Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Pratgranat

#1
Shopping / SV: Dragon Pass Köpes
15 augusti 2022 kl. 11:25:37
Tack för erbjudandet, men jag har tillgång till en pdf också.  :) Det är just en fysisk kopia jag är ute efter.
#2
Shopping / Dragon Pass Köpes
6 augusti 2022 kl. 16:57:53
Hej!

Är det någon som har ett välbevarat Dragon Pass (AH) till salu?

Hör av er!
#3
Hej!

Jag är utvecklare till det kommande spelet FAB Crusader från GMT Games. Spelet är designat av en annan svensk, Michael Gustavsson, som tidigare gjort FAB Golan. Jag är så klart partisk, men efter ett dussin partier tycker jag att det blivit FAB-seriens absolut bästa spel.

Vi har precis fått en spillrans ny Vassal modul designad av Joel Toppen och söker nu speltestare. Det vi främst riktar in oss på är spelbalans och att alla regler är korrekt formulerade.  :up:

Vi välkomnar alla som vill vara med, men vi ser helst att du/ni kan spela åtminstone två partier. Ett annat krav är att du är beredd på att skriva ned dina synpunkter och frågor samt skicka dem till mig. Det spelar ingen roll om ni är gamla FAB-rävar eller helt färska, men tänk på att det egentligen inte är FAB-serien vi speltestar, utan just det här spelet i serien - Crusader.

Ifall du vill vara med, så hör av dig till mig genom PM med din mailadress, så skickar jag dig antingen Vassalmod och regler direkt, eller länkar till en Dropbox eller GDrive där du kan ladda ned dem.

Simma lugnt, allesammans!

/CJ
#4
Shopping / SV: en hög böcker till salu
14 mars 2018 kl. 08:38:00
250 spänn är taget. Behöver tyvärr skickas om det går bra.
#5
Events / SV: Blippspel Galore 2018
27 november 2017 kl. 23:08:57
Jag och en kompis funderar på att dyka upp. Finns det någon långtidsparkering inom gångavstånd?
#6
Shopping / SV: [Säljes] GMT:s Next War
20 november 2017 kl. 15:02:37
Var spelar ni och vad?
#7
Andra världskriget / SV: Hürtgen Forest
31 oktober 2017 kl. 10:25:28
Citat från: Frocken skrivet 27 oktober 2017 kl. 21:22:53
Det som gör att jag gillar GOSS är känslan av att jag verkligen tvingas ta realistiska beslut på allt från kår-nivå ned till enskilda anfall på battaljonsnivå.
Och man har så många verktyg för att uppnå sina mål, det gäller att optimera de stora besluten och inte stirra sig blind på enskilda träd i skogen, då tappar man lätt kontrollen.

Och för min del ligger abstraktionerna på en bra nivå, andra system känns numera simpla och enkelspåriga jämfört med GOSS.

Man börjar dagen med att fördela in sina enheter till kårer och divisioner, sedan, beroende på om logistiksituationen är ansträngd (ja det är den) måste man besluta om vilka kårer kan klara sig med mindre ammo/bränsle och enheter från motorpoolen, och vilka ska prioriteras.
Sedan samma sak inom kårerna, alltså vilka divisioner ska få tanka fullt och vilka ska tvingas puttra omkring på ångor. Tillgång på ammo är abstraherat till att en låg nivå minskar antalet anfall en division kan göra och ökar risken för att artilleri går torrt.
Logistik-övningen görs en gång per dag (en dag är tre turns, AM, PM och natt).

Sedan är det dags börja flytta enheterna och planera sina anfall/försvar. Ordningen man flyttar på är ganska strikt så man tvingas nästan tänka ut hur hela divisionen ska flytta innan man kan börja. Sedan är det mycket hålla reda på.
Regementen bör hållas samman och anfalla mot samma mål, det behövs divisions-reserv för extra bonus på strids-slagen, understöd som pansarvärn och ingenjörer bör ha blivit fördelade dit dom gör nytta etc. etc. På gott och ont kan man hitta på väldigt mycket.

Det är det som gör att inte GOSS faller alla i smaken, efter att ensam ha flyttat hela tyska sidan i Atlantic Wall känner jag mig lika manglad som efter en fyra timmars tenta. Men det är då man fotar fronten och åker hem för att hitta luckorna till nästa sittning.

Sedan finns det flyg abstraherat till poäng som man kan ha som attack-flyg eller interdiction, man kan ta lastbilar från divisioner till köra ammo åt kåren, man kan ta lastbilar från kåren till att öka "trace supply" längden på sina infanteri-divisioner plus en massa annat.

Som sagt, för mig gäller det att ha en "top-down" syn på spelet, börjar man spelomgången direkt med att fundera på var just det enskilda pansarvärnsbatteriet ska gruppera faller alltihop samman i kaos. Man tvingas sätta mål för varje kår/division först och sedan fundera på hur dessa mål ska uppnås med hjälp av bataljoner och kompanier.

Sedan finns det ledare också, och broar att spränga, och overruns, och spanings-enheter som kan gå i exploit mode, och man kan sätta divisioner i re-fit, och artilleri kan skjuta intensiv eld och bränna upp hela ammo-reserven, och... jag ska nog sluta skriva nu.

Tack så hemskt mycket för dina synpunkter!  :up: Både jag och min reguljäre motspelare blev riktigt intresserade och har skrivit upp GOSS på inköpslistan.
#8
Andra världskriget / Saipan Den blodiga stenen
27 oktober 2017 kl. 10:31:21
Förra veckan testade jag och min kamrat det relativt nya spelet Saipan The Bloody Rock från Compass Games. Det är tänkt som en re-boot av GTS som en av skaparna till Saipan även har designat.

Vi körde inte mer än fyra turns, eftersom vi även ville ta en titt på C&C Tricorne innan det var dags att packa ihop för dagen. Men det räckte för att göra oss väldigt förtjusta i det. Det är en avsevärd strömlinjeformning av GTS och har tagit bort många av dess fnurror. Numera är reträtter automatiserade, markördensiteten lägre och det finns även dugliga regler för förråds/kommunikationsregler. Spelet spelar dessutom väsentligt snabbare än vad något av de andra GTS modulerna gjorde. Jag skulle inte gå så långt som att säga att det härmed gör sin föregångare irrelevant, eftersom GTS fortfarande är ett bra spel, men däremot uppmanar det förhoppningsvis MMP att ta hand om de allvarligaste bristerna med det.

Kan rekommendera Saipan, det är framförallt roligt att spela.
#9
Andra världskriget / SV: Hürtgen Forest
27 oktober 2017 kl. 10:11:17
Citat från: tinG skrivet 26 oktober 2017 kl. 22:42:22
Citat från: Frocken skrivet 26 oktober 2017 kl. 21:49:55
Tycker energin har lagts på helt rätt detaljer faktiskt. Regelboken var rätt spretig men har uppdaterats och är i OK skick nu. Dock så försöker dom vara bakåtkompatibla med alla nya regler från AW vilket jag iof tycker är lite onödigt.

Fördelen med H:HF är att de exklusiva reglerna är väldigt få, till skillnad från dom andra två spelen i serien. För att nämna en nackdel är det inte så många scenarion, ett intro-scenario inne i Hurtgen, sedan är det i stort sett pang på hela fronten.

September Rush är tämligen okej som intro. MEN! GOSS är verkligen inget för de som inte är beredda att grotta ner sig i detaljer i operationell krigsföring. För oss som gillar't... GULD!

J

Roligt att höra att du är så förtjust i det. :) Entusiasm smittar!

Jag är personligen extremt förtjust i vissa typer av detaljer, om de gör att spelaren får en bättre insyn i hur operationen drevs. Vad är det du gillar med GOSS? Vad lägger spelet sin betoning på? Är spelet ergonomiskt att spela, dvs löper det smidigt eller måste man använda femton olika typer av statusmarkörer när det borde ha räckt med tre? Hur är spelets OB, vilken typ av enheter tas med och vilka lämnas utanför? Hur är spelbalansen? Är det roligt att spela?

Vore verkligen tacksam för om du (eller någon annan som tar GOSS för gospel) ville höra av dig med dina synpunkter. :) Jag är genuint nyfiken.
#10
Andra världskriget / SV: Hürtgen Forest
26 oktober 2017 kl. 21:40:13
Jo, absolut, Objective Schmidt är bra.  :up:

Jag har funderat en del på att testa GOSS, men har hört både bra och dåligt om det. Allt från usel regelbok till att det lagts ned alltför mycket energi på fel sorts detaljer. Har hittills inte kunnat bilda mig en saklig uppfattning om det.
#11
Haha! Okej.

Jag har världens otur med sneda markörer. Fick byta även på Enemy Coast Ahead Doolittle.
#12
Andra världskriget / SV: Hürtgen Forest
26 oktober 2017 kl. 11:09:21
Jag tolkar den förödande tystnaden och tynande ekot som att det inte finns något bra spel på ämnet.  :P
#13
Fick mitt Holland. Men fan vad sneda markörerna var.  :evil: Typiskt posten, de har skakat paketet så mycket att trycket glidit snett.

Någon annan än jag som fått snedtryckta markörer?
#14
Posten har snott mitt exemplar, tydligen. De sitter säkert och lirar det på rasterna.
#15
Jag har heller inte fått något mejl om Holland '44.

Förra gången fick jag mejl från Posten, samma dag som de ringde på dörren och levererade.