Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Nisse

#21
Andra världskriget / Codename Cromwell
5 juli 2014 kl. 08:40:50
Detta är ingen recension, det finns det redan ett flertal av på nätet, bättre än vad jag skulle kunna prestera. Det här är lite mer spridda tankar :)

Först och främst, det är inget krigsspel, det handlar om strid men har inget med klassiska krigsspel att göra. Det är mer ett "rollspel" eller en film där du är med som regissör.

Förväntar man sig ett krigsspel kommer man bli grymt besviken. Det hela är ett hittepå scenario där grunden är att tyskarna invadersr Storbritannien och avancerar inåt land. De inser att byn Birkham Stokes är både taktiskt och strategiskt viktig och försöker erövra den... Försvararna i byn, som består av civila, homeguard och "reguljära förband" måste stoppa dem.

Det är mycket påhittat bakgrundsmaterial och det hela skall framstå som en träningsmodul som togs fram efter kriget för att träna nya officerare. Det är mycket "hittepå" för att ge känslan av att det är på riktigt, ex hänvisar till fejkböcker, "officiella" rapporter från 1980 mm. Bland annat nämns de omfattande tyska bombangreppen mot USAs östkust 1944...

Varje karaktär  har en ganska lång bakgrundshistoria om varför personen finns i byn. Spelet drivs framåt av textavsnitt i ett häfte, ungefär som den gamla bokserien "Ensamma Vargen" från -80 talet. Häri ligger rollspelsmomentet.

Striderna är extremt abstrakta. Britterna skjutet på tyska brickor, träffas dom tas en bricka bort. Sen skjuter tyskar a och träffar de en karaktär så tar den först en steploss och sedan ur spelet.

För att ni skall förstå hur abstrakt striderna är ger jag följande exempel.

Två karaktärer, betty och Reynold, beväpnade med ett hagelgevär och molotov cocktails "anfalls" av fem tyska fallskärmsjägarbriickor. Britterna skjuter först. De har lite tur och slår ut tre tyska brickor. Tyskarna skjuter men åstadkommer ingenting. Nästa GT får tyskarna två nya brickor. Återigen skjuter britterna och slår ut en tysk bricka. Tysk eld ger ingen effekt.

I en annan strid står sex tyska brickor mot en homeguard soldat med en Lee Enfield och en civilist med en musköt. Alla tyska brickor slås ut mot noll brittiska förluster. Återigen hade britterna lite tur med tärningarna men ändå.

Som sagt det är inget krigsspel utan mer ett roligt spel om man gillar hur karaktärer utvecklas och man kan"leva sig in" i en fantasivärld och flytta lite brickor och slå lite tärning.

Ett väldigt annorlunda spel helt enkelt. Memoir 44 är ett mer realistiskt krigsspel så förstår ni att det inte är ett krigsspel som vi ser det.
#22
Jag säljer mitt ex av  Lock n Loads spel "Heroes of the Gap". Det är WWIII på grupp och enskilt fordons nivå.

Spelet är spelat men i väldigt gott skick, alla brickor är punchade och har klippta hörn, allt är givetvis komplett och alla brickor ligger i ziplock påsar.

250 kr plus ev porto. Finns du i Sthlm kan vi försökas mötas upp.
#23
Boxen / Codeword Cromwell
1 februari 2014 kl. 10:18:12
För några år sedan köpte jag Where There Is Discord och är väldigt nöjd med det. Så nu när äntligen CC börjar säljas så kommer jag investera i det. Det blir lite dyrt, typ 1200 kr, men om det är lika bra som WTID så är det värt det. Dessutom kanske det bibehåller sitt värde vid ev försäljning. WTID säljs ju för skamliga priser.

Så nu är det bara att vänta och se när det dyker upp.
#24
Boxen / Understödsvagn till stridsvagnar
17 april 2013 kl. 10:11:58
Jag läste på lite om hur stor en stridsvagnspluton skall vara, det finns lite idéer om 3, 4 eller 5 vagnar och deras olika för och nackdelar.

Så såg jag att ryssarna provat en form av "understödsvagn" till stridsvagnsplutonerna. Denna vagn skall skydda mot infanteri och deras pv vapen som jag förstod det. Detta behövdes speciellt i stadsterräng.

Beväpningen var 2 st 30mm akan och pv robotar. Det som förvånade mig var pv robotorna, varför skall vagnen har pv robotor? Att vagnen skall skydda mot infanteri genom akan eld kan jag förstå men inte varför en stridsvagnarna behöver skydd mot stridsvagnar? Det borde väl stridsvagnarna själva klara av? Det känns lite "både och utan bra på nått".

Om ens jobb är att skydda stridsvagnarna mot infanteri så skall man väl inte börja skjuta robotar på stridsvagnar, då borde det vara enklare att bara informera stridsvagnarna att det kommer fientliga vagnar från höger eller nått.

Utan at kunna något känns det lite onödigt tycker jag. Fast å andra sidan så borde ryssarna defintivt veta vad de håller på med, något jag sällan gör...
#25
Boxen / Ballistik för stridsvagnar
14 april 2013 kl. 20:18:44
Jag läste på ett forum att IDFs pilar APFSDS under kriget 1973 hade så flack bana att man inte behövde "sikta" ( jag tolkar det som att man inte behövde ta avståndet med i bedöming hur högt/lågt man måste sikta, sikta måste man alltid för att träffa)

Stämmet det? Och hur mycket steg stridsvagnsprojektiler i sin kulbana, om man inriktar sig på 105mm ammo från 70-80 talet? Hade de någon form av "grundsikte" som man bara la på målet på avstånd upptill ex X meter?

Och hur noga siktar man? Kan man sikta på enskilda punkter på vagnen eller siktar man bara på vagnen?
#26
Jag och en kamrat provspelade The Fires of Midway igår.

Vi körde Coral Sea, 7-8 mau 1942

Jag var amerikan med Yorktown med 2 Wildcats, 4 Dauntless och 2 Devastators samt Lexington med samma uppsättning

Japanen hade Zuikaku med 3 Zeros, 2 Vals och 2 Kates, Shokaku med två av varje samt Shoho med 2 Zeros och 1 Kate.

Spelet är ett kortspel med tärningar.

Först läggs 36 kort ut  och man växlar mellan att vända och titta på kort. Lite som memory. När tre "Fleet" kort är uppvända så börjar själva spelet.



Korten upplagda. Man vänder två kort tittar på dem och vänder upp ett av dem. enl instruktioner på korten så kan man antingen få ta en form av action cards som är bra att ha sedan eller llägga ut "dåligt väder" markörer på en annan spelplan



"andra spelplanen" två dåligt väder utlagda av mig. Jag spelade dessa synnerligen dåligt skulle det visa sig.



Lite kort är vända.

Nåväl efter att ha spelat memory ett tag och vänt kort så började vi själva spelandet. Jag liksom japanen åkte framåt med våra respektive flottor. Man drar sedan initiativkort, ett för varje hangarfartyg så vi hade 5 kort. De är numrerade från 1-5 och det är i den ordning som man får anfalla. Det blev så att jag fick 1 och 2, dvs jag skulle få anfalla först och som två sedan skulle japanerna få slå tillbaka.

Här gjorde jag tabbe nr 2 som typ kostade mig spelet. Jag struntade i att anfalla. Orsaken till det beslutet var att amerikanska flygplan har ganska kort räckvidd och att flyga några rutor och dessutom in i dåligt väder där den närmaste japanska flottan var belägen kunde innebära att jag skulle förlora lite flygplan.

Så min plan var att avvakta och "ta smällarna" från japanen och sen slå tillbaka. Det var världens sämsta plan alla kategorier sen sjöstrid uppfanns på cromagnontiden...

Så japanen fick tre airstrikes mot mig. Tre japanska "alpha strikes" mot två hangarfartyg är inte roligt visade det sig.



Efter två av tre attacker såg Yorktown ut så här...

Min motspelare var lite otaktisk så Yorktown "överlevde" attackerna men var ganska mosat. I turn två så drog vi nya initiativkort. Nu slumpade det sig att japanen fick 1-3 och jag 4-5 så han fick slå först tre gånger till.

Det sänkte Yorktown och även Lexington. Så slutet blev båda amerikanska hangarfartygen sänkta mot noll japanska förluster...

Mosad är bara förnamnet.

Lärdomarna var legio. Dåligt väder skall man utnyttja som amerikan och lägga nära sina egna fartyg. Japanerna har mycket längre räckvidd på sina flygplan så för att skydda sig lite mot detta skall dåligt väder ligga nära amerikanerna, inte japanerna som jag gjorde...

Man måste slå först, det kommer innebära att flygplan kraschar pga bränslebrist men det får man acceptera. Hellre få in några smällar och förlora bomb och torpedplan pga bränslebrist än att inte få anfalla alls.

Jag valde som sagt att inte anfalla först och blev mosad. CAP och luftvärn är inte tillräckligt för att stå emot ett rejält luftanfall och när motståndaren får in några sådana i rad så är det kört. Krig är helt enkelt farligt och man måste acceptera förluster. Jag trodde jag kunde överleva flygangreppen och slå tillbaka med minimala förluster, det var tokfel.

Jag tyckte spelet var kul och det kändes rätt "verklighetstroget" i bemärkelsen att det är viktigt att få in första slaget. Nu fick japanen in första, andra och tredje slaget vilket i princip avgjorde matchen. Att sedan få in slag 1-3 i turn två bara beseglade ödet. Men även om jag haft bättre tur i turn två hade det inte spelat någon roll. Som amerikan måste man utnyttja dåligt väder genom att "gömma sig" där samt anfalla trots att man kommer förlora stora delar av sin attackstyrka. Hellre få in några träffar på japanerna och förlora lite bombflyg än att inte få in någon träff alls och förlora hangarfartyg.

Spelet tog nån kvart att sätta upp och skall ta ca en timme att spela. Då detta var första gången så tog det väl två timmar eller så med idogt slående i regelboken. Det borde gå klart snabbare gång två och tre.

Vi gjorde en del fel, några ganska stora men inget som hade ändrat utgången. Som amerikan klantade jag mig helt enkelt för mycket.

Regelboken är bra med många exempel men ibland lite otydligt tycker jag.
#27
Boxen / Kartan till By Dawn´s Early Light
5 mars 2013 kl. 16:30:07
Jag köpte DEL från Lock n Load, eller rättare sagt köpte "nedladdningsversionen" för USD 12.99 eller vad det var. Allt är med förutom rätt karta.

Brickor är utprintade och limmade på kartong och regelbok överförd till Ipadden.

Det är en karta med men inte originalkartan från själva spelet. Det gör det lite svårt att spela scenarierna...

Så innan jag börjar rya med LnL så kanske det finns nån här som har ett ex av spelet och kan tänkta sig att enkelt kopiera kartan och och skicka den? Jag betalar givetvis porto och något mer.
#28
Första världskriget / Nån som spelat Bloody April?
23 september 2012 kl. 09:13:19
Jag gillar flygspel i allmänhet och VK1 flyg i synnerhet. Jag läste på lite om GMT:s Bloody April men blir inte helt klok på det. Är det ett vanligt "flygspel" där man flyttar plan i hexes och knattrar med kulsprutorna samt snurrar runt fyrdimensionellt men i två dimensioner med individuella plan eller är flygstriderna mer abstraherade och man "leder" uppdrag.

Nån som spelat det eller vet nått om det?
#29
Andra världskriget / Corsair leader Solitär AAR
31 augusti 2012 kl. 14:43:25
Jag köpte Corsairleader av Elias och spelade en mellanlång kampanj idag.

Solomon 1943, 6 uppdrag och 50 poäng att använda till bomber.

Det blir inga bilder... Bara text.

Uppdrag 1
Search and Rescue, jag skall understöjda räddandet av en pilot. Målet är att bomba sönder ett antal AA sites. Jag får skicka iväg tre flygplan och gör så, lastar dem fulla med bomber,  hela 9 poäng använder jag. Jag tar två Corsairplan och en B25 full med bomber.

Uppdraget går bra, alla mål bombas sönder och en pilot, major Marrs skjuter ned en Zero och en Ki61. 2 VP till mig.

Slutsats, det var rejält med overkill att ta 9 p bomber men jag tänkte fläska på så här i början av kampanjen.

Piloterna får lite stress men inget farligt eller något att behöva bry sig om.

Stress ackumuleras och kan vara avgörande senare i kampanjen. Stressade piloter flyger och strider sämre så det gäller att försöka hålla alla sina piloter på en acceptabel nivå och vila de som ligger sämst till i stressnivå.

Uppdrag 2
Sink ships. Ett antal fartyg skall sänkas.

Jag tar några Corsair och två Dauntless. Återigen så tar jag ganska mycket bomber, 8 poäng.

Striden går bra. Målen sänks och en Zero skjuts ned. Tyvärr skjuts en Corsairpilot ned men räddas.

Stressnivåmässigt gick det mindre bra. Båda Dauntlesspiloterna blir "shaken" efter uppdraget liksom Corsairpiloten. De måste få vila nästa uppdrag.

3 VP höstas in.

Uppdrag 3
Bomb troop buildup

Bra uppdrag! Jag tar några Corsairs och en B17. Nu blir det massbombning, 20 poäng bomber blir det. Jag tvekar lite eftersom jag gjort av med nästan 60% av mina bombpoäng på tre uppdrag och det kommer vara tre uppdrag kvar men, tja sånt är livet.

Återigen går anfallet som på räls, målet bombas sönder totalt och två flygplan skjuts ned.

Ingen stressnivå höjs särdeles och det ser ganska ljust ut.

3 VP till, det går bra nu, cashen rullar in!

Updrag 4
genskjuta och skjuta ned 4 Bettybombplan.

Piece of cake! Perfekt uppdrag, inga bombpoäng går åt och skjuta ned flygplan är alltid lätt.

Tar 5 Corsairs med mina bästa piloter. De har alla låga stressnivåer.

Men hybris har drabbat mig. Luftvärn på vägen dit skadar ett flygplan. Till en början går luftstriden bra. en Zero, en Ki61 och en Ki63 skjuts ned men...

sen angriper jag bombplanen och gör alla mer offensiva vilket ökar mina chanser att skjuta ned bombplanen men gör dem sårbarare om de misslyckas.

Anfallet misslyckas totalt, inget bombplan skjuts ned, istället får bombplanen en turkeyshoot på mig. TRE Corsairs skjuts ned! En pilot tas tillfånga, de båda andra får rejält med stress.

Anfallet är en katastrof, 0 VP och tre piloter som måste ligga i sängen och dricka whiskey för att lugna ned sig rätt länge...

Uppdrag 5
Bomba ett lätt hangarfartyg.

Hmm, rätt bra, får användning för mina Dauntless som nu hunnit "stressa av". Får kasta in mina sämsta Corsairpiloter eftersom de bästa skjutits ned och är fångar eller har för hög stress.

Lastar på rejält med bomber men får ändå snåla lite, bombpoängen börjar ta slut...

Uppdraget går bra, en Zero skjuts ned och några rejäla turträffar blåser bort hangarfartyget. Dock skjuts en Corsair ned av luftvärn och piloten tas tillfånga.

VP 3

Kampanjen är "säkrad" jag kommer göra minst hyfsat ifrån mig.

6 och sista uppdraget.
Bomba en jagare

Lätt och enkelt. Har bara en Dauntless utan stressad pilot att tillgå, så han får flyga, lastar på bomber med de sista poängen, räcker precis!

Uppdraget lyckas, men det är på håret flera bomber missar men en träffar och tack vare att Dauntlessen får 2 hits för varje hit när det gäller fartygsmål. Dessutom hade jag lite mer tur då ett "prestrike kort" gav att målet redan bombats och fått en hit.

Så målet tålde från början 2 hits, en fick jag gratis och den enda bomb som träffade gav 2 hits. Så seger!!!

2 VP.

Slutsats jag klarade kampanjen med utmärkt resultat. Enda uppdraget som misslyckades var uppdraget att skjuta ned bombplan, uselt tänk och dålig taktik lade grunden för fiaskot där.

Kul spel! Jag ägde Hornetleader för länge sedan men var dum och sålde det vilket jag ångrar bittert. Så när detta spel kunde köpas så slog jag till. Det var så kul som jag tänkt med erfarenhet av Hornetleader. Dock känns det lite enklare och mer begränsat eftersom mängden vapen är klart begränsat. Här finns bara bomber att tillgå jämfört med robotar, laserstyrda bomber, missiler mm.

Men, kul, enkelt och lättspelat.
#30
Jag har spelat klart Lock n Loads spel Eisenbach Gap och Blood and Bridges så jag säljer av dem.

450 kr för båda, plus frakt om vi inte möts för överlämning. Jag bor i Salem söder om Sthlm.

Båda spelen är spelade, dvs counters är punchade och hörn klippta på vissa av brickorna. Spelen är i bra skick, någon eller några smånoteringar i blyerts på vissa sidor.

Spelen är kompletta.

Lite extra lull-lull medföljer, något eller några ex av LnLs tidning Line of fire med extra scenarion samt expansion med sydafrikaner mot kubaner och andra afrikaner.
#31
Boxen / Befälsgrader i Sverige på 30talet.
6 augusti 2012 kl. 10:05:31
En rätt obskyr fråga. Känner någon till grader och organisation på ett svenskt skyttekompani organisation M37

En kamrat till mig skall gjuta upp svenska soldater från 30 talet i skala 28 mm och han vill ha grader och organisation så korrekt det går.

Så: vilken grad hade en kompanichef för ett skyttekompani enl organisation 1937 ( som beslutades 1925, och skulle vara genomförd 1937).

Vilken grad hade hans ställföreträdande.

Samma med plutonen, vilken grad hade plutchef, stf och ev underbefäl.

En skyttegrupp var 12 man, 11 man med gevär och en med kg. Vilken grad hade grpC samt hans ev sft?

Nån dom vet?
#32
Historiska spel / Strike of the eagle
28 november 2011 kl. 10:09:33
En kamrat försöker övertala mig att spela "Strike of the Eagle"

http://boardgamegeek.com/boardgame/8373 ... -the-eagle

Någon som har erfarenhet av spelet?

Jag har varken ork eller lus just nu att tröska all relevant/irrevelant info på nätet om spelet och önskar bättre hjälp här!

Rent spontant verkar det kul, snygg karta, kul med fog of war i form av träblock som man inte vet var de representerar osv.
#33
Shopping / Space infantry från LnL köpes
19 september 2011 kl. 10:43:09
Om någon har spelet "Space Infantry" från Lock n Load games liggandes hemma och inte vill ha kvar det så är jag intresserad av att köpa det.

Hade tänkt att beställa från Staterna men frakt och sedan tull och moms gör det "oköpbart".
#34
Boxen / försvarsfordonsmuseet Arsenalen
19 juli 2011 kl. 20:12:13
Idag besökte jag och en kamrat det nya "pansarmuséet" Arsenalen utanför Strängnas.

Jag är klart nöjd med muséet. Det var så som jag vill att museer skall vara. Mycket att titta på. Det var en mängd fordon, mest svenska och med förklarande skyltar vid varje fordon. Vidare var det stora planscher med ytterligare text som förklarade en mäng företeelser på väggarna.

Dessutom ett antal dioramor med modellstridsvagnar.

Inträdet var 80 kr för vuxna vilket är helt överkomligt. Vid entren fanns en liten souvenirbutik med lite plastmodeller och pansarrelaterade böcker och tidningar.

Mitt besök tog ca 1,5 timmar. Om man är ny på området och vill läsa alla skyltar och så så kanske 2  till 2,5 timmar är mer realistiskt.

Mitt betyg blir en svag 5 av 5 möjliga faktiskt. Jag är väldigt nöjd med besöket



Allmän bild på fordon



Stort diorama hur hela försvaret var tänkt att fungera. Skala 1:300 med pansar, kaserner, fältsjukhus med mera. Jättesnyggt och massor med små detaljer.


Vy på en av salarna från ovan
#35
Andra världskriget / Heroes of the blitzkrieg
21 juni 2011 kl. 12:04:40
Jag såg att LnL har rea på Heroes of the Blitzkrieg. Endast 25 USD och med tanke på hur stark kronan är/svag dollar så känns det som ett attraktivt köp.

Men, någon som vet om det är ett bra spel? Nån som spelat det eller vet hur det är?

Om det är prisvärt eller inte beror ju på om det är bra, inte bara att det är billigt.
#36
Kanske mest riktat mot Elias. Har du några planer på att recensera LnL:s solitärspel "space infantry"? Jag tror inte det släppts än men verkar skickas ut närsomhelst (vilket från LnL kan betyda inom 6 månader... ; ))

Jag tycker dina recensioner är väldigt bra och informativa och ger ett väldigt bra underlag om spelet är värt att köpa.
#37
Andra världskriget / Bulge 20
2 mars 2011 kl. 10:43:07
Igår dök det upp i brevlådan!  Jag blev väldigt förvånad när det kom i ett vadderat kuvert. Jag tänkte att det måste blivit något fel för jag bara förutsatte att spelet skulle komma i en låda av klassisk brädspelskaraktär. Men så var icke fallet, det är i en zip lock påse.

Jag är lite besviken produktionsmässigt. Kartan är på lite tjockare papper och brickorna är rätt tunna och, tycker jag, "billiga". Det hela känns överlag billigt. Det hade inte gjort något om spelet kostat lite/varit billigt, men det är det inte. Jag betalade 40 GBP för mitt ex från boardgameguru. Beställt från staterna hade det gått på ca 40 USD plus moms och avgift till tullmongot.

Så pris kontra produktionsvärde är jag väldigt missnöjd. 200-250 kr hade känts ok, 450 kr inte direkt...

Men nu väntar det klart viktigaste och (egentligen) det enda som räknas "är spelet roligt?" jag tror och hoppas det.
#38
Kalla kriget / WTID replay
21 februari 2011 kl. 21:11:51
Jag tänkte försöka mig på en AAR/replay av spelet.

Reglerna är rätt många och mycket att gå igenom men väldigt kort. Som spelare styr man britterna och deras styrkor för att återta Falklandsöarna. Argentinarna styrs av spelet och (många) tärningsslag. Generellt går en runda till så att man slår för väder, speciella händelser, nivån av Argentinska luftangrepp. Sen blir det deployment av ev argentinska flottenheter. Sen luftstrid, sjöstrid och markstrid (efter omgång 21).

Vid sidan finns en "opinionsmätare" från 1 till 10. Det är brittiska hemma opinionen och "världsopinionen (VO)". Om hemmaopinionen går ner till 0 har man förlorat. Om VO går ner förlorar man stöd från FN och "världen". Det påverkar på olika sätt. HO Sjunker om man är feg, tar för stora förluster, ger argentinarna för stora förluster och en mängd andra faktorer. Det gälller att vara lagom aggressiv.

Från turn 1 till 21 rör man sig mot öarna och turn 21 får man inleda själva markinvasionen.


Spelbrädet.


Mina markstridsenheter. De är organiserade så att jag enkelt skall kunna få iland dem på bästa vis.


Brittiska flottans deployment. Viktiga fartyg i mitten och eskortfartyg runtomkring. Mest eskortfartyg i de troligaste anfallsriktningarna. I min provspelsomgång lämnade jag en lucka i mitt runtomkringförsvar och nog fan dundrade ett flygangrepp in genom den luckan och angrep huvudstyrkan. Inga förluster den gången men en läxa, lämna minsta lucka och det är där som angreppet kommer att slinka igenom...

Turn 1
vanligt grått trist väder. Order från regeringen att återta Sydgeorgien. Jag avvaktar med det några turns dock, jag riskerar att förlora fartyg om jag genomför angreppet och just nu är min styrka rätt liten. Att avvara krigsfartyg skulle göra stora luckor i min skyddsskärm runt hangarfartygen. En Argentinsk ubåt förbereds för insats. Inga luftangrepp.

Turn 2
Grått trist väder. Argentinarna försöker smuggla in fler exocetrobotar. Jag interceptar lasten och sänker den. Detta retar världsopinionen som sjunker eftersom jag genomförde attacken på neutralt vatten. 1 ubåt är nu redo för avfärd. I övrigt ligger alla argentinska fartyg kvar i hamn, oförberedda för insats.

Turn 3
Grått väder. Mitt radarsystem brakar ihop och jag måste ligga still ett dygn för att reparera det. Annars kommer jag strida med avsevärt sämre effekt. Argentinarna tar risken och angriper med flyg. Tre Canberrabombare angriper


Siffrorna står för de värden jag måste slå på en T4 (i detta fall) för att slå ut planen. Jag fick rulla 4T4 och slog 4,2,2,3.  "4" slog ut de två planen. Detta var Harrier angreppet.

Jag får förvarning via signalspaning och två enheter Harriers genskjuter dem. Två av tre skjuts ned. Den sista fortsätter angreppet men skjuts ned av robotar från skyddsskärmen. Det är HMS Coventry som står för den nedskjutningen.

Det var allt så länge.
#39
Kalla kriget / Where there is discord
16 februari 2011 kl. 08:07:12
Igår dök paketet upp på posten! Jag köpte det begagnat från en kille i tyskland. Spelet var i så gott som nyskick, inte ett skrapmärke eller annan skada någonstans.

spelet i sig var väldigt imponerande (vilket många redan sagt) till storlek och kvalitet. Allt är bara stort. Personligen hade jag dock föredragit om allt var lite mindre, rent fysiskt. Jag har inget behov av 25*25mm stora brickor eller en gigantisk karta. Brickorna hade lugnt kunnt vara hälften så stora och all info hade fått plats. Spelet hade då blivit lite mer lätthanterligt. Men det är petitessgnäll från min sida.

Reglerna var lättlästa och tydliga. Jag läste igenom dom igårkväll och dom kändes inte alls svårförståeliga eller krångliga. Stort plus för det.

Imorgon eftermiddag, under påtvingad ledighet, tänkte jag prova ett första parti.

Jag ser verkligen fram emot det!
#40
Shopping / Köpes Where there is discord
6 februari 2011 kl. 11:38:45
Rubriken säger allt. Någon som har ett ex av detta spel och vill kränga det?