Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Rydfalk

Friendly Fire IX • 8 - 10 oktober 2021 • DISKUSSIONSTRÅD

Startat av Rydfalk, 5 maj 2021 kl. 12:56:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ErikLj

Citat från: Elias Nordling skrivet 12 oktober 2021 kl. 12:32:43
Jag tror jag ska solitärköra Stalingrad 42 via Vassal härnäst, om inte någon nappar på ett PBEM. Reglerna sitter och jag är sugen på att utforska spelet mer.
Hade gärna spelat Stalingrad 42 via Vassal men tyvärr slut på tillgänglig tid för spel till mitten november.

/Erik

Elias Nordling

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BjornH

Tack för "helgen" alla som var där, mycket trevligt!

Själv han jag med oväntat mycket och oväntat varierat.

Black Rose Wars på onsdagkvällen var en perfekt mjukstart. Kanske inte det enklaste spelet för färgblinda som jag, men det gav mersmak och jag kör gärna igen.

Torsdagen ägnades åt 1817 från All-Aboard Games, som Björn nämnde är det ett 18xx spel. Jag hade bara spelat 2 partier 18xx tidigare och det här var första gången jag testade 1817 som vad jag förstått tillhör gruppen avancerade 18xx. Väldigt kul tyckte jag det var. Hade tagit några timmar till att köra klart, men det gjorde inget.

Fredag och lördag blev det World in Flames, scenariot Day of infamy som är kriget i asien/stilla havet från Nov/Dec 41. Matti insisterade på att köra med Ships in Flames och "In the presence of the enemy"-optional. Det var bra att han gjorde det för det var askul! Det blev en riktigt katt och råtta lek i stilla havet. Allt från riktigt små skärmytslingar mellan patrullbåtar till gradvis eskalerande sjöslag med många slagskepp och hangarfartyg. Jag var Japan och Matti spelade Kina och några andra länder. Vi hann nästan ett år in i scenariot, vilket jag tycker var ganska bra gjort med tanke på att vi började sortera counters vid 10-tiden på fredagen och hann med ett parti multiplayer på lördagkvällen (se nedan). Jag har redan beställt Ships in Flames till mitt WiF...

Sent på lördagen blev det Heroes of Land, Air and Sea. Som Scipio nämnde så blev det snabbt blodigt, men jag tycker nog det var bra, kändes som det är exakt så man ska spela då själva uppbyggnadsfasen kanske blir lite utdragen annars? Sen var vi väl två som faktiskt var vinnaren hack-i-häl. Det roliga var att jag tyckte spelet var lite bekant, påminde mig om Tiny Epic Kingdoms (som ju är ett pyttespel). Det visade sig att det var samma designer! Heroes of..., känns som en roligare version av Tiny Epic Kingdoms. Och större! Tiny Epic Kingdoms kan man nog faktiskt spela på två fällbord ombord på ett flygplan.

På söndagen blev det Bios Origins, den nya versionen utgiven av svenska Ion Games. Verkade som den var ganska annorlunda jämfört med tidigare version. Ytterligare trevligt sällskap och spel! Jag hade bara spelat lite provomgångar innan och längtar fortfarande efter att spela till epoch IV då vi blev tvungna att avbryta strax innan 16 då vi märkte att alla andra åkt...


Elias Nordling

CiteraHursom så drog vi igång med Stalingrad 42 och spelade två partier, ett som slutade med tysk "rage-quit" runda 10

Jag vill dementera ryktet att jag rage-quittade samtliga partier jag spelade under långhelgen (visserligen var det jag som spred ryktet).

Det första Stalingrad ´42 avslutades i konsensus mellan de fyra spelarna då vi var överens om att resultatet var en rysk seger utan hopp om vändning. Det andra slutade med tysk autoseger efter att vi börjat spelat dåligt pga failed player morale, vilket är släkt med rage-quitting men inte samma sak.

Däremot rage-quittade jag definitivt det första partiet Pericles efter att ha placerat precis varenda bricka fel. Det andra partiet slutade i autoseger omgång ett till motståndarlaget. I det tredje partiet var jag nära att rage-quitta två gånger, men bägge gångerna vann jag på något oförklarligt vis en stor militär seger som tog mig upp i ledningen innan jag hann göra det. Jag tror det om något summerar spelet Pericles.

Jag rage-quittade INTE quizen, men jag tror jag kom sist i de flesta spel jag spelade. Nämnda parti Pericles undantaget samt After the Empire när jag bara genom att titta på brädet insåg att "aha, det här är Stone Age med belägringar" och därför omedelbart hade känsla för vad jag skulle göra och kom på en andraplats nära vinnaren. Matti var inte med vilket underlättade.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Citat från: Elias Nordling skrivet 12 oktober 2021 kl. 15:24:30
Jag vill dementera ryktet att jag rage-quittade samtliga partier jag spelade under långhelgen (visserligen var det jag som spred ryktet).

Det första Stalingrad ´42 avslutades i konsensus mellan de fyra spelarna då vi var överens om att resultatet var en rysk seger utan hopp om vändning. Det andra slutade med tysk autoseger efter att vi börjat spelat dåligt pga failed player morale, vilket är släkt med rage-quitting men inte samma sak.

Däremot rage-quittade jag definitivt det första partiet Pericles efter att ha placerat precis varenda bricka fel. Det andra partiet slutade i autoseger omgång ett till motståndarlaget. I det tredje partiet var jag nära att rage-quitta två gånger, men bägge gångerna vann jag på något oförklarligt vis en stor militär seger som tog mig upp i ledningen innan jag hann göra det. Jag tror det om något summerar spelet Pericles.

Jag rage-quittade INTE quizen, men jag tror jag kom sist i de flesta spel jag spelade. Nämnda parti Pericles undantaget samt After the Empire när jag bara genom att titta på brädet insåg att "aha, det här är Stone Age med belägringar" och därför omedelbart hade känsla för vad jag skulle göra och kom på en andraplats nära vinnaren. Matti var inte med vilket underlättade.
:lol:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

rensarn

I min värld betyder det att man slänger hela bordet
in i närmaste vägg och vrålar oartikulerat - inget
sådant kunde noteras.
Rensarn

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Deal! Min första tyska omgång slutade med två elitpansarsteg i förlust...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Rydfalk

Rimforsa hörde just av sig då de blivit kontaktade av Kinda-kommuns miljö- och hälsoförvaltningen angående misstänkta fall av matförgiftning.

Jag berättade att vi hade kanske ett halvdussin - inklusive mig - som insjuknat under söndag-måndag. Tydligen har många av Rimforsas lokalvårdare varit utslagna också.

Lägger upp bokning senare idag då priserna är desamma som i höst. Kommer att ha alternativ med flera dagar men kommer inte ha några rum förbokade.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Delirium

Citat från: Rydfalk skrivet 13 oktober 2021 kl. 10:43:56Lägger upp bokning senare idag då priserna är desamma som i höst. Kommer att ha alternativ med flera dagar men kommer inte ha några rum förbokade.

:up:
1914

Elias Nordling

CiteraJag berättade att vi hade kanske ett halvdussin - inklusive mig - som insjuknat under söndag-måndag.

Min mage började muppa sig redan torsdag- eller fredagkvällen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 13 oktober 2021 kl. 10:05:17
Deal! Min första tyska omgång slutade med två elitpansarsteg i förlust...
:up:
Spelar vilken sida som helst. Så skicka mig startfilen. Gärna via discordservern istället för mail.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip

Citat från: Elias Nordling skrivet 13 oktober 2021 kl. 11:02:28
CiteraJag berättade att vi hade kanske ett halvdussin - inklusive mig - som insjuknat under söndag-måndag.

Min mage började muppa sig redan torsdag- eller fredagkvällen.

Patient zero...  :)

ErikLj

Citat från: Elias Nordling skrivet 13 oktober 2021 kl. 11:02:28
CiteraJag berättade att vi hade kanske ett halvdussin - inklusive mig - som insjuknat under söndag-måndag.

Min mage började muppa sig redan torsdag- eller fredagkvällen.
Vissa rage quitare straffas direkt.....

Hoppas du mår bättre och är återställd

Elias Nordling

Jag mådde aldrig särskilt dåligt till att börja med, men jag verkar också ha genetisk immunitet mot vinterkräksjuka.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"