Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - aegneus

#1
Nutid / SV: Designtråd VK3
12 februari 2024 kl. 00:00:52
En högnivåfråga vill ni (jag kommer inte vara inblandad) ha ett scenario eller flera? Det finns en fördel med ett, för då blir testadet mer på grundligt, men då måste ni också fatta massa beslut om hur världen utvecklar sig.
Ett alternativ är att sikta på sandlådan - då får ni bygga massa mekaniker som är korrekta och sedan får man se hur det blir när spelarna använder dessa i spelet.

Om ni går på alt två kan ni fundera på att göra en " hur hamnade vi här" slumpare a la den som fanns i Totaler Krieg 1 (jag delar gärna) som skapar en unik situation där man får en historia om varför 2030 är som det är.... Fördelen med det är att ni inte behöver stå för ert / era scenarios. Nackdelen är att speltestning kan bli svårt med mer olikheter i startläge.
Eller så blir det mer robust testning av mekanikerna som testas i fler lägen?
#2
Alltså... jag vill bara lite gnällig här. Här kommer en ny post av Fredrik (++) och skall handla om "spel och teater" (++++ coolaste ämnesvalet jag hört på länge!)...och så är det bara Stilla Havet, kriget som förlorades när det startades.

Jag blev jättebesviken  :(  (men läser gärna om spelet när den tiden kommer  :)  )
#3
Krigsspel / SV: På bordet
31 januari 2024 kl. 22:09:17
Det är som ett bra Martin Wallace - så få actions, så mycket att göra. Jag brukar ju säga att jag vill känna igen mig i hur beslutsfattare i verkligheten hade det. Spelet får till det med små medel. Behöver spela mer för att se hur det är när man kör några gånger men hittills har jag 100% utdelning på spel som heter Downfall.
#4
Krigsspel / SV: På bordet
30 januari 2024 kl. 22:05:49
Det gick åt pipsvängen!

Försökte innesluta en armegrupp i Kiev och slå ut de T-34-utrustade arméerna men misslyckades med två kritiska slag och en supplyväg öppnades. Och sedan kunde ryssens överlägsna tankarmeer (min far lade sina utvecklingsresurser på T-34or, jag lade mina på logistik och flygindustri) sopa rent. Så kan det gå!

Du kan inte se bilagor på denna tavla.
#5
Krigsspel / SV: På bordet
30 januari 2024 kl. 21:22:49
Downfall of the Third Reich.

Mycket mycket lovande, andra försöket. Närmaste jag varit ett av mina graal-spel, hela WW2 ETO på en kväll.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Du kan inte se bilagor på denna tavla. 
#6
Andra världskriget / SV: Replay av Downfall
5 januari 2024 kl. 08:31:56
Lägga på BGG? Tycker den ser väldigt allmänt användbart ut!

Gick det inte att klämma in action track också eller varje du att inte ha det där (eller lägger du bara typ brickor i en rad under ?)
#7
Nu har jag markerat på fb att jag kommer.

Just nu funderar jag på High Frontier (om det finns plats kvar och tid funkar) eller Downfall om någon vill spela det med mig.
#8
Andra världskriget / SV: Replay av Downfall
23 december 2023 kl. 01:18:50
När julstöket lugnar ner sig kan man vara uppe lite för sent och se hur nästa parti går. Och det blev spännande.

Både OKW och OKH lyckas sätta bort sig, på samma sätt dessutom. I bägge fallen genom att i en bra position dra mycket initiativ för att bygga trupp (tysken betalar 18 eller 21 initiativ för det).

Men det ledde till att de allierade hann flytta in sin uppbyggda amerikanska armé i Tunisien, ha lite tur med event kort som gav extra pansar och plus på tärningen, lägg sedan på ett lite högre tärningskast och vips var Afrika Korps avskuret från evakuering.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

I öst stod en stark linje med tre pansararméer och väntade på ryska horder som just tagit stalingrad. Vad gör man om man tycker man har gott om tid? Beställer förstärkningar.
Men en command failure gav ryssen exakt tre aktiveringar på rad och  då blev pansaret tvunget att stanna och slåss för att inte grannarmén skulle bli omringad i tredje aktiveringen.  Och då blir det snabbt dyrt - två minor allierade arméer försvinner helt, pansaret tar step men värst av allt blir kvar i kontakt och nästa aktiveringen är oddsen ännu sämre.


Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Så nu är turn ett slut och det har gått riktigt bra för de allierade. Så först tänkte jag, jahapp då sätter vi upp igen, men sedan kom jag på att det är ju faktiskt sovjet mot Wallies i det här spelet. Och då är det ju jämnt- på sitt sätt. Mot turn 2 med andra ord!

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.



#9
Kalla kriget / SV: Red Strike 1989
21 december 2023 kl. 17:55:49
Om det där är lika bra som det är snyggt tänker jag påstå att det verkar som ett fynd för den som seriöst intresserar sig för perioden. Oavsett pris.
#10
Andra världskriget / SV: Replay av Downfall
12 december 2023 kl. 22:38:10
Sedan funderar jag på det Fredrik sade om 'mekanik'. Väldigt många mekanismer känns så välgjorda. Flyget. Combatsystemet. Events. Strategic Warfare. Korten - lagom krydda men inte krigsavgörande (utom möjligen Wallies invasion enabler Naval Dominance). Hur faction action order skiftar med intiativ.

Men som alla spel som har en slumpmekanik som styr vad du får göra (card driven, chit driven) så blir det ibland knöligt. OKW fick ha skjutövningar i öknen med sina attack chits eller så sitter man och gör reseeds  för att låta tiden gå (och jag stör mig på att den handlingen tar praktisk tid i förhållande till effekten). Problemet är att ens hand med tillgängliga actions är rätt liten - i andra card-drivens har man ju ofta en hel hand per turn att lira med, här har du din planned action och de som råkar ligga på action track (och du kan liksom inte räkna med att en action som ligger där som du inte spelar kommer vara kvar nästa drag).
Och eftersom det är kärnan i spelet tror jag tror för vissa personer det här kan vara fel spel.     
#11
Andra världskriget / SV: Replay av Downfall
12 december 2023 kl. 22:29:16
Efter slutet på turn 2 och en hög med felspel var det dags att starta om (och lite fundera på läget).

Saker jag gjorde fel som nog påverkat en del:

Attackers first step är FLIP armor if possible. Jag tog istället STEP på armor, och då blir ryssen för stark.   
Ryssens styrka är uppbyggd på att han har MASSOR av enheter och eftersom man får +1 attack per extra enhet och +1 om den är (ryskt) pansar så blir hans bästa två-hex attack 10  = 3(str bästa enhet)+3(extra enheter)+4 (1 / armor).  Men om en armor slutar vara armor i varje attack med attacker step loss nöts han ner snabbare.

Det går att missa events - det står i reglerna 'vänd intiativmarker som passerar sin factions eventruta till "event pending"-sidan och det behövs (eftersom events resolvas efter hela turnen). Jag upptäckte två gånger att jag låg efter i events.

Men värst - jag läste setup fel med korten och lyckades få High Command i botten på leken så det blandades inte om inför turn 2. Dåligt? Jo, för det är kortet som triggar turn reinforcements och T2 reinf för Wallies är deras bridgeheads. Utan dem, ingen invasion. Så om jag inte hade retrofuskat lite hade inte Wallies fått till en invasion alls 1943. (men gör man setup rätt är man garanterad att få beachheads i tid)

Saker jag lärt mig:

* Tyskt pansar i öst kommer tillbringa mycket tid med att utnyttja att det har +2 i STR och bara stå och försvara. Men får man in 3 armeet som anfaller är de JÄTTESTARKA (jag fick ihop 4 (main str) + 2  (extra enheter) + 3(2*3 armor) +1 (german) för 13 och ev 14 för elitbonus - en stark rysk försvarande stack brukar ha 6-7. Det är maxtabell på det.

* Jag tror Wallies mår bra av att spelas av någon som spelat Wallies förut - invasioner är rejält svåra om det står en tvåpunkters försvarare där. Man behöver alla plus man kan få (kort, airborne, flyg..) så man behöver planera ett tag i förväg. 

* "De" säger att man skall invadera när man hinner göra flytt + attack innan OKW reagerar... men jag undrar hur ofta man kan förvänta sig det...

Jag tror faktiskt det här är ett spel som är bra att gå in på de kortare scenariona. Sen får vi se om jag lever som jag lär - jag måste välja mellan att starta om, eller sätta upp Overlord för att se hur spelet ser ut efter ett tag...
#12
Andra världskriget / SV: Replay av Downfall
5 december 2023 kl. 00:00:42
Sovjet knuffar sig fram två rutor till innan gyttjan gör paus. Blod sidor passar på att förstärka - OKH tycker det ser bra ut med trupp (e de flesta arméerna på max, bara dkräptrupp kvar i force pool) men har kansje tappat lite mycket mark i förhållande till historisk tidtabell

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

USAs femte armé ger sig på 5Pz i tunisiska bergen i vad som är en inte vidare bra attack när alla kort är spelade - men lyckas mot alla odds trycka tysken bakåt! OKW skyndar AK bakåt och när gyttjan kommer är det nästan bara Tunis kvar. De allierade hinner också med lite mer SW i Atlanten

Du kan inte se bilagor på denna tavla. 


#13
Nyheter & feedback / Lagringsutrymme bilder
4 december 2023 kl. 20:11:11
Måste vi tänka på lagringsutrymme nu när vi lägger upp bilder? Jag har laddat upp rätt friskt i min senaste tråd. Bättre stämma i den bäcken tidigt om det kan bli ett problem.
#14
Andra världskriget / SV: Replay av Downfall
2 december 2023 kl. 00:01:20
Förutom en orättvisa i antal trupp lider också OKH av att inte ha de bästa korten på hand. Eller jo, de är nog bra men jämfört med den ryska uppsjön av HQ kort som ger plus på styrka och tärning känns det lite fattigt.
(Rumänska flottan är redo att prestera på topp vid eventuell evakuering , men det bästa med det är väl att kortet inte finns på OKWs hand...)


Du kan inte se bilagor på denna tavla.
 
Star kör igång. Det blir tre +3 attacker över hela brädet, samtliga med +1 drm pga HQ-stöd. Med slagen 12, 6, 5 (0/3,1/2G -> vilket betyder 1/2 för alla utom tysk försvarare som får 1/1 - elegant regel för att bygga in lite tysk operationell kompetens, 0/1 ) så tar ryssen tillbaks tre rutor moderland men bara ett ungerskt step går åt i reträtten från 0/3 vid Kursk (får ta hälften som reträtt rundat uppåt var det).

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Tyska armén flyttar på sig men låter sig inte besegras! Inte än...
#15
Andra världskriget / SV: Replay av Downfall
1 december 2023 kl. 23:22:41
Mars 1943. Snö försvinner (ja, på stäppen i Sovjet är det nog lite frost kvar, för det är Fair weather på hela kartan. I ca 25 initativpunkter till).

Nu blir det gamey. Först gör OKH en reseed för att blanda bort en rysk move-order som sovjet kan spela när det blir deras tur. OKH's försvarslinje är så bra som den kan bli, det handlar här bara om att låta tiden gå...

Sovjet har en stark offensive action (4 attacker) i reserv, men behöver  (lite soppa / ordning på supply lines / minska valfri friktion ) för att få fram trupp i kontakt, dvs en move action. En reseed gör att man lägger alla tio actions på tracket i koppen och drar tio nya. Jag kan inte riktigt komma på vad tysken gör i nuvarande läge som bränner bort en rysk move-möjlighet. Störande lokala motattacker vid Rostov?. Jo OK, det funkar. Stavka kan inte fokusera på sin offensiv riktigt än.

Wallies kör ett partisankrig och får en i Grekland.

STAVKA kontrar med en egen reseed. Dvs omarbetar sina planer. Men ingen move

OKH lägger en move/attack i reserv, billigt. Men det fylls på med en rysk move!

OKW hittar då en Command Failure och spelar den på OKH, som tappar 6(!) initiativ på 1d6-slaget! Herr H interfererar så mycket med krav på att ta tillbaka Rostov (det gäller ju att ha UFA för Case Regnbåge dvs erövringen av Kaukasus oljekällor 1943 ) att OKH inte kan följa sina planer på att backa en ruta till när ryssen kommer.. nu har ryssen 7 initiativpunkters gap, tillräckligt för en dubbelmove på östrfronten.

Dessutom kommer en ny event upp som sätter ett tyskt flyg i Bryansk. Flygparitet i öst över AGS.

Sovjet tar den move 3 som dykt upp och flyttar fram. Helst hade STAVKA anfallit Bryansk, men det är under tyskt flygparaply så Kursk och Kharkow är tänkta måtavlor. Och Novorossisk.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

OKH tycker det ser oförändrat OK ut i Afrika. Planen är att använda de bra actionkorten till att försöka absorbera ett anfall från Wallies, sedan ta en ordnad reträtt (OKH har sin HQ-bricka i reserv) till Tunis och sedan ta första möjliga båt därifrån. Med brickorna som ligger är då valet mellan att vaska en attack order eller förvandla den till strategic warfare. Men SW är 18 init - då kan det hinna hända mycke, det lärde vi oss förra omgången. OKH bränner en 3 attack för 7 initativ på typ skjutövningar i öknen.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Ny Event - Red Tide over Europe - här ser ni hur Sovjet kan vinna om det är en Red Tide. Som det är nu tappar Wallies 2 init, det finns tre röda partisaner (baltikum som här kallas Ostland, Serbien och Grekland. En Wallies i Grekland)

Dessutom nytt tyskt flyg, OKH äger det eftersom de triggade eventet och det dyker upp FW-190s igen i Syracuse. Flygparitet över Afrika och det svärs i staberna i London.

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Wallies behöver en attack men ingen ligger uppe... tar en move och förvandlar den till Strat Warfare mot Malta - slår 12, får två steps. Tanken är att ta ner den Italienska flottan så lågt att evakueringen från Afrika kostar steps för det finns inga flottor att flippa (och dessutom frigöra flottor till atlanten)

Du kan inte se bilagor på denna tavla.

Bilder kommer strax, och nästa gång är det dags för Operation Star att rulla igång...