Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste inlägg

Kalla kriget / SV: Presentation och test av "...
Senaste inlägg av Strv102r - 2 november 2024 kl. 09:35:15

Sigge Spurt inleder framryckningen österut från SKIVARP.

Batpvplutonen rör sig mot de blivande försvarsställningarna i östra SKIVARP. Spaningen lyckas ta sig fram dolt och identifierar de ryska ställningarna.

I öster, i SVARTE, har marininfanteribataljonen samlats och blivit anfallsberedd. Den rör sig nu västerut mot SKIVARP.

Snabbe Sigge börjar röra sig norrut enligt plan.

Spaningen får eldtillstånd med alla resurser, men eldsignaleringen störs ut av ryskt telekrig.
Historiska spel / SV: Replay av GMTs Borodino: B...
Senaste inlägg av Strv102r - 2 november 2024 kl. 09:10:41

Anfall avlöser motanfall vid den stora redutten. Det förefaller faktiskt vara möjligt att återta den för ryssarna. Ney tar sig lite framåt utsätts för en flankerande kyrassiärchock. Junots tät kollapsar i rysk artillerield.

Även Davout har stagnerat. Mycket skjutande och stridande, Anfall och motanfall, men i slutändan står man ungefär där man stod 75 minuter tidigare.

I söder slås Murats täter tillbaka när det ryska kavalleriet sätts in i motanfall. Men det kostar mycket av ryssarna.
Senaste inlägg av Strv102r - 1 november 2024 kl. 09:42:03

VI ryska kåren anfaller västerut med framgång, men en kannonad och ett motanfall river upp ryssarna fullständigt i flykt. Eugene lyckas till och med ta den södra delen av den stora redutten! Junot rör sig in mitt genom Eugenes IV kår, men täten hamnar snabbt i oordning pga rysk artillerield. Bakom Ney grupperar delar av Davouts starka artilleri fram.

Davout försöker pressa ner ryssarna från baksluttningen och gör så ytterligare en hex. Men det går segt. Baggavouts II kår är nu på plats för att hejda Davouts högers anfall och omfattning.

Murats kavallerikårs tät slår ut en chock som bara lyckas delvis, och den ryska efterföljande artillerielden river upp delar av de tunga franska rytteriet. Den usla statusen på det franska kavalleriets hästar gör dem mycket sköra och begränsar dem avsevärt.
D
Events / SV: Empires in Arms Göteborg h...
Senaste inlägg av Delirium - 31 oktober 2024 kl. 22:33:53
Nu har vi spelat en tredje session. April 1805 såg faktiskt flera krigsförklaringar: Spanien mot Marocko, England mot Tunisien, Preussen mot Hessen, Ryssland mot Sverige OCH Påven, men varken Österrike eller Frankrike anföll några länder. Tvärtom sökte ett stort antal länder stöd just hos Frankrike (eller Turkiet) mot angripare, däribland Hessen. Tack vare det valde Napoleon i ett slugt drag att träda i krig på Hessens sida mot Preussen. Regeltekniskt innebär det nämligen att Österrike INTE kunde komma till sin allierades hjälp.

Naval phase hade invaderande flottor på väg, plus att turkiska kårer fördes från Palestina till Anatolien. Svenska flottan höll sig i hamn och gick inte ut mot lede fi (alltså ryssen).

Frankrike valde att gå sist i landfasen (som vanligt). Ryssen intog Rom utan motstånd och landade sedan i Stockholm (där alla försvarare var garnison hellre än att gå ut i fält) men ca 35 000 man misslyckades med sin belägring. Samma gällde England i Tunisien, miss även där. Spanien landade i Marocko men där bjöd faktiskt den turkiske rådgivaren upp till fältslag. Detta utkämpas med en spansk assault mot en turkisk defend och slutade oavgjort, båda bröt. Preussen funderade länge och väl, med viss engelsk rådgivning, men valde till slut en mycket konservativ approach och samlade hela armén i Berlin. Detta fick Napoleon att både beklaga sig och håna de preussiska generalerna för feghet, men var kanske trots allt ett klokt drag av nybörjar-Preussen. Frankrike hade nämligen inte möjlighet att nå Berlin med en större armégrupp.

Ny omgång, maj. Ganska lång diplomati slutade med att Österrike gick in i kriget på sin allierade preussares sida. Detta fick Napoleon att kalla in sin turkiske allierade som förhållandevis tveksamt svarade och gick in i kriget. Österrike och Preussen deklarerade combined movement (men det blev inte relevant). Inte heller här skedde något spännande i navalfasen. Just det, tidigare hade Napoleon passat på att förklara krig mot Duchies.

Frankrike gick återigen sist i landfasen. Ryssen misslyckades återigen att belägra Stockholm och Sverige håller tappert stånd mot övermakten. Turkiet satte upp flera feodalkårer i regioner angränsande till Österrike (men dessa får inte röra sig samma turn). Spanien gick till nytt angrepp mot Marockanerna och valde den här gången Probe mot Defend, ett bättre utfall och vann slaget och följde upp momentum med att inta Tangiers. England ville inte vara sämre och intog Tunis, delvis för att 4 000 man i garnisonen hade lidit svältdöden tidigare. Preussen skickade iväg en mindre armégrupp under Brunswick för att försöka inta Hannover (vilket lyckades mot en fransk milisfaktor) och man vet att den preussiska avdelningen innehåller 32 000 man. Resten av armén står kvar i Berlin. Österrike delade sin armé i tre (eller kanske fyra) delar. En mindre grupp står på gränsen till Turkiet, en annan mindre grupp försökte inta Tuscany men misslyckades och största gruppen står i Tyrol. Napoleons största grupp befinner sig nu ungefär lika långt mellan de stora preussiska och österrikiska arméerna.

Här var vi tvungna att sluta för kvällen och nästa (och sista för maj) som händer är alltså den franska landfasen.

20241030_224756.jpg

20241030_224806.jpg

20241030_224802.jpg

20241030_224809.jpg

Kalla kriget / SV: Presentation och test av "...
Senaste inlägg av Strv102r - 31 oktober 2024 kl. 10:11:36

Med kraftsamlad eld från haubitsbataljonen och två grkplutoner nedkämpas fienden i SKIVARPS östra delar som försvarade bron.

Spaningsplutonen lämnar sina TatgC m/42 (Tung attacksterrängcykel) och smyger sig mot de ryska ställningarna.

Bataljonschefen och batpvplutonen framgrupperar in i västra SKIVARP.

SL är som vanligt på hugget och tar östra SKIVARP. Enstaka skyttar nedkämpas, men åter mest fånghantering och omhändertagande av skadade.

Då är första skedet genomfört! SKIVARP är taget på det hela enligt plan och hade inte det röda flyget lagt sig i, med knappt märkbara förluster. Dags att försvara SKIVARP med RL och låta SL anfalla norrut, och QL österut. Nu ska bara spaningen lokalisera de röda ställningarna för maximal verkan av den indirekta elden inför anfallet.
Senaste inlägg av Strv102r - 31 oktober 2024 kl. 09:46:44

V franska kåren har gått i stå, men Murats kavalleri är på vag fram genom V kåren. Som tur är har ryska I kavallerikåren anslutit bakom III kåren. Det finns dessutom en linje milis mellan iii och I kavalleri, men de har mest högafflar och slagor samt någon enstaka jaktbössa så de är möjligen en fartbula sin stora numerär till trots. Davout I kår och ryska VIII fortsätter anfalla och motanfall om redutterna, men det står klart att fransmännen tagit dem. För stunden i alla fall. Neys III kår kämpar sig fram till vänster om Davout, medan Junots VIII glider åt vänster in bakom Ney istället för som det såg ut in mellan Ney och Davout. Eugenes IV kår kämpar sig upp på den stora redutten, och tar halva, och på den öppna ytan norr därom. Dochkturovs VI kår går till motanfall norr på dessa fransoser norr om redutten och lyckas riva upp dem duktigt! Baggavouts II kår närmar sig ryggen på VIII kåren som vacklar lite framför Davout. Systemet med två aktiveringar per kår (motsv) fångar striden med anfall-motanfall, anfall-motanfall om redutterna riktigt bra!

Närbild på stora redutten. Ryska 1/7 har med ett framgångsrikt anfall underestött av artilleriet i 2916 rivit upp de starka franska förbanden som fanns i 3016 och hotar nu fransmännen som tagit sig upp på höjden i flanken. Eugenes upprivna förband visar en benägenhet att inte återsamlas utan är borta ur slaget som helhet i för fransmannen oroande omfattning.

Ney som utgör bryggan mellan den stora redutten och redutterna som Davout tagit. Neys anfall mot 2/26 i den stora redutten från söder slås tillbaka. Davout tar alltås tagit redutterna, men ryssarna biter sig fast på höjden bakom redutterna. Davouts omfattning från söder fördröja effektivt i skogspartiet. Han har också en hel del förband i oordning, och ett par upprivna.

Murat är på väg fram mellan luckorna i V kåren. Snart dags för chocker?

Shopping / SV: Senaste köp
Senaste inlägg av Fredrik H - 30 oktober 2024 kl. 20:08:13
Citat från: tobias skrivet 30 oktober 2024 kl. 19:58:11Jag skyller på avatar_Fredrik H och avatar_Scheuer

Air & Armor: Würzburg
Hearts And Minds (den får jag ta på mig själv)

Jag skyller på samhället.
Heart and Minds är ett trevligt och spelbart spel, fångar det kriget bra med enkla medel.
Shopping / SV: Senaste köp
Senaste inlägg av tobias - 30 oktober 2024 kl. 19:58:11
Jag skyller på avatar_Fredrik H och avatar_Scheuer

Air & Armor: Würzburg
Hearts And Minds (den får jag ta på mig själv)
Kalla kriget / SV: Replay av NATO (Compass ga...
Senaste inlägg av Scheuer - 29 oktober 2024 kl. 13:21:05
Citat från: jerry skrivet 29 oktober 2024 kl. 12:50:44
Citat från: Scheuer skrivet 29 oktober 2024 kl. 12:35:37
Citat från: jerry skrivet 22 oktober 2024 kl. 15:14:42Skulle vilja veta vad du tycker om battle for germany...
Vi höll på att bli galna på reglerna här bere i Blekinge .....

En sak jag har lärt mig är att undvika Adam Starkweathers spel. Dyrköpt erfarenhet, både i pengar, tid och förlorade sanity points.

Håller med till fullo
Och jag har aldrig sett mer brickor staplas i en enda hex herregud så mycket markörer  :cry:
Det är väl samme man som ligger bakom where eagles dare exempelvis, GTS systemet ...??

Jo, det är han. Han har gjort en WW3-variant, Fulda Gap. Helt ospelbar enligt min mening.
Kalla kriget / SV: Replay av NATO (Compass ga...
Senaste inlägg av jerry - 29 oktober 2024 kl. 12:50:44
Citat från: Scheuer skrivet 29 oktober 2024 kl. 12:35:37
Citat från: jerry skrivet 22 oktober 2024 kl. 15:14:42Skulle vilja veta vad du tycker om battle for germany...
Vi höll på att bli galna på reglerna här bere i Blekinge .....

En sak jag har lärt mig är att undvika Adam Starkweathers spel. Dyrköpt erfarenhet, både i pengar, tid och förlorade sanity points.

Håller med till fullo
Och jag har aldrig sett mer brickor staplas i en enda hex herregud så mycket markörer  :cry:
Det är väl samme man som ligger bakom where eagles dare exempelvis, GTS systemet ...??