Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - aegneus

#1
Krigsspel / Australiska arméns spellista
3 juli 2025 kl. 08:31:21
https://cove.army.gov.au/article/army-battle-labs-professional-gaming-list-2025

Intressant eftersom de också pratar om vad syftet är med spelet (och vem det är till för).

Finns det en svensk lista någonstans? 🙂
#2
Jag och Delirium m.fl. hade bra erfarenhet av att använda Tabletop när vi körde EU:PoP pre-release, och det har ju likheter i spelkomponenter. Jag tror det är ett bra val.
#3
Är utrustningen en rejäl Zippo för att effektivt hantera för starka kort?  :mrgreen:

(Häftigt spelämne - verkar som gjort för systemet!)
#4
Japanimport???  :shock:   Jag kände inte igen reinforcement track runt kartkanten... ser lite finare ut än vårt gamla :)

Jag fattar inte riktigt hur 6:e armén kom över Dnepr - det brukade vara helt dödfött. Är reglerna kanske justerade i den här utgåvan?
#5
Shopping / [Säljes] Shifting Sands
5 april 2025 kl. 17:02:25
Shifting Sands, MMP.

2006. Bra skick.

400:-
#6
Shopping / SV: Säljes The Longest Day(AH)
25 mars 2025 kl. 07:25:54
Händer det inte här kan du prova Wargamers European Marketplace på FB
#7
Shopping / [Såld] The Dark Valley
16 mars 2025 kl. 21:39:42
400 :-

Begagnat men fint.

Någon som behöver ett ex?
#8
Shopping / [Säljes] Fog of War
16 mars 2025 kl. 21:28:23
Jag har ett Fog of War här hemma, ett trevligt spel men jag tror hyllplatsen måste gå till något annat.

300 :-
tror frakt blir 75 med DHL just nu. Finns någon rabatt
#9
Shopping / Säljes: Washingtons War
23 februari 2025 kl. 11:14:06
400 kr

Innehåll i fint nästan ospelat skick.

Litet törn på ett hörne av lådan.

Tryckår 2010
#10
Sedan tog ni ju alla tråden i en intressant generell riktning  :). Jag är själv inte absolut simulerare, det jag vill ha är som jag sagt tidigare att reglerna skall göra att jag förstår de beslut aktörerna tog och känna igen mig i deras dilemman. För min del leder det till en rejäl mix av spel jag stör mig på, och spel jag bara har god "suspension of disbelief" för.

Mitt favoritexempel är en hetsig diskussion på nittiotalet om en Red Dragons firebreath ability, vad som var realistiskt att den kunde göra - vi hade alla klivit rejält in the magic circle* och diskuterade en fiktiv varelses helt ovetentskapligt grundade förmåga med all rationalitet vi kunde uppbringa!  :lol:

En del abstraktioner tar vi nog bara alla till oss för annars blir det inget spel (typ att inte alla moves är simultana, att brickor tar förluster i väldigt stora steg). Man kan se hur varje försök till simulering trycker ner dig i större och större upplösning (e.g. GBACW ) med påföljande ökning i tidsåtgång.

Och det är väl där jag står. Jag vill känna igen mig i historien, och att lägga en eftermiddag på två timmar i Shiloh gör att jag verkligen fattar hur svårt det var hantera den taktiska striden. Men ibland vill jag möta dilemman på högre nivå och då är jag villig att abstrahera mera för att hinna komma någon vart - även om det för varje sådant steg går mer mot "spel" och mindre mot "simulering".

Och det är lite blandat med vad som får passera abstraktionsnålsögat. Som en del av er vet älskar jag Totaler Krieg ( se den stora trådens slut https://www.krigsspel.se/forum/index.php?msg=55990 för mingenomgång av plus och minus då) med abstraktioner som många säger nej till.

 Men andra abstraktioner - typ SCS "du har ett hål och genom det kommer jag tuta en miljard enheter" gör att jag bara totalvägrar.  Och vissa förmodligen bra spel - typ Simonovich's France 40, funkar inte alls för mig.  Här fick jag ingen känsla för vad jag höll på som allierad utan det blev bara ett spel med att flytta enheter och försöka hindra tysken att vinna. Det var helt ok, men inte som Normandy 44 som jag tycker ger väldigt rätt känsla för båda parter.

Ett annat favoritspel är VITP, och det är ju INTE realistiskt. Fast jag får kriga med skeppen i Stilla Havet, spelet är utmärkt och det känns ändå rätt i strategisk nivå. Ja, utom det att japanen kan ta Pearl Harbor då, men jag bryr mig inte - som amerikan MÅSTE jag skydda PH - eller lista ut hur jag lever utan det om japanen går in för hårt där. Det är intressanta strategiska och taktiska val, hyfsat grundade i verkligheten.

Så det är tur att man har många spel att välja på beroende på vad man vill ha en viss spelstund!

*) ni får googla själva om ni behöver :)   
#11
Först lite respons om A Most Fearful Sacrifice. Nu har jag suttit några timmar till själv och provat lite mer, och jag tror det här behöver lite husregler. Jag brukar oftast inte ta till sådant - jag räknar liksom med att speldesignern kan MYCKET mer om spelet än jag så det skall inte behövas. 

Men just det här spelet har så mycket bra:
  • Snabbt - jag spelade en timmes turn solo på förmiddagen den 1:e på 30 minuter.
  • Rätt känsla på nivån för brickorna - om jag inte ignorerar divisions command range så behöver jag tänka som en befälhaveare - hålla ihop delarna (unsupported är väldigt obra), inte sätta dem i utsatta positioner och tänka på nästa steg. Men jag slipper manipulera varje regemente (en bricka är typ 2 regementen) och inte bry mig of facing - det ligger nedanför spelets skala. 
  • Varje Fire eller Assault combat roll är en liten mini-story, utan att ta mer än några sekunder att utföra. Stridssystemet är väldigt bra.
  • Commandsystemet känns realistiskt och speglar hur ofta "det inte hände något'. När man väl lär sig att kompensera med events tror jag det funkar.
Kort och gott berättelsen är där, och jag hinner se mer av den än om jag harvar med GBACW (som är mitt rättesnöre för bra simulering på regimentsnivå).

Så jag tror just det här faktiskt är mitt Gettysburgspel trots allt.  :up:  Nu skall jag skruva lite på det här, typ testa sådant som nedan
  • Defensive Fire för unengaged units vid assault breakthrough (alltså sådana som inte har fiende adjacent)
  • Marching to sound of guns: När en kår aktiveras får alla enheter på major roads 'på väg till fronten' gå med 6 M0 (8 om divisionen gör maneuver). Det är femtio rutor till e.g. Blocher's Knoll för Schimmelpfennig och med det här borde han vara ute på norra sidan om Gettysburg kl 12 - i tid att formera upp för att möta Early. (Stackars jävlar...)
  • Facing: jag tror INTE man skall blanda in facing i det kommer plutta till det enkla snabba - men jag kommer köra med +1 column shift för fire OCH assault PER ruta man är adjacent
  • Divisionsaktivering: Bortsett från enheter under uppmarsch kan man bara aktivera enheter i en division som är tillräckligt nära varandra (typ X rutor mellan brigader. Behöver kolla vad som gällde historiskt. De som är för långt bort får maneuver eller defend.
  • Ackumulera brigadaktiveringar - när man får 'aktivera en brigad' kan man 'spara' den och göra ingenting den här turnen. I en framtida turn kan man ta alla sparade brigadaktiveringar som en del-eller-hel divisionsaktivering. (Det här motsvarar alltså att chefen drar runt och försöker formera upp för ett divisionsanfall. Slår man en divisionsaktivering ryker alla ackumulerade brigadaktiveringar - då kom ju divisionen igång... )

Dessutom har designern uttryckligen uppmanat folk att skruva på hans spel - "It is your game now".  Sympatiskt!

Så här gick det i dag

Heth avancerar kl 9 och driver bort lite kavalleri. Reynolds gjuter hjältedöden när han driver på Cutlers mannar till ett motanfall mot exponerade rebeller. (Egentligen dog han innan han använde sitt kort, men då husreglar jag att en befälhavare som blir en förlust blir det i fronten och får använda sitt kort en sista gång.)
IMG_6712.jpg

Efter kl 10 - Iron Brigade kommer fram och bonkar rebellerna rejält på näsan på Seminary Ridges sluttningar (men Cutlers brigad var på väg att vika innan)
IMG_6715.jpg

Efter kl 11 - bägge sidor inser att de inte är starka nog att vinna rakt upp och ner och drar sig tilltufsade tillbaka och väntar på förstärkningar. Kanske lite värre för unionen eftersom Heth's batterier har kommit i hyfsad position för att bearbeta Wadsworths division. Heth blir skadad, men han är så kass att hans division inte fungerar sämre med stf vid spakarna.
IMG_6717.jpg

Jag testade här att spelar RAW + Marching to Sound of Guns as written... och det ger inte nog fart. Speciellt inte som Howard inte fick fart på XI:e kåren alls...


 
#12
På Galore fick jag sitta med den mycket trevlige och kunnige Multing som medspelare och prova mitt nyinskaffade A Most Fearful Sacrifice.  Jonas beskrev det i sin konventsrapport som "Ett Gettysburg-spel för blinda reumatiker" men jag har gått efter helgen och tänkt på spelet. Det här hade kunnat vara ett av de bästa spelen jag sett men når inte dit, och det stör mig. Så nu tänker jag fundera lite på forumet, det kanske finns några andra som tänkt om det här. 

För er som inte sett det, tja, första intrycket av spelet är att det är snyggt. Jag tror minst fem personer kom fram och kommenterade Rick Barber-kartan.

IMG_6698.jpg

Andra intrycket är att reglerna är bra - enkla att lära sig, lättspelade och tydliga. Jonas hade läst reglerna för år sedan och jag hade snubblat mig igenom några timmar med några pjäser i Vassal. Vi satt två timmar och följde sekvenser och slog i regler, sedan rullade det bara på.  Jag gillar verkligen stridsmekaniken i grunden, det finns möjlighet för kul historier i varje attack.

Tredje intrycket är att C&C är det som spelet hänger på. Alla kårer och armechefer får var sitt kort, och varje omgång (en timme) läggs de korten i en hög ihop med ett gäng events från varje sida, sedan skapar man en lek man drar kort ifrån. Så det är card-pull activation i stället för chit-pull activation, och eftersom man då har ett kort att läsa på kan man få in massa enkelt krom. Det här är briljant, så mycket roligare än chits och jag hoppas se det i många fler spel.

Och där klämmer skon. Det här är ett spel i första hand, och bara i andra hand en simulering. Visst, när vi spelar så ser det rätt ut (se bilderna nedan ) - Heth anfaller, Reynolds kommer in och tvålar till honom, sedan anländer mer Konfederations-divisioner och Reynolds och Howard blir mer och mer slagna och kan inte hålla emot ... men det jag (som spelade rebell) gjorde kändes ibland inte rätt.

Om du gillar ACW och funderar på om du borde prova spelet om du får chansen kan du sluta läsa här. Ja, du borde prova om du inte är en total simuleringsnörd.


Så varför är jag inte lyckligare? Jonas var snabbare än jag att ha svårare för spelets avigsidor, men det spelet inte lyckas göra som GBACW gjorde (när Jonas lärde mig Shiloh för två år sedan) är att jag inte behöver tänka taktiskt som en inbördeskrigsgeneral. Det här är ett spel, och jag är en spelare av spel - jag kommer göra det som reglerna styr mig till och i det här spelet ledde det till att jag flyttade runt enheter rätt opportunistiskt för att slå på unionens svaga punkter. Det fungerade bra i spelet (och visade fint hur unionens sämre truppkvalitet (host XI kåren) i allmänhet viker mot de bättre rebellerma). Och då ser det ut så här.

IMG_6702.jpg

Det här är typ kl 14, och jag har markerat var Penders fyra brigader är. Två står och har hållt en linje mot Reynolds I:a kår (fast den har gått sin väg), och två har vandrat runt och bonkat svagare enheter - inklusive att brigaden längst fram har sprungit fram och rundat hörnet på I:a  kåren. Det här är spelarspel - hm.. jag når precis att slå den där enheten på baksidan av Seminary Ridge och de är starka nog att klara sig till nästa turn mot förväntade motanfall...
Jonas påpekade att så här gick det helt enkelt inte till, och jag håller med. Trupperna BORDE manövrera i stora linjer och inte springa runt och maxa attacker som om det var 80-tal, tonår, och vi satt inregnade i en stuga och körde AHs Gettysburg på basicnivån.

Så visst, till slut ser det bra ut - kl sex på kvällen 1 Juli är det rätt så brutet för unionen runt Gettysburg men det är en hel del vänt och shaken i rebellernas led... (och det syns inte men rebellerna har redan förlorat slaget eftersom Early blev en förlust kl 3 och hans stf är en pultron (ja, det är hans kapacitet som står på kortet) så enda sättet det kommer hända något med Earlys kår är om Lee parkerar där. Vilket nog är historiskt korrekt iofs

Men sättet vi har kommit dit på är inte bra nog.  :(   

IMG_6704.jpg

Jag tror jag tänker säga att spelet har tre problem och jag skulle vilja se dem fixade. På något sätt.

1) C&C - slår du dåligt får en brigad göra något i en division (eller, i Hills fall, en kår...). Det är förmodligen historiskt korrekt, och kanske är svaret att jag borde spela spelet som det säger åt mig - men om jag vill avancera Heth mot Reynolds, så är det dödsdömt om en brigad i timmen marscherar fram till stridsavstånd. Så klantigt var det inte vad jag vet, och jag önskar att i alla fall EN division i varje kår fick göra NÅGOT vettigt. GBACWs 'du får 1-4 aktiveringar per timme' gör det jättesnyggt.
Det sagt är C&C som SPEL jättebra! Men jag vill ha mer.

2) Command Range. Alltså.... spelet har inga regler om att hålla ihop divisioner. (Jo en, att enheter behöver stå brevid en brigad- eller divisionskollega för att inte få sämre moralvärde. En FANTASTISKT bra och enkel regel). Men jag kan glatt skicka iväg 2-3 enheter av en brigad på äventyr och ja ... nej. Nästa gång jag spelar kommer jag rollspela general och helt enkelt inte göra så. För det kanske funkar som spel ... men jag vill ha mer. 

3) Facing och stridslinje och defensive fire. Systemet är enkelt, men det vi upptäckte var att det var bättre att ha TVÅ enheter stackade varannan ruta än att bilda en divisionlinje. Kanske. Unionens problem är att rebellerna tenderar att vinna Assault combat. Exempel mina 4-moral går på Schurtz 2-moral, vinner oftast, och sedan får man göra en uppföljningsassault mot en nu Shaken och ännu sämre enhet. Eller att i det läget gå på en grannenhet i flanken. Inte för att flank spelar roll - det finns ingen facing i spelet (bortrationaliserad, "funkar som spel") och den flankbonus du vill ha är att reträtt (eller skedaddle, som resultatet heter,  :up: ) in i hex adjacent till fiende get automatisk shaken (och två shaken är step).
Alltså, nu när jag skriver det här vet jag inte om jag egentligen är så kritisk. Vi kanske bara inte hittat rätt sätt att spela.  Jonas var dessutom väldigt kritisk till att enheter inte fick skjuta defensive fire mot assault followup (ohistoriskt tycker han, och jag vet inte bättre så jag utgår från att han och designern skulle kunna ha en riktigt bra diskussion om de träffades)

(också på listan - att förlora en bra kårledare stryper ner hela ditt spelande och det är ju simuleringsrätt, men som jag sagt ovan är det här i första hand ett spel. Och då är en autoloss på random event day one inte kul. )

Men skall jag sälja spelet? Nej. Jag vill köra igen, och försöka hitta hur spelet skall spelas för att ge den rätta känslan. Jag gillar design for effect mer än de flesta (hej Elias, skall vi prata flygregler i Totaler Krieg igen  :mrgreen: ) så jag borde kunna hitta rätt här. Kanske. Eller så skall jag börja med lite houserules.

För det är ett bra och enkelt spel utan att vara simpelt. Och snyggt. Och med massa storytelling i stridsresultaten. Och sjukt bra produktionskvslitet. Medspelare kommer nog sökas på ett konvent någon gång i framtiden, och den som köper Chickamauga i serien (tydligen på gång) och vill ha någon att spela med, messa mig. (Jag kan vänta - spelet är som sagt åldringsvänligt om reumatismen kommer krypande  ;) )

 
#13
Events / SV: Blippspel Galore XIX: 7-9 februari
6 februari 2025 kl. 11:29:31
Har vi en mer exakt öppningstid ännu? Jag planerar för att dyka upp tidigt  :)
#14
Events / SV: Blippspel Galore XIX: 7-9 februari
22 januari 2025 kl. 13:46:21
Jag!
#15
Andra världskriget / SV: BCS Arracourt
28 december 2024 kl. 09:16:02
För den som som jag inte varit med på BCS-tåget så lades nytrycket av Arracourt nyss upp på preorder.