag bör skaffa? Vill nån spela på ett konvent? (Inte närmaste FF för då är jag uppbokad)
#14
Events / Connections 2020
5 augusti 2020 kl. 17:47:23
Nästa vecka är det konferens för "professionella". Och pga Covid, är det både gratis och inte försent att registrera sig (och antagligen kan de ta nästan hur många deltagare som helst digitalt), man slipper resa till USA också. Även bland de olyckliga som inte kan göra detta på arbetstid, finns det kanske några som har semester fortfarande. Annars är seminarierna ändå på kvällstid i svensk tidszon.

https://connections-wargaming.com/
#15
https://www.gf9.com/Default.aspx?tabid=348&art_id=7011

Nytt spel på väg som jag tiskerar att trilla dit på, bara för figurernas skull  :oops:
(Och jag som inte ens gillar figurspel där man inte ser statsen på spelpjäserna, men passar ju fint till nya haussade RPG:et från Fria Ligan)

Förefaller vara film 2 som spel i stora drag.
#16
Boxen / Pentagon Wars
26 maj 2020 kl. 15:08:26
Hela filmen finns på Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=ir0FAa8P2MU

Hela filmen är sevärd, men jag rekommenderar särskilt avsnittet mellan 24-34 min. Hysteriskt rolig beskrivning av mission creep i mtrl-utveckling av Bradley.

"Based on a true story".
#17
Krigsspel / Debatt: Krigsspel som racespel suger
14 maj 2020 kl. 18:16:37
Jag tycker det är trist när victory conditions i krigsspel enbart bygger på att man ska vinna tillräckligt fort eller förlora tillräckligt långsamt, oftast i jämförelse med historiska utfall. Något som är närmast omöjligt i ett realistiskt spel om t.ex. Frankrike eller Norge 1940, där historiskt utfall var en statistisk uteliggare.

Också trist i ett strategiskt VK2-spel där axelmakternas enda chans att vinna är att överleva till 1946.  Eller allierade måste ta Berlin/Tokyo Q1 45 :down:

Lös icke färdigtänkt idé: Jag tror att man skulle kunna lösa en del av den här typen av problem med dynamiska turn-längder/turn-sekvenser. Jag gillar verkligen den asymmetriska turnsekvensen i GDWs Third World War-serie. Tänk om man kan simulera att om man når ett tillräckligt högt operationstempo/tar sig innanför motståndarens OODA-loop, så får man göra 2 turns medan han gör 1? Ett chitpull-spel där man stoppar tillbaka chits i poolen när dom uppnått sitt uppdrag?

Vad tycker ni? Exempel på spel som lyckats eller skräckexempel?
#18
Andra världskriget / Bulan 75 år
16 december 2019 kl. 14:01:33
Idag är det starten för 75 års-jubileet av slaget om Bulan/Bölden/Utbuktningen! (Trivia-kunskap: I Nationalencyklopedins 2VK-specialband kallas verkligen BoB för "Slaget om utbuktningen"  :mrgreen:)

Hur ska ni fira? Själv funderar jag på att köra Ardennes 44 solo i "realtid" över julhelgerna (men om nån mer är intresserad, hör av er).
#19
Science-Fiction & Fantasy / Stellar Horizons (Compass)
6 november 2019 kl. 15:34:27
https://www.kickstarter.com/projects/compassgames/stellar-horizons

Nytt sexigt utforska solsystemet-spel i spåren på de högst spelvärda High Frontier och SpaceCorp. Undrar om marknaden blir mättad nu?
#20
Kalla kriget / COIN-rekommendationer?
24 februari 2019 kl. 19:24:51
Om man ska skaffa ett COIN-spel för att testa systemet, vilket ska man köpa? Jag har, baserat på vad jag läst och hört, fått för mig att Fire in the Lake och kanske A Distant Plain är bra, medan t.ex. Andean Abyss suger fett. Cuba Libre? Colonial Twilight?

Sen är det ju coolt men helt absurt att man gör ett dark ages/fantasy Pendragon med samma system  :P