Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Kanger

#31
Shopping / SV: MMP-rea
5 november 2022 kl. 15:27:59
Är det ingen som reagerar på att det numera kostar 1406:- att skicka en kartong på 10 kilo!?!
#32
Kalla kriget / SV: Dien Bien Phu
29 september 2022 kl. 17:03:46
Såg att DBP spelades på FF.
#33
Citat från: EvilSpook skrivet 27 september 2022 kl. 12:48:47Min uppfattning är nog också att det var en djup förtroendekris mellan regering/UD å ena sidan och polis/militär å andra sidan. Den sprickan var otroligt djup, särskilt på 80-talet och man kallade i princip offentligt Palme landsförrädare redan i fredstid.

Med det i åtanke tror jag att statsledningen skulle ha väldigt svårt att få försvarsmakten att ge upp ens om de försökte. Milona kunde i princip självständig föra sina respektive krig så länge de önskade. Och en ockupant med sårbara förbindelservägar skulle nog aldrig kunna vara säker från älgjägare, stay-behind eller mindre förband som opererade självständigt.

Stormakten skulle kanske kunna genomföra en inmarsch, men jag kan inte föreställa mig nåt annat än ett långdraget Afghanistan- eller Vietnamkrig.

//EvilSpook

   

Undrar det. Precis som Erik påpekar så kräver ett försvar ett minimum av logistik. Åtminstone mat och ammunition måste föras fram. Vår främsta fördel är annars Östersjön eftersom en angripare måste försörjas sjövägen. Det finns ett tak på hur mycket som kan skeppas över, samt att allt som transporteras kommer samlat och synligt (båt), redo att slås ut.
#34
Krigsspel / SV: Rysk krigföring
29 april 2022 kl. 18:08:03
Min tes är att auktoritära regimer som inte tillåter fritt tänkande och beslutsstagande på lägre nivå, har inte heller en bra krigsmakt (nazityskland är ett märkligt undantag). Deras enheter tenderar att bli lamslagna när det gäller att ta beslut så fort det blir skarpt läge och den ursprungliga planen inte gäller längre. Lägger man till korruption (vilket är förklaringen till att ryska utrustningen är skit), så är det dömt att misslyckas med en sådan krigsmakt.

När det gäller Kina. Ett land som inte är självförsörjande i mat och som måste importera 60% av sitt bränsle, ska inte mucka med omvärlden om ens flotta inte klarar av att operera bortom Japan, Taiwan, och Filippinerna. Just saying

Slutligen. Mitt nästa projekt var tänkt att vara Barbarossa. Det läggs på hyllan nu. Ha t inte lust längre.
#35
Krigsspel / Rysk krigföring
26 april 2022 kl. 14:26:31
När man börjar se facit på ryska anfallet på Ukraina så inser man att man i princip måste slänga bort alla Next War-spel som inbegriper ryssar och kineser. Vad jag har förstått så kommer ryssarna i brigader i Polen-spelet istället för bataljoner som i verkligheten. Men framförallt så förutsätter spelen en viss kvalitet på de ryska enheterna. I realiteten så är ju ryssarna helt inkompetenta p.g.a korruption, dåligt underhåll, och bristande utbildning. Jag utgår från att de kinesiska styrkorna skulle implodera på samma sätt i strid, och av samma anledning.
#36
Shopping / SV: Senaste köp
10 februari 2022 kl. 23:59:31
Battle pack 1 till Combat Commander WW1
#37
Att i det här spelet ha VP för förluster är bisarrt. Vad spelar förluster för roll när kriget är slut om några dagar?

Att evakuera höjdare, andra än Hitler, har egentligen ingen betydelse. I det här läget är det bara han som gäller. Tysken kan ha som mål att hindra ryssen att hissa flaggan på riksdagshuset den 1 maj (för att ge Stalin en sista näsbränna) samt att Hitler inte blir tillfångatagen. Om Hitler tar självmord (kan endast ske under en tysk turn) så kollapsar tyska försvaret och ryssen vinner. Alltså måste han leva fram till 2 maj och inte bli fångad.

Ryssen kan ha som mål att lyckas hissa flaggan och/eller ta Hitler (tar han Hitler så är det instant victory)

Jag tror det skulle räcka med en sådan hederlig cage-fight. Inga VP med "marginal victory" och sådant trams.
#38
Såg närmare på spelets counter-art på BGG. Huvva! Något så obegripligt psykedeliskt, och där bägge sidor ser typ likadana ut.

Ge gärna kartan några gritty färgnyanser också. ATO, gör om, gör rätt. 

Annars verkar spelet kul.
#39
Egentligen borde tysken bara ha en typ av VP, nämligen att lyckas evakuera höjdare (som sen hjältemodigt smiter vidare till Sydamerika). Enda anledningen till att inte genast föra ut dem är att moral och/eller något logistisk kollapsar för varje ledares smitning. Dessutom bör en lyckad smitning vara avhängig av att ryssen hålls på avstånd och/eller inte ockuperar vissa ställen. Det betyder att om tysken för ut en höjdare så blir det enklare för ryssen att rycka fram och i sin tur försvåra framtida evakueringar.

Ryssen i sin tur vill ta staden så snabbt som möjligt, vilket gör att tyska höjdare bör vara kvar så länge som möjligt för att förhindra detta.

Typ så, måste finslipas lite
#40
Andra världskriget / SV: Road to Cheren
3 januari 2022 kl. 17:55:34
Nu finns regler och Vassal module. Om någon vill göra en seriös speltest så säg till
#41
Andra världskriget / SV: Nya Guinea
3 januari 2022 kl. 17:53:03
Nya Guinea ... Nja
#42
Science-Fiction & Fantasy / SV: Fantasykrigsspel?
3 januari 2022 kl. 15:34:13
Sen SPIs gamla spel så har ingen gjort John Carter, Warlord of Mars. Undrar varför
#43
Shopping / SV: Senaste köp
30 november 2021 kl. 16:20:57
Nevsky

Verkar riktigt kul
#44
Första världskriget / SV: Great War Commander
30 november 2021 kl. 16:19:30
Jag är otroligt förtjust i CC-systemet
#45
Krigsspel / SV: Krigsspelsdesigners
30 november 2021 kl. 14:27:28
Det lustiga med Dean är att han samtidigt inte är främmande för att radikalt göra om sina serie-regler. Jag tänker på hur artillerireglerna pendlade fram och tillbaka i hans TCS. Jag tänkte bara för någon dag sen att det i princip verkar finnas två skolor bland designers. En vill främja realism, ofta med massor av blippar, och är representerade av Dean Essig, Vance von Borries, Mark Simonitch, Kevin Zucker. Sen har vi dem som mer vill främja själva spelupplevelsen, ofta med få blippar och försök till eleganta lösningar. Där har vi Chad Jensen, Ted Raicer, Volko Ruhnke, Carl Paradis, och även Mark Herman. Jag vill blygsamt placera mig själv i den senare skolan, ty jag tycker personligen att den är roligare.

PS sitter just nu och läser reglerna till Nevsky, ett klart exempel på den senare skolan.