Jag har ju sysslat lite med att designa spel för utbildning i taktik och ledningsmetod under min tid på taktikavdelningen på MSS. Syftet med de spelen har ju varit ganska styrande i vissa designval.
När jag sedan tyckte att spel som World at War, Panzerblitz med mera missade vissa viktiga saker (inte minst vikten av flankerande skjutriktningar) så anpassade jag ju det system jag gjort för spel med bataljon med brickor på plutonsnivå ( http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,2642.15.html) bakåt till kalla kriget. Ett spel för nöje, spanare än som utbildningsredskap som originalet, på stridsteknisk nivå som jag skulle vilja ha det med den förkunskap jag har (http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,2943.0.html). Blir nog ändå lite mer av simulering än enkelt spel av den anledningen kanske.
Behovet av ett spel för att öva taktik och ledning på högre taktisk nivå ledde till att ett helt annat system togs fram (http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,3624.0.html).
Då jag tycker att kalla kriget är intressant, jag var ju som så många på detta forum en del i den organisation som skulle satts in om det värsta inträffat, men utländska spel missar ofta vår egenheter, så har jag även där anpassat MSS-system för kalla kriget och för mer spel än utbildning.
Under arbetet kommer man direkt behöva omvärdera vissa val som var enkla då syftet var utbildning i ledning och taktik för stabsofficerare och chefer. Man kan då inte abstrahera bort funktionsförband. Om inte annat så "kränker" man ju då de lärare och elever som arbetar i den funktionen.
Men i ett spel för nöje är det ett enkelt val att ta bort alla brickor med tillhörande regler för underhållsförbanden och köra en variant av underhållslinjer som de flesta spel på den nivån har. Däremot finns det fortfarande vissa val man måste göra om logistik/underhållstjänst. Ska artilleri kunna skjuta hur mycket som helst? I verkligheten är tillgången på och återfyllnad av artilleriammunition en av de reella begränsningarna i ett längre stridsförlopp (vilket alla som spelat TCS som tysk insett, sällan brist på eldrör, men på am!) Hur skildrar man det? Eller skiter man i det?
Ska ingenjörförband ha brickor? Eller ska de abstraheras likt underhållsförbanden? +1 eller +2 MP för att gå över ett vattendrag? Men ingförband kan ibland få stridsuppgifter i nödfall. Hur hanteras det om inga brickor finns? Larmförbandsbrickor?
Ska Lv ha egna brickor? Men de kommer ju undantagslöst stackas med de brickor som representerar de förband Lv ska skydda? Bättre bygga in dem i brickan som skyddas? Eller i verkanssannolikheten för attackflyg? Men tänk om någon vill göra ett undantag och kraftsamla allt Lv till en plats i ett visst syfte? Om lufthotet är starkt kan det vara avgörande. Ska man inte få göra det?
Osv, osv.
En grundfråga är väl om man vill att spelaren ska ha den högre taktiska chefens roll, eller den samlade stabens roll? Är det chefens roll kan man abstrahera det mesta utom manöverförbanden om man vill utrera det och spara brickor. Är det stabens roll blir måste samordningen av manöver och funktioner med på ett mer handgripligt sätt. Men inte nödvändigtvis med brickor som flyttas på kartan. Man kan ha resursspelkort eller resursbrickor för att tvinga fram val av hur funktionerna används i stort, men då slipper man se till att de är på rätt plats i rätt tid vilket är stabsofficerarnas svåra jobb. Fortfarande mest ett chefsperspektiv. Eller ska man ha brickor för alla funktionsförband med tillhörande regler? Då är snabbt manöverförbandsbrickorna i kraftig minoritet och brigadens inre liv blir en stor del av spelet. Om man vill ha med funktioner, men inte låta dem ta över, vad är rätt nivå?
Låt diskussionen börja!
När jag sedan tyckte att spel som World at War, Panzerblitz med mera missade vissa viktiga saker (inte minst vikten av flankerande skjutriktningar) så anpassade jag ju det system jag gjort för spel med bataljon med brickor på plutonsnivå ( http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,2642.15.html) bakåt till kalla kriget. Ett spel för nöje, spanare än som utbildningsredskap som originalet, på stridsteknisk nivå som jag skulle vilja ha det med den förkunskap jag har (http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,2943.0.html). Blir nog ändå lite mer av simulering än enkelt spel av den anledningen kanske.
Behovet av ett spel för att öva taktik och ledning på högre taktisk nivå ledde till att ett helt annat system togs fram (http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,3624.0.html).
Då jag tycker att kalla kriget är intressant, jag var ju som så många på detta forum en del i den organisation som skulle satts in om det värsta inträffat, men utländska spel missar ofta vår egenheter, så har jag även där anpassat MSS-system för kalla kriget och för mer spel än utbildning.
Under arbetet kommer man direkt behöva omvärdera vissa val som var enkla då syftet var utbildning i ledning och taktik för stabsofficerare och chefer. Man kan då inte abstrahera bort funktionsförband. Om inte annat så "kränker" man ju då de lärare och elever som arbetar i den funktionen.
Men i ett spel för nöje är det ett enkelt val att ta bort alla brickor med tillhörande regler för underhållsförbanden och köra en variant av underhållslinjer som de flesta spel på den nivån har. Däremot finns det fortfarande vissa val man måste göra om logistik/underhållstjänst. Ska artilleri kunna skjuta hur mycket som helst? I verkligheten är tillgången på och återfyllnad av artilleriammunition en av de reella begränsningarna i ett längre stridsförlopp (vilket alla som spelat TCS som tysk insett, sällan brist på eldrör, men på am!) Hur skildrar man det? Eller skiter man i det?
Ska ingenjörförband ha brickor? Eller ska de abstraheras likt underhållsförbanden? +1 eller +2 MP för att gå över ett vattendrag? Men ingförband kan ibland få stridsuppgifter i nödfall. Hur hanteras det om inga brickor finns? Larmförbandsbrickor?
Ska Lv ha egna brickor? Men de kommer ju undantagslöst stackas med de brickor som representerar de förband Lv ska skydda? Bättre bygga in dem i brickan som skyddas? Eller i verkanssannolikheten för attackflyg? Men tänk om någon vill göra ett undantag och kraftsamla allt Lv till en plats i ett visst syfte? Om lufthotet är starkt kan det vara avgörande. Ska man inte få göra det?
Osv, osv.
En grundfråga är väl om man vill att spelaren ska ha den högre taktiska chefens roll, eller den samlade stabens roll? Är det chefens roll kan man abstrahera det mesta utom manöverförbanden om man vill utrera det och spara brickor. Är det stabens roll blir måste samordningen av manöver och funktioner med på ett mer handgripligt sätt. Men inte nödvändigtvis med brickor som flyttas på kartan. Man kan ha resursspelkort eller resursbrickor för att tvinga fram val av hur funktionerna används i stort, men då slipper man se till att de är på rätt plats i rätt tid vilket är stabsofficerarnas svåra jobb. Fortfarande mest ett chefsperspektiv. Eller ska man ha brickor för alla funktionsförband med tillhörande regler? Då är snabbt manöverförbandsbrickorna i kraftig minoritet och brigadens inre liv blir en stor del av spelet. Om man vill ha med funktioner, men inte låta dem ta över, vad är rätt nivå?
Låt diskussionen börja!