Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Ämnen - Strv102r

#1


Efter Four Roards to Moscow zoomar vi in på armégrupp Nord. Ett litet, enkelt, gammalt spel. Men vill minnas att jag tyckte det var helt Ok när jag spelade det sist.
#2


Vi ska ge oss på temat Barbarossa och börjar med det här. För några år sedan spelade vi motsvarigheten Four Roads to Paris och där var ju solitärspelet riktigt bra och spännande, medan det som avhandlade upptakten till operationen var sådär. Det var ju intressanta infallsvinklar, även om alla inte blev utmärkta spel. För den som vill jämföra upplägg och designidéer med detta så lägger jag en länk här: https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,4500.0.html



#3


Jag har åter fått förtroendet att speltesta ett av 3CGs projekt. Jag har provat en gång solitärt för att bekanta mig med det, och nu, efter Crusader, kör vi detta innan vi går vidare.

Det handlar om den sovjetiska Petsamo-Kirkenes operationen i oktober 1944. Tyskarna ska dra ur Finland efter Finlands stilleståndsavtal med Sovjet, men har stora underhållsdepåer i Petsamo och Kirkenes som behöver evakueras vilket tar tid, så det är inte bara att ta sitt pick och pack och gå västerut. Det låter som en intressant situation, även om SS panzerkårerna lyser med sin frånvaro. Fast det finns pansar. På röd sida. Och marininfanteri. Som landstiger. Och tyska bergsjägare. Och delar av Engelbrektsdivisionen om jag förstod det rätt. Ingredienserna för en intressant anrättning finns således.

Som vanligt vid speltester så redogör jag för händelseutvecklingen. Eventuella saker jag inte är nöjd med tar jag med designern som kan rätta till det om denne så önskar. Det jag är nöjd med lyfter jag ändå här så klart (och hoppas att det inte försvinner när något ändras i slutdesign och produktion).
#4
Operation Skorpion är snabbspelat, så jag förbereder nästa. Ett spel som kom i MMPs tidning som också innehöll Carentanscenariona till Panzerblitz 2. Litet och nog ganska snabbspelat. Chitaktivering. Man manövrerar med divisioner, men brickorna motsvarar närmast bataljoner för 15 och 21 Pz, men brigad/regemente för övriga. Det innebär att då förbanden behandlas som lika starka så är tyskarna relativt en växel starkare. Brickorna nere till höger är till spelet Fortress Holland.


#5


Efter GMTs North Afrika 41 är det detta i pipe linen. Ett udda system. Ska bli intressant. Handlar om en jämfört med North Afrika 41 mindre drabbning när tyskarna ska återta Halfaya-passet som den i övrigt misslyckade Operation Brevity (för att undsätta det inringade Tobruk) lämnat i brittiska händer.
#6
Andra världskriget / Replay av GMTs North Africa 41.
20 december 2023 kl. 08:51:40


Dukning pågår.
#7
Andra världskriget / Replay av 3Ws Bloody Keren
12 december 2023 kl. 08:53:51


Har haft detta tidningsspel i gömmorna länge, men inte tagit fram det. Temamässigt passar det in, och lite kul med en jämförelse med The Road to Cheren är det ju. Detta spel är från 1986, men vid en skumning av reglerna får man intrycket att det påverkat The Road to Cheren en del.
#8
Andra världskriget / Replay av Consim Press Beda Fomm
23 november 2023 kl. 17:47:23


Det här är väl inte det mest uppmuntrande ämnet för italienaren, men det var tydligen nära att de bröt genom britternas avskärning och räddade 10 armén. men nära skjuter ingen hare och oavsett hur nära det var så blev utfallet av misslyckandet katastrofalt.
#9
Shopping / Julpappar till dig själv?
20 november 2023 kl. 15:53:06


Det kan ju vara så att det finns risk att det man helst av allt vill ha till jul har en lägre sannolikhet att finnas i det där mjuka paketet din respektive tycker du ska ha.  :x

För snart 10 år sedan prövade jag taktiken i bilden ovan, med exakt det utfallet. Men jag har spelet...  :D Vad är väl fem minuters skäll mot ett liv i lättja?

Jag har ett antal dubletter, och några spel till, som jag tänkte att jag inte absolut måste ha.

Om det är någon som vill ha tryggheten att det finns åtminstone ett hårt paket, eller två, under granen i år som  gör er glada och varma inombords så finns följande spel nedan tillgängliga.

Leverans kan ske med avlämning i Stockholm när jag passerar där (ganska ofta), med post så klart (då tillkommer det inte alldeles billiga porto-grejen, men i alla fall inget tullmongo) eller avhämtning i Skövde.

GMTs Plantagenet (Mint in shrink) 900:-
GMTs Inferno (Mint in shrink) 950:-
Båda ovanstående för den som vill rivstarta med Levy and campaign serien 1700:-

GMT The US Civil War (Mint in Shrink) 750:-

Compass Games Operation Skorpion (Mint in Shrink) 450:-

SDI First Blood (GBACW 1 & 2 Manassas, mint in shrink) 500:-
SDI The Guns of Cedar Creek (GBACW, spelat) 150:-
Båda ovanstående för den som verkligen gillar GBACW 600:-

Jedko Games Europe at War (Mint in Shrink) 500:-

West End Games Western Front Tank Leader (Opunchat) 500:-

Against the Odds Toppling the Reich (Opunchat) 300:-

Till den som kommer upp i 1000:- så medföljer ett extra bonusspel.
#10
Andra världskriget / Replay av MMPs Shifting Sands
29 september 2023 kl. 08:46:12


Så småningom (On to Paris tar tid!) så blir det detta på bordet.
#11
Ett utbyte på twitter motiverade mig att skriva lite om segervillkor i verkligheten dels historiskt rent generellt och dels i Ukraina i synnerhet. Är det några som kan segervillkor är det rimligen detta gäng.

https://kkrva.se/for-langsamt-eller-langsiktig-klokskap/#
#12
Krigsspel / Vägval i speldesign
10 augusti 2023 kl. 12:16:47
Jag har ju sysslat lite med att designa spel för utbildning i taktik och ledningsmetod under min tid på taktikavdelningen på MSS. Syftet med de spelen har ju varit ganska styrande i vissa designval.

När jag sedan tyckte att spel som World at War, Panzerblitz med mera missade vissa viktiga saker (inte minst vikten av flankerande skjutriktningar) så anpassade jag ju det system jag gjort för spel med bataljon med brickor på plutonsnivå ( http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,2642.15.html) bakåt till kalla kriget. Ett spel för nöje, spanare än som utbildningsredskap som originalet, på stridsteknisk nivå som jag skulle vilja ha det med den förkunskap jag har (http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,2943.0.html). Blir nog ändå lite mer av simulering än enkelt spel av den anledningen kanske.

Behovet av ett spel för att öva taktik och ledning på högre taktisk nivå ledde till att ett helt annat system togs fram (http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,3624.0.html).

Då jag tycker att kalla kriget är intressant, jag var ju som så många på detta forum en del i den organisation som skulle satts in om det värsta inträffat, men utländska spel missar ofta vår egenheter, så har jag även där anpassat MSS-system för kalla kriget och för mer spel än utbildning.

Under arbetet kommer man direkt behöva omvärdera vissa val som var enkla då syftet var utbildning i ledning och taktik för stabsofficerare och chefer. Man kan då inte abstrahera bort funktionsförband. Om inte annat så "kränker" man ju då de lärare och elever som arbetar i den funktionen.

Men i ett spel för nöje är det ett enkelt val att ta bort alla brickor med tillhörande regler för underhållsförbanden och köra en variant av underhållslinjer som de flesta spel på den nivån har. Däremot finns det fortfarande vissa val man måste göra om logistik/underhållstjänst. Ska artilleri kunna skjuta hur mycket som helst? I verkligheten är tillgången på och återfyllnad av artilleriammunition en av de reella begränsningarna i ett längre stridsförlopp (vilket alla som spelat TCS som tysk insett, sällan brist på eldrör, men på am!) Hur skildrar man det? Eller skiter man i det?

Ska ingenjörförband ha brickor? Eller ska de abstraheras likt underhållsförbanden? +1 eller +2 MP för att gå över ett vattendrag? Men ingförband kan ibland få stridsuppgifter i nödfall. Hur hanteras det om inga brickor finns? Larmförbandsbrickor?

Ska Lv ha egna brickor? Men de kommer ju undantagslöst stackas med de brickor som representerar de förband Lv ska skydda? Bättre bygga in dem i brickan som skyddas? Eller i verkanssannolikheten för attackflyg? Men tänk om någon vill göra ett undantag och kraftsamla allt Lv till en plats i ett visst syfte? Om lufthotet är starkt kan det vara avgörande. Ska man inte få göra det?

Osv, osv.

En grundfråga är väl om man vill att spelaren ska ha den högre taktiska chefens roll, eller den samlade stabens roll? Är det chefens roll kan man abstrahera det mesta utom manöverförbanden om man vill utrera det och spara brickor. Är det stabens roll blir måste samordningen av manöver och funktioner med på ett mer handgripligt sätt. Men inte nödvändigtvis med brickor som flyttas på kartan. Man kan ha resursspelkort eller resursbrickor för att tvinga fram val av hur funktionerna används i stort, men då slipper man se till att de är på rätt plats i rätt tid vilket är stabsofficerarnas svåra jobb. Fortfarande mest ett chefsperspektiv. Eller ska man ha brickor för alla funktionsförband med tillhörande regler? Då är snabbt manöverförbandsbrickorna i kraftig minoritet och brigadens inre liv blir en stor del av spelet. Om man vill ha med funktioner, men inte låta dem ta över, vad är rätt nivå?

Låt diskussionen börja!
#13
Shopping / Säljes: 1985 Under an Iron Sky
28 juli 2023 kl. 08:41:49
Har ett opunchat ex av 1985; Under an Iron Sky som jag när jag tittat på det inser att jag inte kommer spela.

Jag har ett bud på 4500:-, men tänkte i alla fall ge chansen till någon som bara MÅSTE ha spelet att matcha det.
#14


Nu har vi nått till detta som jag speltestade 2012. Jag gjorde en replay på den då också som finns på länken nedan om någon skulle känna sig sugen på den för jämförelsens skull. Grunden är tagen från VGs Civil War, ett suveränt spel, men då då både ytor och tidsintervaller skiljer sig avsevärt så evolverade det till något aningen annorlunda även om mycket känns igen.

http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,3104.0.html
#15


Regelstudier pågår.
#16


I väntan på att Königgrätz levereras och då Custoza solokörs med 1848-scenariot har jag och motspelaren tomt på bordet. Vi kör in detta lite tidigare i pipelinen än kronologin säger. Egentligen började fälttåget dagen efter Custoza.

Det är ett litet spel i stil med Caricat! och avhandlar Garibaldis fälttåg mot Trent. Det enda italienarna lyckades med i kriget 1866. Att de ändå fick loss Venetien från Österrike berodde ju på att preussarna tvingade österrikarna att ge upp det. Beräknas ta två sessioner a två timmar inkl dukning och genomgång av regler.

#17


Eftersom detta paket innehåller både slaget 1848, vilket jag missat, och det 1866 kommer jag solospela 1848 och lära mig systemet innan vi kör 1866 i hop.
#18


Fick tag på det här, så vi tar det med.
#19


Next up! Ett antal mindre slag från gränsområdet Preussen-Österrike. Systemet är ju detsamma som i APs spel om amerikanska inbördeskriget där jag spelat Chickamauga och Chattanooga. Mycket likt Nappe-systemet Eagles of the Empire där jag spelat APs Eylau.

Jo, det är "Buckets of dice" för avdömning av strid, men jag vill minnas att det var ok ändå.
#20


Vi har fått privilegiet att speltesta ytterligare en av 3CG:s skapelser. Det handlar om samma operation som COAs Operation Spark avhandlar. Det spelade vi 2008, 15 år sedan! Gud vad tiden går! Det finns en replay på det också i gömmorna, men för att hjälpa den som är intresserad av att jämföra lite så lägger vi länken här:

 http://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,1682.msg19819.html#msg19819