Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste inlägg

Events / SV: Friendly Fire XVI • 19/2 ...
Senaste inlägg av Scipio - 11 mars 2025 kl. 09:55:10
Citat från: Midisfi skrivet 11 mars 2025 kl. 08:15:34Jag skrev om min FF-upplevelse på vår blogg. Text översatt till svenska av Google, samt på engelska och finska original.

Mikko

Tack för en fantastiskt fin reseskildring Mikko!

Jag tog mig friheten att lägga till en länk till den på krigsspel.se-hemsidan: https://krigsspel.se/wordpress/events-start/  :up:
Andra världskriget / SV: Replay av speltest av 3CG:...
Senaste inlägg av Strv102r - 11 mars 2025 kl. 09:42:54

Pajari starts to move eastwards on the road to Tolvajärvi.

75 rifle punches through and etablishes contact with the besieged 18 rifle.

13 division attacks 18 rifle from the west and destroys one regiment.

168 rifle is stopped by the Finns yet again, but again at a cost to the Finns.

139 rifle keeps pushing to the west om the road to Tolvajärvi, but takes losses as it does so.

Pajari moves fast to block 139 rifle.

12 division attacks 18 rifle from the north and destroys yet another regiment. It looks lile 75 rifle arrival was somewhat too late...

155 rifle attacks and detsroys a finnish company from ErP 11 to protect its northern flank.

56 rifle is stopped by 12 rifle.
D
Senaste inlägg av David Sunnergren - 11 mars 2025 kl. 08:48:31
Mycket trevligt att läsa.
M
Senaste inlägg av Midisfi - 11 mars 2025 kl. 08:15:34
Jag skrev om min FF-upplevelse på vår blogg. Text översatt till svenska av Google, samt på engelska och finska original.

Mikko
Shopping / SV: Senaste köp
Senaste inlägg av pelle - 10 mars 2025 kl. 18:22:42
Citat från: Elias Nordling skrivet 10 mars 2025 kl. 06:32:53Det finns något slags copyrightkonflikt i botten som förhindrar nyutgåvor.

Jo, det har ju blivit en del drama genom åren...
https://boardgamegeek.com/thread/956591/yes-but-what-does-this-mean-for-up-front

Den där Kickstartern där ett företag tog alla pengarna och försvann (plus att de förmodligen inte hade några rättigheter att ge ut spelet ändå?) gjorde väl sitt för att förstöra möjligheterna att ge ut Up Front igen på riktigt på ett tag. Men korten som går att köpa som jag länkade till ovan ska vara med tillstånd från WoTC i alla fall, så jag tycker nog det kan räknas som en nyutgåva även om det är utan låda (kan inte säga att jag skulle sakna lådan så mycket om min försvann).
Kalla kriget / Red Storm: Southern Flank
Senaste inlägg av EvilSpook - 10 mars 2025 kl. 12:00:19

Ny Red Storm Expansion på gång från GMT.
316 förbeställningar hittils.
Platserna kanske inte är jätteintressanta men Det är ju alltid kul att få mer länder och flygplanstyper.

//EvilSpook
Andra världskriget / SV: Replay av speltest av 3CG:...
Senaste inlägg av Strv102r - 10 mars 2025 kl. 11:56:33

GT2 begins with 56 rifle that attacks towards the west and drives the northern parts of 12 inf div backwards.

18 rifle is cut off from its supply sources but keeps its merry mood and attacks towards its rear with a tank bn. The 3 coy ErP 8 handles it roughly and the tank bn is no more. Ok. Thta sall right. Help is on its way from the east.

Task force Ekholm counterattacks Möhkö and destroys the russians there, albeit at a cost.

13 inf div attacks 18 rifle from the west. The russians hold, but 18 looses its last tanks in the battle.

139 rifle presses forward.

75 rifle arrives to assist 18 rifle.

155 rifle prepares to recieve Ekholm and also tries to clear its northern flank.

168 rifle attacks along the road but is stopped.
Shopping / SV: Senaste köp
Senaste inlägg av Elias Nordling - 10 mars 2025 kl. 06:32:53
Det finns något slags copyrightkonflikt i botten som förhindrar nyutgåvor.
Historiska spel / The Wars of the Sun Kung 1648-...
Senaste inlägg av Fredrik H - 9 mars 2025 kl. 23:05:01
Häromdagen trillade det in ett spel jag beställde på vinst och förlust för några månader sedan. Temat tilltalar mig och även skalan var intressant. Jag har aldrig hört talas om företaget, Serious historical games, men tydligen är spelet jag köpte något slag lyxvariant av ett spel jag aldrig sett. Nåväl.

The Wars of the sun king är ett strategiskt spel på ett antal av Ludvig den XIV:es alla krig. Varje strenght point är 2000 tappra karlar och varje turn är ett år (som kan innehålla varierande många impulser). Regelboken är inte alls avskräckande, kanske 20 sidor eller så. Det finns ett avsevärt antal scenarion, från korta på två turns till hela det spanska tronföljdskriget. Några bilder kan det vara värt.

Kartan är en så kallad monterad karta. Den är funktionell och helt okej snygg. Spelet har inga terrängfunktioner förutom hav, men varje områdes ekonomiska värde finns med. Scenariot som jag ställt upp är den Augsburgska ligans krig i slutet på 1600-talet. Frankrike (plus några tappra jakobiner på Irland) slåss mot inte mindre än 12 olika stater (alla representerade med sina egna trupper - ett plus för mig).

Spelet har förvånansvärt många roliga detaljer på så korta regler. Diplomatiskt så finns det tretton olika steg och beroende på var man ligger så hjälper man till olika mycket. Detta kan skifta under spelets gång. Man samlar också på sig glory points, som kan fås genom framgångar eller förloras av motgångar eller att man inte gjort vad ens kabinett tyckte att man borde ha gjort under året (en kul detalj). Det finns också årliga random events, vilket känns helt rätt för berättandet.

När man aktiverar en stack så betalar man först kostnaden i resurser (spelet drivs nästan helt av resurser, som man aldrig har tillräckligt av), sedan går man så långt man vill (intercept finns), slår för attrition och gör sedan det man vill i arean man kom till (slag eller belägring typ). Belägringar är vanligare än slag och har ett eget system som känns väldigt genomtänkt. Det finns infanteri, kavalleri, artilleri och elitvarianter av dessa. Ledarna är värderade taktiskt och strategiskt, plus att en del är bra på att belägra (Vauban är en bricka).

Man har trupperna separat för varje ledare (om man inte har en fetisch för att stacka brickor) och en force pool för att rekrytera. I mitt spelande har fransmännen typ 15 ekonomiska poäng per år och de allierade 20. Det ska räcka till att rekrytera, bygga försvarsverk, påverka allierade och sedan genomföra kampanjer över hela kartan. Man måste hela tiden prioritera och många enheter står still. Det känns helt rätt när man spelar, det finns inte resurser för allt.

Jag gillade spelets tema och ville sponsra en källar-entreprenör från Frankrike. Nu när jag spelar spelet måste jag säga att jag är positivt överraskad. Spelet är riktigt roligt att spela och det finns enormt många möjligheter att genomföra krigandet på väldigt olika sätt. Mängden scenarion är också bra, många av de här krigen har jag ganska dålig koll på (till skillnad från alla andra här på forumet). Jag har blivit så peppad på det hela så jag inventerat mitt bibliotek, det visade sig att jag har kanske ynkliga 3-4 böcker på ämnet. Det är väl bara att börja läsa på och skaffa fler.

För de som gillar ämnet så måste jag nog säga att det är värt att kolla in. Det känns verkligen som det erbjuder något som hobbyn inte täckt förut. Då det är någon slags andra utgåva känns reglerna stabila. Jag ska spela igenom några av de större kampanjerna och se vad jag tycker efter det.
Andra världskriget / SV: Replay av GMTs Barbarossa ...
Senaste inlägg av Strv102r - 8 mars 2025 kl. 08:43:30

Fortsatta ryska anfall från väster som i huvudsak hejdas. Förlusterna börjar bli begränsande för rumänerna.
Å andra sidan begränsar Luftwaffe tillförseln av ryska förstärkningar hyfsat effektivt.

Nu blir det en stridspaus. fyra rumänska divisioner dras ur för reorganisation med ersättningsmanskap. Det tar två GT att genomföra. Lugnet sänker sig över Odessa. Men inte på och över Svarta Havet.